Kukaan ostanut asuntoa ilman säästöjä?
Kommentit (14)
Me olemme ostaneet asunnon juuri näin. Nolla euroa säästöjä, ei takausta. Meillä oli hyvä pankkisuhde ja pankki antoi lainan.
Milloin tämä oli? Mikä pankki?
Takaajat tosin tarvittiin osalle lainaa. Suurin osa on valtion takaamaa. Kaiken lisäksi vain mies oli ansiotyössä, minulla luottotiedot menneet aiemmin, mutta todistin ne maksetuiksi.
Varmasti vaikka miten moni on ostanut. Oleellisempi kysymys on, että onko ostanut tänä keväänä. Finanssivalvonta suositti jo viime keväänä, ettei 100% lainoja annettais vaan korkeintaan 90% eli 10% pitäisi olla itsellä. Vuoden aikana noita 100% lainoja on kuitenkin annettu, mutta siitä on ollut taas mekkalaa, joten pankit antavat varmaan entistä harvemmille 100% lainaa. Joissain tilanteissa tuntuu, että muutenkin lainanantoa on kiristetty. Tiedän tapauksia, jolloin lainaa on annettu enää noin 2/3 parin vuoden takaisesta lainalupauksesta, vaikka perheen elämäntilanne ei ole muuttunut eli tulot eivät ole tipahtaneet.
Me olemme ostaneet asunnon juuri näin. Nolla euroa säästöjä, ei takausta. Meillä oli hyvä pankkisuhde ja pankki antoi lainan.
Milloin tämä oli? Mikä pankki?
Alle 10 vuotta ja Osuuspankki. Valtion ja EU:n taloustilanne kyllä varmasti vaikuttaa..
lapsiperhe, jolla oli autolainaa ja kulutusluottoa yht 30 000 haki 100 % asunnon hinnasta lainaa, joka oli 400 000 euroa. Olisivat ostaneet hulppean talon, mutta voihan itku, kun pankki ei ollut valmis antamaan niin paljoa!
Kysyin, että miten olisivat maksaneet takaisin, jos olisivat lainan saaneet, niin sanoivat, että eivät tiedä, mutta tärkeintä olisi ollut, että olisivat saaneet asua ainakin jonkin aikaa unelmiensa talossa!
vanhemmiltani, palautimme sitten kun maksoimme lainan. Talo oli sen verran halpa, että takaajat riittivät, ei tarvinnut olla mitään summaa tilillä makaamassa.
mutta jotain pitää olla laittaa takuuksi.mä annoin muistaakseni 50 000eur. edestä panttikirjoja,mutta laina oli pieni vaan 140 000.itse en ollut vakityössä,mies oli mutta sillä ei luottotietoja,todisti tosin kaikki maksetuiksi ja luottotietohäiriöt oli jostain maksamattomista puh.laskuista ni eivät kattoneet ni pahoiksi.
mutta jotain pitää olla laittaa takuuksi.mä annoin muistaakseni 50 000eur. edestä panttikirjoja,mutta laina oli pieni vaan...
No ei meillä ollut laittaa mitään takuiksi. Ei ollut säästöjä, ei käsirahaa, ei takuita, eikä takaajia.
Täytyy sanoa, että hyvä pankki tuo Osuuspankki on ollut meille. Ja hyvin me ollaan lainakin hoidettu. Kyllähän pankki saa omansa takaisin, vaikka meille sattuis jotain kun asunnon arvo vaan nousee. Tietysti asunnoissa on eroa, kaikissa se arvo ei nouse.
Olen myös hakemassa lainaa OP:lta, ilman säästöjä. Toiveissa olisi sellainen 160 000... Saapahan nähdä, kuinka käy....
ap.
pienen yksiön, Helsingin kantakaupungista 100% lainaosuudella vuonna 2003. Kyseessä oli ensiasunto, pankki hankki siihen valtion takauksen, koska en halunnut kysyä esim. vanhempiani siihen. Möin asunnon parin vuoden kuluttua, ja nykyinen asuntoni, jossa asun mieheni ja lapsemme kanssa, on neljäs omistusasuntoni.
Olen myös hakemassa lainaa OP:lta, ilman säästöjä. Toiveissa olisi sellainen 160 000... Saapahan nähdä, kuinka käy.... ap.
hae yksin vaan miehen kanssa.
ap.
asuntolainaa 100%. Summa oli 180 000 ja osan lainasta takasivat anoppi ja appi, osan minun vanhemmat.
En ollut tuolloin töissä enkä ole vielä nytkään. Olen tyytyväinen, että laina otettiin tuolloin...nyt ei välttämättä enää irtoaisi lainaa noilla ehdoilla.
En usko että välttämättä nykyään onnistuisi, kun on epävarma taloustilanne.