Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raskausdiabetes ja herkuttelu

10.05.2011 |

Mulla todettiin raskausdiabetes sokerirasituskokeella joskus rv 24 (nyt 28). Sain kotiin verensokerimittarin ja olen itse mittaillut vs-arvojani aina ruokailujen jälkeen. Ruokavalio-ohjeiksi sain tietysti sen sokerin poisjättämisen, hiilareiden vähentämisen ja rasvojen vaihtamisen pehmeisiin rasvoihin. Kotona mitatut arvot ovat olleet hyviä, pienellä ruokavalion muutoksella. Lähinnä olen jättänyt sokerin pois, muuten syönyt entiseen tapaan suht terveellisesti.

Olen kuitenkin aina ollut kova herkuttelija ja muutamia kertoja olenkin herkutellut pullalla, suklaalla tai jäätelöllä (pieniä määriä) ilman, että verensokerini on noussut yli sallitun rajan. Onko teillä muilla raskausdiabeetikoilla tietoa, voinko hyvillä mielin herkutella pieniä määriä, jos verensokeriarvoni eivät siitä kerta nouse? Vai kasvaako vauva silti siitäkin sokerimäärästä vaikkei se minun sokeriarvoissa näy? Nyt vauva on koonsa puolesta pikkaisen yläkäyrällä mutta toki siihen varmaan vaikuttaa se, että pojan isä on melkein kaksi metrinen ja syntyessään ollut 4600g. Joten kai tämä meidän poitsu saa sitten isältään kasvugeenejä :)

Mutta siis, voinko herkutella välillä sokerilla jos vain verensokeriarvoni pysyvät kohdillaan?

Kommentit (2)

1/2 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan saa vähän herkutella. Sain terveydenhoitajalta sen neuvon, että se herkku kannattaa syödä normaalin aterian päälle eikä napostella aterioiden välissä.

Itse olen sallinut itselleni karkkipäivän viikonloppuna, jolloin syön pienen suklaapatukan (max 20 g), 50 g kevytjäätelöä, jonkun leivonnaisen tms. Viikolla en herkuttele.

Tosin olen huomannut, että todella pienikin määrä jotain hyvää riittää, kun tottunut vähään sokeriin.

Näillä eväillä olen saanut pidettyä paasto-arvot hyvinä.

2/2 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuullisissa rajoissa :) Itse olin myös ruokavaliohoidolla ja mittailin kotona sokereita. Minulle suositeltiin herkuttelua heti ruuan jälkeen, tällöin sokerin imeytyminen on "tasaisempaa" eikä nosta sokereita korkeaksi. Toimi minulla. Minulla todettiin vko 24 ja tyttö syntyi 40+4 painaen 3500g, joten herkuttelusta huolimatta "sopivan" kokoinen vauva.

Stressi vaikuttaa myös sokereihin kohottavasti, joten kannatan pientä herkuttelua mieluummin kuin stressiä siitä, että ei saa jotakin syödä. Tsemppiä odotukseen, itse koin raskausdiabeteksen jotenkin ahdistavana, mutta palkinto on ihana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla