Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko sanoa lapseni hoidossa, että eivät laittaisi

Vierailija
14.05.2011 |

lastani enää päiväunille?

Lapsi siis täyttää pian 3v. Viikonloppuisin emme laita lasta enää päiväunille ja käy yöunille niin nätisti klo 21. Ja herää 7-7.30 pintaan

Mutta arkisin yöunille laitto on yhtä taistelua ja nukahtaa vasta 1-1,5h sänkyyn laiton jälkeen, eli 22-22.30! Ja arkisin herää 6.30-7 välillä.

En vaan jaksaisi tuota taistelua arkisin enää.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö sitten koko ryhmän päiväkodissa kärsiä väsynyttä lastasi kun muut nukkuvat ja yksi huutaa kun ei saa nukkua vaikka on väsynyt?

ei ymmärrä. useinhan ne lyhyet päikkärit ei ole se vastaus noihin uniongelmiin..

Vierailija
22/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti pakkonukutti lasta, joten yöunille meneminen oli karmeaa taistelua, lasta ei nukuttanut lainkaan. Lopulta annoimme lapsen valvoa. Aamulla lapsi heräsi silti reippaana, mutta heti aamupalan jälkeen aloitti hirvittävän raivoamisen, koska oli niin väsynyt. Kiukuttuaan aikansa nukahti ennen lounasta, mutta herätettiin syömään ja huusi suoraa huutoa lepoajan. Nukkui kotimatkalla autossa, mutta illalla taas valvoi.

Päiväkodissa jaksettiin tätä viikko. Sitten tuli hirveä ryöpytys siitä, että lapsi on niin väsynyt. Muistutin, että olin pyytänyt päiväunien jättämistä väliin, koska lapsi kiukkuaa illat, eikä nuku. Nyt on siirrytty siihen, että se kiukku tuleekin päiväkodissa, pitkää hyvävänänne, koska tätä pyysitte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisikö sitten koko ryhmän päiväkodissa kärsiä väsynyttä lastasi kun muut nukkuvat ja yksi huutaa kun ei saa nukkua vaikka on väsynyt?

ei ymmärrä. useinhan ne lyhyet päikkärit ei ole se vastaus noihin uniongelmiin..

vaikka voi mennä muutama päivä unirytmin siirtymiseen. Jokatapauksessa jos perheen rytmi on huono noin, voidaan kokeilla muutosta. Jos iltapäivä hoidossa on sitten todella itkuinen, voidaan siirtyä takaisin.

Vierailija
24/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

00-01 yöllä. Kaikki lomat, ne meni nukkumaan klo 20-21. Koska eivät nukkuneet pakotettuja päiväunia.

On ihan sama mitä pyydät tarhassa tekevän, ne laittaa pannut väkisin nukkumaan 2-3 tuntia.

Sitten ne vetoaa siihehn että, juu ei nukahda, koska tarttis vielä enemmän päiväunta.

Tää päiväunipakko on tätä nykypäivää. Mulla ei ollut vaihtoehtoa jäädä hoitamaan yli 3 v lapsia kotiin, koska jäin yh:si. Mutta ne kellä on, älkää viekö lasta tarhaa. Se on paikka josta saa lapsellensa todella uniongelmat.

Vierailija
25/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti pakkonukutti lasta, joten yöunille meneminen oli karmeaa taistelua, lasta ei nukuttanut lainkaan. Lopulta annoimme lapsen valvoa. Aamulla lapsi heräsi silti reippaana, mutta heti aamupalan jälkeen aloitti hirvittävän raivoamisen, koska oli niin väsynyt. Kiukuttuaan aikansa nukahti ennen lounasta, mutta herätettiin syömään ja huusi suoraa huutoa lepoajan. Nukkui kotimatkalla autossa, mutta illalla taas valvoi.

Päiväkodissa jaksettiin tätä viikko. Sitten tuli hirveä ryöpytys siitä, että lapsi on niin väsynyt. Muistutin, että olin pyytänyt päiväunien jättämistä väliin, koska lapsi kiukkuaa illat, eikä nuku. Nyt on siirrytty siihen, että se kiukku tuleekin päiväkodissa, pitkää hyvävänänne, koska tätä pyysitte.

Olisi kiva kuulla myös, miten tämä jatkui? Annettiinko pk:ssa periksi?

Vierailija
26/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että asiaa vastustetaan päivähoitopaikassa äärimmäisen jyrkästi.

Niin minulle kävi, mutta myös minä otin käyttöön kovemmat otteet. Kun lokerossa oli lappu tästä aiheesta päiväunien välttämättömyyden vakuudeksi, siinä erään yliopistomiehen nimi, niin minähän otin häneen yhteyttä henkilökohtaisesti. Siinä sitten selvitettiin asiaa perusteellisesti, hän oli mm. meillä yötä.

Pääsimme erinomaiseen yhteisymmärrykseen siitä, että minun lapseni tarvitsee päiväunet. Mutta kun herää niin aikaisin,hänen pitää saada nukkua aikaisemmin, jotta ei nuku liian pitkään iltapäivällä väsyneenä.

Siis vyötä kupeesi ja valmistaudu taisteluun.

Vierailija
27/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

00-01 yöllä. Kaikki lomat, ne meni nukkumaan klo 20-21. Koska eivät nukkuneet pakotettuja päiväunia.

On ihan sama mitä pyydät tarhassa tekevän, ne laittaa pannut väkisin nukkumaan 2-3 tuntia.

Sitten ne vetoaa siihehn että, juu ei nukahda, koska tarttis vielä enemmän päiväunta.

Tää päiväunipakko on tätä nykypäivää. Mulla ei ollut vaihtoehtoa jäädä hoitamaan yli 3 v lapsia kotiin, koska jäin yh:si. Mutta ne kellä on, älkää viekö lasta tarhaa. Se on paikka josta saa lapsellensa todella uniongelmat.

Vierailija
28/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä asia pitää näin väärin käsittää!

Ei kyse ole siitä, että ei saisi nukkua vaan siitä, että KOTONA PITÄISI MYÖS NUKKUA ILTAISIN.

Jos päiväunet eivät iltanukahtamista häiritse, niin minun puolestani olisivat saaneet nukkua vaikka koko päivän. Yksi lapsi nukkuikin, mutta se kolmas ei.

Ongelma ratkaistaan sillä, että annetaan lapsen levätä silloin, kun on väsynyt ja unen tarpeessa. Jos päikkärissä on tarpeeksi henkilökuntaa, ei ole mikään ongelma järjestää lepotauko sekä ennen lounasta sekä sen jälkeen.

Mutta ei, päiväkodissa mennään laitoksen ehdoilla ja aamupäivä ennen lounasta on sitten kaikenlaista toimintaa, vaikka aikaisin hoitoon tulleet lapset kuinka olisivat väsyneitä. Lounaan jälkeen he sitten nukkuvat liian pitkään, ja kierre on valmis.

Vierailija
29/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan lapsi on päiväuniaikaan väsynyt, koska on herätetty aamulla kesken unien. Ja se että herätetään kesken unien ja yöuni jää liian lyhyeksi, johtuu siitä, että päiväkodissa otetut pitkät päiväunet siirtävät illalla nukkumaanmenoaikaa liian myöhäiseksi. Ihan päivänselvä asia, kumma juttu etteivät päiväkodissa tätä myönnä.

Pyydä tosiaan sitä että lapsi herätettäisiin vaikkapa 30min jälkeen. Noin pienillä tosin voi olla ongelmana se, että eivät välttämättä kykene hiljaiseen leikiin muiden nukkuessa.

Ja tuo jonkun väittämä "terve ihminen kyllä nukkuu jos on pimeässä huoneessa, oli väsynyt tai ei" on aivan puppua. Mitenköhän sitä sitten tuhannet suomalaiset kärsivät uniongelmista jos se nukkuminen kerran on niin helppoa.

Vierailija
30/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aivan sama tilanne. Lapsi on pikkasen vajaa 3v ja nukkuu pk:ssa melkein 3h päiväunia. Illalla saadaan lapsi nukahtamaan 22-23, ja herää sitten 6 aamulla. Rytmi on aivan täysin sekaisin. Raivoaa sitten heti seiskalta aamulla kun on ihan väsy. Että ei paljon naurata täälläkään.

Tiedän esikoisen kanssa kokemuksesta, että eivät suostu pk:ssa tässä auttamaan, onneksi kohta syntyy vauva ja voin ottaa 3v pois tarhasta. Jos mun pitäisi nyt jatkaa töissä niin aloittaisin kyllä pk:n kanssa kunnon tappelun jos eivät muuten lopettaisi näitä 3h nukkumisia.

Vierailija
31/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelen heti maanantaina asiasta ja katsotaan, mikä heidän mielipide on. Sittenhän sen näkee. Mutta kyllä näin lomilla ja viikonloppuisin huomaa, että lapsi jaksaa vallan hyvin ilman päiväunia.

Lapsi siis nukkunut ennen kyllä 1-2h päiväunet ja tarvinnut ne, nyt selkeästi 6kk aikana huomannut, että ei enää päiväunia tarvitse.

Kuulostaa hurjata tuo pakkonukutus päiväkodeissa, että hoitajat saavat levätä. Eikös ne ole siellä nimen omaan lapsia hoitamassa?!

-ap-

Vierailija
32/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tauon aikana saavutettuna etuna on myös

-viedä ruokakärry keittiöön ja pyyhkiä pöydät sekä nostella tuolit pöydille siivousta varten, ja sitten taas siivouksen jälkeen takaisin alas (siivooja ei sitä tee ainakaan niissä viidessä päiväkodissa missä olen ollut töissä

- jos siivooja on sairaana tai lomalla tai tuuraamassa hoitajaa toisessa ryhmässä täytyy hoitajien ja opettajien myös siivota ryhmä: pestä vessa (altaat, pöntöt, lattiat, ovenpielet), lakaista ja mopata ryhmätila, tyhjentää roskikset, lakaista ja mopata eteinen

- tarkistaa jokaisen lapsen lokero, ettei siellä ole märkiä vaatteita ja viikkailla vaatteita nätimmin ja kääntää ne oikein päin

- huuhdella kaikkien lasten kaikki kuravaatteet jos sadesää ja ripustaa ne kuivauskaappiin. Kääntää ne välillä nurinperin ja laittaa takaisin kuivumaan. Kaikki kuravaatteet eivät mahdu kerralla kaappiin joten kun ekat saadaan kuiviksi, toiset kuivumaan ensin toisin ja sitten toisin päin. Talvella ja muuten vaan kostealla säällä selvitään pelkällä rukkasten, housujen, myssyjen ym kuivattamisella. Niitä ei tarvitse kääntää välillä toisin päin (yleensä).

- tarkistaa että kengät ovat siististi hyllyssä saatavilla iltapäivää varten

- korjailla pois mahdolliset toiminnan jäljet aamupäivästä (esim. askartelut ja maalaukset pois kuivumasta, kirjoitella niihin nimiä ja päivämääriä yms, tai siivota jumppasalista pois välineet aamun jumpan jälkeen tms), ripustaa askarteluja ja maalauksia näkyville jne

- koko päiväkodin palaveri kerran viikossa

- ryhmän palaveri kerran tai kaksi viikossa (sovitaan tulevan viikon työvuorot ja toiminta, pyritään säännöllisesti puhumaan kustakin lapsesta ja seuraamaan hänen kehitystään että osattaisin tukea ja kannustaa oikeissa asioissa ja tarjota tarpeeksi kiinnostavaa ja haastavaa toimintaa kullekin. Jaetaan ryhmän muille aikuisille tärkeitä asioita esim. vanhempien kanssa käydyistä keskusteluista.)

- vanhempien kanssa käytäviä palavereja (monet vanhemmat käyvät keskustelussa useammin kuin kerran- kaksi vuodessa ja monet pääsevät helposti päiväuniaikaan)

- palaverit lastensuojelun, lasten terapeuttien (puhe-, toiminta- , fysio-, psyko-), lasten sairaaloiden (husuke, kopuke, lastenlinna, lastenklinikka, aurora ym meillä), perheneuvolan, lähikoulujen yms kanssa ovat yleensä tähän aikaan. Useinj pidetään myös puhelinpalavereja tähän aikaan jonkun lapsen asioista.

- tämä on käytännössä päivän ainoa hetki, jolloin voi istahtaa tietokoneelle kirjaamaan vanhempien kanssa käytyjä keskusteluja, kuntoutussuunnitelmia, esiopetussuunnitelmia ym ym pakollisia kirjattavia asioita, tai tekemään vanhemmille tiedotteita tai kirjoittamaan viikkosuunnitelmaa vanhemmille nähtäväksi

Nämä olivat tällaisia jokaviikkoisia asioita, moni asia jäi vielä kirjoittamattakin.

Ja lisäksi tuohon aikaan saattaa olla esim. keittiössä tuuraamista, varastojen siivousta (jumppasalin, ulkoleluvaraston ym ). On hankintojen miettimistä, kirjojen korjaamista, lelujen parsimista, liinojen ompelua, nimilappujen ja muiden laminointia...... you name it. Hyvä kun sen kahvikupillisen ehtii vauhdissa juoda. Perjantaisin yleensä kyllä pyritään istumaan edes se 10 min.

päivähoidossa on "saavutettuna etuna" 2 tunnin tauko lasten nukkuessa, sitä ei saa, jos joku valvoo.

Vierailija
33/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia te paljon nukkuvien lasten vanhemmat. Meillä ei sellaisia ole, mutta isommat pärjäävät erinomaisesti koulussa ja kaiketi ovat nukkuneet tarpeeksi. Vanhin jätti päiväunet n. 2 vuotiaana, ja nukkui silloin nätisti 21-07. Jos nukkui päiväunet, niin se kaikki oli poissa tuosta illan unesta, ja yöuni oli yleensä 23-07 ja se oli kyllä vähän. Nuorimmainen ihan samanlainen, mutta tuo päiväunien tarve on poistunut vasta 3 vuotiaana. Päiväkodissa lepää ja jos sattuu nukahtamaan niin herätetään 30 min kuluttua. Ja on ihanaa kun viikollakin lapsi nukkuu klo 21.30 mennessä.

12 tuntia.... Meillä taisi 1 vuotiaana lapset nukkua sen verran.

mukelon unentarve vaihtelee siinä 12-14h vuorokaudessa..

Vierailija
34/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoiko paljon, kun tuli teille yöksikin??

Varaudu siihen, että asiaa vastustetaan päivähoitopaikassa äärimmäisen jyrkästi.

Niin minulle kävi, mutta myös minä otin käyttöön kovemmat otteet. Kun lokerossa oli lappu tästä aiheesta päiväunien välttämättömyyden vakuudeksi, siinä erään yliopistomiehen nimi, niin minähän otin häneen yhteyttä henkilökohtaisesti. Siinä sitten selvitettiin asiaa perusteellisesti, hän oli mm. meillä yötä.

Pääsimme erinomaiseen yhteisymmärrykseen siitä, että minun lapseni tarvitsee päiväunet. Mutta kun herää niin aikaisin,hänen pitää saada nukkua aikaisemmin, jotta ei nuku liian pitkään iltapäivällä väsyneenä.

Siis vyötä kupeesi ja valmistaudu taisteluun.

Vierailija
35/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..noin klo 22.00 - 22:30 ja heräsi noin klo 7.

Ja minä menin aika samaan aikaa sänkyyn..lapseni kanssa..noin 11 vuotta tätä kesti ja ukko oli vaan tytyyväinen, kun sai omaa aikaa...

Vierailija
36/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku kirjoitti,että hoitajilla on se 2h taukoa. Missään päiväkodissa missä olen työskennellyt (pk-seudulla) ei todellakaan ole ollut näin.

Ensinnäin aina yksi aikuinen on vahtimassa lapsia nukkarissa ja tunnin jälkeen vaihdetaan vuoroa.

Lisäksi tuo 2h on ainoaa aikaa tehdä kaikki paperihommat mitä oikeesti riittää ihan ylitöiksi asti. Ja lisäksi tuon lasten lepohetken aikana pidetään sekä ryhmän aikuisten palaverit,että koko talon aikuisten palaverit.

En ole ainakaan itse kerennyt kahvilla toimettomana istumaan.

Vierailija
37/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun pointin. mut tutkittu on että unet täytyisi olla sen 12 h- ja sun lapsesi tuskin kuudelta iltapäivällä voi nukahtaa. kyllä nukkuu kotonakin jos olet tiukkana. kehityksen kannalta noin pienelle ihan välttämätöntä tuo uni. mutta minusta 1h-1,30h päikkärit riittää. on myös tutkittu että tuo ei vaikuta yöuniin. tärkeintä on että on hyvät iltarutiinit ja ei sokeripitoisia ruokia, jälkkäretä iltasella.

Odotahan vaan, kun saat itse vähäunisemman lapsen. Olisikos arvon viisastelijalla toimivia vinkkejä mitä tehdä, jos lapsi ei vain nuku tuota "tutkimuksilla todistettua" unentarvemäärää täyteen? Ei vaikka mitä tekisi. Ja lapsi on selvästi pirteä ja saa tarpeeksi unta? Mutta ilmeisesti olet sitä mieltä, että ei nuku tarpeeksi, jos ei jossain ikäkausitaulukossa määritelty tuntimäärä tule täyteen? Olen huomannut, että näitä ehdottomia minimiunentarveesta paasaajia ovat ne, jotka sitten jossakin viestissä kirjoittavat, että kullä meidän 5 v nukkuu 2 h päikkärit ja silti käy illalla heti nukkumaan "kun vaan napakasti laittaa" ja herää aamulla 14 h tunnin unien jälkeen...

Vierailija
38/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on nyt 5 vuotta. Olen keskustellut päiväunista päiväkodissa kaksi vuotta. Lapsi saattaaa valvoa lähemmäs kahtatoista, jos nukkuu päiväkodissa. Ja itse tosiaan herään kuuden maissa, enkä ehdi nukkua riittävästi. Edes se, että lapsi on herätetty tunnin unen jälkeen, ei takaa unen tuloa ennen kymmentä. Itse ajan vaarallista ja pitkää työmatkaa ja tarvitsisin paljon unta. Päiväkodissa vain säälitään lasta, kun on niin itsekäs äiti, joka ei haluaisi lapsen nukkuvan. Loma-aikoina meillä on kaikki toisin: lapsi nukkuu päiväunia vain joskus, silloin kun kokee tarvitsevansa ne ja menee ajoissa (n. klo 21) nukkumaan. Päiväkotiin varmaan pitäisi saada lisää henkilökuntaa, jotta palaveri ym. tarvetta ei pidettäisi verukkeena vanhempien uuvuttamiselle.

Vierailija
39/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

reippaasti,eikä lötkötä laiskana rattaissa,niin kyllä varmasti uni maittaa sen jälkeen.Luulen, että iltaisin vain tuijotat tv:tä ja lapsi on siinä sohvan ja telkkarin välissä tiellä.

Vierailija
40/98 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä ymmärrä tuota pakkonukutusta, onneksi meidän lapset ovat pphlla joka ymmärtää että 4v ei tarvitse päiväunia. Eikä 4v:n mummoäiti jaksa valvoa klo 24, jos 4v nukkuu päiväunet.

Minusta päivähoitopaikat ovat lapsia ja heidän vanhempiaan varten ja heidän tulee kasvattaa lapsia niinkuin vanhemmat toivovat eikä vedota mihinkään tutkimuksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän