Voinko sanoa lapseni hoidossa, että eivät laittaisi
lastani enää päiväunille?
Lapsi siis täyttää pian 3v. Viikonloppuisin emme laita lasta enää päiväunille ja käy yöunille niin nätisti klo 21. Ja herää 7-7.30 pintaan
Mutta arkisin yöunille laitto on yhtä taistelua ja nukahtaa vasta 1-1,5h sänkyyn laiton jälkeen, eli 22-22.30! Ja arkisin herää 6.30-7 välillä.
En vaan jaksaisi tuota taistelua arkisin enää.
Kommentit (98)
väkisin,jos sitä kerran nukuttaa.
Ei kai kukaan nuku,jos ei nukuta.Miten voi ketään pakkonukuttaa?Hereillä voi kyllä pitää väkisin,jos on tarpeeksin raaka.
Kun sen lapsen saa kerrankin nukahtamaan päivällä, niin kierre on valmis: yöunet siirtyvät, ja seuraavana päivänä jo tarvitaankin päikkärit, koska yöunet jäivät liian lyhyiksi.
Itselläni on esim. joka iltapäivä töissä hirveä raukeuden hetki, jolloin nukahtaisin varmasti, jos menisin sänkyyn. Tiedän, että silloin on pysyteltävä hereillä, koska jos nukun, en saa illalla unta. Väsymys helpottaakin noin vartissa, enkä ole enää loppupäivänä väsynyt.
lastani enää päiväunille? Lapsi siis täyttää pian 3v. Viikonloppuisin emme laita lasta enää päiväunille ja käy yöunille niin nätisti klo 21. Ja herää 7-7.30 pintaan Mutta arkisin yöunille laitto on yhtä taistelua ja nukahtaa vasta 1-1,5h sänkyyn laiton jälkeen, eli 22-22.30! Ja arkisin herää 6.30-7 välillä. En vaan jaksaisi tuota taistelua arkisin enää.
Aina ollut.
Nyt vasta kuusi vuotiaana saa olla valveilla muiden isompien kanssa (koska eivät tarvitse valvontaa niin paljon). Tätien pitää saada olla rauhassa, katsos.
Moneltako iltapala? Miten sujuu hampaiden pesu ja univaatteiden vaihto? Jääkö lapsi itse sänkyyn, vai istutaanko vierellä? Saako lapsi "lukea" sängyssä? Onko kokeiltu sadun kuuntelemista kasetilta tai cd:ltä?
Katsooko lapsi paljon televisiota ennen nukkumaanmenoa? Kuinka paljon ohjelmaa teillä on arki-iltaisin? Onko myöhään? Kuinka paljon te vanhemmat menette ja tulette iltaisin?
Onko lapsella rajat, uskallatteko sanoa ei ja komentaa topakasti. Uskallatteko/osaatteko sanoa että nyt nukutaan, piste! niin että se myös toimii?
Ensin nuo kuntoon ja vasta sitten syytät päiväkotia.
ja joka nukkuu liian vähän, nukahtaa huonosti illalla ja valvottaa vanhempia. Lapsen elimistö on ylikierroksilla.
Lapselle riittävä lepo on tärkeää ja monilla illat ovat liian virikkeisiä, jotta lapsi pystyy rauhoittumaan. Ehkä nämä lapset, jotka valvottavat yökausia ovat niitä samoja, joille päivähoito monine sosiaalisine kontaktitilanteineen aiheuttaa huonoa stressivastetta, niille, jotka ovat herkkiä reagoimaan ulkopuolisiin ärsykkeisiin?
Moneltako iltapala? Miten sujuu hampaiden pesu ja univaatteiden vaihto? Jääkö lapsi itse sänkyyn, vai istutaanko vierellä? Saako lapsi "lukea" sängyssä? Onko kokeiltu sadun kuuntelemista kasetilta tai cd:ltä?
Katsooko lapsi paljon televisiota ennen nukkumaanmenoa? Kuinka paljon ohjelmaa teillä on arki-iltaisin? Onko myöhään? Kuinka paljon te vanhemmat menette ja tulette iltaisin?Onko lapsella rajat, uskallatteko sanoa ei ja komentaa topakasti. Uskallatteko/osaatteko sanoa että nyt nukutaan, piste! niin että se myös toimii?
Katsooko lapsi paljon televisiota ennen nukkumaanmenoa? Kuinka paljon ohjelmaa teillä on arki-iltaisin? Onko myöhään? Kuinka paljon te vanhemmat menette ja tulette iltaisin?Onko lapsella rajat, uskallatteko sanoa ei ja komentaa topakasti. Uskallatteko/osaatteko sanoa että nyt nukutaan, piste! niin että se myös toimii?
Nukahdatko itse käskemällä?
Nyt vaan unilääkkeet pois myynnistä! Av-mamma on keksinyt varman tavan nukahtaa: topakka käsky. Kyllä se uni sillä tulee!
Olen itse ypph ja miulla lapset huilivat/rauhoittuvat petissä 45 min. Tuona aikana saavat lueskella hiljaa kirjoja tai vaan pötkötellä. Jos lapsi tarvii unta, hän nukahtaa aika pian. Jos aamupäivällä olemme olleet isommassa lapsiryhmässä, niin useimmiten kaikki nukahtavat. Näin olen toiminut jo useamman vuoden ajan.Tunnin unen jälkeen aukaisen lastenhuoneen oven ja annan lasten herätä rauhassa muualta kuuluviin ääniin.
Moneltako iltapala? Miten sujuu hampaiden pesu ja univaatteiden vaihto? Jääkö lapsi itse sänkyyn, vai istutaanko vierellä? Saako lapsi "lukea" sängyssä? Onko kokeiltu sadun kuuntelemista kasetilta tai cd:ltä? Katsooko lapsi paljon televisiota ennen nukkumaanmenoa? Kuinka paljon ohjelmaa teillä on arki-iltaisin? Onko myöhään? Kuinka paljon te vanhemmat menette ja tulette iltaisin? Onko lapsella rajat, uskallatteko sanoa ei ja komentaa topakasti. Uskallatteko/osaatteko sanoa että nyt nukutaan, piste! niin että se myös toimii? Ensin nuo kuntoon ja vasta sitten syytät päiväkotia.
Nukahdatko itse käskemällä? Nyt vaan unilääkkeet pois myynnistä! Av-mamma on keksinyt varman tavan nukahtaa: topakka käsky. Kyllä se uni sillä tulee!
Rauhoita illat, ei liikaa virikkeitä. Laita lapselle satu soimaan, jos pullikoi, sano, nyt nukutaan niin että se riittää. Kyllä lapsen voi opettaa siïhen ettei sängystä nousta pois. Siihen se päiväkodissakin nukkuminen perustuu, maataan sängyssä ja kuunnellaan satua. Kokeilkaa kotona samaa samalla auktoriteetilla kuin hoitajilla on.
Voitte yllättyä :D
meillä taas toivomus olisi että tyttö nukkuisi päiväkodissa missä viisi vuotiaatkin nukkuvat päikkärit, siis kaikki, mutta ei yleensä nuku. vaikka valvoisi koko viikon päivähoidossa ei nukahda ennen 21.30 illalla. viikonloppuna nukkuu aina päikkärit ja nukahtaa illalla samoin ajoin kun viikollakin. viikot ovat yhtä tuskaa kun lapsi on ihan loppu hoidosta haettaessa neljän maissa, itkua ja kiukkua riittää kun ei suju ja silmät väsyneenä.. tyttö on neljä vuotta. nukahtaa aikaisintaan 21.30 iltaisin ja herää n. 7.00 aamulla ja tarvitsee selvästi vielä päikkärit mut ilmeisesti ei vaan saa nukahdutuksi siellä hoidossa =(
jokaisen omaa päivärytmiä. Että lapset nukkuisivat kaikki päikkärinsä optimaaliseen aikaan. Jos haluaa tällaista yksilöllistä hoivaa lapselleen, se pitää itse kustantaa palkkaamalla vaikka sitten hoitaja kotiin tai jäämällä sinne itse.
Tai sitten jompi kumpi voi lyhentää omaa työpäiväänsä tai ajoittaa sen siten, että lapsi voi herätä aamulla itselleen sopivaan aikaan.
Meillä oli kolme lasta, joista ensimmäinen sai valvoa, toinen nukkui sekä pävällä että illalla vaivattomasti ja vasta kolmannen kohdalla tulivat nämä ongelmat. Siksi uskallan väittää, että jonkun verran vaikutti päiväkodin asenne, että nukkua pitää. Kaikki nuo lainauksessa olevat iltapuuhat olivat kohdallaan, mutta vain keskimmäisellä riitti tarpeeksi unta sekä hoidossa että kotona.
"Vierailija - 14.5.2011 21:23 (36/65)
Kerro heti nimi!!!
Maksoiko paljon, kun tuli teille yöksikin??"
Ei mitään maksanut, sillä kyseinen herra oli kutsuttu kunnan päiväkotihenkilöstön koulutustilaisuuteen asiantuntijaksi - päiväuniasiassa. Hän oli tietenkin varautunut yöpymään matkallaan, ja me kutsuimme hänet vieraaksi kotiimme, molemmin puolin ilmaiseksi. Kyseisen herran tietävät varmaan useimmat viime vuosisadan lopulla Jyväskylässä varhaiskasvatusta opiskelleet, enää ei näkynyt nimeä henkilökunnassa, lienee jo eläkkeellä.
Koko juttu alkoi, tai siis minun päreeni kärähtivät siinä vaiheessa, kun lokerossa oli lappu "älä herätä nukkuvaa lasta äläkä koiranpentua, niistä tulee luonnevikaisia". Sitä siis sovellettiin vain päivähoitopaikassa. Sillä perusteella ei suostuttu herättämään lyhempien unien jälkeen. Ei pätenyt kotona, kun piti herättää aamulla.
Ongelma tuli siitä, että lapsi oli liian väsynyt päiväuniaikaan ja siksi nukkui liian pitkään, ja oli aivan epätoivoinen herätettävä. Ratkaisu oli se, että lapsen piti päästä lepäämään aikaisemmin, eli silloin kun joku hoitaja tuli sisään valmistelemaan lounasta. Se sujui paremmin. Ilo oli kuitenkin luultavasti molemminpuolinen, kun lapsi sai lopettaa päivähoidon kokonaan pian sen jälkeen.
voida jokaiselle lapselle alkaa tekemään omaa aikataulua. koulussa jo huomaa sen etteivät lapse pysty yhtähyvin sopeutumaan ryhmäkuriin kuin ennen, syy on ilmeisesti kotokasvatuksen jossa jokainen lapsi on yksilö jota täytyy kohdella niin kuin vanhemmat määräävät. päivähoidossa 7 lasta per täti, jolloin ei voida jokaista satu-pekkaa kohdella erilailla. kotiaikataulut kuntoon tarhaa varten on lapselle parhain vaihtoehto.
useimmissa päiväkodeissa saa maata hiljaa ei ole pakko nukkua. ihan hyvä lasten rauhoittua päivän keskellä vaikka ei nukukaan.
tajuta että lapsi joka nukkuu liian lyhyet yöunet nukkuu päiväunet ja valvoo liian pitkään ja nukkuu liian lyhyet yöunet ja nukkuu päiväunet.
Mikä tässä kierteessä on vaikea tajuta? Onko tehty tutkimusta miten liian lyhyet yöunet vaikuttavat aivojen kehitykseen?
Lisään vielä että ne yöunet jäävät liian lyhyiksi koska aamulla on herättävä tiettyyn aikaan hoitoon, jos se on se mikä on vaikea tajuta.
On tehty tutkimuksia ja mm. todettu että kun lapselle annetaan mahdollisuus nukkua silloin kun unen tarve on, silloin myös lapsi pystyy parhaiten rauhoittumaan iltaisin.Kun lapsi herätetään kesken unien ei normaali palautuminen tapahdu ja joudutaan usein kierteeseen jossa yliaktiivisuus vaikeuttaa rauhoittumista. Kun lapsi on tarpeeksi uupunut nukahtaa tämä varmasti kuten usein lasten kohdalla jotka pitkät päivät ryhmähoidossa,joiden ei anneta nukkua vanhempien tämän kieltäessä.Nämä taaperot saattavat kotona olla lyhyemmän päiväunen tarpeessa mutta päiväkodeissa usein nähdään etteivät pysty silmiään auki pitämään jo ruokapöydässä.Varmaan pitäisi teille äideille, jotka vaaditte lastenne herättämisen tai valveilla väkisin pitämisen, tarjota mahdollisuus videoinnin avulla nähdä oma taaperonne päiväunien aikaan.Uskon että moni teistä miettisi asiaa uudelleen.
Moneltako iltapala? Miten sujuu hampaiden pesu ja univaatteiden vaihto? Jääkö lapsi itse sänkyyn, vai istutaanko vierellä? Saako lapsi "lukea" sängyssä? Onko kokeiltu sadun kuuntelemista kasetilta tai cd:ltä? Katsooko lapsi paljon televisiota ennen nukkumaanmenoa? Kuinka paljon ohjelmaa teillä on arki-iltaisin? Onko myöhään? Kuinka paljon te vanhemmat menette ja tulette iltaisin? Onko lapsella rajat, uskallatteko sanoa ei ja komentaa topakasti. Uskallatteko/osaatteko sanoa että nyt nukutaan, piste! niin että se myös toimii? Ensin nuo kuntoon ja vasta sitten syytät päiväkotia.
Nukahdatko itse käskemällä? Nyt vaan unilääkkeet pois myynnistä! Av-mamma on keksinyt varman tavan nukahtaa: topakka käsky. Kyllä se uni sillä tulee!
Rauhoita illat, ei liikaa virikkeitä. Laita lapselle satu soimaan, jos pullikoi, sano, nyt nukutaan niin että se riittää. Kyllä lapsen voi opettaa siïhen ettei sängystä nousta pois. Siihen se päiväkodissakin nukkuminen perustuu, maataan sängyssä ja kuunnellaan satua. Kokeilkaa kotona samaa samalla auktoriteetilla kuin hoitajilla on.
Voitte yllättyä :D
Voit uskoa, että on turhauttavaa, kun toinen vaan katsoo kirkkain silmin. Kun ei nuku niin ei nuku.
Luulen, että on vaikeaa löytää päiväunetonta tarhaa. Perusta itse sellainen.
meillä taas toivomus olisi että tyttö nukkuisi päiväkodissa missä viisi vuotiaatkin nukkuvat päikkärit, siis kaikki, mutta ei yleensä nuku. vaikka valvoisi koko viikon päivähoidossa ei nukahda ennen 21.30 illalla. viikonloppuna nukkuu aina päikkärit ja nukahtaa illalla samoin ajoin kun viikollakin. viikot ovat yhtä tuskaa kun lapsi on ihan loppu hoidosta haettaessa neljän maissa, itkua ja kiukkua riittää kun ei suju ja silmät väsyneenä.. tyttö on neljä vuotta. nukahtaa aikaisintaan 21.30 iltaisin ja herää n. 7.00 aamulla ja tarvitsee selvästi vielä päikkärit mut ilmeisesti ei vaan saa nukahdutuksi siellä hoidossa =(
Erona on vain se, että muutamana päivänä viikossa tyttö nukahtaa heti hoidosta haettaessa ja nukkuu sitten 16-06 putkeen eikä saada hereille. Herää nälkään aamulla (yllätys!). Kivaa perheelämää, kun ei ole ainoa lapsi ja yksin ei tietty voi kotiin jättää.
Ja lapsi ei päivähoidon mukaan tarvitse päikkäreitä... Juu, ollaan keskusteltu asiasta.
jokaisen omaa päivärytmiä. Että lapset nukkuisivat kaikki päikkärinsä optimaaliseen aikaan. Jos haluaa tällaista yksilöllistä hoivaa lapselleen, se pitää itse kustantaa palkkaamalla vaikka sitten hoitaja kotiin tai jäämällä sinne itse.
Tai sitten jompi kumpi voi lyhentää omaa työpäiväänsä tai ajoittaa sen siten, että lapsi voi herätä aamulla itselleen sopivaan aikaan.
Ei tässä kukaan ole yksilöllistä rytmiä vaatinutkaan. Se nyt on vain sitä hoitoalalla niin tyypillistä joustamattomuutta "näin meillä on aina ennenkin tehty"-periaatteella, että mitään muuta vaihtoehtoa ei voi edes ajatella.
Se olisi kuitenkin hyvä, että ennen seitsemää hoitoon tulevilla olisi lepohetki vaikka jo klo 10 ja kahdeksan jälkeen tulevilla vasta klo 12 jälkeen. Ei se mitään erikoisjärjestelyjä vaadi, jos kaksi kertaa päivässä olisi sellainen rauhallisempi satuhetki, jolloin voivat jäädä nukkumaan ne joita silloin nukuttaa.
lapsi meni nukkumaan klo 20 ja heräsi pirteänä n. klo 8 aikaan. Jos nukkui päiväkodissa päiväunet niin sai unen iltaisin vasta klo 23 aikaan ja joutui kuitenkin heräämään klo 8 aikaan. Oli sitten järjettömän väsy ja kiukkuinen tarhassa aamupäivät.
Onneksi tarhan tädit olivat ammattitaitoisia ja tajusivat asian itsekin ja lapseni ei tarvinnut nukkua päiväunia tarhassa. Olihan se tarhallekin mukavampaa kun aamuisin tuli pirteä ja iloinen lapsi sen sijaan, että raahasin sinne liian vähillä yöunilla ollutta lasta.
Nimenomaan: te, jotka kerrotte jalosti unen merkityksestä lapsen aivojen kehitykselle: MITENKÖHÄN LIIAN LYHYET YÖUNET VAIKUTTAVAT KEHITYKSEEN?
Ja ihan turha tulla jauhamaan sitä paskaa, että päikkärit eivät lyhentäisi yöunia (kuten joku täällä väitti). Kyllä tottavie lyhentävät. Tervetuloa meille katsomaan. Lyhentävät vieläpä enemmän kuin niiden päikkärien verran. Jos lapsi vetää tunnin päikkärit, yöuni siirtyy kahdella-kolmella tunnilla.