Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva kotona, isommat päiväkodissa

Vierailija
16.05.2011 |

Eli kesällä syntyy vauva, jonka kanssa minä jään kotiin. Viime viikolla tuli ilmotus että vanhemmat sisarukset ovat saaneet päiväkodista hoitopaikat. mitä mieltä?? Perhe on kaksikielinen ja jotta oppisivat toisen kielen, olisi tärkeää että he menisivät päivähoitoon, minä kun kotona puhun heille vain suomea. Ja olisiko millainen hoitoaika hyvä.. Mutta on ristiriitaisia tunteita asian suhteen.. kertokaa kokemuksia, kiitos.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaksi viikkoa, ellei ole hyviä kerhoja lähellä. Vaikkapa kahtena tai kolmena päivänä kuusi tuntia. Jaksat itsekin paremmin niin ja ovat jo niin isoja, että tuollainen ohjattu toiminta pari kertaa viikossa on hyvä.

Vierailija
22/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi ihan hyvin olla myös 3 - 5 tunnin päivällä siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi ihan hyvin olla myös 3 - 5 tunnin päivällä siellä.

kolmena tai neljänä päivänä viikossa.

Vierailija
24/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoitopaikkaa lapsillesi. Sinulle tarjotaisiin kerhoa 2 kertaa viikkossa 4 tuntia kerrallaan.

Jos sinulla on mahdollisuus pitää isommat lapset kotona (voimavarat riittävät) pidä ihmeessä. Meillä alkoi kunnon sairastelukierre, kun lapset aloittivat päivähoidossa (flunssaa noin 1 kerta/kk läpi ensimmäisen päivähoitovuoden syksystä kevääseen).

Vierailija
25/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut lapset ovat osa-aikaisessa hoidossa esim perhepäivähoitajalla vaikka 2 pv/vko. Itse en saanut esikoistani, tai olisin varmaan saanu osa hoitoon mutta en samalle hoitajalle kuin missä kokopäiväisesti oli ennenkuin jäin äippälomalle. Mutta sitten hän kävi 2 krt/vko seurakunnan kerhossa joko ukin tai minun ja vauvan kanssa. Tarvitsee sen ikäinen (silloin 3) toimintaa.

Vierailija
26/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten minäkin suosittelen tuota neljää tuntia. Kielenkin kannalta se on ihan hyvä.

Ei niillä isommilla ole kivaa kotona kun mutsilla roikkuu kokoajan parasiitti tississä. Nuo kotihoidon fanaattiset puolustajat elävät vielä sitä aikaa, kun joka pitskulla oli hiekkalaatikot täynnä muksuja, ja kavereita sai oven takaa naapurista. Ihan hyvä se on vauvallekin saada välillä rauhoittua äidin sylissä kun muuten teillä on varmaan aika kova meno.

Vierailija
27/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 - 5 -vuotiaana.

Kuopus kerhossa 3-vuotiaana, 4-vuotiaana siirtyi päiväkotiin max 5 tunnin päivälle.

Missään tapauksessa ei kumpikaan olisi tarvinnut mitään kuuden tunnin päivähoitoa!

Nyt me limitettiin työmme pitääksemme nuo päivät noin lyhyinä.

Vierailija
28/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapselle on tärkeää solmia sisarussuhde uuteen vauvaan ja samoin viettää rentoa kotielämää, jos se vain on mahdollista. Päiväkodissa on stressaavaa, ei se ole mikään hyvä paikka! Parempi olisi vielä lapset kerhoon.

Itsellä lapsi kävi seurakunnan kerhossa 2xvko 3h kerrallaan ja oli tosi kivaa. Jos seurakunta järjestäjänä tökkii, on myös kaupungin tai erilaisten yhdistysten kerhoja. Kerhossa lapset ovat paljon virkeämpiä ja iloisempia kuin päiväkodissa.

Lisäksi lapsemme kävivät harrastuksissa (liikunta ja musiikki), johon meillä riitti aikaa ja jaksoimme hyvin viedä kun muuten oli leppoisa arki.

Jos kerhoja ei ole tai on "pakko" viedä päiväkotiin, suosittelen 9-12 2-3x vkossa. Turhaa lapset jäävät päiväkotiin lounaan jälkeen "lepäämään". Aamupäivisin on myös kaikki vähänkään hyödyllinen toiminta.

Vierailija
29/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin tuolla tasolla?? Voi aikuista.. Miehen kanssa puhuimme että esim 9-15 ma, ti ja ke. Ja meidän taloyhtiön muutamat lastentarhanopettajat sanoivat että tuon ajan jos ovat, niin ei jää ns paitsi mistään arkipuuhista. Mutta keskustelemme päiväkodin kanssa toki sitten mikä paras ratkaisu. Lapset kun on 3v ja 4v ja mielestäni sen ikäsisiä että olisi hyvä päivähoitoon mennä. Oppivat sosiaalisiksi, ottamaan toisia huomioon jne.

Päiväkoti ei opeta sosiaaliseksi, mutta se toki opettaa pärjäämään isossa porukassa, odottamaan omaa vuoroa, olemaan hiljaa ja unohtamaan omat mielipiteet. Huomioon siellä oppii ottamaan vain itsensä.

Vierailija
30/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten itse jaksat lasten kanssa vai onko nyt jo rankkaa. Jos tuntuu ettet jaksa, parempi lipsille hetki hoidossa ja iloinen äiti kuin aina väsynyt ja kiukkuinen äiti. Me ihmiset kun ollaan erilaisia, mikä sopii yhdelle, ei sovikaan toiselle. Itse sen parhaiten tiedät mikä teidän perheelle sopii.

Vierailija
31/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikaiseksi esim.3xvkossa klo 9-15. Omani on on tällaisella sopimuksella on olen vauvan kanssa kotona.

Tämä palsta nyt pullistelee noita subjektiivisen päivähoidon vastustajia. Se on vaan jännä että todellisessa elämässä niihin harvoin törmää. Tai sitten ne on visusti kaapissa ja huutelee vaan täällä nimettomillä keskustelupalstoilla :)

Vierailija
32/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ei kaipaa vain äidin seuraa ja isommille voi aina kaksiä jotain puuhaa, jossa myös pienin voi olla mukana.

Ihmeellisiä nämä mammat jotka perustelevat asiaa lapsen tarpeella...mikäå on sern tarpeellisempaa kuin rauhallinen arki tutussa ja rakastavassa ympäristössä?

Vierailija
33/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi sisarus on käynyt srk:n kerhossa 2-3 krt/vko, ja lisäksi olemme käyneet srk:n perhekerhossa, sisarusmuskarissa, avoimessa pk:ssa jne. Meillä on siis kolme lasta ja neljäs on tulossa (LA syyskuussa). Luovumme päiväkotipaikasta heinäkuun alusta eteenpäin.

Vierailija
34/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pitäisit hoitopaikan isommille osa-aikaisesti.

Voittehan pitää ylimääräisiä lomaviikkoja jne. kaikkea muutakin mukavaa + lapset saavat myös osallistua arkeen paljon tavallista enemmän.

Meillä 4-vuotias isosisko on käynyt kerhossa 2 päivänä viikossa ja tämä on hänestä ollut aivan ihanaa.

Vierailija
35/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sinusta jotenkin hauska asia? Onko se miehesi muuten jotenkin mykkä? Vai onko tuo kaksikielisyytenne vain sitä, että olette oikein hianoja?

Odottelen vielä trauma- ja itsekkyysheittoja.

Enkä ole ap

Vierailija
36/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes vastata tähän mut et ap sais mahdollisimman paljon mielipiteitä sanon omani. Teillähän on kaksi isompaa tosi samanikäiset (3 ja 4 v.) eli heillä on loistavasti seuraa toisistaan. Siihen sit kerhot ja puistoilut ja harrastukset päälle niin varmasti oppii sosiaalisuutta ja käytöstapoja. Eli multa jyrkkä ei päiväkotisuunnitelmillesi.

Mä en tajua miksi ihmiset tuntuvat luulevan, et päiväkoti on joku portti taivaaseen ja ilman sitä ei lapsesta kasva kunnollista. Asiahan on melkein päinvastoin... Eli nimenomaan kotihoidetuista lapsista kasvaa fiksuja ja toiset huomioonottavia koululaisia. Päiväkodissa oppii huutamaan (muuten ei saa ääntään kuuluviin) ja kyynärpäätaktiikkaa (muuten ei saa huomiota, eikä pysty pitämään puoliaan suuressa lapsilaumassa).

Mut nykyään on tämmöistä. Äidit ovat saaneet päähänsä, et jokaisen lapsen pitää päästä päiväkotiin ja itse ei muka voi omien lastensa kanssa pärjätä.

Ja kyllä; mulla on kolme lasta ja töihin palaan kesällä kun nuorin täyttää kolme. Vanhin menee kouluun, keskimmäinen eskariin ja kolmas sit sinne ihanaan päiväkotiin virikehoitoon mutta vain siksi aikaa kun mä olen töissä, ei yhtään ylimääräistä eikä turhaa päivää.

Vierailija
37/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itsekäs.

Lapsesi eivät tarvitse päivähoitoa.

Miksei lasten isä huolehdi toisen kielen opettamisesta lapsille?

Laita lapsesi mieluummin kerhoon pari krt/vko, ja loput päivät puistoilette yms. Siinäpä sitä sosiaalistumista tulee.

Vierailija
38/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös mun mielestä erittäin hyvin, sillä heillä on kuitenkin toisistaan seuraa koko ajan. Päiväkoti ei ole ollenkaan fiksua tässä mielessä.

Sitten se kielen opettelu... mä todellakin ihmettelen kovasti, että miksi juuri nyt on tarve opetella se toinen kieli, miksi sitä ei ole alunalkaenkaan puhuttu heille ja siten siis opetettu. Jos se on isän kotimainen kieli, luulisi, että isä sitä puhuu heille. Mutta siis miksi ei puhu?

Vierailija
39/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hylkääminen sinusta jotenkin hauska asia?

Hirvittävää, miten kokonainen ikäluokka lapsia hylätään vuosittain vanhempien toimesta, kun lapset laitetaan kouluun. Kun kotiopetuskin olisi mahdollinen. Kyllä lapsi ehtii oppia sosiaaliset taidot sitten myöhemmin kun on siihen valmis eli täysi-ikää lähestyttäessä. Siihen asti lapset tulee pitää vanhempiensa läheisyydessä koko ajan.

Vierailija
40/48 |
16.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan menisivät sinne,kun vauva syntyy.Kyllä se voi lapsen (etenkin sen 3v:n) mielestä tuntua hylkäämiseltä.

Itse ehkä yrittäisin ensin löytää jonkun ruotsinkielisen päiväkerhon,perhekerhon tai vaikka liikuntaharrastuksen. Niissäkin oppii kieltä ja tapaa kavereita:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän