Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Oletko joutunut auttamaan onnettomuudessa? Oliko ea kurssista hyötyä?

Vierailija
14.05.2011 |

Mä olen kerran joutunut auttamaan, ja tajusin yhen jutun: kursseilla useimmiten annetaan valmis diagnoosi mikä potilaalla on, ja itse pitää vain miettiä miten toimisi siinä tilanteessa.

Oikeassa onnettomuudessa tarvii ensin ite tehdä diagnoosi ellei hätäkeskus sitä kerro, ja sitten toimia sen mukaan. Mulla se uhri vuoti pahasti verta päästä, ja oli agressiivinen. Ei jotenkin raksuttanut heti päässä että sillä on sokki...

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä diagnoosia. Se on lääkärin hommaa. Ensiapukurssin käynyt hoitaa oireita ja estää lisäonnettomuudet.

Sulla oli päästä verta vuotava aggressiivinen ihminen. Mitä teit? Koitit rauhoitella ja sitoa sen haavan. No se oli samalla sitä sokin hoitoa. Et sä muuta sille olisi voinutkaan tehdä. Sitten jos rauhoittuu, niin makuulle ja peittely, rauhoittelu, voinnin seuranta. Jos se ei aggressiivisuuttaan anna sun hoitaa, niin ihan sama onko sillä vaikka aivokasvain, et sä sille mitään voi.

Ei kannata tehdä asioista niin vaikeita.

Ja vielä yksi tärkeä asia: ensiapua VOI ja SAA antaa, vaikka ei olisikaan suorittanut tietyn yhdistyksen lanseeraamaan ensiapuopetusta. Ne mielellään antaa ymmärtää, että kurssin todistus on joku standardi ja lupa, mutta näin ei ole. Ensiapua osaa antaa muutkin kuin ne, joilla on kortti taskussa.

SPR koittaa mm. puuttua ammatillisten oppilaitosten oppimäärään kuuluvaan ensiapuopetukseen uhkailemalla, ja syyttämällä "villien opettajien" käytöstä, kun koulu ei halua maksaa tuhansia euroja heidän opettajastaan ja kurssistaan. Silti heidän opettajat saattaa olla jotain työterveyshoitajia, jotka ei ole vaikka koskaan elvyttäneet. Kumman haluaisit mieluummin opettamaan, tällaisen SPR:n papereissa pätevän, vaiko oikean ensihoidon ammattilaisen, jolla on todellista kokemusta kentältä?

Vierailija
2/2 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri rauhotteli potilasta ja minä sidoin haavoja ja pidin hengitysteitä avoinna... meni kait sit oikein. Tyttö selvis kyllä onnettomuudesta.

Kursseihin en kommentoi, mä olen käynyt niitä niin monta, sekä eri kouluissa että työpaikoilla, Suomessa ja ulkomailla.

Mutta tää oli gallup, onko muut joutuneet auttamaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi