KOFEIINIRIIPPUVUUS! Vinkkejä ja niksejä kofeiiniriippuvuudesta irtipääsemiseen.
Kommentit (22)
Minä olen yrittänyt rajoittaa kofeiinia pienentämällä kuppikokoa.
Aluksi voi olla kamalaa, mutta sitten se helpottaa ja voit ajan myötä taas lisätä hieman kofeiinia päivääsi, jos vielä haluat.
Jotkut tykkää tehdä niin, että vähentävät kofeiinin käyttöä pikkuhiljaa, mutta itsestä ei tuohon ole. Mulla on aina vähän kaikessa, että kaikki tai ei mitään. Riippuu varmasti ihmisluonteesta, kumpi tapa kellekin sopii.
Kahvin ja kolan tilalle voit miettiä jonkun muun juoman. Esim. kofeiiniton tee tai vichy ovat hyviä vaihtoehtoja.
Korvaat kahvin kofeiinittomalla ja kolajuomat vaikka vissyllä tai jollain muulla. Olen jossain joskus nähnyt kofeiinitonta kolaakin, mutta liekö ollut ulkomailla. Hampaille limut ei ole hyväksi, että sinuna siirtyisin veteen.
katkaisuhoito. ainoa keino mihinkään riippuvuuteen on lopettaa kerralla kokonaan.
Niinpä niin, vähän riippuvuuden kohteesta riippuen tällä tavoin voi vaikka tappaa itsensä. Hieno neuvo.
Itse aiheeseen, kokeile kahvin tilalla mate-teetä, siinä on kofeiinia mutta se on ystävällisempi vatsalle. Vähennä pikkuhiljaa, ja vaihda limu vaikka vissyyn, sitä saa maustettunakin. Tai sitten juot limpparia vain harvoin.
On tutkittu että ne alkoholin käyttäjät, jotka juovat 2-3 kuppia kahvia päivässä, on maksa paremmassa kunnossa kuin kahvia juomattomilla.
katkaisuhoito. ainoa keino mihinkään riippuvuuteen on lopettaa kerralla kokonaan.
Niinpä niin, vähän riippuvuuden kohteesta riippuen tällä tavoin voi vaikka tappaa itsensä. Hieno neuvo.
Itse aiheeseen, kokeile kahvin tilalla mate-teetä, siinä on kofeiinia mutta se on ystävällisempi vatsalle. Vähennä pikkuhiljaa, ja vaihda limu vaikka vissyyn, sitä saa maustettunakin. Tai sitten juot limpparia vain harvoin.
Eihän ne ole maultaan yhtään samanlaisia? Eikö sitten samantein voisi juoda lämmintä vettä korvikkeeksi?
Kahviriippuvuus on hiipinyt salaa. Luulin olevani suklaa-addikti, mutta pystyn helposti olemaan muutaman viikon ilman sitä, mutta päivä ilman kahvia kuulostaa hurjalta. Pakko se on yrittää. Alkoholia en käytä eli sinänsä kahvi maksan suojaajana ei välttämätöntä.. ok, toki sitä maksaa rasittaa muukin kuin alkoholi. Mut hei, kiitti vastauksistanne :) Lisää saa kirjoittaa.
t. ap ja tsemppiä saman asian kanssa painiville
Olen jo muutaman kerran irrottautunut koukusta, mutta valitettavasti aina jossain välissä langennut uudelleen, kun sitä kahvia on tarjolla joka paikassa.
Täyskatkaisu toimii minulla parhaiten. Valitsen ajankohdan, jolloin minulla ei ole mitään kauhean tärkeää ja kiireellistä tehtävänä töissä tai muuten eli muutaman päivän pystyy ottamaan rennommin. Varaan kunnon särkylääkkeet, mutta varaudun siitä huolimatta siihen, että pari päivää pää on kipeä ja muutama päivä menee aika väsyneenä.
Aika rankkaa, mutta lopussa kiitos seisoo ja kyllä se olo on sitten ihana, kun huomaa, että riippuvuus on ohi ja ei tarvitse enää suunnitella päivän menemisiään sen mukaan, että saa kahvia oikeaan aikaan.
että kahvi nostaa insuliinitasoa ja tämä voi olla esim. laihduttajalle "kohtalokasta".
Itselläni oli fyysisiä vieroitusoireita muutaman päivän ja sitten oli muutaman viikon sellaista, että mitäs nyt tekisi, kun ei juo kahviakaan... kun oli siis tiettyyn aikaan juonut aina kahvia. Olen ollut nyt 4kk ilman ja on aika erilainen olo,kun vireystila ei määräydy kofeiinisyklin mukaan.
millä korvasit tyhjän kahvikupin?
Eihän ne ole maultaan yhtään samanlaisia? Eikö sitten samantein voisi juoda lämmintä vettä korvikkeeksi?
Sanoinko että se on saman makuista? En. Jos tahtoo juoda kahvia, niin voihan sitä ostaa kofeiinitonta?
minä katkaisin kahvinjuonnin kerrasta - vaihdoin kofeiinittomaan. Pari päivää särki päätä, mutta sitten helpotti eli meni nopeasti ohi, enkä enää kaivannut. Pepsimaxista oli vaikeampi irtaantua, vaihdoin vichyn kautta kraanaveteen. Silloin tällöin juon kofeiinillisen espresson esim. ravintolassa, mutta en samalla tavalla kaipaa enää. Tärkeintä tehdä itselle selväksi, ettei enää halua vetää kofeiinia itseensä. Kahvin hyvät ominaisuudet saa kofeiinittomastakin versiosta.
On tutkittu että ne alkoholin käyttäjät, jotka juovat 2-3 kuppia kahvia päivässä, on maksa paremmassa kunnossa kuin kahvia juomattomilla.
jota nykyisin saa monessa muodossa, papuina, jauhettuna, pikakahvina jne.
Lopetin tupakoinnin ja kahvin juonti väheni koska olisi pitänyt päästä tupakalle.
Vihreätee helpotti.
Tyydytti (2 kuppia päivässä) kofeiinin tarpeen muttei aiheuttanut tupakanhimoa.
Vihreetä teetä siis ap!
niitä vähennät pikkuhiljaa, lopulta otat vain murusia, sitten et enää niitäkään. toimii. niin pääsee ensin psyykkisestä riippuvuudesta ja sitten fyysisestä.
jotta olisi ollut jotain tekemistä ja sitten sekin jäi pois. Citymarketista löysin tavallista Earl Grey pussiteetä kofeiinittomana. Tuntui se kyllä jo aika ankealta.
hermot kireni niin pahasti että iskin nyrkillä keittiön oven läpi. Emäntäkin kauhisteli jotta on sillä Erkillä, joku vialla.
Niin kahvihammasta kolotti.
Mitään syitä ei kahvin lopettamiselle ole. Eikä se niin kallistakaan ole.
Asiani oli ettette vaan lopeta kertaheitolla. Pääsee muuten ärräpäitä.