Isät syöttää vauvaa yöllä?
Hiisi, suututtaa taas kun luin Vauva-lehteä. Taas joku isi auttaa äitiä syöttämällä vauvaa yöllä! Siis hä? Mitä isi vauvalle syöttää? Korviketta vai?
Herätkää hyvät ihmiset, imetys onnistuakseen nimenomaan tarvitsee yöimetystä, monesti useamman kerran. Eikä se yöheräily oo yhtään paha, kun ottaa lapsen viereen ja laittaa tissin suuhun, voi itsekin nukahtaa!
Meidän isi sai hyvin nukuttua vauva-aikana ja itsekin nukuin vauvan kanssa + päiväunet niin en ollut niin väsy.
En vaan ymmärrä, vauva tarvitsee ensisijaisesti äitiä etenkin yöllä! Kyllä meidän isi on sitten myöhemmin hoitanut lapsia yöllä, kun en ole enää imettänyt.
Tuntuu vaan, että ei tajuta, ettei korvike korvaa äidinmaitoa, jonka kaikkia hyviä ominaisuuksia ja vaikutuksia vielä ei edes tiedetä.
Kommentit (48)
oo koskaan nähnyt järkeä siinä että mies heräilisi yöllä syöttämään vauvaa. On se kuitenkin eri asia olla väsyneenä töissä kuin kotona, jossa voi vaikka ottaa joskus päivätorkut.
joillakin vaan saattaa olla enemmän ;)
No siellähän kiehut kiukuissasi :) Meillä mies syöttää silloin tällöin lapsen öisin ja arvaappa mitä, silti imetän. Katsopas kun se yksi yksittäinen yö tai yösyöttö ei sitä imetystä kaada. Ja tiesitkös, että sitä maitoa voi pumpata ja antaa sitä sille vauvalle jos ajattelee, että korvike myrkyttää vauvan toimintakyvyttömäksi.
Ja miksikö mies syöttää? Siksi, että kaikilta ei onnistu tissi suuhun ja unta palloon -meininki. Siksi, että myös minä äitinä voin paremmin kuin joskus saan vedettyä edes puoli yötä yhtäjaksoista unta. Se nukkuminen kun ei ole pikkulapsiperheessä vain miehen oikeus.
oo koskaan nähnyt järkeä siinä että mies heräilisi yöllä syöttämään vauvaa. On se kuitenkin eri asia olla väsyneenä töissä kuin kotona, jossa voi vaikka ottaa joskus päivätorkut.
ja äiti jolla on useampia lapsia, niin todellakin saa päivälläkin nukuttua! Oot ihan oikeassa!!!!
No meillä on keskonen joka ei ihan joka syöttöä (tai koko tarvitsemaansa määrää) jaksa vielä imeä suoraan rinnasta. Yöllä mies antaa yhden satsin pullosta sillä aikaa kun minä käytän rintapumppua. Noin puolet ruuasta menee vielä vauvalle pullosta, mutta ihan omaa tavaraa on eikä korviketta, että elähän hätäänny.
Mies itse haluaa tällä tavalla osallistua vauvan hoitoon kun muutoin ei häntä päivisin ja iltaisin juuri työnsä vuoksi näe.
ja äiti jolla on useampia lapsia, niin todellakin saa päivälläkin nukuttua! Oot ihan oikeassa!!!!
Ihan näen sen tänne saakka, ai se olikin aurinko ku paisto...
näköjään kyetä asialliseen keskusteluun tai mielipiteiden/kokemusten vaihtoon.
Ihan näen sen tänne saakka, ai se olikin aurinko ku paisto...
OT, mut minä ainkain olen vähän ihmeissäni, kun luen joitakin imetysohjeita, jotka tuntuu siltä, että ne on käännetty jostain toisesta kielestä, ja tulevat maista joissa ei ole neuvolajärjestelmää. Esimerkiksi ohjeistus siitä, että lapselle ei saa antaa lisäravintoa ensimmäisinä päivinä, vaikka oma maito ei ole noussut on kummallinen; mistä sairaalasta äiti saa kotiutua nälkäisen ja kuivuneen vastasyntyneen kanssa? Ei sellaista sairaalaa olekaan, jossa vauvan painon putoamiseen ei kiinnitettäisi huomiota vain siksi, että äiti on lukenut internetistä että vauva kyllä selviää hengissä vaikka ei saisi päiväkausiin mitään syötävää.
Ja toinen on tämä, että kaikilta imetys onnistuu ja kaikilta tulee maitoa, kun vaan itseluottamusta löytyy; onko jossain todellakin äiti, joka itkettää vauvaansa nälissään, tarkistamatta kertaakaan saako vauva todellakin riittävästi ravintoa? Se vauvahan on kaikkein tärkein, ja se että hän saa niin paljon ruokaa kuin tarvitsee!
Minä en siis yhtään ihmettele, että niin moni vauva saa lisäruokaa. Heillä kun on tervepäiset äidit joille tärkeintä on, että lapsi voi hyvin, ja jos se ei onnistu pelkällä omalla maidolla, niin lasta ei laiteta sen vuoksi kärsimään.
Oma mieheni kyllä ehtisi syöttää lasta öisin (ja vaipat tarvittaessa vaihtaakin), mutta imetyksen hoidan luonnollisesti minä. Tämä on ollut selvää alusta asti. Perhepedissä kun nukutaan, niin imetys ei edes ole mikään kovin raskas puuha, vaikka nytkin joudun heräämään kahden tunnin välein syöttöpuuhiin. Korviketta en halua missään nimessä antaa, kun kerran ei ole pakko.
kaikilla ei ole ongelmia imetyksen kanssa.
Minulla maitoa tulee, vaikka isä antaisikin välillä, yöllä tai päivällä, korviketta.
Minä olen huono nukahtamaan, mies ei, joten siksikin miehen on luontevaa hoitaa vauvaa myös öisin.
Ja hui: meillä minä kävin töissä ja mies oli vauvan kanssa kotona. Vauvoja on ollut nyt neljä ja hyvin on sujunut.
mies antoi rintamaitoa joskus pullosta, jotta pääsin vähän tuulettumaan kodin ulkopuolelle. Silti imetys sujui hyvin ja maitoa tuli PALJON. Yöt hoidin minä ja mis nukkui juurikin ne korvatulpat korvissa, jotta jaksaisi töissä.
Jokainen perhe toimii niin, että sen jäsenet olisivat kaikki mahdollisimman tyytyväisiä arkeensa. Mikä ihme siinä voi muita suututtaa? Se mikä on itsestäänselvää ja helppoa toisille, voi olla yhtä tuskaa toisille. Ja pääasiahan on, että vauvalla ja perheellä on kaikki hyvin ja mahdollisimman stressitön elämä :) Jokainen toteuttaa tämän tavallaan.
OT, mut minä ainkain olen vähän ihmeissäni, kun luen joitakin imetysohjeita, jotka tuntuu siltä, että ne on käännetty jostain toisesta kielestä, ja tulevat maista joissa ei ole neuvolajärjestelmää. Esimerkiksi ohjeistus siitä, että lapselle ei saa antaa lisäravintoa ensimmäisinä päivinä, vaikka oma maito ei ole noussut on kummallinen; mistä sairaalasta äiti saa kotiutua nälkäisen ja kuivuneen vastasyntyneen kanssa? Ei sellaista sairaalaa olekaan, jossa vauvan painon putoamiseen ei kiinnitettäisi huomiota vain siksi, että äiti on lukenut internetistä että vauva kyllä selviää hengissä vaikka ei saisi päiväkausiin mitään syötävää.
Ja toinen on tämä, että kaikilta imetys onnistuu ja kaikilta tulee maitoa, kun vaan itseluottamusta löytyy; onko jossain todellakin äiti, joka itkettää vauvaansa nälissään, tarkistamatta kertaakaan saako vauva todellakin riittävästi ravintoa? Se vauvahan on kaikkein tärkein, ja se että hän saa niin paljon ruokaa kuin tarvitsee!
Minä en siis yhtään ihmettele, että niin moni vauva saa lisäruokaa. Heillä kun on tervepäiset äidit joille tärkeintä on, että lapsi voi hyvin, ja jos se ei onnistu pelkällä omalla maidolla, niin lasta ei laiteta sen vuoksi kärsimään.
Vastasyntyneen maha on pienen kuulan kokoinen. Yleensä kysymys on siitä, että äiti pelkää, mitä jos maitoni ei riitäkään? Juuri tuon takia äiti stressaantuu ja imetys ei onnistu! Jos lapsi saa olla tarpeeksi rinnalla imeä vaikka ihan tyhjältä tuntuvaa rintaa, äiti lepää ja juo hyvin, niin uskon, että maito nousee kohisten.
Itse en itkettänyt lapsiani vaan työnsin tissiä suuhun. Pieni vauva ei sitäpaitsi tiedä, että nälkä lähtee syömällä, vaan saattaa huutaa, eikä edes huoli rintaa.
Vähitellen lapsi oppii, että ikävä tunne lähtee pois, kun imen tuosta ja itkeminen vähenee.
Molemmat lapseni ovat olleet yli syntymäpainonsa, kun ovat sairaalasta lähteneet. Mitä enemmän vauva imee, sitä enemmän tilaa maitoa, vaikka maidon toimituksessa saattaa mennä hetki, niin tärkeää on, ettei hätäile, vaan syöttää, syöttää ja syöttää. Lisämaito vain sotkee, eikä vauva ime tarpeeksi.
..loppujen lopuksi uskon, että syynä on vain puutteellinen tieto ja imetysvastainen yhteiskunta ja kasvatus..
joku tosiaan olla noin tyhmä, että kuvittelee vain oman tapansa oikeaksi? Ap:lle pari vinkkiä:
Kaikki lapset eivät syö öisin vaan nukkuvat! Ei tarvitse kenenkään heräillä vaan koko perhe saa nukkua tyytyväisenä läpi yön.
Kaikki aikuiset eivät kykene nukkumaan päiväunia kuin erittäin sairaina (riittävän korkea kuume ja nukuttaa jopa minuakin!).
Vauva ei tarvitse äitiä eikä edes isää yöllä, jos nukkuu. Nukkuupa jotkut lapset yöt omassa huoneessaan jo ensimmäisestä yöstään lähtien ja hyvin ovat hekin aikuisiksi asti selvinneet.
Minun lapseni ei korviketta suostunut juomaan koskaan, mutta ei meillä öisin herännyt kukaan enää ensimmäisen kuukauden jälkeen -eikä silloinkaan joka yö imetystä tarvittu.
tai loppuu syystä tai toisesta, ennen kuin vauva on lopettanut yösyömisen. Tai kaikki eivät alunperinkään halua imettää. Yksi korvike/pulloruokinnan hyviä puolia on, että isäkin voi osallistua vauvan syöttämiseen. Miksipä ei sitten käyttäisi tätä asiaa hyväkseen?
Enpä ajatellut, että tästäkin asiasta saataisiin tällainen ihmettelyketju aikaiseksi.
osan vauvavuodesta töissä (mies oli kotona) ja silti imetin vauvaa öisin. Saanko minä jonkin kruunun ;)?
On se kuitenkin eri asia olla väsyneenä töissä kuin kotona, jossa voi vaikka ottaa joskus päivätorkut.
Minä kävin osan vauvavuodesta töissä (mies oli kotona) ja silti imetin vauvaa öisin. Saanko minä jonkin kruunun ;)?
On se kuitenkin eri asia olla väsyneenä töissä kuin kotona, jossa voi vaikka ottaa joskus päivätorkut.
Mies taas jos joutuu yhden yön vähän huonommin nukkumaan silloin tällöin, siitähän tulee katastrofi. Työt ei suju, mielenterveys menee, ei jaksa pelata masan kanssa niin hyvin kössiä kuin normaalisti. Mutta toisaalta jos tämä yksi huonosti nukuttu yö menee viihteen parissa, niin se taas ei haittaa yhtään...
Ap saa ihmetellä niin paljon kuin haluaa. Ehkä tosiaan siperia jossain vaiheessa opettaa, että se tapa mikä toimii itsellä, ei välttämättä toimi toisella.
Ja kyllä, itse olen imettänyt molemmat muksuni ja silti on mies silloin tällöin auttanut öisin syöttämällä vauvaa, että minäkin saisin joskus nukuttua kokonaisen yön. Mies tekee ihan vaativaa työtä mutta jo ennen esikoista tuumasi, että siihen ei kuole jos nyt yhden yön itsekin joutuu nukkumaan huonommin. Ja näinhän se normaaleilla terveillä ihmisillä onkin.
Huono juominen = sen voin hoitaa helposti kuntoon
Stressi = on kyllä asennekysymys, mutta ei aina vältettävissä
Syöminen = syön kyllä
Mutta!! Levon vähyys = missä hiton välissä nukun, kun vauvaa pitää imettää öisin ja esikoista hoitaa päivisin?
Ja tuosta korvikkeesta. Mitähän tuolle esikoiselle olisi arvon ihmetysfriikkien mielestä pitänyt tehdä, kun hän sai synnärrillä luovutusmaitoa? Ai miksi? No siksi, kun ei jaksanut imeä rintaa eikä jaksanut pysyä edes hereillä?
Lapset ovat kuitenkin todennäköisesti eri-ikäisiä ja osa on jo hieman isompia.
Tietty jos on vaikka taaperoikäiset viitoset tai neloset ja heidän lisäkseen vauva niin sitten on eri asia...
Meillä 3 lasta kahden vuoden ikäeroilla ja torkkuja olen pystynyt aina ottamaan jos olen halunnut. Lapset päiväunille/ levolle, dvd pyörimään tms ja sohvalle pitkälleen. Ei siinä sen kummempaa. Lyhytkin lepohetki auttaa taas jaksamaan.
joillakin vaan saattaa olla enemmän ;)
Juuri noin minäkin ajattelin! :)