Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsi syö ruokansa käsin.

28.10.2005 |

Kuulkaas mun oli ihan pakko tulla kysymään erästä asiaa.

Meillä on meinaan semmonen juttu että miehen kulttuurissa syödää ruoka käsin. Ja siis järkihän sanoo että soppa syödää lusikalla mutta moni muu ruoka on semmosta mitä mies syö käsin. Poika on vasta alottanut syömään opettelemisen ja en tiiä onko isältänsä kattonut mallia vai onko alkukankeruutta mutta hän syö ruokansa käsin.

Normaalistihan mun pitäis opettaa häntä käyttämään haarukkaa, mutta en voi kieltää häntä syömästä käsin koska se kuuluu isänsä kulttuuriin. Onhan sillä tietty se haarukka siinä vieressä ja monesti se toisella kädellä yrittää pistää haarukalla ruokaa suuhun (josta suurin osa tippuu lattialle) ja toisella kädellä se pistää ihan paljain käsin sitä ruokaa suuhun.

Luulin että tuo ei tule olemaan ongelma, mutta! Hän käy tarhaa ja syö myös siellä ruokaa. Hän tietty käyttää isältänsä opittua tapaa syödessää ja sitten siellä on lapsia joiden kummankaan vanhemman kulttuuriin ei kuulu syödä käsin ja ku semmonen lapsi kattoo poikani touhuja niin sehän tekee perässä. Ja meidän kulttuurissahan ei saa missää nimessä syödä käsin ruokansa niin siitä nousis sitten meteli ko. lapsen kotona ja lapsi on ihan sekasin että miks tuo saa tehä noin mut mä en.

Nyt kaipaan neuvoja varsinki niiltä joiden miehen kulttuurissa syödää käsin. Syökö lapsi ruokansa käsin? Miten tarhassa sujuu ruokailu?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapsetkaan mitään ihan imbesillejä ole, kyllä oppivat syömään " sivistyneesti" vaikka kotona syötäisiinkin käsin. Tottakai lapselle voi opettaa miten toimitaan kylässä tai ravintolassa jos ei itse havainnoimalla ole oppinut. Harva parivuotias kuitenkaan käyttää sujuvasti veistä ja haarukkaa ruokaillessaan joten ei kannata turhia stressata ;)

Vierailija
22/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinkin niin... kello tikittää täälläkin, myöhä on... meni jo viihteen huonommalle puolelle juttuni :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Suomalais-bangladeshilais muslimiperheessä syödään sormin tai ' aseilla' ,ruoasta riippuen. Poikanen aloitti itsenäisen syömisen noin 11kuisena, ja aluksi homma oli karmean sotkuista,puurosta lähtien yritti syödä kaiken sormin. Nyt poika on 1v5kk ja syö pääasiassa haarukalla tai lusikalla, riisiä syö lähes aina sormin,etenkin jos muutkin syö.Silloin vajaa puoli vuotta sitten tuntui todellakin siltä ettei poika koskaan syö lusikalla,mutta niin vain on sillä oppinut syömään, nyt tosin harjoituksen alla on oikealla kädellä syöminen. Pojalla on ain aollut vasen käsi paljon vahvempi,ts. oppinut kaikki käden taidot vasemmalla kädellä ensin, ja syöminen on edelleenkin paljon siistimpää vasurilla. Mutta pienin askelin edetään. Poika tietääkin että oikealla kädellä pitäisi syödä,mutta tietysti unohtaa sen minuutissa:)

Vierailija
24/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäen. Haluaa käyttää isoja haarukoita ja lusikoita eli välillä menee suuhun ja välillä ei. Silloin kun syö minun kanssani käyttää haarukkaa tai lusikkaa, mutta maistellessaan mieheni ruokia syö käsin. Ei tosin paljoa syö, koska ruuat ylisuolaisia ja liikaa mausteita.

Ei minulla ole ainakaan mitään ongelmaa syömistapojen suhteen, kotona saa syödä miten haluaa ja sitten ravintolassa tai kylässä käytetään aterimia. Jos olemme olleet jossakin kylässä, mieheni ei kehtaa syödä käsin vaikka haluaisikin vaan käyttää aterimia. Miehelläni oli ainakin kotoisaa lapsemme 1-v. syntymäpäivillä kun kaikki perheenjäseneni lappasivat ruokaa käsin suuhunsa, kun kuulemma maistuu paremmalta.

Mitä tulee vasenkätisyyteen... ala-asteella opettajat pakottivat lyömään pesäpalloa oikeakätisten puolelta, saksia oli pakko pitää oikeassa kädessä, koska en oppinut virkkaamaan ja kutomaan oli se minun syyni koska olen vasuri, musiikkitunnilla soitin triangelia muiden soittaessa kitaraa, koska opettaja ei osannut opettaa vasenkätiselle jne..

Jos lapsestamme tulee vasenkätinen ja joku yrittää " muuttaa" oikeakätiseksi, nostan metakan. Näin punasta jo silloin kun selvästi vasenkätinen lapsi otti lelun vasempaan käteen ja vanhemmat siirsivät oikeaan käteen. Toistivat samaa uudelleen ja uudelleen. Käskin jo jättämään lapsen rauhaan. Sanokoot uskonnot ja kulttuurit mitä tahansa, niin luonnotonta yrittää muuttaa oikeakätiseksi.

Vierailija
25/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä sacred-c:n kanssa, että lasta ei tulisi misään tapauksessa pakottaa vasurista oikeakätiseksi. Itsekin vasenkätisenä muistan monia vaikeuksia kouluajoilta, kun olin luokkani ainoa vasuri, ja jotkut opettajat eivät tästä juuri pitäneet. Onneksi sain olla vasuri, koska oikeakätisyys tuntuu todella vieraalta, ja lähes mahdottomalta ajatuksena. Jos saamme mieheni kanssa koskaan lapsia (toivon kyllä, että saamme), niin lapsemme saavat kyllä olla vaikka " kaksikätisiä" =) Hyvää yötä!

Vierailija
26/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kerroin kaikki tuntemani vasenkätiset muslimit syövät oikealla kädellä. MUTTA muuten ovat täysin vasenkätisiä ja saavat ollakkin. Islamissa ei ole tätä " vasenkätiset eivät pääse taivaaseen" juttua kuten kristinuskossa. Ainoastaan ruoansyöminen vasemmalla kädellä on kiellettyä koska alapesut vessassa tehdään vasemmala kädellä ja koska sanotaan, että shaitaan (saatana) syö kanssasi jos syöt vasemmalla kädellä. Mutta kirjoittaminen yms toiminnat ovat ihan ok vasurillakin. Tunnen USEITA vasenkätisiä muslimeita ja kukaan ei ole koskaan pitänyt vaikeana syödä oikealla kädellä. Moni islamiin aikuisena palannut vasuri on opetellut taidon vasta aikuisena ja hyvin sujuu. Kyllä minäkin oikeakätisenä osaisin syödä myös vasurilla jos haluaisin tai siihen olisi tarvis.

Vierailija
27/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla, että lapsesi on matkinut isäänsä, mutta ei sillä väliä, turha ehkä ottaa asiaa kovin vakavasti, oppii varmaankin syömään ihan myös haarukalla, veitsellä ja lusikalla ruokansa. Meidän lapset ainakin syövät mielellään käsin, mutta osaavat loistavasti myös käyttää haarukkaa ja lusikkaa syömiseen, ainakin päiväkodissa syövät ihan normaalisti..

Sitäpaitsi jos koko perhe syö yhdessä yhteisen aterian, käyttäen sekä sormia, että haarukoita (tarpeen mukaan) siitähän tulee juuri se hyvä fiilis, kun koko perhe on kokoontunut yhteen =) Kiva tunne !

-Linda-

Vierailija
28/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muut kuin muslimit syövät intialaisissa kulttuureissa käsin (siis siellä ja naapurimaissa). Eivät toki kaikki. Ei se mitenkään liity uskontoon.

Minun mies ei ole muslimi, mutta kotona syödään aina käsin intialaista-tyyppistä ruokaa eli lähes aina. Kun innostun kokkaamaan arabialaista, sama juttu. Länsimaiset ruoat, joita syömme harvoin, syödään haarukalla tai miten ruokalajiin kuuluukin. Mieheni syö kiinalaisessa ravintolassa puikoilla (itse en osaa), eli vie sen ruokakulttuurin kunnioittamisen niin pitkälle.

Kun esikoinen aloitti päiväkodin 1v 2kk ja oli juuri opettelemassa itse syömään, kerroin, että meillä kotona ei käsin syöntiä katsota pahalla. Ei siitä silti tullut päiväkodissa ongelmaa - kyllä ne lapset pian oppivat lusikan käytön.

Meidän lapset ei kumpikaan osaa vielä syödä käsin oikein. Riisistä eivät osaa tehdä myökkyä, joka sitten " heitetään" suuhun sormien avulla. Se on oikeastaan paljon vaikeampi taito kuin lusikan/haarukan käyttö.

Vierailija
29/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei käsittääkseni kuitenkaan ole kristinuskon ominaispiirre että vasenkätisten ei katsota pääsevän taivaaseen. Vasenkätisyyttä on kuitenkin pidetty hyvin pitkään " vääränä" . Maailma on vasenkätisistä liian oikealla ;)

Minusta vasenkätisiä ei saisi opettaa oikeakätisiksi. Muuten tuossa käsin syömisessä kannattaa ottaa huomioon aina esim. isäntäperheen tavat. Ja jos ei halua leimautua sitten likaiseksi esim. Intiassa niin ehkä kannattaakin sitten syödä oikealla kädellä.

Vierailija
30/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sacred_cycles:

käyttäen. Haluaa käyttää isoja haarukoita ja lusikoita eli välillä menee suuhun ja välillä ei. Silloin kun syö minun kanssani käyttää haarukkaa tai lusikkaa, mutta maistellessaan mieheni ruokia syö käsin. Ei tosin paljoa syö, koska ruuat ylisuolaisia ja liikaa mausteita.

No täällä sama tyttö syö oikeastaan leivän kanssa käsin mutta osaa käyttää sujuvasti myös haarukkaa ja veistä ruuasta riippuen, ja ravintola ruokia nyt harvoin voi edes syödä käsin suomen ravintoloissa tarjoiltavat ruoat poikkeavat aka paljon esim:arabi ruuista ym..

Vierailija
31/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 3v osaa kyllä syödä haarukallakin jos ruoka on tarpeeksi paksua, mutta valittaa usein että pistelee ;)

Lusikka on kuitenkin paljon kätevämpi väline koska siinä pysyy jo lähes mikä tahansa. Pikkuveli 1v syö sormin jos en syötä, lusikka kiinnostaa mutta en jaksa siivota niin paljon joten odotamme vielä.

Esikoisen mennessä päiväkotiin 1,5 vuotiaana ei hän ollut koskaan itse syönyt välineillä, mutta nopeasti oppi kun muutkin siellä harjoittelivat.

3vuotias osaa syödä myös leivällä käsin couscousia ja kastiketta. Koskaan emme ole sitä hänelle opettaneet vaan on vain katsellut kun me syömme tuota ruokaa niin. Tarhassa en usko hänen käyttävän tätä tapaa, eivät ole ainakaan koskaan maininneet.

Vierailija
32/34 |
29.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoin kaks ekaa sivua lukea sana sanalta mut sit luin sieltä täältä. Joku kirjotti hyvin leivän leikkaamisesta. Odotin siihen joltaki vastausta, mut ainakaa mun silmään ei pistänyt siihen vastausta. Eli tosiaa eikös ne bakteerit (jos nyt mitää bakteereita löytyy edes)mee leipään sitten siitä vasemmasta kädestä jos sillä pidetää leivästä kiini samalla ku oikeella kädellä leikkaa leipää? Enpä oo kiinittänyt huomiota miten mun mies hoitaa asian. Täytyy tarkkailla seuraavan kerran. = )

Se voi tosiaan olla kehitysvaiheesta vaan kyse tuo käsillä syöminen. Tuli vaan mieleen ku hän on nähnyt isänsä syövän käsin niin aattelin että jos se matki. Hän on meinaa kova poika matkimaan muita nykyään. Isukki ku levittää rukousmaton lattialle niin hän juoksee siihen myös ja alkaa kumartelemaan. Tietty alkeis tyylillä. = )

On mukava kuulla että teidän lapset ovat oppineet molemmat tyylit. Voin olla varma että meidänki pienokainen oppii molemmat tavat. Voisin muuten kertoa yhen hassun jutun mitä kävi kerran kaverin kotona. Mun kaveri on somali ja ku olin hänen luona kylässä niin hänen ala-aste ikäinen veli alkoi syömään. Hänhän tietty alkoi syömään käsin ja mä olin ihan kauhuissani. Sanoin hänelle että ai ai ei saa syödä käsin, käyppä hakemassa haarukka ja veitsi keittiöstä. = ) Poika parka ihan kauhistu ja lähti äkkiä hakemaan haarukkaa ja veistä keittiöstä. Mun kaveri ja hänen siskot nauroivat ja kertoivat että heidän kulttuurissa syödää käsin. Siitä lähtien olen ollut tietoinen että joissakin kulttuureissä on normaalia syödä käsin. = ))

Tähän loppuun velä. Joku kysy että miksi pitää aina kasvattaa isän kulttuurin mukaan. Ei me tehä niin. Kyllä poika elää meidän kulttuurin mukaan, mutta joissaki asioissa opetetaa isän kulttuuriakin koska hänhän on puoliksi Pakistanilainen.

Vierailija
33/34 |
03.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olun asunut maassa, jossa on paljon erilaisia kulttuureita. Siellä lapset osasivat hyvin syödä käsin, lusikoin ja haarukoin (yleensä ei veitsiä siellä päin katettu) ja puikoilla. Hyvin oppivat kaikki tavat ja erottamaan, milloin mitäkin käytetään. Itsekin opettelin nuo tavat. Eli ei mitenkään sulje toisiaan pois, jos osaa monella tavalla sivistyneesti syödä. Ja aikanaan oppii lasi kyllä.

Vasenkätisyydestä: itse ajattelen sen niin, että kyllähän meilläkin pidetään haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Samalla lailla on tapa syödä oikealla kädellä, eikä vasemmalla. Ja vaikka en ole käsinsyömiskulttuuriin kasvanut, ei tulisi mieleenikään kyseenalaistaa sitä. Tietenkin syön oikealla, niin kuin kuuluukin. Tapa siinä kuin muutkin tavat - en osaa sitä sortona nähdä saati sen suurempana kysymyksenä.

Vierailija
34/34 |
03.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi pieni omituisuus syömisessä. Kun syön veitsellä ja haarukalla, en osaa käyttää veistä oikealla kädellä ja niinpä syön juuri väärin päin. Ei siitä kukaan ole koskaan valittanut. Virallisissa tilanteissa haarukan ja veitsen paikan vaihtaminen menee automaattisesti, kun on tehnyt sen pienestä pitäen...

telekinesia:

Itse olun asunut maassa, jossa on paljon erilaisia kulttuureita. Siellä lapset osasivat hyvin syödä käsin, lusikoin ja haarukoin (yleensä ei veitsiä siellä päin katettu) ja puikoilla. Hyvin oppivat kaikki tavat ja erottamaan, milloin mitäkin käytetään. Itsekin opettelin nuo tavat. Eli ei mitenkään sulje toisiaan pois, jos osaa monella tavalla sivistyneesti syödä. Ja aikanaan oppii lasi kyllä.

Vasenkätisyydestä: itse ajattelen sen niin, että kyllähän meilläkin pidetään haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. Samalla lailla on tapa syödä oikealla kädellä, eikä vasemmalla. Ja vaikka en ole käsinsyömiskulttuuriin kasvanut, ei tulisi mieleenikään kyseenalaistaa sitä. Tietenkin syön oikealla, niin kuin kuuluukin. Tapa siinä kuin muutkin tavat - en osaa sitä sortona nähdä saati sen suurempana kysymyksenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän