Olen täällä vinkunut sitä, kuinka en laihdu, koska minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
No nyt on lähtenyt paino tippumaan, 2kk sitten painoin 66,8kg, tänä aamuna 64,1kg. Ja ruokallut olen tähän tyyliin nämä pari kuukautta:
-aamulla 2 kuppia kahvia maidolla
-lounaaksi reissumies keittokinkulla,paljon kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa ja sipaus Oivariinia
-kotona illalla lämmin ruoka, sitäkin maltillisesti. Perunan, pastan ja riisin olen vähentänyt todella pieneksi ja tilalle otan monesti salaattia ison kasan, lisänä sitten kanaa/vähärasvaista lihaa/kalaa tms.
-iltapalaksi rahkaa, tai munakasta tai joskus ruisleipäsiivu kasalla kasviksia ja kinkkua.
Liikuntaa on tullut väliläl hyvin ja välillä ei juuri ollenkaan. Onko ruokailut liian niukat? Mutta kun paino ei sitten tipu jos lisään sapuskaa...
Kommentit (12)
Pahin oire oli väsymys, joka on onneksi lähtenyt! Olen kuin eri ihminen. Paino nousi mös 15kg vaikka söin maltillisesti ja liikuin monta kertaa viikossa kunnon hikiliikuntaa. TSH oli 5.5 ja T4v taisi olla 13. Ja pyysin työterveyshuollossa vain päästä verikokeisiin ja nyt arvoja on seurattu sitä kautta.
t.ap
äkkiseltään tulisi mieleen, että eikö niitä kilpirauhasen arvoja saada kuntoon lääkityksellä jolloin voisi laihduttaa vähän terveellisemmin..?
äkkiseltään tulisi mieleen, että eikö niitä kilpirauhasen arvoja saada kuntoon lääkityksellä jolloin voisi laihduttaa vähän terveellisemmin..?
ja vaikka arvot saisikin kohdalleen, voi laihdutus olla silti todella hankalaa. Olen itsekin nyt ruvennut käyttämään erilaisia hivenaineita ym, jotta kroppa saisi kaiken tarvitsemansa.
t.ap
Oma painonhallintani perustuu siihen että ruokakaupassa tehdään terveelliset valinnat, en ole koskaan dietillä, mutta en myöskään kanna kotiin kaupasta keksejä, suklaata tai jäätelöä, jos niitä tarjotaan tai olen ulkona syömässä, syön herkut ilman tunnontuskia. Kun ruokakorin täyttää terveellisillä raaka-aineilla, niin on täysin tarpeetonta miettiä joka päivä mitä syödä ja syönkö liikaa, ja miksi ei paino tipu. Mutta jos nyt jotain korjaisin tuosta Ap menusta,niin ehdottomasti enemmän ruokaa aamiaisella ja mielestäni voileipä ei ole lounas, vaan lähinnä välipala. Söisin leipää tai puuroa aamulla aamukahvin kanssa. Lounaaksi esim kalaa ja vihanneksia. Illallinen voisi olla esim lämmin keitto tai ruokava salaatti. On olemassa muitakin vihanneksia kuin salaatti, kurkku ja tomaatti. Suosittelisin esim parsakaalia. Jos vielä illallisen jälkeen on nälkä, niin iltapalaksi hedelmä tai jugurttia.
minulla samanlainen juttu, ainoa vaan et n 3vuotta on thyroxinia syönyt. tavallisella dieetillä siis laihdutusellaisella lihon. lääkäri on suoraan sanonut että ne tulleet kilot on ainakin kaksikertaa vaikeampaa laihduttaa. olen ollut vähähiilihydraattisella dieettillä jo vaikka kuinka kauan. kokeilin hädissäni xtravaganzaakin, ohjaaja oli ihmeissään kun ei 3 viikossa edes ne "vesikilot" lähteneet vaikka söin vaan ne 3 pussia päivässä. eli HIENOA!! et olet saanut painoa pois, itse en tiedä miten sen teen?
Oma painonhallintani perustuu siihen että ruokakaupassa tehdään terveelliset valinnat, en ole koskaan dietillä, mutta en myöskään kanna kotiin kaupasta keksejä, suklaata tai jäätelöä, jos niitä tarjotaan tai olen ulkona syömässä, syön herkut ilman tunnontuskia. Kun ruokakorin täyttää terveellisillä raaka-aineilla, niin on täysin tarpeetonta miettiä joka päivä mitä syödä ja syönkö liikaa, ja miksi ei paino tipu. Mutta jos nyt jotain korjaisin tuosta Ap menusta,niin ehdottomasti enemmän ruokaa aamiaisella ja mielestäni voileipä ei ole lounas, vaan lähinnä välipala. Söisin leipää tai puuroa aamulla aamukahvin kanssa. Lounaaksi esim kalaa ja vihanneksia. Illallinen voisi olla esim lämmin keitto tai ruokava salaatti. On olemassa muitakin vihanneksia kuin salaatti, kurkku ja tomaatti. Suosittelisin esim parsakaalia. Jos vielä illallisen jälkeen on nälkä, niin iltapalaksi hedelmä tai jugurttia.
mässätä ruoalla. Olen aina liikkunut paljon ja paino on pysynyt siinä missä pitääkin (51-58kg välillä riippuen kuinka paljon olen treenannut). Kuitenkin muutama vuosi sitten paino lähti nousemaan, vaikka elämäntavat eivät muuttuneet. Samalla kuvaan astui armoton väsymys, jota ei osaa edes kuvailla. Muitakin oireita löytyi, mutta nuo olivat ne isoimmat. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi hidastaa aineenvaihduntaa niin, että paino nousee ja laihduttaminen ei käykään enää niin helposti, että "syö vähemmän kuin kuluttaa fiksuissa rajoissa."
t.ap
Ja tuo laihdutus on tosi vaikea juttu. Normaalisti ei saa syödä jos haluaa laihtua tai edes pysyä hoikkana. Ongelma siinä vaan on se miten pitää aineenvaihdunta käynnissä jos ei syö mitään.
Itselläni aikoinaan auttoi ja laihduin kun jätin hiilihydraatit aika vähälle.
mutta sympatiseeraan täysillä. Itselläni perussairaus joka vaatii välillä pitkiä ja toistuvia kortisonikuureja, aloitusannokset aina isoja... Niiden ansiosta painoni välillä nousee taivaisiin, saan kuukasvot ja naama alkaa kukkia kuin teini-ikäisellä... On todella masentavaa, että kun sairaus itsessään tuo harmia ja mielipahaa, niin sitten pitää vielä ponnistella oman ruumiinkuvan muutosten kanssa :(
Terveinä kausina olen hoikka (171cm, 60kg) ja sitten kortisoni taas paisuttaa minua niin, että näytän lähinnä turvonneelta pullataikinalta. INHOAN pullottavaa mahaa, kiristäviä poskiani (minusta on kamalaa, kun voin nähdä omat poskeni kun katson alaspäin!) ja yleisesti turpeaa olemustani. MItkään vaatteet ei näytä hyviltä, kun paino nousee niin nopeasti ettei mieli oikein pysy mukana... Eli en edes näe itseäni realistisen kokoisena. Valokuvista sitten aina hoksaan, että jestas mikä läskikasa olenkaan, ja miten olen liian pienissä vaatteissa... :(
Mutta tsemppiä kovasti ap painonpudotukseen! Toivottavasti saat painon alas ja alat tuntea olosi taas hyväksi kehossasi :) Toivotaan että kun paino kerran tippuu, ei se enää nousisi vaikka sitten normalisoisitkin ruokavaliotasi. Tosi pienellä ruualla kun nyt tunnut olevan. Ei noinkaan voi ikuisesti jatkaa.
Ihanaa kevättä ja hyvää vointia sinulle!
Minä olen samanlainen vähäruokainen, eli en pysty syömään suositusten mukaan. Paino lähtee heti nousuun jos yritän syödä 'normaalisti'.
Apua olen saanut ravitsemusterapeutilta.
Suosittelen samaa sinullekin, sillä kuidun ja proteiinien riittävä määrä on vaikea saavuttaa kun energiat on pidettävä alhaisina.
Vitamiinit sentään saa kohtuullisen helposti kasviksista.
proteiini pitaa nalan loitolla. Eli se munakas + reissumies lounaaksi. Muuten hyvat ruoat mutta aika iltapainotteiset. Hiilarit taas alkavat usein nukuttaa, joten ehka se leipa sitten iltapalaks, jos iltapalaa haluaa.
Lääkitys ollut jo 10 vuotta ja arvot ovat olleet ihan kunnossa ensimmäisen lääkitysvuoden jälkeen. Paino ei silti laske normaalilla laihduttamisella, ainoastaan todella vähillä syömisillä.
ja mitkä oli arvot ja miten todettiin, mitkä sun oireet oli?