Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän tuleva ekaluokkalainen taitaa jäädä ilman ip-paikkaa

Vierailija
11.05.2011 |

Tuli lappu, jossa ilmoitettiin, että ei saanut paikkaa, mutta on jonossa. Kyseessä on perheemme esikoinen. Yksin ei ole vielä valmis olemaan juuri ollenkaan, joten mitenkähän sitten syksyllä. Teen lyhyempää työaikaa, mutta silti tulee iltapäiviin useampi tunti yksinoloa. Ottaa pattiin. Sukulaiset eivät asu lähellä, ja ollaan vasta vuosi asuttu paikkakunnalla, joten ei tuota verkostoa tässä kylässä vielä paljoa ole. Nekin jotka tunnemme käyvät päivisin töissä.

Miten teillä on ekaluokkalaiset tottuneet "yksinäisiin" iltapäiviin?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ip:t on ihan yliarvostettu juttu. Kannattaa miettiä onko ihan oikeasti niin ettei lapsi pärjää paria tuntia? Jos itselläsi on se asenne niin toki on sama asenne lapsellakin. Meillä tulevalle ekaluokkalaiselle on juteltu jo joulun jälkeen että syksyllä sitten hän on muutaman tunnin yksin kotona. Asiaa on mainostettu hänelle mukavana hetkenä ilman pikkuveljeä :) jolloin voi leikkiä rauhassa, lueskella akkareita, syödä välipalaa ja katsoa itse valittua dvd:ta. Ja mikä on seuraus. Lapsi on aivan innoissaan. On nyt muutaman kerran saanut jäädä yksin. Viimeksi oli jo 1,5h kun muu perhe kaupassa. Ja mahtavasti oli mennyt.

Eli nyt pikainen asenteen vaihdos äidille ja ryhdytte harjoittelemaan.

Ps. Olen töissä maalaiskoulussa jossa ei todellakaan ole mitään ip-kerhoa kun ei ole riittävästi osallistujia. Ja aivan mainiosti monet lapset pärjäävät kotona yksin. Ovat terveitä ja tasapainoisia muksuja.

Vierailija
2/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5h joten olisin ollut kauhuissani jos olis täytynyt laittaa lapsi yksin olemaan kotona niin pitkää aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppimaan niin pienenä yksin pärjäämistä :(

Vierailija
4/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan kyllä kannustettu olemaan yksin jne. mutta kun ei halua niin ei halua. Esikoisemme päätä ei kyllä mielistelyllä ja lahjomalla käännetä...Ja uskonkin, että lapsemme pärjäisi vallan mainiosti yksi pari tuntia, mutta iltapäivän pituudeksi voi välillä tulla neljäkin tuntia ja se on minusta jo liikaa, ainakin aluksi. Ja minusta ip nyt vaan olisi lapsellemme se paras ratkaisu.

Ja miksiköhän edellinen mainitsi, että äidin pitää vaihtaa asennette, meillä on kyllä isäkin lasten kanssa yhtä paljon....taitaa jollain muulla olla asenteessa vikaa.

ap

Vierailija
5/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun ekaluokkalaisen päivä usein päättyy klo 12 niin tulee kyllä aika monta tuntia sitä yksin oloa. Suurin osa työssä käyvistä kun on kotona aikaisintaan klo 16 ja usein myöhemmin!

Vierailija
6/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole aamuisin mitään kerhotoimintaa ja tuttujen kokemuksista tiesin, että koulussamme noudatetaan ns. pehmeää laskua, jossa 5 viikon ajan työskennellään kahdessa ryhmässä lyhyitä päiviä kerrallaan. Se tarkoitti mm. klo 11 alkavia aamuja.

Pidän noita aamuja kolmen lapsen kokemuksella oikeastaan monta kertaa kurjempina kuin iltapäiviä, koska aamuisin jää kuitenkin vastuu lähteä sinne kouluun ajallaan. Harva vanhempi pystyy lomailemaan 5 viikkoa koulun alusta, etenkin jos on muitakin lapsia ja takana Heinäkuun päiväkotien sulkukuukausi.

Meillä oli tosi reipas esikoinen, joka omasta halustaan tykkäsi olla itsekseen, juuri aikana ilman pienempiä sisaruksia. Seuraavan koululaisen kanssa taas aamut olivat niin tuskaa etä jouduin hankkimaan hänelle paikan entisestä eskarista (yksityinen) kahdeksi aamuksi viikossa jolloin koulu alkoi kymmeeneltä. Iltapäivät oli kerhossa, kunnes joskus pimeimpänä marraskuun aikana koki jonkun ihme itsenäistymisen ja halusi lopettaa aamut eskarissa ja ruinasi aina pääsyä koulusta suoraan kotiin ja nautti omasta ajasta kotona.

Varautukaa siis etenkin aamuihin. Noi iltapäivät on paljon helpompi järjestää.

Vierailija
7/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun ekaluokkalaisen päivä usein päättyy klo 12 niin tulee kyllä aika monta tuntia sitä yksin oloa. Suurin osa työssä käyvistä kun on kotona aikaisintaan klo 16 ja usein myöhemmin!

on oikeus ositaiseen hoitovaapaaseen, jossa useimmilla toimialoilla pystyy tekemään 6 h päivää (tai vaihtoehtoisesti 1 päivä viikossa vapaa). Tämä on lakisääteinen oikeus.

Itse olen villillä alalla ilman sitovaa työehtosopimusta, eli mainostoimistossa ja silti pystyin ilman ongelmia sopimaan 6 h päivästä. Eli vaihtoehtoinani olivat 9-15 tai 8-14 päivät tai pe kokonaan vapaa. Valitsin 9-15 päivät ja ratkaisu on ollut elämäni paras!

Vierailija
8/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja saa päättää miten se järjestetään eli esim pomo voi päättää ettei saa sitä lyhennettyä päivää joka päivä vaan esim yhden kokonaisen vapaan. Tämän asian olen tarkistanut monelta eri taholta aikoinaan kun itse sille jäin...eli ei aina ole mahdollista olla kotona ekaluokkalaisen kanssa joka päivä...valitan!

Vierailija
9/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja saa päättää miten se järjestetään eli esim pomo voi päättää ettei saa sitä lyhennettyä päivää joka päivä vaan esim yhden kokonaisen vapaan. Tämän asian olen tarkistanut monelta eri taholta aikoinaan kun itse sille jäin...eli ei aina ole mahdollista olla kotona ekaluokkalaisen kanssa joka päivä...valitan!

Mutta kannattaa ainakin tiedustella työnantajan kantaa. Itse olin ihan varma täystyrmäyksestä, mutta homma onnistuikin ihan hyvin, vaikka ei ole edes työehtosopimusta. Vuoden turhaan emmin edes kysyä kun olin muka varma ettei onnistu. Usein kuitenkin onnistuu. Ja onhan se päiväkin ihan kiva jos siihen on sitten pakko mennä.

Vierailija
10/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan kyllä kannustettu olemaan yksin jne. mutta kun ei halua niin ei halua. Esikoisemme päätä ei kyllä mielistelyllä ja lahjomalla käännetä...Ja uskonkin, että lapsemme pärjäisi vallan mainiosti yksi pari tuntia, mutta iltapäivän pituudeksi voi välillä tulla neljäkin tuntia ja se on minusta jo liikaa, ainakin aluksi. Ja minusta ip nyt vaan olisi lapsellemme se paras ratkaisu. Ja miksiköhän edellinen mainitsi, että äidin pitää vaihtaa asennette,

meillä on kyllä isäkin lasten kanssa yhtä paljon....taitaa jollain muulla olla asenteessa vikaa. ap

koulun alkaessa pitää tehdä monia asioita joita ei halua. Tuollainen asenne kun ei halua niin ei halua ei oikein kuulu kouluikäiselle!

Vierailija
11/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ip-honea, ip-adia tai ip-odia

Vierailija
12/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli lappu, jossa ilmoitettiin, että ei saanut paikkaa, mutta on jonossa. Kyseessä on perheemme esikoinen. Yksin ei ole vielä valmis olemaan juuri ollenkaan, joten mitenkähän sitten syksyllä. Teen lyhyempää työaikaa, mutta silti tulee iltapäiviin useampi tunti yksinoloa. Ottaa pattiin. Sukulaiset eivät asu lähellä, ja ollaan vasta vuosi asuttu paikkakunnalla, joten ei tuota verkostoa tässä kylässä vielä paljoa ole. Nekin jotka tunnemme käyvät päivisin töissä.

Miten teillä on ekaluokkalaiset tottuneet "yksinäisiin" iltapäiviin?

Vierailija
13/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän perheitä joissa lapsi on ip kerhossa, vaikka itse ollaan kotona.reilua...

Vierailija
14/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on ap-ja ip-kerhossa ja vieläkään ei suostu olemaan yhtään yksin kotona. Tuo on oikeasti aivan hirveä tilanne aran lapsen kanssa. Saisiko kellekkään perhepäivähoitajalle muutamaksi tunniksi hoitoon?

Vierailija
15/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat ottaa ip-hoitoon. Kysele alueenne päivähoidon ohjaajalta.

Vierailija
16/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on tarpeeksi osallistujia

Vierailija
17/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevan luokkakaverin äitiä, joka on vaikka hoitovapaalla, niin kysy rohkeasti voisiko ottaa sun lapsesi hoitoon muutamaksi tunniksi.

Itsellä menee lapsi eka luokalle ja pieni ylimääräinen raha olisi ihan tervetullutta, voisin ihan hyvin ottaa toisen ekaluokkalisen meille iltapäiviksi.

Vierailija
18/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko alueella muita palvelun tarjoajia? meillä lapset ovat olleet yksityisessä ippekerhossa ja eivät ole joutuneet olemaan kotona yksin ekalla ja tokalla luokalla.

Vierailija
19/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymykseni, mutta missä kunnassa on näin huonosti asiat?

Vierailija
20/38 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haussa laitetaan eka ja toka vaihtoehto. Yhteensä meidän alueella ip-paikkoja on noin 60 ja tiedän että tulevia ekaluokkalaisia jonkin verran yli 100, joten ei olla ainoita, jotka ovat ilman paikkaa.

Kunnalta sanottiin eilen, että jos ei paikkaa saa, niin eivät voi mitään asialle. Aion kyllä vielä soittaa molempiin ip-paikkoihin, ja tuoda esille perustelut, jotka ovat hyvät. Perustelut tosin on kirjattu jo hakemukseenkin, mutta niillä ei taida olla merkityssä meidän kunnassa...

Ja kyseessä on Uudellamaalla oleva kunta.