Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paha tuhkarokkoepidemia tulossa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt 67 ja silloin KETÄÄN ei rokotettu. tuhkarokko oli normi lastentauti jonka melkein kaikki sairasti. en tiedä sairastinko eikä kiinnosta. ihan hullua että sitä pidetään hirmu vaaraalisena nykyään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne lapset nykyään on niin heikkoja että ovat vaarassa? miten se ei ollut ollenkaan noin kauhean vaarallinen kuuskyt ja seiskytluvuilla?

Vierailija
4/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi rokottaa.

Vierailija
5/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt 67 ja silloin KETÄÄN ei rokotettu. tuhkarokko oli normi lastentauti jonka melkein kaikki sairasti. en tiedä sairastinko eikä kiinnosta. ihan hullua että sitä pidetään hirmu vaaraalisena nykyään :D

Ei se sen vaarallisempi ole. Toki suurin osa sen sairastaa ilman ongelmia, mutta valitettavasti kaikilla ei käy niin hyvä tuuri.

Niin ja minäkin olen koko lapsuuteni matkustanut autossa ilman turvavöitä ja hengissä olen edelleen. Silti laitan lapseni vöihin.

Vierailija
6/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokko leviää nopeasti

Sunnuntai 8.5.2011 klo 12.36

Sairastuneita on eniten kahteenkymmeneenkahteen vuoteen.

LUE MYÖS

Aamuposti: Tuhkarokosta suuroperaatio Hyvinkäällä

Jo lähes kokonaan hävinnyt tuhkarokko on sairastuttanut tänä vuonna useita suomalaisia. Ylilääkäri Markku Kuusi Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kertoo, että sairastuneita on poikkeuksellisen paljon. Tilanteesta tekee poikkeuksellisen myös se, että tartunnan saaneet ovat suomalaisia ja saaneet tartunnan Suomesta.

- Aikaisemmin tartuntoja on ollut muutama per vuosi ja ne ovat olleet matkailuun liittyviä tapauksia, Kuusi kertoi torstaina Iltalehdelle.

Lapset riskiryhmää

Nyt sairastuneiden joukossa on sekä aikuisia että lapsia. Kukaan heistä ei ollut saanut kahta MPR-rokotusta.

Suurin osa suomalaislapsista rokotetaan ensimmäisen kerran tuhkarokkoa vastaan puolentoista vuoden iässä. Tätä pienemmät lapset ovat siis riskiryhmää.

- Jos sairastumisia tulee lisää, ennen kaikkea pikkulapset kuuden kuukauden iästä ylöspäin ovat tartuntariskissä, kunnes saavat ensimmäisen rokotteen. Aivan vastasyntyneitä suojaavat äidiltä saadut vasta-aineet, Kuusi sanoo.

Tuhkarokkoon sairastuneet ovat liikkuneet joukkoliikennevälineissä ja muissa julkisissa tiloissa.

- Altistuneita on varmasti. Meidän on kuidenkin mahdotonta tavoittaa heitä henkilökohtaisesti. Siksi haluamme muistuttaa ihmisiä oireista. Jos oireita tulee, pitää hakeutua hoitoon ja ennen kaikkea ottaa ensin puhelimitse yhteyttä hoitopaikkaan. Jos rynnistää hoitopaikkaan varoittamatta, altistaa lisää ihmisiä, Kuusi muistuttaa.

Tarttuu helposti

Tuhkarokko on hyvin helposti tarttuva tauti. Se tarttuu lähellä oleviin ihmisiin pisaratartuntana ja kosketustartuntana. Myös ilmatartunta on mahdollinen.

Tartuttavuus alkaa noin neljä vuorokautta ennen kuin ihottuma nousee ja jatkuu siitä neljä vuorokautta eteenpäin. Tuhkarokon jälkitaudit voivat olla vakavia.

- Yleisesti ottaen tuhkarokko on voimakasoireinen tauti. Kehitysmaissa se on edelleen suuri kuolleisuuden aiheuttaja. Euroopassa on ollut kohtuullisen laajoja epidemioita. Ranskassa on sairastunut 5000 ihmistä, kuolintapauksiakin on ollut. Tuhkarokko voi aiheuttaa aivotulehduksen ja jälkioireena keuhkokuumeen, jotka molemmat ovat vakavia, Kuusi sanoo.

MARI JULKU

mari.julku@iltalehti.fi

Vierailija
7/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne lapset nykyään on niin heikkoja että ovat vaarassa? miten se ei ollut ollenkaan noin kauhean vaarallinen kuuskyt ja seiskytluvuilla?

Vierailija
8/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voidaan laskea, tappaako tuhkarokko enemmän kuin normaali influenssa, josta jälkitautina voi saada keuhkokuumeen.

Tuhkarokko oli vielä 60-luvulla ihan normaali lastentauti, jota ei osattu pelätä sen enempää kuin vesirokkoa. Vasta rokotusten myötä siitä tuli tappava. Mitä tämä kertoo suomalaisten vastustuskyvystä?

Vierailija
9/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vm. -59 enkä tiedä ketään, joka olisi saanut tuhkarokosta yhtään mitään jälkiseuraamuksia. Tosin asuin paikkakunnalla, jossa ravitsemus- ja hygienia-asiat oliva kunnossa eli koulussa ei ollut aliravittuja lapsia. Ja koko porukka eli noin 400 lasta sen sairasti muistaakseni -70 tai -71.

Vierailija
10/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkyydellä ei ole rajaa. Taudit jotka on saatu HÄVITETTYÄ maasta hirveällä työllä, palaavat takaisin, koska jotkut idiootit katsovat oikeudekseen sen mahdollistaa. Ikävä kyllä nämä idiootit eivät käsitä tekojensa laajempia seurauksia. Maailma on monin tavoin erilainen kuin 70-luvulla, kyllä tänä päivänä riittää ihan tarpeeksi vitsauksia, ei niitä 70-luvun tauteja tarvitse takaisin tuoda. Mut ihminen on itsekäs, itsekäs, itsekäs, itsekäs........

Vierailija
11/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuoli sairauteen, se ei ollut uutinen. Nyt se on. Eli kyllä niitä kuolleita oli silloinkin, me ei vaan tiedetty siitä.

t. toinen "kuusseiska"

Vierailija
12/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkyydellä ei ole rajaa. Taudit jotka on saatu HÄVITETTYÄ maasta hirveällä työllä, palaavat takaisin, koska jotkut idiootit katsovat oikeudekseen sen mahdollistaa. Ikävä kyllä nämä idiootit eivät käsitä tekojensa laajempia seurauksia. Maailma on monin tavoin erilainen kuin 70-luvulla, kyllä tänä päivänä riittää ihan tarpeeksi vitsauksia, ei niitä 70-luvun tauteja tarvitse takaisin tuoda. Mut ihminen on itsekäs, itsekäs, itsekäs, itsekäs........

rokotettuihin tartu, rokottamattomat siinä vaan kärsii.

Vierailija
13/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhuolto on kuromittunut, sillä on ihan tarpeeksi tekemistä nykyisellään. On myös törkeää vartavasten sitä kuormittaa, itsekkäistä syistä. Joku joka oikeasti tarvitsee hoitoa, saattaa jäädä sitä ilman kun vanhat epidemiat tulee takaisin. Tuhkarokkoon kuolee kehitysmaissa pljon lapsia ja ennen kuoli täälläkin. Tuhkarokko aiheuttaa myös aivotulehdusta yms. JOkainen rokottamaton lapsi on törkeä teko muita ihmisiä kohtaan.

Vierailija
14/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vm. -59 enkä tiedä ketään, joka olisi saanut tuhkarokosta yhtään mitään jälkiseuraamuksia. Tosin asuin paikkakunnalla, jossa ravitsemus- ja hygienia-asiat oliva kunnossa eli koulussa ei ollut aliravittuja lapsia. Ja koko porukka eli noin 400 lasta sen sairasti muistaakseni -70 tai -71.

Vierailija
15/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pääkaupunkiseudulta ja olen suuren koulun käynyt, jossa kukaan ei tuhkarokkoon kuollut ja kaikki sen läpikävivät (minä ja sisarukseni mukaanlukien).

Tunnen myös rokotusvastaisia jotka sanovat, että hyvä vain jos lapsensa tuhkarokon sairastavat kuten he itse aikoinaan.

Vierailija
16/16 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on 2 viikon päästä 1,5 v neuvola jossa rokotteen saa, kunpa sitä ennen ei iske.