Onko makkaran tekeminen itse vaikeaa?
Minua kiinnostaisi yrittää, olen kiinnostunut ruoanlaitosta viime aikoina enkä ole täysi tumpelo keittiössä :). Mistäs saisi sian suolta (Hki), kauppahallistako? Onko itse valmistusprosessi sen monimutkaisempi kuin ohjeissa, oletteko kokeilleet?
Kommentit (4)
siis tarkoitan myös sitä pesemistä jne. Ei kivaa.
Mut siskonmakkaratyyppisen systeemin voi tehdä myös ilman suolta.
ja Stockan herkusta. On pestyä, joten ei sitä pesemään tarvitse ruveta.
Onko sulla monitoimikone, jossa mahdollisuus makakran tekoon? Muuten tosi vaikeaa...
mulla on, mutta en jaksa käyttää sitä, kun on hankala koottava ja suurimman osan ajasta kaapinperällä (jos joku haluaa ostaa, myyn mielelläni)
teen makkaran joko valmiista jauhelihasta/jauhemaksasta ja bamixilla raastetuista sipuleista+muista vihanneksista tai sitten raastinraudalla raastetusta tai vain veitsellä hienoksi pilkotusta lihasta ja ryyneistä jne samaan tapaan kuin lihapulla- tai mureketaikinan. Se työnnetään pursotinpussiin ja siitä puserretaan joko suoleen tai sinällään uunipellille paistumaan.
Mielestäni kotimakkaran idea on nimenomaan siinä, että se on hieman ryynistä ja ei-niin-tasalaatuista kuin se kuuluisa sininen kyrsä, jota matti näsä aikanaan ylisti. SIksi lihan saa kyllä tarpeeksi pieniksi paloiksi ihan hyvin vaikka veitselläkin. Tietysti tämä on makuasia.
Ei ole http://makustelijat.blogspot.com/2010/11/lihaa-suoleen.html