Talouselämä-lehti: rumimmat jäävät kotiäideiksi
Rumat jäävät kotiäideiksi
Ninni Myllyoja
.
”Kauneus on katsojan silmissä” -sananlasku ei tutkitusti pidä paikkansa. Näin väittää amerikkalainen professori Daniel S. Hamermesh.
”Ei ole sattumaa, että George Clooneya pidetään yhtenä maailman komeimmista miehistä. Useimmilla meistä on hyvin samansuuntaisia käsityksiä ja vaatimuksia siitä, minkälaisia piirteitä kauniissa ihmisissä on oltava. Kaikki ihmiset eivät ole kauniita”, hän selittää.
Freakonomisti
Daniel S. Hamermesh on 67-vuotias ekonomisti ja Teksasin yliopiston professori. Hän on tutkinut vuosikymmenien ajan työajan käyttöä ja työelämää taloustieteellisestä näkökulmasta sekä opettanut mikrotaloutta. Hän on tutkinut myös epätavallisempia mikrotalouden ilmentymiä, kuten itsemurhaa, unta ja kauneutta. Hamermesh bloggaa säännöllisesti Freakonomics-sivustolla.
Hamermesh on paraikaa Suomessa markkinoimassa kesällä ilmestyvää kirjaansa Beauty Pays. Kirjassa olennaisinta on ollut selvittää, tienaavatko hyvännäköiset ihmiset keskivertoa enemmän rahaa. Kyllä tienaavat.
”Keskivertoamerikkalainen mies tienaa elämänsä aikana 1,7 miljoonaa dollaria. Hyvännäköiset tienaavat noin 15 prosenttia enemmän, eli noin 250 000 dollaria.”
Vaikka naiset maailmanlaajuisesti mielletään miehiä useammin hyvännäköisiksi, rumilla naisilla menee miehiäkin huonommin. Miksi?
”Siksi, että jos ruma mies tietää, ettei kauneus edistä hänen uraansa, hän tyytyy osaansa ja paiskii töitä vähemmälläkin. Rumat naiset taas jättävät pelin kesken ja jäävät kotiin tekemään kotitöitä”, Hamermesh luennoi.
Avioliiton mahdollisuuksiin kauneudella ei onneksi ole merkitystä.
”Meille jokaiselle on olemassa joku -sananlasku sentään pitää paikkansa. Eli rumatkin pääsevät naimisiin”, Hamermesh lohduttaa, mutta jatkaa:
Tutkimusten mukaan rumat naiset valitset heikomman koulutuksen saaneita, eli vähemmän ansaitsevia miehiä. Näin heidän tulonsa jäävät entistä enemmän jälkeen kauniista ihmisistä.
Sekin pitää Hamermeshin mukaan paikkansa, että kauniit ihmiset ovat rumia onnellisempia. Ja hyvännäköiset naiset ovat hyvännäköisiä miehiäkin onnellisempia.
Itsensä ehostaminen tai plastiikkakirurgin pakeille meno eivät tee rumista sen onnellisempia saati kauniimpia. Sillä sekin on jo tutkittu, että jokainen kosmetiikkaan upotettu dollari tuo ostajalle takaisin korkeintaan neljä centtiä.
”Kauneuden eteen ei voi tehdä oikeastaan mitään. Sen takia siitä ei oikeastaan kannattaisi kantaa minkäänlaista huolta”, hän sanoo.
Hamermesh luennoi kauneuden ekonomiasta torstaina Helsingin ylipistossa Taloustieteellinen yhdistyksen järjestämällä yleisöluennolla.
T. Hyvätuloinen työssäkäyvä äiti
Kommentit (5)
mutta pitkä kotiäitiys liittyy huonoon itsetuntoon. Tätä on tutkittu (GEO-lehdessä oli hyvä artikkeli taannoin) ja huomattu, että äidin huono itsetunto ja omistushalu/vahva hoivavietti lapsia kohtaan ovat suorassa yhteydessä äidin huonoon itsetuntoon.
Kun äidin itsetunto on matalalla, pätee hän omimalla lapset ja kodinhoidon, koska ei rahkeita muuhunkaan riitä. Näin kärjistetysti sanottuna.
mutta niin vaan olen joutunut jäämään kotiäidiksi ja osa-aikaiseksi pätkätyöläiseksi.
Kumma juttu.
hankalaa havaita itse. Voi sinulla sellainen olla, vaikka et sitä itse tajuakaan.
Rumat äidit kasvattavat kuitenkin tasapainoisia lapsia ja lapset saavat elää kiireetöntä elämää varhaisvuotensa.
Lapsille tuskin traumoja tulee rumasta äidistä, kireästä uraäidistä kylläkin.
Huvittava kommentti. Taas joku provoilee ja yrittää saada tarhapaikkoja täyteen.
Olen itse lasten vartuttua ollut jo muutaman vuoden työelämässä. En tiedä, millä mittarilla kauneusihannetta siellä mitataan, mutta hyvin on työpanos kelvannut kotiäitivuosista huolimatta :)