Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi lappalaiset juovat niin paljon alkoa?

Vierailija
12.05.2011 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tuskin nyt kaikki siellä dokaa kaiken aikaa mutta jäin miettimään tätä veljeni sanottua ettei todellakaan aio olla 2vko:a puolisonsa porukoilla kun siellä joutuu olemaan kännissä aamusta iltaan :D

Vierailija
2/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei. Lapista olen kotoisin ja kyllä joka kylästä löytyy ne juopot, absolutistit ja siltä väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos juominen on lapissa yleisempää, niin johtunee samasta ilmiöstä kuin vaikkapa Grönlannissa, Huippuvuorilla, jne. Eli työttömyys on korkeampaa, ja se perinteisesti altistaaa alkoholin käyttöön. Pimeä vuodenaika on pitkä, jolloin pimeää aikaa kulutetaan juomalla. Pitkät välimatkat ja harva asutus tekevät sen, että harrastusmahdollisuudet ja sosiaalinen elämä ovat rajalliset ja sitä korvataan juomalla.

Vierailija
4/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappilaista tuntea?

Vierailija
5/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika paljon siellä alkoa juodaan. Ehkä se monen asian summa eikä tietenkään koske kuin osaa lappalaisista mutta ne ketkä minä tiedän ovat sellaista melko pidättyväistä porukkaa. Eikä tunteista puhuta tai niitä näytetä. Ehkä juomalla paetaan oikean elämän pulmia; työttömyyttä ja ongelmia ihmissuhteissa näyttää riittävän. Moni lapista kotoisin oleva jatkaa tällä samalla mallilla vaikka muuttaisi muuallekin ja elämä olisi mallillaan. Minulla on yksi suku, jota olen läheltä "saanut" seurata - isosta (10 lasta) sisarusparvesta on vain muutama jotka eivät ole täysin alkoholisteja eli ainakin sisaruksilla on kaikilla samanlaisia ongelmia. Osalla ongelmat ovat tulleet esiin vasta työelämästä pois jäämisen jälkeen. Ja näyttää siirtyvän myös osittain heidän lapsilleen, jotka ovat nyt aikuisia (ikähaarukalla 30-45v).

Eli ei ainakaan minun kokemukseni mukaan ole täysin tuulesta temmattua mutta syyt lienevät kuitenkin melko yksilöllisiä tai ehkä korkeintaan sukuun liittyviä. Ne, jotka ovat jääneet kotiseudulle ovat selvemmin jatkaneet edellisen sukupolven mallin mukaan - kaikissa asioissa.

Vierailija
7/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet suvuista on vieläpä mielisairaita ja kun koko skitsofreeninen suku vetää viinaa niin eihän sellasesta mitään hyvää synny.

Vierailija
8/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappilaisen ja lappalaisen välillä.Lappilainen on kaikkea suomen vyötäröstä ylöspän,lappalainen on mm.saamenkielinen porukka porojen kans.=)

Vierailija
9/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Lapissa käydään tosi paljon ryyppylomilla, niin kesäisin kuin talvisinkin, jolloin alkoholinkulutus (ainakin myynnin perusteella) näyttää suuremmalta kuin onkaan.

Vierailija
10/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet ovat siltä väliltä. Yllättävän yleistä on kyllä tuurijuoppous. Mutta ehkä ei kannata tosiaan kaikkia lappalaisia tai lappilaisia niputtaa alkoholisteiksi :) Sama kuin se, että Tallinnassa ei käydä kuin viinaa hakemassa...

Ja tosiaan, alkoholin myyntitilastoja vääristää hurjasti matkailu sekä norjalaiset, jotka varsinkin kesällä tulevat Suomen puolelle rentoutumaan ja hakemaan miestä väkevämpää oman maansa korkean verotuksen takia.

Vierailija
11/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo että ei tunne yhtäkään raitista Lappalaista, voi hän puhuakin totta. Minäkään en tunne montaa Lappalaista mutta itse olen Lappilainen ja Lappilaisia tunnen moniakin ja osa jopa raivoraittiita.

Mutta osa totuus on ainakin se, että talvisin Lapissa alkoholin kulutus kasvaa kun on turistikausi

Vierailija
12/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku sanoo että ei tunne yhtäkään raitista Lappalaista, voi hän puhuakin totta. Minäkään en tunne montaa Lappalaista mutta itse olen Lappilainen ja Lappilaisia tunnen moniakin ja osa jopa raivoraittiita.

Mutta osa totuus on ainakin se, että talvisin Lapissa alkoholin kulutus kasvaa kun on turistikausi

Vierailija
13/17 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja arvasin että tähän joku kielipoliisi puuttuu. Sori pilasinko päiväsi.

Vierailija
14/17 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kittiläläiset se vasta kovia ollaan ryyppäähmään, 6000 asukasta kunnassa ja 24.000 majoituspaikkaa turisteille - Norjaki vieressä...Utsjoen alkossa kuulemma myyjät säikähtää jos joku suomea puhhuu, 98 % asiakkaista norskeja siellä...Torniossa myynniltään Suomen vilkkain alko, asiakkaista ainaki 50 % ruottalaisia ????

Vierailija
15/17 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten met sen selvitämmä, minkä viinan juopi oikea lappalainen, minkä juopi lappilainen ja minkä turisti? Onhan niitä juoppoja tääläki, mikä ettei olis niinku muuallaki.

Vierailija
16/17 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Non oikeasti net etelän vetelät jotka tullee nuita viinatilastoja nostahmaan tänne laphiinki. Kyllä käy taas sesonkiviikoila vilske pitkäripasissa.

Vierailija
17/17 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne pystyy siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi