Aitini mielesta 1v2kk ikaisen poikani pitaisi jo osata kayda potalla
ja olla pian oppinut eroon vaipoista!! Ei osaa viela edes kavella, musta ihan liian aikaista alkaa potattamaan.
Kommentit (16)
saksan epäsäännölliset verbit ja oli aloittanut taitoluistelutunnit.
Annas kuule sen äitisi pitää pojalle pottakoulua. Jos muistuis vähän omat vauvanhotoajat mieleen.
Se on sinun asia jaksatko asiaan panostaa. Anna äitisi opettaa käydessä, kyläillessä pottailua, jos haluaa. Siinähän tulisi tuokin homma aloiteltua. Onko hän asiassa kokenut, esim. päiväkodissa? Tosin jos et halua, mitäs siitä. Oppii se lapsesi joskus kuitenkin.
Meillä ei ole kiirettä pottailun kanssa pidetty.
todellakin kävivät potalla tuossa iässä ja oppivat päiväkuiviksi huomattavasti aikaisemmin kuin lapset nykyään. Vaipat eivät olleet pintakuivia ja lapsi oppi luonnollisesti karttamaan housuunpissaamista.
Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Omat lapsemme ovat alkaneet käydä potalla alle vuosikkaana vanhempien avustamina (syömisen jälkeen, ennen unia, unien jälkeen..) ja reilun vuoden ikäisenä jo itsenäisestikin. Nuorimmaisemme oli täysin päiväkuiva 1,5-vuotiaana ja kävi potalla itsenäisesti, kun oli pissa- tai kakkahätä. En ole nähnyt mitään syytä pitkittää kuivaksioppimista ja kasvattaa vaippavuorta entisestään.
Meillä ei vielä edes ole pottaa ja poika on just vuoden.. On kyllä pitänyt monta kertaa jo hankkia.
luin tuon alun että "äitini mielestä 1v2kk ikäisen poikani pitäisi..", ja tuota sivun latautumista odotellessa jatkoin mielessäni että "osata käydä potalla". :DD hahaa.
mutta joo, ei minun mielestä vielä pidä osata. meillä samanikäinen poika eikä ole vielä todellakaan käynyt mielessä että jo pitäisi potalle opetella. ehkä vuoden päästä.
itse olen laska vaan, vaikka tiedän,. että olisi jo aika aloittaa.. jospa kesälomalla aloittaisin silloin poika on 2 v.. äitini on vaan sanonut, että ihanaa, että on mahdollisuus käyttää vaippoja :) minua hän käytti potalla 10 kk eteenpäin, koska ei vaan ollut vaippoja siellä silloin..
vaan juoksee karkuun. En tiedä, miten tällainen pottakammo on tullut. Ei myöskään tajua rakkonsa toiminnasta mitään. Pelästyy, jos tulee pissit lattialle.
Esikoiseni oppi oikeasti yhdessä yössä päivä-ja yökuivaksi 1v9kk. Sitä ennen istui potalla hoidossa, mutta ei koskaan kotona. Sitten vain äkkiä kolahti ja vahinkoja tuli todella vähän.
Kakkonen oppi noin 2-vuotiaani, mutta vahinkoja sattui vielä pikään sen jälkeenkin ja yökuiva oli ties milloin.
Eli yksilöitä ovat tuossa rakonhallinnassakin. Ohjeita voi toki jaella ja niitä kannattaa kuunnella, mutta oma järki on se, jota viimekädessä pitää käyttää. Kyllä kaikki terveet lapset joskus kuivaksi oppivat.
vasta 2-vuotisina ilman vaippoja. Eli ei kiire teilläkään.
Älä sinä äitsisi kommenteista stressaa. Minä aikanaan niin tein ja taisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Muutoinkin esikoisen kanssa kuuntelin liikaa niitä kommentteja äidiltä ja muiltakin, että millainen lapsen pitäisi olla ja mitä osata. Pottailu on kyllä mielestäni ihan hyvä aloittaa vaikka heti, kun lapsi oppii istumaan, mutta stressiä siitä ei kannata ottaa. Ja siinäkin on kausia. Joskus lapsi istuu potalla hyvinkin joskus ei siihen pyllyänsä laita vaikka mitä tekisi. Sen mukaan on minusta fiksua toimia.
voit kantaa sen laiskimuksen potalle kun ei viitsi vielä itse kävellä.
Noloa kun nykylapset laskee alleen vielä 3-4 vuotiaina.
Äitisi on sitä sukupolvea, joiden lapset todellakin kävivät potalla tuossa iässä ja oppivat päiväkuiviksi huomattavasti aikaisemmin kuin lapset nykyään.
Kun olin vauva 70-luvulla olisi ollut todella omituista jos joku lapsi ei olisi käynyt potalla 1-vuotiaana. Harsovaipat olivat niin huonoja, että lapsi opetettiin potalle mahdollisimman aikaisin.
Nyt sitten tyylejä pottaharjoitteluun ja vaippojen laatuja on enemmän.
Meillä eka lapsi oppi kuivaksi 3-vuotiaana, toka 1,5-vuotiaana. Samalla tavalla kumpikin alkoi käydä potalla heti kun osasi istua.
mukavia. Itse olen vauhdittanut hommaa ostamalla päiväkäyttöön halvimpia koppuramötiköitä mitä kaupasta löytyy. Vanhemmat lapseni kävivät potalla molemmat alle 2v. Itse halusivat ja homma toimi.
Sama vaan ei toimi pienimmällä. Täyttää kohta 3 ja tarhassa edelleen vaippa, kotona vaihdellen pärjää ilman. Hän ei halua potalle. Minkäs teet? Tiedän, että kohta se loksahtaa kuitenkin.
ikaisina ja viikossa olivat sitten suoraan myoskin yokuivia. Minusta ihan normi aikataulussa ja en tosiaankaan aio stressata tallakaan kertaa. Kaiken huipuksi aitini ehdotti etta voisinhan sitoa pojan vaikkapa vyolla potalle istumaan jos ei muuten siihen asetu ;) No onhan se nyt hapea kun ei osaa viela edes kavella, eika mummo nyt sit paase kehumaan ystavilleen edes pottailusta!
ap
Meillä esikoinen oli päiväkuiva 2v4kk iässä, yökuiva kunnolla vasta 5-vuotiaana!
Kakkonen oli päiväkuin 1v10kk iässä ja yökuiva 2,5-vuotiaana.
Kolmonen oppi päiväkuivaksi 1,5-vuotiaana ja samalla alkoivat yövaipat olla kuivia aina. Eli myös yökuiva 1,5-vuotiaana.
En kyllä oikein ymmärrä AP:n aggressiivista asennetta aihetta kohtaa. MIKSI ei vauvaa voisi potattaa jo?
Ei tarvitsisi kantaa niin paljon vaippapaketteja kotiin ja tulisi vähemmän jätettä roskikseen.
Kivempi pestä kakkaa pois sieltä potasta kuin pepusta...
Monesti me äidit ollaan lasten kehityksen esteinä, kun halutaan pitää ne vauvoina mahdollisimman pitkään. Sitten ei opita kuivaksi, ei luovuta ajoissa tutista, tuttipullosta jne. Lapselle nämä voivat olla pienempiä asioita kuin äidille, joka pitää "vauvastaan" kiinni.
jota voit kunnioittaa. Toimit kuitenkin omalla tavallasi.