Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lisää 5 kk ikäisen ruokavalioon? Soseet aloitettu

Vierailija
11.05.2011 |

Onko niin, että nyt lisätään puurot TAI liha?

Jos niin on, taidan aloittaa puurot, sillä lapsella refluksi ja siitä taitaa olla enempi hyötyä siihen.

Entä kun nyt on saanut lounaan ja välipalan niin lisääntyykö ruokakerrat aamupalalla ja iltapallalla puuroilla, vai miten?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuroa/velliä pieniä määriä näin aluksi aamuin illoin. Näillä itse olen mennyt kahden lapsen kanssa.

Ainakin Semperillä muistaakseni on puurojauhetta jota voi alkaa antaan jo 4kk vauvalle. Ja 5kk vauvalle löytyy jo varmaan muitakin :)

Vierailija
2/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on hyvä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niitä normaaleja puuroja voi antaa ihan pienellekin, kun hurauttaa sauvasekoittimella hiutaleet pienemmiksi (itse silppusin rasiaan aina isomman erän, niin ei tarvinnut silputa kuin pari kertaa kuussa).

Noissa vauvapuuroissa tuppaa kai olemaan niin paljon muutakin nykyään kuin ehtaa viljaa.

Vierailija
4/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kanssa pohtinut tota että milloin voi ruveta antamaan puuroa.Soseita ollaan syöty kohta kk ajan mutta vain kerran päivässä ja nyt vasta olen lisännyt iltapäivälle hedelmäsosetta ennen maitoa. Onkohan se liian vähän? Minkä verran lapsesi syö? Mielenkiinnosta kyselen :D Itse olen pohtinut että missä vaiheessa lisään esim.toisen ruoan tai juuri noi aamu/iltapuurot. Mitä kaikkea olet antanut välipalaksi?

Vierailija
5/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistelemaan soseita reilu 4kk ja nyt kun tyttö on 5ja puol kk niin mennään näin: aamulla heräillessä rintaa muutamaankin otteeseen, sitten aamupalana noin klo 10 semperin banaanipuuro, jauhetta sekoitan noin pari ruokalusikallista, sitten rintaa parin tunnin päästä jos haluaa. päivälliseksi noin klo 16 jotain sosetta, eli perunaa, porkkanaa, juureksia, ollaan jopa koitettu kalaakin, puolikas pientä purkkia. sitten taas rintaa kun haluaa ja iltapalaksi hedelmäsosetta noin klo 7-8, puoli-koko purkki. rintaa haluaa sitten yleensä vielä nukkumaan mennessä klo 9..

kun aloitettiin soseiden kanssa niin painon nousu lopahti ja neuvolassa sanottiin että pitää lisätä puuroa. nyt sitten paino oli taas oikein kunnolla nousussa. eiköhän me näin mennä hetken aikaa, vaikuttaa hyvältä.

Vierailija
6/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko puuro tai liha tässä vaiheessa. Itse aloitin omalla vauvalla (nyt 7kk) puurolla, koska kärsii myös refluksista. Viljat kantsii aloittaa järjestyksessä kaura, ohra, ruis ja viimeisenä vehnä, koska kaura on vähiten allergisoivin ja vehnä eniten. meillä aloitettiin muksun kaurapuurolla. siihen ei ole lisätty maitoa eikä sokeria, ja se sopii jo 5-kuisille vauvoille. 6kk iässä mukaan sitten pikkuhiljaa lihat.

Vierailija
7/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat kantsii aloittaa järjestyksessä kaura, ohra, ruis ja viimeisenä vehnä, koska kaura on vähiten allergisoivin ja vehnä eniten.

Parin viikon päästä saataisiin aloittaa puurot ja juuri tätä olen miettinyt että kannattaisiko viljojakin maistella yhtä kerrallaan vai voiko antaa heti esim. 4-viljan puuroja. Nyt selvis tuokin!:)

Meillä siis 4,5kk tyttö ja kuukauden verran syöty soseita. Lounas aikaan kasvissosetta n. 1/2 prk, iltapäivällä hedelmäsosetta max. 1/3 prk ja illalla velliä.

Vierailija
8/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat kantsii aloittaa järjestyksessä kaura, ohra, ruis ja viimeisenä vehnä, koska kaura on vähiten allergisoivin ja vehnä eniten.

Parin viikon päästä saataisiin aloittaa puurot ja juuri tätä olen miettinyt että kannattaisiko viljojakin maistella yhtä kerrallaan vai voiko antaa heti esim. 4-viljan puuroja. Nyt selvis tuokin!:)

Meillä siis 4,5kk tyttö ja kuukauden verran syöty soseita. Lounas aikaan kasvissosetta n. 1/2 prk, iltapäivällä hedelmäsosetta max. 1/3 prk ja illalla velliä.

tuo oli siis ihan allergialääkärin ohje (mun vauvalla on maitoallergia). tietty voi kokeilla onneansa, mutta aika helppo noita on yksi kerrallaankin ottaa mukaan ruokavalioon. :-)

Vierailija
9/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm..elikkä voisin kokeilla itse tota velliä myös iltaisin.

Vierailija
10/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm..elikkä voisin kokeilla itse tota velliä myös iltaisin.

täällä ainakin suositellaan nykyään suoraan puuroa. velli kuulemma on ravintoarvoiltaan sama kuin maito, joten se sinällään on "turhaa" ruokaa. puuro pitää sitten jo oikeasti nälkää. juuri kyselin näistä asioista neuvolassa. tosin eipä siitä vellistä haittaakaan ole, mutta ei toisaalta hyötyäkään.

Vierailija
11/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa, että voi aloittaa puuron ja lihat, ensin viikon verran puuroa ja sitten voi alkaa pikkuhiljaa lisäämään lihaa. Ja 5kk voi antaa jo lihaa. Ja sille puurohiutaleen hienontajalle, meidän sihtikurkut söi pitkään vain ja ainoastaan valmiita puurojauheita...

Ja se Semperin vauvapuuro on metka, siinä lukee på svenska että 4kk alk ja suomeksi että alk 5kk :D

Vierailija
12/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se Semperin vauvapuuro on metka, siinä lukee på svenska että 4kk alk ja suomeksi että alk 5kk :D

Onkohan ruotsalaisvauvojen suolisto jotenkin "kestävämpi" kun heille voi antaa jo 4kk ikäsenä?!:D:D

Vierailija
13/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuonikäinen ei syönyt soseita käytännössä ollenkaan. Nyt on kohta 6 kk, eikä syö vieläkään. Eipä tässä vielä mitään hätää ole (kasvaa hyvin rintamaidolla ja alunperin olinkin ajatellut aloittaa soseet vasta 6 kk iässä), mutta vähän veikkaan, ettei hän soseihin ihastukaan ihan sormia napsauttamalla. Sormiruokailua ollaan vähän kokeiltu, mutta ei siinäkään mene ruokaa mahaan asti.

Olin ajatellut kokeilla 6 kk iästä lihakasvissoseita, jospa ne maistuisi paremmin. Viljoja en ajatellut antaa ennen vuoden ikää.

Vierailija
14/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 4kk vanha kaveri eikä todellakaan syö muuta kuin tissimaitoa ja ennen muuta ennen kuin alkaa näkyä kasvussa tai veriarvoissa jotain poikkeavaa. Rintamaidolla voi elää vaikka vuoden ikään. Kovin nopeasti täällä kiinteät tunnutaan aloittavan. Meillä esikoinen alkoi syö 10 kk kiinteitä ja samalla suoraan samaa ruokaa kuin aikuiset. Eli en pahemmin ole lapsille erikseen ruokaa tehnyt enkä soseita ostellut.

Vierailija
15/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aloitettu kiinteät lääkärin suosituksesta (syntyi keskosena) ja lisäksi on tuo refluksi, joihin kiinteät osittain hoitona.

Muksu-valmistajalla näkyi olevan maidotonta kaurapuurojauhetta, josta voisi tehdä sekä puuroa, että velliä. Aloitan ehkä sillä kun en haluaisi kokeilla heti kaikkea kerralla. Kaupasta kyllä ostin jo jotain valmispuuroja, mutten ole vielä antanut.. ehkä haen kaupasta ton puurojauheen ja aloitan tosiaan sillä kauralla niinkuin joku neuvoi, kiitos paljon siitä vinkistä!!

ap

Vierailija
16/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tissiähän tuon ikäiselle vaan menee. ja se riittää vielä jopa kuukausiksi.

Vierailija
17/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 4kk vanha kaveri eikä todellakaan syö muuta kuin tissimaitoa ja ennen muuta ennen kuin alkaa näkyä kasvussa tai veriarvoissa jotain poikkeavaa. Rintamaidolla voi elää vaikka vuoden ikään. Kovin nopeasti täällä kiinteät tunnutaan aloittavan. Meillä esikoinen alkoi syö 10 kk kiinteitä ja samalla suoraan samaa ruokaa kuin aikuiset. Eli en pahemmin ole lapsille erikseen ruokaa tehnyt enkä soseita ostellut.

vaan nannia.Itse teen noita soseita elikkä en osta kaupasta :)

Vierailija
18/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hohhoijaa, tästäkin saatiin taas aikaiseksi rintamaitokeskustelu. eiköhän meistä kaikki tee päätökset vauvansa parhaaksi. meillä aloitettiin kiinteät jo 3.5kk iässä pahan maitoallergian ja refluksin takia JA lääkärin määräyksestä.

t: se, joka noista viljoista aiemmin neuvoi

Vierailija
19/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä siinä on, että tissiä tissiä tissiä?!

Syöttäkää omille lapsillenne sitä tissiä ihan rauhassa jos haluatte vaikka vuoden ikään vallan niin saattepahan sulkia hattuunne, että "minä se TÄYSIMETIN vuoden vanhaksi". Mitä sitten? Oma on ratkaisunne jos niin teette.. En kumminkaan kysellyt maidosta, imettämisestä enkä pyytänyt mielipiteitänne.

Sitäpaitsi lastenlääkärit on sitä mieltä, että lisäruokaa on ihan hyvä antaa 4-6 kk iästä alkaen (keskosille tai tarpeen mukaan jopa aiemmin), joka SUOSITUS on ja PÄTEE EDELLEEN! Mitään väärää en ole tehnyt, joten mitä vauhkoatte?

ap

Vierailija
20/26 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset