Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaa käydä psykoterapiassa

Vierailija
09.05.2011 |

kaksi kertaa vko jos Kela tukee?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynnit kokonaan n. 50 euroon saakka, sen jälkeen loppuosa tulee itse maksettavaksi. Varmaan useimmilla terapeuteilla taksa on siinä 60-70 euron pinnassa, jos edustaa jotain erityisempää suuntausta, niin sitten varmaan enemmän?

Vierailija
2/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä jäi maksettavaa alle kymppi/kerta ja kävin myös kaksi kertaa viikossa. Kalliiksihan se tuli köyhälle, mutta onneksi sossulta sai tukea noihin maksuihin (olin toimeentulotukiasiakas).



Suosittelen kyllä psykoterapiaa, itse kävin 5 vuotta ja siitä oli todella apua, vaikka alussa tilanteeni näytti jokseenkin toivottomalta: oli uusiva, vakava masennus ja liuta muita psyykkisen puolen häiriöitä. Lääkkeet jätin kokonaan 3 vuoden terapian jälkeen.



Kannatta puhua hoitavan psykiatrin kanssa eri terapiamuodoista ja keskustella mikä sulle sopisi parhaiten, ei kannata umpimähkään valita vaan jotain esim. kognitiivista terapiaa vaan oman tilanteesi mukaan. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eli varmaan 10-20e/vko... Onkohan sama opiskelijallakin?



Ap

Vierailija
4/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn kerran viikossa.

Vierailija
5/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutin taksa on 90€, josta maksettavaksi jää 45€. Kerran viikossa käyn ja tiukkaa tekee maksaa...

Vierailija
6/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kyllä sain pikkuisen enemmän korvausta "nuorten psykoterapia" -nimikkeellä, olikohan se nyt alle 25- vai 26-vuotiailta. Kaikki terapeutit ei kyllä tarjoa tuota nuorten psykoterapiaa ja muutenkin kelan kiemurat on aika hämärät tuossa ja muuttuu usein. Se nuorten psykoterapian korvaus taisi olla jotain 5 euroa enemmän tms, ei kovin paljoa.



Jos sulla kerta on mietittynä suuntaus niin kysy psykiatrilta terapeuttien numeroita ja ei kun soittelemaan ja tutustumiskäynneille. Ne tutustumiset pitää muuten maksaa kokonaan itse. Netistäkin voi joitain terapeuttien nimiä löytyä, mutta yleensä psykiatreilla on paremmat yhteystiedot. Jos tutustumiskäynnin jälkeen päätätte jatkaa terapiaa, niin sitten haet kelalta sitä kuntoutustukea. Päätöksen tekemisessä voi kestää kauankin, joten kannattaa toimia ripeästi. Ja kesäaikaanhan kaikki toimii nihkeästi muutenkin ja terapeutit lomilla...



Näin ainakin asiat toimi silloin 10v sitten kun itse aloitin terapian, voi olla että käytännöt on sen jälkeen erilaiset, kysy psykiatrilta tai kelaankin voi soittaa ja kysyä.



T. 3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kättelyssä kysyä terapeuteilta heidän taksaansa, jos on liian kallis niin kyllä saattaa halvempiakin löytyä, voihan olla että just psykodynaamisessa terapiassa on korkeammat taksat, en osaa sanoa.



T. 3

Vierailija
8/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykiatrille ja mennä siihen terapiatarpeen arviointiin. Toivottavasti löytyisi joku hyvä (ja halpa) terapeutti, täytyy tosiaan siitä suuntauksesta keskustella tuon psykiatrin kanssa. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen haen apua ja siksi ajattelin juuri psykodynaamista kun pääsisi syvälle ja ongelman "alkujuurille".



Joo, ehkä tää tästä lähtee rullaamaan. Kiitos vastauksista:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutin taksa on 90€, josta maksettavaksi jää 45€. Kerran viikossa käyn ja tiukkaa tekee maksaa...

Sama juttu, tiukkaa tekee ja oikeasti tarvitsisin myös sen kaksi kertaa viikossa, mutta siihen ei yksinkertaisesti ole varaa:-(

Tuo terapeutti on psykiatri, siitä tuo korkea maksu. Terapeuttia, joka otti uusia potilaita, oli todella vaikea löytää, soitin varmaan reilusti yli 30 läpi, eikä kenelläkään ollut vapaita paikkoja. (Tampere kyseessä)

Ja kun vielä kemiankin pitää toimia.... Ei ole helppoa, ei.

Vierailija
10/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla olisi varaa maksaa 200 euroa kk terapiaan. 2 lasta on kuitenkin ja heistä pitää huolehtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka minun lapsistani olisi huolehtinut, jos olisin kuollut?

Ei minulla olisi varaa maksaa 200 euroa kk terapiaan. 2 lasta on kuitenkin ja heistä pitää huolehtia.

Vierailija
12/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä olisi tärkeämpää kuin se?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajia, jotka ovat saaneet psykoterapeutin koulutuksen. heillä käyminen on halvempaa kuin psykologin tai psykiatrin koulutuksen saaneella. Eikä terapia välttämättä sen huonompi ole, vaikka terapeutti olisi "vain" sairaanhoitaja. Tärkeää on ainakin, että kemiat kohtaavat.

Vierailija
14/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun terapia maksaa 90 euroa 45 minsaa. Siitä saa perus kelakorvauksen ja sitten kun olen nuori ja saan kuntoutustukea niin jäljelle jää noin 30 euroa. Olikohan se 26 vai mikä se ikäraja, että saa tätä nuoren kuntoutustukea?



Kolmen vuoden terapia lopuillaan. Otin tätä varten muutaman tonnin opintolainaa. On kyllä kannattanu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se unohtu mainita, ettei tuo kuntoutustuen piiriin pääseminen ole automaatti, vaan siihen tarvitaan lääkärin suositus ja oma hakemus. Mulle on jotkut ihmetelly, että kui oon saanu. Moni jää ilman, etenkin jos hakee loppuvuodesta.

Vierailija
16/22 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan terapeutin taksasta.



Oma terapeuttini laskuttaa 60e/45min.



Käyn kaks kertaa viikko. Omavastuu osuus kelan korvausten jälkeen on 8e/kerta.



Eli noin 60-85ekuukausi tulee yleesä maksuu, riippuen onko esim pyhäpäivii jotka vähentä kertoi.

Vierailija
17/22 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kuinka käytännössä voin saada kelalta tukea psykoterapiaan?

Vierailija
18/22 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää 28€ kerta itselle maksettavaa.

Vierailija
19/22 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:37"]

Hei! Kuinka käytännössä voin saada kelalta tukea psykoterapiaan?

[/quote]

http://www.kela.fi/tyoikaisille_kuntoutuspsykoterapia

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/terapiaa-hakemassa/#.VRBtR2TLfB4

Tarvitaan 3 kk hoitosuhde, jonka jälkeen lääkäri kirjoittaa B-lausunnon KELAa varten. Tuki on jotain 35 euron tienoilla, terapiatunti (45 minuuttia ) maksaa noin 80 euroa. 

Vierailija
20/22 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

18e/kerta, käyn kahdesti viikossa. Tiukkaa tekee...plus tutustumiskäynneistä tulee yleensä täysi hinta, eli n. 80e. kaikki ei tosin tästä laskuta.