Exä alkoi juoda liikaa kun jätin hänet.
Erosta jo pari vuotta, eikä kummallakaan uutta. Olen miettinyt yhteen paluuta, mutta loppuisiko miehen liiallinen alkoholinkäyttö sitten, kun surukin loppuisi? Kokemuksia tai neuvoja?
Ja joo, molemmat haluttaisin aloittaa uudestaan monesta asiasta viisastuttuamme ja kasvettuamme kriisin kautta.
Kommentit (10)
SITTEN kun mies on saanut elämänsä kuntoon eli vähentänyt juomistaan.
Se juominen noin vain lopu. Pilaisit vain omankin elämäsi. Älä, älä, älä.
Tämä on se lähtökohta. Jos vakavasti kuitenkin mietit yhteen paluuta miehesi kanssa suosittelen ennen sitä tutustumaan www.al-anon.fi. Al-anon vertaistukiryhmä on tarkoitettu läheisille. Luulen kun ymmärrät ettei liikaa juominen johdu sinusta pystyt tekemään järkevän päätöksen tulevaisuudestasi.
Mutta kun kaipaan häntä tavattomasti ja arvostan eri tavalla kuin aiemmin. Hän ei vaan jotenkaan ole saanut vielä elämäänsä koottua, vaan odottaa, mitä minä teen..., enkä uskalla tehdä mitään juuri siksi, jos hän ei pääsekään juomisesta eroon enää. Toisaalta uskon, jos muutettaisiin aivan muualle, se voisi onnistuakin...jos jos ja jos:(
Voiko eronneet hakeutua pari- tai perheterapiaan, jos on yhteisiä lapsia?
Tämä on se lähtökohta. Jos vakavasti kuitenkin mietit yhteen paluuta miehesi kanssa suosittelen ennen sitä tutustumaan www.al-anon.fi. Al-anon vertaistukiryhmä on tarkoitettu läheisille. Luulen kun ymmärrät ettei liikaa juominen johdu sinusta pystyt tekemään järkevän päätöksen tulevaisuudestasi.
Oltiin tosi kauan yhdessä ja silloin hän kävi töissä jopa sairaana, auttoi kotitöissä ja oli kaikinpuolin pätevä sekä mieheksi, että perheen isäksi, mutta en osannut arvostaa sitä aikoinaan:(
ap.
jos olisi saanut, ei olisi käynyt niin?
ryhdistäytyä ja ottaa elämänsä haltuunsa. Sinä et sitä voi tehdä. Parisuhde ei voi rakentua sille, että toinen puoliso ottaa hoivavastuun alkoholistista.
Pariterapiaan pääsee, vaikkei olisi lapsia.
Suosittele miehelle yksilöterapiaa alkuunsa, hänen pitää käydä läpi omat traumansa.
Mieti sinä tahollasi, mitä haluat elämältä.
Kaipaan itsekin joskus exää, ei ole alko-ongelmia. Kuitenkin pelkään, toistuuko sama kuvio kuin aiemmin. Toisaalta, ihminen voi kyllä muuttaa itseään.
ryhdistäytyä ja ottaa elämänsä haltuunsa. Sinä et sitä voi tehdä. Parisuhde ei voi rakentua sille, että toinen puoliso ottaa hoivavastuun alkoholistista. Pariterapiaan pääsee, vaikkei olisi lapsia. Suosittele miehelle yksilöterapiaa alkuunsa, hänen pitää käydä läpi omat traumansa. Mieti sinä tahollasi, mitä haluat elämältä. Kaipaan itsekin joskus exää, ei ole alko-ongelmia. Kuitenkin pelkään, toistuuko sama kuvio kuin aiemmin. Toisaalta, ihminen voi kyllä muuttaa itseään.
Mä olen muuttunut paljon, niin hänkin kuten mainitsin. Kasvoin ainakin itse aikuiseksi, enkä ota hoivavastuuta. Täytyy koittaa puhua siitä terapiasta hänelle, koska hänellä oli vaikea lapsuus, mulla ihan normaali.
ap.
Sinulla on syytä olla iloinen siitä, että pääsit ajoissa eroon ennen kuin hän ehti aloitta kunnon ryyppäämistä.
Tiedäthän sinä, että alkoholisti kyllä aina syitä löytää. Jos ette olisi eronneet, hän joisi siksi kun sinä olet niin ... no, vaikka laiska, nalkuttava, vaativa, ...
Jotta juominen vähentyisi?