Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maatilan emäntiä?

Vierailija
08.05.2011 |

Kysymys teille, jolla omaa lypsykarjaa tms.

Missä teillä pienet lapset on lypsyn/aamu- tai iltanavetan aikana? Siis olettaen että navetta on omassa pihapiirissä.

Meille on perheenlisäystä tulossa, ja vähän kauhistuttaa, että miten saadaan miehen kanssa maatilan pito ja kaikki muu hoidettua, kun lapsi on mukana kuvioissa...

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua hoiti vanha mummini kääntelemällä pinniksessä tarvittaessa navetta-aikaan ja myöhemmin ilmeisesti isoveljet, olen kuulut myös että lapsi on navetassa sitterissä (ihan ison nykynavetan emäntä kertoi) tai että taapero leikkii isossa saavissa kun vanhemmat lypsää.. että semmoista jos ei ole mummoa tai ukkia.. kävelevät sitte kävelee ja syöttää lehmiä ja istuu jakkaralla katselemassa :)

mikä teille olisi turvallista ja realistista?

Vierailija
2/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomittajan saa äitiysloman ajaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen lapsi päivähoitoon niinkuin muutkin työtä tekevät laittaa.

Vierailija
4/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut vaan, että akuutein tarve päivähoidolle on tod.näk hyvin aikaisin aamulla ja iltapäivällä tarve alkaa silloin kun muuta hakevat lapsensa pois. Päivähoito ei siis oikein toimi.

Vierailija
5/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut vaan, että akuutein tarve päivähoidolle on tod.näk hyvin aikaisin aamulla ja iltapäivällä tarve alkaa silloin kun muuta hakevat lapsensa pois. Päivähoito ei siis oikein toimi.

Viette aikaisin aamulla (vuorohoitoa on) ja haette vaikka vasta 10 tunnin päästä, niin tekee muutkin. Iltalypsyt järjestätte sitten jotenkin muuten jos lapsi ei voi olla enää hoidossa.

Vierailija
6/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viette aikaisin aamulla (vuorohoitoa on) ja haette vaikka vasta 10 tunnin päästä, niin tekee muutkin. Iltalypsyt järjestätte sitten jotenkin muuten jos lapsi ei voi olla enää hoidossa.

eli lapsi vietäisiin hoitoon aamulla klo 4.30, noudettaisiin kotiin noin 10.30 ja vietäisiin taas hoitoon noin 14.00 ja noudettaisiin noin 19.30. Ei ehkä ihan realistista?

Ja mikä olisi tuo iltalypsyn "jotenkin muuten", jota ehdotit? Jätetään lypsämättä? Vain toinen on navetassa (eli lapsi ei näkisi isää/äitiä illalla lainkaan)?

Vierailija
7/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teoriassa tuo on mahdollista, mutta monella tilalla ei toimi, jos molemmat päätoimisia viljelijöitä. Meillä lomittaja tuli vain 8 tunniksi, vaikka tarve oli 12 tuntia, mutta onneksi oli appiukko apuna sen 4 puuttuvaa tuntia. Niin ja lomittaja oli meillä kokonaista 2 kk, sen jälkeen piti lähteä navettatöihin. Työttömät eivät tule työhön, jossa pitää olla aamulla 5.30 paikalla.

Vierailija
8/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsi vietäisiin hoitoon aamulla klo 4.30, noudettaisiin kotiin noin 10.30 ja vietäisiin taas hoitoon noin 14.00 ja noudettaisiin noin 19.30. Ei ehkä ihan realistista? Ja mikä olisi tuo iltalypsyn "jotenkin muuten", jota ehdotit? Jätetään lypsämättä? Vain toinen on navetassa (eli lapsi ei näkisi isää/äitiä illalla lainkaan)?

Kai teillä herranen aika on nyt jotain suunnitelmia ennen kuin aloitte lasta tekemään. Vai meinasitte ihan selvitä että kyllä se sitten järjestyy. Palkatkaa hoitaja kotiin jos päivähoitoon vienti on liian vaikeaa. Kyllä se muillakin onnistuu että vain toinen on navetassa ja hellanduudeli joutuu katselemaan vaan toista vanhempaa. Vai meinaatko että vain lypsytilallisilla on se tilanne että iskä ja äippä saattaa olla eri aikaan toissä ja vain toinen kotona.

Vierailija
9/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana nukkuivat vaunuissa/istuivat ja katselivat puuhailuja.

Taaperona leikkivät leluilla ns. leikkinurkkauksessa :)

Olemme mieheni kanssa molemmat navetassa, joten kyllä vahtijoita on. Teemme hommia vuoronperään :) Eli aina on lasten kanssa joku. Joskus sitten isovanhemmat ottavat lapset.

Meistä tuntui tyhmältä ajatukselta laittaa lapset hoitoon kun kuitenkin minä olen päivät kotona. Joten järjestimme asian näin.

Vierailija
10/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana nukkuivat vaunuissa/istuivat ja katselivat puuhailuja.

Taaperona leikkivät leluilla ns. leikkinurkkauksessa :)

Olemme mieheni kanssa molemmat navetassa, joten kyllä vahtijoita on. Teemme hommia vuoronperään :) Eli aina on lasten kanssa joku. Joskus sitten isovanhemmat ottavat lapset.

Meistä tuntui tyhmältä ajatukselta laittaa lapset hoitoon kun kuitenkin minä olen päivät kotona. Joten järjestimme asian näin.

Siis lapset ovat vain iltanavetalla mukana. Aivan vauva-aikana en itse mennyt aamunavettaan, mutta sitten kun unet olivat säännöllisiä, alkoin taas käymään. Eli lapset ovat olleet lähempänä vuoden ikäisiä kun ovat nukkuneet kokonaisia öitä.

Vierailija
11/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lapsi vietäisiin hoitoon aamulla klo 4.30, noudettaisiin kotiin noin 10.30 ja vietäisiin taas hoitoon noin 14.00 ja noudettaisiin noin 19.30. Ei ehkä ihan realistista? Ja mikä olisi tuo iltalypsyn "jotenkin muuten", jota ehdotit? Jätetään lypsämättä? Vain toinen on navetassa (eli lapsi ei näkisi isää/äitiä illalla lainkaan)?

Kai teillä herranen aika on nyt jotain suunnitelmia ennen kuin aloitte lasta tekemään. Vai meinasitte ihan selvitä että kyllä se sitten järjestyy. Palkatkaa hoitaja kotiin jos päivähoitoon vienti on liian vaikeaa. Kyllä se muillakin onnistuu että vain toinen on navetassa ja hellanduudeli joutuu katselemaan vaan toista vanhempaa. Vai meinaatko että vain lypsytilallisilla on se tilanne että iskä ja äippä saattaa olla eri aikaan toissä ja vain toinen kotona.

En ole ap, kunhan osoitin annetun ehdotuksen totaalisen järjettömyyden ja sen vastaajan täydellisen tietämättömyyden tästä elämästä. Harva maatila on keskellä kaupunkia hyvien liikenneyhteyksien varrella lähellä päiväkoteja.

Meinaan vaan, että lypsykarjaa hoidetaan myös viikonloppuisin. Tämä nyt ei varmaan pieneen mieleesi tullut, mutta onhan näitä kaltaisiasi tavattu. Kaltaisessasi kahden työttömän perheessä lapsi on 10 tuntia päivässä hoidossa sosiaalisista syistä, jolloin se yhteinen aika lapsen kanssa onnistutaan hyvin minimoimaan.

Vierailija
12/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli navettatyöt on voitu hoitaa osin webbikameralla :-) ja pääosin virka-aikana.

Vierailija
13/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, kunhan osoitin annetun ehdotuksen totaalisen järjettömyyden ja sen vastaajan täydellisen tietämättömyyden tästä elämästä. Harva maatila on keskellä kaupunkia hyvien liikenneyhteyksien varrella lähellä päiväkoteja. Meinaan vaan, että lypsykarjaa hoidetaan myös viikonloppuisin. Tämä nyt ei varmaan pieneen mieleesi tullut, mutta onhan näitä kaltaisiasi tavattu. Kaltaisessasi kahden työttömän perheessä lapsi on 10 tuntia päivässä hoidossa sosiaalisista syistä, jolloin se yhteinen aika lapsen kanssa onnistutaan hyvin minimoimaan.

Sekä mies että minä olemme töissä, työttöminä emme ole olleet koskaan, lapset on silti hoidettu aina kotona ennen kouluikää. En vain käsitä sitä, miksi maalaisille se elämä ja organisointi on aina niin hankalaa. Ilmeisesti myös sinulle?

Vierailija
14/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, kunhan osoitin annetun ehdotuksen totaalisen järjettömyyden ja sen vastaajan täydellisen tietämättömyyden tästä elämästä. Harva maatila on keskellä kaupunkia hyvien liikenneyhteyksien varrella lähellä päiväkoteja. Meinaan vaan, että lypsykarjaa hoidetaan myös viikonloppuisin. Tämä nyt ei varmaan pieneen mieleesi tullut, mutta onhan näitä kaltaisiasi tavattu. Kaltaisessasi kahden työttömän perheessä lapsi on 10 tuntia päivässä hoidossa sosiaalisista syistä, jolloin se yhteinen aika lapsen kanssa onnistutaan hyvin minimoimaan.

Sekä mies että minä olemme töissä, työttöminä emme ole olleet koskaan, lapset on silti hoidettu aina kotona ennen kouluikää. En vain käsitä sitä, miksi maalaisille se elämä ja organisointi on aina niin hankalaa. Ilmeisesti myös sinulle?

ollut taloudenhoitaja, joka vastaa taloustöistä ja puutarhasta. Ja karjanhoitajat, jotka vastaavat navetasta. Katsos, kun saa tarpeeksi maataloustukia, voi asettua pihakeinuun nauttimaan elämästä.

Vierailija
15/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis ap olen... Joo no päivähoito nyt on ainakin poissujlettu vaihtoehto. Asumme oikeasti korvessa, ja lähimpään kaupunkiin olisi matkaa n. 1h autolla. Talvisin pitäisi ennen kaupunkiin lähtöä aurata tietä omin voimin. Aamulypsyssä ym. menee noin kuudesta yhdeksään-kymmeneen. Päivällä sitten puuhaillaan navetassa tai sen ulkopuolella milloin mitäkin, ja iltalypsyllä ollaan viidestä kasiin-yhdeksään.

Mitään robottia ei ole eikä tule, se on varma se :D

Vierailija
16/25 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis ap olen... Joo no päivähoito nyt on ainakin poissujlettu vaihtoehto. Asumme oikeasti korvessa, ja lähimpään kaupunkiin olisi matkaa n. 1h autolla. Talvisin pitäisi ennen kaupunkiin lähtöä aurata tietä omin voimin. Aamulypsyssä ym. menee noin kuudesta yhdeksään-kymmeneen. Päivällä sitten puuhaillaan navetassa tai sen ulkopuolella milloin mitäkin, ja iltalypsyllä ollaan viidestä kasiin-yhdeksään.

Mitään robottia ei ole eikä tule, se on varma se :D

Vauvan kanssa nyt on helppoa :) Saa vaunuihin nukkumaan. Onko teillä mitään sitten mitään nurkkausta mihin saisi lapselle leikkipaikan? Siis isommalle lapselle.

Meillä on tosiaan vauva/taapero ollut aika pitkäänkin vaunuissa katselemassa.

t:se joka kuljettaa lapsia mukana navetassa :)

Vierailija
17/25 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse lapsena maatilalla (sikatila) kasvanut ja ymmärrän hyvin mietteesi ja esimerkiksi päivähoitoehdotusten absurdiuden monessa tapauksessa. Meillä asui mummo, joka oli paljon apuna kun ei minun aikana ollut ketään lomittajaa (sisareni synnyttyä oli lomittaja äidille muttei hänkään kovin pitkään). En tiedä aivan varmasti mutta luulen, että kun synnyin äiti pystyi pitämään jonkin verran vapaata eläintenhoidosta (oli onneksi talviaika niin isällä vähemmän töitä kun peltoaikoina) ja hoisi minua. Paljon kuitenkin varmasti tehnyt myös tilan töitä jo silloin kun olin ihan pieni. Taaperteluvaiheessa olemme ilmeisesti olleet aika paljon myös mukana sikalassa muttemme vauvavaiheessa. Tiedän kuitenkin, että jossain perheissä lapset ovat olleet jo vauvoista navetassa mukana ja jos teidän on kummankin pakko olla yhtä aikaa navetassa niin valitsisin kyllä itse ehdottomasti tämän vaihtoehdon. Vauva vaan vaunuihin mukaan ja sitten hoidatte häntä siellä muiden hommien lomassa.

Kartoittaisin nyt lomittajavaihtoehdot, mahdolliset sukulais- ja ystäväavut huolella. Työpäivänne ovat pitkiä kuten maatiloilla yleensäkin. Ja jos vauvannne on vaativa ettekä saa apua niin kyllä työaika vain pitenee, valitettavasti. Mielestäni parasta olisi jos saisitte apua maataloustöihin ja te vanhemmat voisitte keskittyä vauvaan mahdollisimman paljon (erityisesti sinä vallankin jos imetät, mitä itse kyllä suosittelen jos vain onnistuu) mutta tietenkin voi olla niin, että jos ei ole maatilantyötaitoisia ihmisiä tuttavapiirissä jouduttekin turvautumaan lastenhoitoavun hankintaan. Kenties voisitte miettiä myös jotakin aupair tms. tyyppistä ratkaisua avuksi. Olen ymmärtänyt, että monilla tiloilla (varmaan lähinnnä isoja tiloja) on palkattuna eläimille hoitajia, voisiko teille tämä olla mahdollista?

Suosittelen hommaamaan myös manduca kantorepun ja hyvän kantoliinan (ei varmaan navettatöissä turvallinen mutta varmaaan hyödyllinen kuitenkin lapsen kanssa esim. pihatöissä tms).

Itse kunnioitan niitä, jotka saavat eläintenhoidon ja vauvanhoidon sovitettua yhteen, itselläni ainakin vauvan syntymä ja siihen liittyvät hormoniheilahtelut ym. oli niin iso juttu etten varmaan olisi kovin hyvin suoritunut maatilan töistä tai mistään muustakaan työssäkäynnistä. Sen varaan ei ainakaan kannata laskea, että heti sairaalasta kotiuduttuasi jaksat täyspäiväisesti tehdä maataloustöitä vaikka toki näin voi ideaalitapauksessa ollakin että voit itse fyysisesti ja muutenkin tosi hyvin ja vauva on tyytyväinen tuhisija, joka hyvin kulkee töiden touhussa mukana.

Toivottavasti vauva-arki lähtee sujumaan! Maatilalla kasvaminen on lapselle omalla tavallaan hyödyllistä ja antoisaa, varmasti selviätte!

Vierailija
18/25 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-appivanhemmat apuna

-lapset mukana navetassa

-lapset päivähoidossa

-vanhemmat navetalla vuorotellen

-hankkivat lomittajan pitemmäksi aikaa kuin äitiysloma

-ottavat työharjoittelijan (maatalousoppilaitoksesta 6kk)

-au pair hoitamaan lapsia

-lapset ovat keskenään

Tuo viimeinen vaihtoehto on surullinen. Tuttavaperhe, jossa kolme lasta, on aina laittanut lypsykarjan ykköseksi. Toisaalta toimeentulosta kyse, mutta raja johonkin..ovat laatupalkittu tila vuosia. Muistan erään joulun heidän kohdalla: joululahjat lapsille klo 15, äiti ja isä navettaan ja tulivat takaisin klo 23.

Joskus nämä lapset olivat minulla hoidossa.

Vierailija
19/25 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että olisit itse vain ja ainoastaan lypsyllä mukana?

Jos lapsi nukkuu, voit hyvinkin olla lypsyllä, mutta jos lapsi huutaa vaikka koliikkia, niin silloinhan mistään ei tule mitään.

Onko teillä isovanhempia lähellä? voivatko he olla avuksi? (meinaan jos vaikka isäsi/miehesi isä on ikänsä ollut navetalla niin voisiko hän tulla ekaksi vuodeksi auttamaan)

Pienemmän voi vaikka laittaa vasikkakarsinaan leikkimään siksi aikaa kun te teette navettahommia päivällä.

Harmi kuin rintareput ja selkäreput ei tässä tilanteessa auta yhtään, itse en ainakaan ottaisi vauvaa ihan siihen lypsylle mukaan, tieten että vauva olisi sonnan peitossa samoin tein:(

Vierailija
20/25 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maatilalta kotoisin, enkä mennyt mielelläni navettaan, koska siellä haisi niin pahalta. Mahtaako haju tarttua vaunuihin?

Meillä asui mummu ja ukki samassa taloudessa, joten mummu katsoi lasten perään navetta-ajan eikä tarvinnut mennä hajuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän