POLVI kipeäksi lenkkeilystä. Miksi? Mitä tehdä?
Hölkkään nyt muutaman kerran viikossa 4-7 kilsan lenkkejä. Vuosikaudet olen harrastanut rankkaa sisäliikuntaa, kuntosalitreeniä ja lenkkeilyä (tosin lenkillä käyn vain huhtikuusta syyskuulle, viime vuosina tosi vähän).
Polvi kipeytyy heti lenkille lähdettäessä, mutta kipu loppuu tai vaimenee olemattomaksi loppua kohden. Lenkin jälkeen se on kuitenkin oudon tuntuinen ja kankea.
Koskaan aiemmin missään nivelissä ei ole ollut mitään kipuja / vikaa / vaivaa, eli mikä ihmeen juttu tämä nyt on? Kipu tuntuu ikääkuin "lumpiossa", eli ihan siinä päällisosassa, polven sisällä kuitenkin. Puristava, ikävä tunne.
BMI on noin 22, eli ylipainon aiheuttamasta kuormituksesta ei liene kyse... ja tosiaan jalkalihakset ovat hyvässä kunnossa. Juoksukengät on ostettu asiantuntevalta myyjältä, ovat kalliit ja hyvälaatuiset. Jalassa ei silmin havaittavaa asentovirhettä, eikä kipu siis tunnu muun urheilun yhteydessä.
Lääkärille pitänee mennä...? Onko normilääkäristä apua?
Kommentit (19)
Pitää varmaan heittää lenkkarit naulaan toviksi :( Just kun se juoksu alkoi tuntua toooosi kivalle....
Ihmeellistä tässä kivussa on se, että vain toinen polvi oireilee. Pistää jo miettimään, että oonko kolhinut tuota oikeaa koipea joskus pahemmin, ja se nyt siksi kipuilisi? Vasemmassa ei siis ole mitään kipuja.
Hölkkään aina vain osan matkasta asfaltilla, ja noiden kenkien vaimennuksen pitäisi kyllä riittää asfaltillekin. Mutta ei ehkä riitä sitten.
Eilen juoksin koko illan pehmeällä alustalla ja nyt tuo oikea polvi on tosi kipeä. Puristaa ja kiristää joka puolelta. Laitoin kylmägeeliä, ja mietin tulehduskipulääkkeen ottamistakin...
ap
kerran yhden fysioterapeutin luentoa ja hän sanoi, että 60 % polvivaivoista johtuu liika kireästä reisilihaksesta. Eli oletko venytellyt kunnolla?
mutta en ole nyt kymmeneen vuoteen voinut juosta ollenkaan. Kulumia koska olen liian paljon juossut asfaltilla ja leikattukin on 14v sitten. Eli kannattaa kuunnella kehoa ja keksiä muita liikuntamuotoja, kipu on AINA merkki siitä että kaikki ei kunnossa ja tauko on paikallaan. Samanlaisia tuntemuksia mullakin oli aikoinaan ja silti jatkoin vaaan,
ei sulje pois mahdollisuutta, että ne ovat sinulle sopimattomat. Itselleni kävi kerran ASICSin tossujen kanssa juuri noin. Pidin kunnon eli parin kuukauden tauon juoksemisessa ja hankin saman valmistajan minulle sopivat juoksutossut, joiden kanssa ei mitään ongelmia.
Minullakin joskus juoksukauden alussa voi tuntua lenkin alussa pientä kiou polvessa, mutta se menee ohi eikä haittaa myöhemmin lenkillä tai jälkeen.
Voisit käydä sekä fysioterapeutilla että ortopedilla, jos haluat, että asia todella selvitetään ja saat avun.
Kokeile pyöräilyä ja uimista muutama kuukausi.
Kannattaa kokeilla luontaistuotteista sellaisia, joissa on inkivääriä, nokkosta ja kalkkia ja jotain muuta. Mulle ne toi avun, vaikka polvet pyöräilyn jälkeen raksui ja paukkui sekä kuumottivat.
Jos pyöräily tappaa polvet niin polkee väärin (liian isolla vaihteella). Polkimien kierrosnopeus pitäisi olla n. 80-90 kierrosta minuutissa. Lenkeillä näkee ihan liian usein ihmisiä, jotka sotkee isolla vaihteelle ja se on takuu varma keino saada polvet rikki.
Lenkillä polvivaivaan auttaa HYVÄT kengät, polven lämmttimet on toinen hyvä lisä. Ei noilla ihmeitä saada aikaiseksi mutta kyllä ne helpottaa. Kannattaa myös kokeilla erilaisia alustoja. Joillakin jalat kestää paremmin purua/hiekkaa, toisilla asfalttia.
Monipuolisuus! Välillä kannattaa antaa polvien levätä eli uintia, pyöräilyä, rullaluistelua, hiihtoa.
Kannattaa kokeilla luontaistuotteista sellaisia, joissa on inkivääriä, nokkosta ja kalkkia ja jotain muuta. Mulle ne toi avun, vaikka polvet pyöräilyn jälkeen raksui ja paukkui sekä kuumottivat.
Jos pyöräily tappaa polvet niin polkee väärin (liian isolla vaihteella). Polkimien kierrosnopeus pitäisi olla n. 80-90 kierrosta minuutissa. Lenkeillä näkee ihan liian usein ihmisiä, jotka sotkee isolla vaihteelle ja se on takuu varma keino saada polvet rikki.
Lenkillä polvivaivaan auttaa HYVÄT kengät, polven lämmttimet on toinen hyvä lisä. Ei noilla ihmeitä saada aikaiseksi mutta kyllä ne helpottaa. Kannattaa myös kokeilla erilaisia alustoja. Joillakin jalat kestää paremmin purua/hiekkaa, toisilla asfalttia.
Monipuolisuus! Välillä kannattaa antaa polvien levätä eli uintia, pyöräilyä, rullaluistelua, hiihtoa.
Mittauta jalkasi, etteivät ole erimittaiset tai astunnassa ole vikaa. Mittatilausphjalliset auttaa noihin ongelmiin.
että venyttelet varmasti oikein! ja googlaas nyt se juoksijan polvi, niin osaat arvioida paremmin, mikä vaiva on kyseessä.
Googlaa "barefoot running" tai "paljasjalka juoksu" tai "vibram fivefingers". Moni saanut avun polvi, selkä yms. vaivoihin tuosta. Suhteellisen uusi juttu ja leviää hurjaa vauhtia, meitä polvisärkyisiä on paljon.
Juoksukengässä ei siis ole kantapäällistä jolloin juoksutekniikka muuttuu siten että päkiällä otetaan maahantulo joten iskunvaimennus on luonnostaan voimakas. Tekniikka rasittaa aluksi voimakkaasti pohjelihaksia joten kannattaa aloittaa varovasti.
Menin fysioterapeutille, joka totesi kivun johtuvan liian jäykästä nilkasta joka vääntää jalan väkisin väärään asentoon juostessa, eli astun niin että vasen jalka kääntyy vähän sisäänpäin. Kävellessä tätä ei huomaa, ainoastaan juostessa.
No, mikä auttoi?
Pohjalliset. Fyssari teki mulle pohjalliset jotka pakottaa jalan oikeaan asentoon. Tämän lisäksi sain jumppaohjeita joita tein aluksi päivittäin, nyt silloin tällöin. Myös joudun tarkkailemaan juostessa jalan asentoa, ja pakottamaan sen astumaan jopa välillä liioitellusti ulospäin kääntäen.
Nämä auttoivat mulla oikeasti. Joskus polvi kipeytyy vieläkin, mutta ei niin että haittaisi juoksua.
Olen kävellyt salmiakki kengillä joissa on koroke kantapään kohdassa, polvilumpion kohdalla tuntuu varsinkin alaspäin rappusia mennessä, ei ylöspäin, selvä yhteys kenkiin. Sandaaleilla ei ole tätä ongelmaa, samoin uidessa. Tukipohjalliset ja nilkan oikeanasennon tarkistus. Ei sen kummallisempaa.
Mulla tuo vaiva alkoi jo teininä, ja nykyisin (31 v.)en enää pysty juoksemaan lainkaan. Kipu on kova, ja jos juoksen siitä huolimatta, niin seurauksena on niveltulehdus. Aiemmin harrastin pitkänmatkanjuoksua ja joukkuepelejä.
Teininä todettiin rustonpehmentymätauti, josta lääkäri sanoi kuitenkin, että se ei ole vaarallinen eikä yleensä pahene vaan kuulemma pitäisi pikemminkin helpottua iän myötä.
Pari kertaa olen lääkärissä käynyt, mutta ne vaan mutisevat, että hankalia nää polvivaivat... Raskausaikana polvet alkoivat kipeytyä helpommin, ja sen jälkeen (lapsi nyt jo 3 v.) en ole pystynyt juoksemaan edes sataa metriä.
Joten tule kertomaan, jos saat avun vaivaasi.
Kuulostaa kovasti nivelrikolta, joka minullakin on. Minulla on ikää vasta 39, paino normaali - ja polvivaivat ja muutkin nivelvaivat alkoivat jo alle 30-vuotiaana.
ja särkylääkettä jos tarvitset. Anna sen polven levätä ja kun tervehtyy niin yritä juoksua taas. Jos taas kipeytyy mene lääkäriin.
t. myös polvivaivainen
ELi älä vielä luovuta!!! Erittäin hyviä keskusteluja ja hoito-ohjeita aiheesta löydät juoksijafoorumilta. Löytynee googlaamalla. Kyse on jonkinlaisesta rasitusvammasta, vaihtoehtoja on monia, esim. klassinen "juoksijan polvi". Tossujen pitää olla hyvät, et saa juosta liikaa alussa, pitää venytellä hyvin ja jumpata polvea tukevia lihaksia jne. Itse polvivaivaisena pistän kylmäpakkauksen polvelle nykyään aina lenkin jälkeen. Ja hyvin kulkee :)
Mun kaveri ei pysty juoksemaan asfaltilla, mutta pururadalla voi. Ilmeisesti kovalla pinnalla juokseminen saa sellaisen tärinän tai iskun aikaiseksi, että polvet ei kestä...
ollut ongelmia jo hyvin nuoresta lähtien. Olen välillä koittanut treenata juoksua, ja nyt taas olen aloittanut harjoittelun porin juoksukoulua vähän muunnellen (etenen hieman nopeammin). Kuitenkin koko ajan tuntemuksieni mukaan, eli yritän totuttaa polvia rasitukseen. Tämä on siis aiemmin ollut ongelma, olen tulehduttanut polveni pahasti. Juoksukoululla kuitenkin onnistuin aikaisemmin.
Sinuna tekisin niin, että lepuuttaisin polvia ihan suosiolla pari viikkoa, korkeintaan kevyttä kävelyä. Voisit ehkä käyttää kuuriluontoisesti tulehduskipulääkettäkin, esim. 7 päivää tai 10? Sitten varovasti aloittelisit uudestaan, ja VAIN pehmeillä alustoilla juosten. Alkuun vähintään kymmenen minuuttia reipasta kävelyä ja sitten juoksua vaikka purtsilla tai muulla hiekkatiellä. Ei koskaan asfaltilla, se on todella paha alusta polvivaivaiselle. Toivottavasti polvesi tulevat kuntoon.