Avioero ja omaisuuden jako
Miehellä omaisuutta 1 000 000,- (tila, joka käsittää myös perheen kodin).
Tilasta ostettu miehen nimiin 200 000,-, loput saatu lahjana.
Lahjaosuudessa ehto, jonka mukaan minulla ei oikeutta tähän omaisuuteen.
Lainaa maksettu yhdessä, taloon laitettu remontteina kiinni 100 000,- yhteistä rahaa (minun osuus siis 50 000,-). Lisäksi alkuperäisen lainan lisäksi otettu uutta velkaa 50 000,-. Lyhennykset hoidettu siten, että miehellä velkaa nyt yhteensä 210 000,-.
Jos nyt eroisimme, tulisinko saamaan mukaani senttiäkään? Estääkö miehen tilasta ostettua osuutta suurempi laina ja lahjakirjan ehto minua saamasta omianikaan pois?
Kommentit (7)
1. kummankin varat ja omaisuus paitsi ei tuota lahjaa lasketaan yhteen.
2. kummankin velat lasketaan yhteen.
3. Ykkösestä vähennetään kakkonen ja loppu laitetaan puoliksi.
Sitten sovitte kumpi lunastaa toisen pois ja kummalle jää velat hoitoon. Muista myös kaikki maatalouskoneet ja -laitteet sekä osakkeet, osuudet, pankkitilillä olevat summat, autot, taulut, korut puoliksi.
Nyt kohta 1 ei ole 200 000 euroa, eli miehen ostettu osuus. VAAN koko tila pitää arvioida uusiksi arvoltaan nykypäivän arvoon. Sen tekee jokin joka noita osaa avioida esim. kiinteistövälittäjä ihan maksua vastaan. Näin teidän tekemänne remontit on todennäköisesti nostaneet arvoa ja se näkyy sitten tässä kohtaa laskelmaa. Siispä hankkimaan välittäjältä nykypäivän arvo tilalle.
Arvioidaan siis, että lahja oli 80% tilasta ja ostettu osa 20%. Niin sitten 20% maatilan NYKYARVOSTA on kohtaan 1 vastaus.
2. Vastaus on tuo 210 000 euroa.
3. On sitten edellä olevien erotus jaettuna kahdella.
lahjaosuuteen.
Arvioidaan siis, että lahja oli 80% tilasta ja ostettu osa 20%. Niin sitten 20% maatilan NYKYARVOSTA on kohtaan 1 vastaus.
Voi olla mahdollista, että
Nykyarvosta - tilan lahjan arvo ja sitten loput on kohtaan 1 vastaus. Ja tilan lahjan arvo ehkä pysyy samana kuin aikoinaan oli tai jollain kuluttajahintaindeksillä korjattuna.
Joku lakimies voisi tietää tämän laskentatavan oikein. Mutta osituksessahan te saatte keskenänne sopia ihan minkälaisen jaon tahansa, kunhan itse olette siihen tyytyväisiä.
jatkaa vastaaja 2
Voi olla mahdollista, että
Nykyarvosta - tilan lahjan arvo ja sitten loput on kohtaan 1 vastaus.
Voi olla mahdollista, että maatilan nykyarvosta vähennetään lahjan arvo ja sitten loput on kohtaan 1 vastaus.
jatkaa 2
Siis lahjakirjan ehto koskee myös tilan arvonnousua. Eli korkeintaan olemn mielestäni oikeutettu 20 prosenttiin tilan nykyarvosta-velat?
Ja vielä haluisin kysyä, että voiko mieheni tosiaan "antaa" minulle omaisuutta, joka on tällä lahjakirjan ehdolla suojattu? Jos haluamme tehdä oman sopimuksen siitä, että minulle kuuluu suurempi osa tilasta, niin voiko tällaisella sopimuksella ylittää lahjan antajan asettaman ehdon?
ap
Lukeeko, että avioeron osituksessa sulla ei ole oikeutta vai että ei ikinä ole omistusoikeutta? Jos lukee ettei avioerossa saa antaa sulle, niin sitten sen ulkopuolella mies voi lahjoittaa ihan eri sopimuksella (tai myydä vaikkapa 10 eurolla) tietenkin saamansa lahjan eteenpäin kelle vain, sullekin. Jos kerta sitä ei ole lahjassa ehtona.
, niin voiko tällaisella sopimuksella ylittää lahjan antajan asettaman ehdon?
ap
Eli valtio hyötyisi kummankin kustannuksella sievoisen summan.
ap