Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teistä OK, että isovanhemmat eivät huoli lasta yökylään?

Vierailija
07.05.2011 |

Omat vanhempani huolivat ainoan lapsenlapsensa yöksi vain JOS minä olen mukana. Ja jos menen baariin tms, minun pitää tulla sieltä vaikka sitten valomerkin jälkeen taksilla heidän luokseen ja herätä lapsen kanssa ennen kahdeksaa. Älkääkä käsittäkö väärin,en tosiaan käy ulkona usein, ehkä pari kertaa puolessa vuodessa.

Lapsi on kaksivuotias, olen yksinhuoltaja, ja melko nuori. Jotenkin tulee vain paha mieli, vaikka toisaalta ymmärrän, kun sanovat, että on raskasta, jos joutuu heräämään yöllä. Mutta kun ne kaikki muut yöt saa sitten nukkua rauhassa, niin...

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mä kyllä mukisematta voisin sen isomumminkin vaipat vaihtaa. En tajua suomalaisten itsekästä asennetta. Ketään ei haluta auttaa missään asiassa ja jos joku kehtaa kysyä edes autokyytiä on heti kauhea hyväksikäyttäjä tai välipalaa pyytävät lapset ahmii avmammat vararikkoon.

Aiemmin täällä joku harmitteli ettei naapuri voinut katsoa lapsia kauppareissun ajan ja kaikki vastaajat oli sitä mieltä että oli kohtuutonta edes kysyä.. siis häh?! Mä otan ilman muuta naapurin lapset kauppareissun ajaksi hoitoon, tai voin käydä naapurille kaupassakin jos tarvii. Ja voin itse aina kysyä apua tarvittaessa.

Lähellä asuvat nakataan autolla baariin, lentokentälle tms. ettei tarvi ottaa taksia kahteen suuntaan, lapset viedään/haetaan kouluun jos vanhemmilla kiire/este, ja lapset on aina tervetulleita hoitoon jos on asioita hoidettavana, iltamenoja, tai muutenvaan tarvii pikku tauon.

ONNEKSI en asu Suomessa jos siellä on lapsiperheen elämä tuommoista. Noissa asioissa vois varmaan suomalaiset ottaa oppia niistä parjatuista mamuista

Vierailija
2/39 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva etta isovanhemmat hoitais. Niin yh kuin muutkin vanhemmat varmasti valilla kaipaavat pienta lomaaa pikkulapsiarjesta. Valitettavasti nain ei aina kuitenkaan ole. Isovanhempia ei voi itse valita. Toivottavasti isovanhemmat ovat muuten kivoja ja auttavat lapsen ja sun elamassa.

t.toinen jonka lapset ei pienena koskaan yokylailleet mummiloissa (eika tosin muuallakaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahan nipoja jollei voi joskus hoitaa lastasi (2-vuotias ei ole enaa vauva) koko yota. Jos et muuten juurikaan vaivaa vanhempiasi hoidoilla niin ei toi maara ole kovin paljoo. Onhan se aina rankempaa kun ei ole oma lapsi hoidettavana mutta kylla tuon ajan pitaisi jaksaa kun siita suurin osa on viela nukkumista. Onneksi minulla on ihanat vanhemmat jotka auttavat aina seka anoppikin on auttamassa jos vaan pyydan.

Vierailija
4/39 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ottavat lapsei yökylään vaikkakin on kieltämättä varmaan ikävää herätä todella varhain baari-illan jälkeen lapsen kanssa. Kuitenkin hyvä juttu, että pääset edes silloin tällöin ulos itseksesi.

Kuitenkin on mielestäni hyvä, että vanhempasi rei?usti kertovat jaksamisensa rajat, mielestäni tämä on hyvä lähtökohta lapsen ja isovanhempien suhteelle. Valitettavasti mielestäni sinun on vain hyväksyttävä tämä. Ehkä sitten kun lapsesi on isompi eikä enää vaadi niin paljon hoitoa isovanhemmat suostuvat pidempään vahtivuoroon?

En itse haluaisi jättää öisin heräilevää lasta hoitoon ylipäätään. Omassa tapauksessani tosin voisin jättää jos isovanhemmat olisivat lapselle tutumpia mutta pitkän välimatkan vuoksi näkevät lasta harvoin. Tosin tietenkin kuka vain voi yöllä herätä mutta lähtökohtaisesti en siis itse aio jättää lastani yöhoitoon ennenkuin yleensä nukkuu läpi yön. Nyt kun oma lapseni on kaksivuotias aletaan olla lähellä tätä pistettä.

Tuli mieleen, että olisiko sinun mahdollista jättää lapsi hieman useammin hoitoon heille mutta tulla aikaisemmin takaisin jolloin et olisi aamulla niin väsynyt. Itsekin kyllä nuorempana (jolloin minulla ei ollut lapsia) halusin kyllä hillua valomerkkiin asti. Mutta nyt kyllä on ihan kiva mennä jonnekin ja tulla vaikka puoliltaöin takaisin. Tai olisi, minä en ole tällaista tehnyt vähän yli kahteen vuoteen (enkä juuri raskausaikananakaan jolloin olin poikkeuksellisen väsynyt) lapsen takia, oman jaksamisen takia olisi kyllä varmasti joskus hyväkin tuulettua ulkona käymällä.

Vierailija
5/39 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni jostain tiedelehdestä tutkimuksesta, jonka mukaan yli 50-vuotiaan ihmisen stressitaso nousee huimasti, jos joutuu pitkään yksin vastaamaan pienen lapsen hoidosta.

Koko yö on pitkä aika. Niin 2-vuotiaalle kuin isovanhemmillekin.

Voihan sieltä baarista tulla aiemmin kotiin. Tai jospa vaihtaisit baarimenot vaikka elokuviin tai teatteriin?

Minusta pienen lapsen äidin paikka ei ole baarissa, oli minkä ikäinen äiti tahansa. Mutta tämä on oma näkökulma. Jokainen tekee, kuten parhaaksi näkee. Ihmettelen vaan, miksi pienen lapsen äiti haluaisi edes neljä kertaa vuodessa jonnekin baariin notkumaan?

Jos lapsen hankkii, niin sitten täytyy hyväksyä se, että elämä muuttuu. Jostain täytyy luopua n. 15 vuodeksi, kuten niistä baari-illoista.

Oma äitini on sanonut jo ajat sitten, että hän ei jaksa paljoa lastenhoitoa, jos lapsenlapsia tulee. Muuten hän kyllä tykkää lapsia tavata, muttei hoitaa näitä itsekseen.

Olen päättänyt kunnioittaa tätä toivetta. Jos on tarvetta lapsenhoitajalle, niin joko palkkaan jonkun tai sitten kysyn joltakulta muulta, en edes puhu äidilleni asiasta. Joskus hän on oma-aloitteisesti tosin tarjonnut lapsenhoitoapua.

En minäkään halunnut hoitaa kavereiden pieniä lapsia. Sanoin suoraan, että ei ole kokemusta pienistä lapsista, en uskalla ottaa vastuuta. Olivat pettyneitä, mutta ymmärsivät.

Vierailija
6/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti lapsi, joka ei pienenä vietä paljon aikaa isovanhempien kanssa, ei myöhemminkään ole läheinen heille. Ja sitten ovat ikääntyneet ja raihnaiset mummut ja papat vinkumassa, kun lapsenlapsia ei näy eläkepäivien piristyksenä.

Kylla yhdessa kaksivuotiaassa on sellainen vahtiminen etta jos siihen ei ole tottunut niin tyosta kay.

Jos ovat vaikka tottuneet juomaan iltakahvit rauhassa niin kylla menee pasmat sekaisin. Eika se aina ole ruumiillista vasymysta.

Vierailija
7/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä sun tilanteessa odottaisin, että osallistuvat enemmän lapsen hoitoon kuin, jos eläisit parisuhteessa. tietty, jos olet viettänyt ennen lasta kovin vallatonta eläämä, käyttänyt paljon päihteitä jne, vanhemmat eivät halua tuota käytöstä tukea.

Vierailija
8/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alkoholiakaan en juuri käytä :) Olisihan se vain joskus kiva nukkua pidempään, eikä sitten 2 tunnin yöunilla ruveta heti hoitamaan lasta. Menee se hohto siitä illanvietostakin kun tietää, että seuraava päivä menee väsyneenä ja kiukkuisena.

Niin ja isä ei ota lasta. Ei hoida, ei ota. En voi asialle mitään.

ap

Vierailija
9/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorelle äidille ?

Voin kertoa omakohtaisen kokemuksen: Mieheni on Etelä-Amerikasta, ja kun menimme sinne tyttöjeni ( silloin 2 - ja 5 -vuotiaat ) kanssa, olivat sukulaiset järkyttyneitä kuullessaan, etteivät tytöt ole koskaan olleet poissa äidin luota. Siellä siis koko suku hoitaa lapsia, ja lapsia saadaan usein hyvin nuorena. Siitä ei ketään tuomita, nuoret ovat voimavara, käyvät töissä ja elävät omaa elämäänsä äitiyden ohella. Melko vanhatkin ihmiset ottavat osaa lastenhoitoon ja omasta mielestäni pysyvät näin hyvin ajan hermolla.

Olisi ennenkuulumatonta, että isovanhemmat kieltäytyisivät hoitamasta omia lastenlapsiaan.

Sieltä palattuani aloin nähdä suomalaisen asenteen eri silmin. Harmittaa, että ihmiset ovat niin itsekeskeisiä, etteivät viitsi uhrata omaa aikaansa. Vanhempani eivät huolineet tyttöjäni yöksi ( tosin asuivatkin kauempana ), mutta ei heiltä mitään kutsujakaan sadellut. Nyt he ovat jo ikäihmisiä, ja arvatkaas, kuinka usein minä käyn heidän luonaan ? Entä tyttäreni ? Miksi tyttäreni olisivat kiinnostuneita näiden vanhojen ihmisten asioista, kun eivät hekään koskaan olleet kiinnostuneita lapsenlapsistaan ?

Minusta isovanhemmuuteen jopa kuuluu auttaminen - tietenkin, jos terveys sen sallii. Yksi yö kerran kolmessa kuukaudessa ei tosiaan ole keneltäkään pois, ja pitäähä yksinhuoltajaäidilläkin olla omaa elämää. Herääkin kysymys, missä isä on ? Huitelee ilmeisesti tuolla vapaana, ja kaikkien mielestä se on hyväksyttävää, mutta kun äiti haluaisi päästä vapaailtaa viettämään, se tuomitaan. Mitäs "tasa-arvoa " tämä on ?

Vierailija
10/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäni hoidosta keskellä yötä,koska en halua rasittaa koko yön hoidolla. Ja muutenkin aina autolla liikkeellä selvänä, joten ei ole ongelma.

Ja näitä työpaikan illanviettoja on kaksi kertaa vuodessa eli aika vähän. Jos ei onnistu, että isälläni on joku meno, niin sitten on omasta menosta vain luovuttava.

Vierailija
11/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten ei tarvitse olla yökylässä. Yökyläily sopii ehkä kouluikäiselle, ei pienemmille lapsille. Miksi Sinun pitää mennä baariin?

En ymmärrä koko yökylähössötystä. Pieni lapsi ei yökylää tarvitse. Ihmissuhteita hoidetaan päivällä!

Vierailija
12/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kuitenkin ottavat ihan mukisematta lapsen päivällä ja illalla? Sikäli ymmärrän ap:tä, että varmasti olisi joskus kiva nukkua myöhään, mutta harvalla ydinperheenkään vanhemmalla se on kovin usein mahdollista.

Eikö lapsi ole koskaan yötä isällään?

Vierailija
13/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöllä sen takia että on ollut baareissa. Ihan vastuullista isovanhemmuutta..

Vierailija
14/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä nämä lukuisat hukkumiskuolematkin, joissa osassa uhrilapset ovat olleet isovanhemien valvonnassa, pelottavat...

Vierailija
15/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulisi mieleenkään laittaa vanhuksia laitoksiin. Siellä lapset ja näiden perheet huolehtivat jopa vuodepotilaista. Lapset ja lapsenlapset pesevät vanhukset, vaihtavat vaippoja, syöttävät jne. eikä yksikään miniä voi sanoa, että ei halua, ei viitsi. Se on hinta siitä, että kaikista huolehditaan.

Siellä Etelä-Amerikassa ap varmasti voisi elää täyttä elämää äitiyden ohessa, mutta vaikka yöllä olisi mennyt miten pitkään, pitäisi aamulla käyttää isomummu vessassa ja pestä tämän alapää, oksetti tai ei. Harmillista, että ihmiset eivät Suomessa halua antaa aikaansa sukulaisilleen ja elää näiden kanssa - hyvässä ja pahassa.

Vierailija
16/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eihän sille mitään voi jos ei halua niin ei halua, pakko ei ole, mutta ihmettelen kyllä millainen äiti ei halua auttaa yksinhuoltajatytärtään sen vertaa. Omassa ja miehen puoleisessa suvussa tuollainen nyt olisi ennenkuulumatonta. Niissä asioissa autetaan missä apua halutaan. En itse käy baareissa tuskin koskaan mutta ymmärrän kyllä nuoren yksinhuoltajan haluavan joskus käydä. Kerran kolmessa kuukaudessa on vähän.

Vierailija
17/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppoa ja yksinkertaista, kaikille hyvä vaihtoehto.

Isovanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta järjestää lapselleen vapaailtaa. Miksi et mene silloin, kun lapsi on isällään?

Vierailija
18/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, toki isovanhemmilla on oikeus päättää, ottavatko lapsenlapsen yökylään vai ei. Joo, isovanhempien ei tarvitse olla hoitoautomaatteja.

Oikeasta elämästä saadun kokemuksen perusteella on vain todettava, että harvoin olen kuullut näistä isovanhemmista, jotka eivät silloin tällöin ottaisi lapsenlasta kylään. Kyllä suurin osa isovanhemmista ihan aidosti haluaa lapsenlapsiaan kylään. Siinä mielessä ymmärrän todella hyvin, että ap:ta harmittaa. Kyllä minuakin harmittaisi.

Vierailija
19/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olleet, olen avioliitossa elävä yh. Tosin lapset jo isojakin, pakko vaan ollut pärjätä.

Vierailija
20/39 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ap hoitaisikin isomummuaan? Usein nämä yhteisöllisyyttä arvostavat ihmiset ihmettelevät sitä, jos omalta lähipiiriltä ei meinaa saada apua. Yksilökeskeiset ja itsenäisyyttä (ja itsekkyyttä) arvostavat ihmiset eivät osaa sitä edes ihmetellä.