Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eettinen pulma työnhaun suhteen - neuvoja?

Vierailija
11.05.2011 |

Alallani ja varsinkin omalla tehtävätasollani tulee aika harvoin vastaan etenemismahdollisuuksia ja nyt olisi kaksikin paikkaa tiedossa, MUTTA voinko hakea niihin, kun tiedän olevani raskaana?

Olen vasta viikolla 7 tai 8 joten mitä tahansa voi vielä tapahtua, mutta olisiko törkeää hakea paikkaa, jossa pitäisi aloittaa vasta elokuussa, ja ilmoittaa sitten heti että jäisin äitiyslomalle jo marraskuussa? Olisikohan se peruste sanoa minut irti koeajalla? En haluaisi jäädä tyhjän päälle, jos työpaikkaa vaihtaakseni joudun irtisanoutumaan nykyisestä työstäni (virkavapaita ei myönnetä).

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse laittaisin ainakin hakemukset ja kävisin haastatteluissa, niitten jälkeen jos paikka aukeaa, niin voi ilmoittaa, että onkin estynyt ottamaan paikkaa vastaan.

Raskauden ei pitäisi olla peruste irtisanomiseen, mutta voi olla vaikea todistaa, että mistä irtisanominen johtuu, jos sitä ei ole mihinkään kirjallisesti tallennettu. Ja sitä tuskin mikään firma tekee.

Vierailija
2/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse laittaisin ainakin hakemukset ja kävisin haastatteluissa, niitten jälkeen jos paikka aukeaa, niin voi ilmoittaa, että onkin estynyt ottamaan paikkaa vastaan.

Raskauden ei pitäisi olla peruste irtisanomiseen, mutta voi olla vaikea todistaa, että mistä irtisanominen johtuu, jos sitä ei ole mihinkään kirjallisesti tallennettu. Ja sitä tuskin mikään firma tekee.

Vai meinaatko ettei ottaisi sitä vain, jos raskaus jatkuu normaalisti? Hmm..no, voinhan näin tehdä.

Itsekin vähän miettisin tuota asiaa, vaikka olisikin paikkoja harvoin tarjolla kun ei kukaan halua palkata ihmistä, joka heti saman tien olisikin poissa sen 1-3 vuotta! VAIKKA raskaus ei saisikaan vaikuttaa valintaan, mutta tosiasiassa noin saattaisi käydä, kuin epäilet...eli tulisi esim. koeaikapurku tms. Se olisi aika kurja juttu.

Eiköhän noita etenemismahdollisuuksia ole myöhemminkin tarjolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsisin, niin sitten miettisin ottaisinko vastaan.

Ja raskaus ei saa olla irtisanomisperuste koeaikana.

Eihän se työnantaja tietenkään tykkää, jos jäät heti pois.

Vaikea juttu.

Vierailija
4/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuitenkin paikan. Ehdin tehdä töitä 6 kk ennen äitiyslomaa, hoitovapaalla olin vähän aikaa ja sitten takaisin töihin.

Vierailija
5/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en koskaan hae työpaikkaa huvikseni vaan vain, mikäli olen tosissani sen suhteen. Nyt siis etiikka pistää vastaan jo hakemisenkin suhteen, joten siksi emmin...toisaalta harmittaa, ellen hae ja raskaus meneekin vaikka kesken...

t. ap

Vierailija
6/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuitenkin paikan. Ehdin tehdä töitä 6 kk ennen äitiyslomaa, hoitovapaalla olin vähän aikaa ja sitten takaisin töihin.

Eli kertoisi suoraan, miten asiat ovat ja jos silti tulee valituksi, ainakin on puhtaat jauhot pussissa! Kiitos!

t. ap

Vierailija
7/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan muukaan kerro. Koeajalla ei voi sanoa irti raskauden vuoksi. Se on rikos.

Vierailija
8/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on palkattu vastaavassa tilanteessa, ja samoin yksi ystäväni (ja siis molemmissa tapaukissa työnantaja TIESI raskaudesta). Itse olin 1,5 v. pois töistä, mutta ystäväni vain 6 kk (hänen tapauksessaan mies jäi kotiin).

Jos ap todella haluat paikan, niin työhön valinnan jälkeen sinun kannattaa heti kertoa olevasi raskaana. Koeaikapurku pitää perustella erittäin painavin syin siinä tapauksessa, että työnhakija on raskaana - mahdolliset sanktiot raskauden vuoksi irtisanomisesta kun ovat kovat.

t. terveisiä HR-alalta

Vai meinaatko ettei ottaisi sitä vain, jos raskaus jatkuu normaalisti? Hmm..no, voinhan näin tehdä.

Itsekin vähän miettisin tuota asiaa, vaikka olisikin paikkoja harvoin tarjolla kun ei kukaan halua palkata ihmistä, joka heti saman tien olisikin poissa sen 1-3 vuotta! VAIKKA raskaus ei saisikaan vaikuttaa valintaan, mutta tosiasiassa noin saattaisi käydä, kuin epäilet...eli tulisi esim. koeaikapurku tms. Se olisi aika kurja juttu.

Eiköhän noita etenemismahdollisuuksia ole myöhemminkin tarjolla?

Vierailija
9/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei taida olla ennestään lapsia. Jos kyseessä on julkinen virka, niin niitä ilmeisesti voi hakea paremmin vaikka tietäisi jäävänsä pian äitiyslomalle. Yksityisen/teollisen alan paikkoja en hakisi, tai ainakin minusta pitää heti hakuvaiheessa (siis jos tulee haastatteluun) että on raskaana. En kehtaisi ottaa vastaan teollisuuden työtä ja sitten imoittaa btw jään 3 kk päästä äitiyslomalle.

Vierailija
10/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityissuoja myös koeajalla. Työantajan tulee osoittaa todellinen syy irtisanomiseen.

t. jo aiemmin ketjuun kirjoittanut HR-asiantuntija

Koeajalla ei tarvitse perustella irtisanomisen syytä.

Vierailija
11/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei taida olla ennestään lapsia. Jos kyseessä on julkinen virka, niin niitä ilmeisesti voi hakea paremmin vaikka tietäisi jäävänsä pian äitiyslomalle. Yksityisen/teollisen alan paikkoja en hakisi, tai ainakin minusta pitää heti hakuvaiheessa (siis jos tulee haastatteluun) että on raskaana. En kehtaisi ottaa vastaan teollisuuden työtä ja sitten imoittaa btw jään 3 kk päästä äitiyslomalle.

opiskelujen päätteeksi vuosikymmen sitten eli tästä työelämä+raskaus -yhdistelmästä ei ole kokemusta :) Ja kyllä, kyse on julkisesta virasta :)

t. ap

Vierailija
12/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyonantajakaan kerro jos on suunnittelemassa yt:t ens syksylle.

Naiset nyhvertaa ja voivottelee ja ihmettelee sitten kun miehet vie parhaat paikat ja vetaa isompaa liksaa.

Vierailija
13/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. lennossa, koeajalla tai pian sen jälkeen, ja itsekin olen koeajalla yhdestä työpaikasta lähtenyt. Miksi äitiyslomalle jääminen olisi niin paljon pahempi asia?

Ei tyonantajakaan kerro jos on suunnittelemassa yt:t ens syksylle.

Naiset nyhvertaa ja voivottelee ja ihmettelee sitten kun miehet vie parhaat paikat ja vetaa isompaa liksaa.

Vierailija
14/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain paikan ja olen nyt jäämässä kesällä äitiyslomalle. Ei siinä mielestäni ollut mitään kummaa, olin hakijoista sopivin. Todellakaan en olisi paikkaa saanut jos olisin haastattelussa raskaudesta kertonut. Mutta hyvä näin. Olen sairaanhoitaja kaupungin palveluksessa.

Vierailija
15/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityissuoja myös koeajalla. Työantajan tulee osoittaa todellinen syy irtisanomiseen.

Eli raskaana olevaa voi siis irtisanoa ollenkaan? Vai mikä on tarpeeksi painava syy? Ja vielä ihmetellään, miksi "parhaassa synnytysiässä" olevat naiset jäävät miesten jalkoihin työnhaussa...

Vierailija
16/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli raskaana olevaa voi siis irtisanoa ollenkaan? Vai mikä on tarpeeksi painava syy? Ja vielä ihmetellään, miksi "parhaassa synnytysiässä" olevat naiset jäävät miesten jalkoihin työnhaussa...

Koeajalla saa työsuhteen purkaa ilman perusteluja, oli raskaana tai ei.

Ja työnantaja voisi sanoa perusteluksi, ettei ole tyytyväinen työntekijän suorituksiin tai että ihminen ei sovi työtiimiin tms.

Koeajalla saa purkaa työsuhteen vaikka olisikin raskaana. Niin se vaan on.

Vierailija
17/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja työnantaja voisi sanoa perusteluksi, ettei ole tyytyväinen työntekijän suorituksiin tai että ihminen ei sovi työtiimiin tms.

HR-asiantuntija vastaa, että kuten ensimmäinen sanoi, niin raskaana olevan erottaminen koeajalla on oltava paivat perusteet. Jos sanoo että ei sovi työtiimiin yms, niin silloin voidaan kysyä muilta työntekijöitä mitä mietlä ovat sopivuudesta yms. Ja kirjallisesti voi pyyttää irtisanomisen syyn.

Vierailija
18/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koeaikanakaan ei saa sanoa irti syrjivistä syistä tai syistä jotka eivät liity koeajan luonteeseen.

En kuitenkaan näe miten se todennettaisiin, jos työnantaja purkaa työsuhteen koeajalla ja sanoo, ettei työntekijä soveltunut työhön. Ihan niinkuin ei raskaana olevan kohdallakin.

Muutoinhan raskaana oleva voisi olla vaikka millainen lintsari ja silti työnantajan olisi hänet pidettävä. Koeajan tarkoitushan on testata soveltuuko työntekijä kyseiseen tehtävään.

Ap:lle sanoisin, että jos ehdit olla työssä muutaman kuukauden ennen äitiyslomaa, niin en nyt vaihtaisi työpaikkaa.

Vierailija
19/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudet tulevat omia aikojaan, ei niitä suunnitella uran mukaan tai uraa raskauksuen mukaan. Raskaus ei ole peruste muuttaa työsuhdetta. Itse kertoisin haastattelussa, että olen hyvin kiinnostunut työstä, ja myös raskaudestani (muotoilisin sen jotenkin niin, että olen hiljan saanut tietää myös tällaisesta asiasta) tai jos haastattelu on tosi pian niin saattaisin kertoa mahdollisen lapsen olevan toivottu. On niitä raskaana oleviakin palkattu aloittamaan lomien jälkeen.

Vierailija
20/21 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tullut mietittävää...voi olla, etten joko hae koko paikkoja nyt tai sitten kerron raskaudestani...tuo koeaikapurku nimittäin pelottaa liikaa, jos tulen valituksi ja äitiysloma-asia paljastuu vasta sitten..olisi kamalaa, jos ei olisikaan työtä, johon palata äitiyslomalta!

t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä