Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isät syöttää vauvaa yöllä?

Vierailija
07.05.2011 |

Hiisi, suututtaa taas kun luin Vauva-lehteä. Taas joku isi auttaa äitiä syöttämällä vauvaa yöllä! Siis hä? Mitä isi vauvalle syöttää? Korviketta vai?

Herätkää hyvät ihmiset, imetys onnistuakseen nimenomaan tarvitsee yöimetystä, monesti useamman kerran. Eikä se yöheräily oo yhtään paha, kun ottaa lapsen viereen ja laittaa tissin suuhun, voi itsekin nukahtaa!

Meidän isi sai hyvin nukuttua vauva-aikana ja itsekin nukuin vauvan kanssa + päiväunet niin en ollut niin väsy.

En vaan ymmärrä, vauva tarvitsee ensisijaisesti äitiä etenkin yöllä! Kyllä meidän isi on sitten myöhemmin hoitanut lapsia yöllä, kun en ole enää imettänyt.

Tuntuu vaan, että ei tajuta, ettei korvike korvaa äidinmaitoa, jonka kaikkia hyviä ominaisuuksia ja vaikutuksia vielä ei edes tiedetä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

halusin vähän kommentoida.

Tuntuu, että ap on vähän turhankin hermostunut siitä, mitä muut tekevät tai tekemättä jättävät mutta nostaa silti mielestäni esille monta tärkeää pointtia.

Mielestäni usein ei tuoda kyllin selvästi esille sitä, että imetyksen onnistumisessa yöimetykset ovat yleensä tärkeitä ja esim. siitä, että epiduraali voi vaikuttaa imetyksen epäonnistumiseen itse luin ensimmäisen kerran vasta noin vuoden päästä siitä kun olin epiduraalin saanut. Ja imetyksen alku todella oli työläs. Sairaalan määräyksestä vauva sai alkuun maitoja (omaa maitoani) myös pullosta. Onneksi sentään perheosastolla kannustettiin kovasti pumppaamiseen niin, että kotona ei kertaakana tarvinnut korviketta antaa. Tässä vaiheessa oli kyllä hyvä, että mies hoiti osan yösyötöistä sillä olin aivan äärettömän väsynyt ensi viikkoina koska käytännössä yöaikaan suureksi osaksi joko pumppasin tai syötin vauvaa pullosta/mukista hörppyyttämällä tai rinnasta koska väsyneen ja pienikokoisen vauvan syöttäminen oli todella hankalaa ja myöskään maito ei pumpulle herunut kovin hyvin.

Myöskään siitä ei mielestäni puhuta, että erityisesti esim. pienikokoiset ja sairaat vauvat yleensä hyötyvät imetyksestä. Jos lapsi tarvitsee pitkää sairaalahoitoa imetyksen onnistuminen usein onkin todella vaikeaa mutta lievemmissä tapauksissa onnistuminen toki on helpompaa. Olen myös todella tyytyväinen, että perheosastolla kannustettiin vauvan vieressänukuttamiseen, josta aiemmin olin kuullut lähinnä negatiivista kommentointia. Ihana juttu on ollut, että imetys meillä onnistui sitten lopulta alkuhankaluuksien jälkeen hyvin ja parin viikon jälkeen pulloruokinnasta päästiin eroon. Olisi varmasti ollut paljon vaikeampaa jos korviketta olisi annettu. Tämän jälkeen olen ilolla hoitanut yösyötöt meillä, mies saa sitten tehdä muita juttuja, niin tärkeäksi olen imetyksen nähnyt.

Kannatan itse tasa-arvoa lasten hoidossa ja muutenkin mutta minusta on hyvä ottaa huomioon myös ns. tyttären perspektiivi eli vauvan (tietenkin sukupuolesta riippumatta) ensisijainen ja paras ravinnonlähde yleensä on rintamaito ja ainakin omalle äidilleni olen tosi kiitollinen, että hän on minua imettänyt, isäni ei sitä olisi voinut tehdä eli minun kannaltani on ehdottomasti ollut parempi, ettei isäni ole öisin syöttänyt pullosta korviketta minulle vaikka se varmaan olisi voinut ihan puhtaasti äidin jaksamisen kannalta ollutkin hyvä juttu. Lisäksi olen myös sellaisessa käsityksessä tai ainakin itsestäni tuntuu, että imetys jotenkin herkistää ja vaikuttaa hormonitoimintaan niin, että öinen heräily on helpompaa kuin ennen lasta. Miehillä tämä ilmiö ei ole niin voimakas (vaikka varmasti tätä tapahtuu lapsensaannin myötä) ja tässäkin mielessä on loogista, että olen hoitanut yösyötöt. Kun vielä vauva on ollut vaikkakin öisin aika useinkin syövää mutta kuitenkin aamusta pitkään nukkuvaa sorttia olisi ollut aika älytöntä, että varhain töihin lähtevä mieheni olisi yöllä herännyt vauvaa syöttämään. Mieluummmin niin, että hän sitten hoiti vauvaa iltaisin jaksavana eikä silmät ristissä.

En todellakaan halua tuomita ketään joka ei imetä mutta mielestäni tietoa olisi hyvä jakaa mahdollisimman paljon kun useimmiten imetys kyllä onnistuisi kun vaivaa nähdään ja monet hyvät niksit kokeillaan. Joskus jos jaksaminen on äärirajoilla korvike toki onkin hyvä vaihtoehto. Jos syyllisyydestä päästäisiin voisi tästäkin asiasta varmasti keskustella rakentavammin mutta äitiyteen tuntuu tuo syyllisyys kuuluvan niin olennaisena osana, että asialllinen keskustelu on hankalaa.

Vierailija
2/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääkä turhaan miettikö, mikä on oikein ja hyvin ja mikä ns. väärin. Itselläni ei ole ollut ongelmia imetyksen suhteen, olen myös luovuttanut maitoa. Siksi helposti ajattelen, että jokainen voi imettää.

Siksi toisekseen jokainen kolmesta lapsestani osoittautui erityislapseksi. Sanoisin, että imetys oli eduksi siksikin. Helpointa on pitää vauva kainalossa, kun hän herää syömään, tarjotaan rintaa suuhun, ja taas jatketaan unia. Seuraavalla herätyksellä isorintainen kääntyy sen verran, että ylempi rinta ylettyy suuhun. Jos ei ylety, sitten kiepsautetaan vauva salamannopeasti toiselle puoielle.

Kestovaipatkin olivat kuopuksen kanssa käytössä, eikä sekään liikoja hommia aiheuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei isä syötä ollenkaan mutta kommentoisin tuota tissi vaan suuhun niin äiti voi nukkua. Eipä se kaikilla onnistu. Mun on pakko imettää istualteen, että EN nukahda, sillä poika tarvitsee röyhtäyttää joka kerta muuten on ilmaa masussa ja sit heräilään vartin välein huutamaan. Eikö omaa vauvaasi tarvitse röyhtäyttää vai miten sen teet?

Vierailija
4/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon vaan niin surullinen kaikkien imettämättömien lasten puolesta.. :[ ap

Olen syntynyt -75 ja imetys ei äidiltäni onnistunut. Syötti minua pullosta, piti sylissä.

Olen ihan normaali aikuinen nykyään. Imetin, koska onnistui ja oli niin helppoa. Mutta en tuominnut ja surkutellut kavereitani, jotka eivät onnistuneet tai halunneet.

Ole surullinen niiden maailmalla elävien lasten puolesta, joita kukaan ei rakasta. Lapsien, jotka eivät saa edes sitä korvikettakaan tai syliä koskaan.

Olet urpo ja lapsellinen-

Vierailija
5/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun sanoisini, että molempia lapsia olen imettänyt onnistuneesti. En siis todellakaan ole mitenkään imetysvastainen. Minua vain niin aina huvittaa nämä paasaukset tästä imetyksen tärkeydestä ja siitä kuinka mahdottoman tärkeää on jaksaa ja jaksaa.

Kyllä, äidinmaito on terveellisintä mutta maailma on pullollaan ihan yhtä terveitä korvikelapsia. Näin on vaikka te imetysfanaatikot muuta haluaisittekin. Ja toisekseen, imettäminen on pitkässä juoksussa kuitenkin vain hitusen pieni osa koko lapsuutta ja sen merkitystä millainen lapsesta kasvaa. Imetysfanaatikot nostavat sen vuortakin suuremmaksi asiaksi.

Mitä tulee tuohon isän apuun yösyötöissä. Meillä ainakin isä avitti ehkä 1krt/vko yösyötöissä vauva-aikana. Se ei ole liikaa vaadittu terveeltä aikuiselta mieheltä että sen jaksaa. Pitäähän äidinkin jaksaa monta kuukautta ja vielä huonommilla unilla.

Vierailija
6/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannatan imetystä jos se vain on suinkin mahdollista ja onnistuu ja tsemppaan yrittämään vaikka tulis vaikeuksiakin. Mutta joskus vaan sitte on niin että vauvalle täytyy antaa sitä korviketta. Ei se oo niin yksinkertaista. itse oon onnistuneesti täysimettäny kaikkia 3 lastani 6kk vanhaksi ja osittain sen jälkeen, kaks nuorinta on siirtyneet suoraa tissiltä tavalliseen mukiin, ei oo missään vaiheessa ollu käytössä pulloa (esikoisella oli pullo käytössä yli 6kk vanhana). Mutta kyllä mä ymmärrän ettei se kaikilta luonnistu samalla lailla.

Ja mitä yösyöttöihin tulee niin meillä 3 lapsen vanhempina on se jako että minä hoidan meidän kuopuksen (10kk) yöheräilyt ja mies hoitaa isompien 3v ja 6v yöheräilyt mikäli niitä on. Esim viime yönä mies oli antanu yöllä astmaa sairastavale esikoiselle ventolinea kun sen henkeä oli ahdistanu. Itse en oo tienny siitä mitään vasta kun aamulla sanoi. meillä toimii tämä hyvin näin. herätyksiä isompien toimesta tulee vain tosi harvoin mutta mun mielestä mun miehen ei tarvi herätäkään usein kun se käy töissä jossa vastaa ihmisten hengestä (on hoitoalalla). En halua että se univeloissaan esim antaa jollekin jotain väärää lääkettä tai antaa sitä liian paljon tai liian vähän jolloin tulee joku vahinko. Kyllä sen pitää saada pääsääntöisesti nukkua yöllä. Mulla ei oo niin väliä ku köpöttelen tässä kotosalla. Ja mä kyllä kuulun niihin mammoihin jotka lykkää vauvalle tissin suuhun ja jatkaa uniaan, joten en mä ees niin väsyny ookaan.

Vierailija
7/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin töissä, voi tosiaan esim. laittaa pötkölleen lasten kanssa ja vähän huilata muutenkin, jos on yöllä valvonut. On aivan eri asia herätä aamulla aikaisin töihin, viedä lapset hoitoon ja olla skarppina ja ajoissa töissä...

oo koskaan nähnyt järkeä siinä että mies heräilisi yöllä syöttämään vauvaa. On se kuitenkin eri asia olla väsyneenä töissä kuin kotona, jossa voi vaikka ottaa joskus päivätorkut.

ja äiti jolla on useampia lapsia, niin todellakin saa päivälläkin nukuttua! Oot ihan oikeassa!!!!

Vierailija
8/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokonaan yöimetys/pullotus loppui kummaltakin 2k iässä.

Täysin äidinmatoa kuitenkin 6 kk ja osittain 1v8kk ikään ja toinen 1v4kk ikään.

Milliäkään eivät ole korviketta saaneet

Vierailija
9/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Ap! provottaako? Olen imettänyt kohta 7 vuotta elämästäni, joten minulla on jotakin kokemusta ja tietoakin aika paljon. Nuorimmaisen kanssa olemme yhdistäneet imetyksen ja korvikkeen käytön. Seon aivan loistava systeemi. Jos olisi tarpeen isä voisi siis ruokkia lasta myös yöllä.

Vierailija
10/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoisi vauvaa, nimenomaan kakkosta, toisinaan yöllä. Esikko ei nukkunut omien ongelmiensa vuoksi ja minä en osannut enää väsymykseltäni nukkua vaan näin jo kummajaisia hereillä ollessanikin.

Ai, mutta o-ou, meillähän onkin vain korvikelapsia, paha äiti, paha äiti. (Niin ja hoitihan se mies päivälläkin, kun olin töissä..)

Mutta ei se aina mene niin, että päivällä voi nukkua, vaikka voisikin niin kaikilla ei vaan torkkujen ottaminen onnistu, ei osaa nukkua päivällä. Itselleni oli harvinaista herkkua, jos esikko nukkui ja vauva vielä sattumalta samaan aikaan, totta hitossa nautin siitä rauhallisesta hetkestä hereillä.

Vierailija
11/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen imettänyt heitä yhteensä 3 viikkoa (viimeistä en imettänyt ollenkaan). Lapset ovat / ja ovat aina olleet niin terveitä kuin olla voi, vaikka siis ovatkin korvikkeella kasvaneet ... vanhimmat koulussa viidennellä ja seitsemännellä luokalla ja koulu sujuu loistavasti molemmilta (keskiarvo 9.5), pienin nyt 2 v. Kukaan ei todellakaan ole kärsinyt imettämättömyydestäni.

Inhoan imetystä ja siksi en imetä. Mies auttoi yösyötöissä, mutta kaikki lapset ovat nukkuneet täydet yöt 2 kk iästä lähtien. Imettämättömyys ei tee minusta huonoa äitiä, en ole koskaan kokenut syyllisyyttä pulloruokinnasta. Korvike on lapsilleni se paras ravinto! Ja itse olen aivan riittävän hyvä äiti!

Vierailija
12/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei pysty millään asettumaan toisten ihmisten asemaan. Kyllä sullekin(toivottavati)vielä kokemusta karttuu ja tajuat, ettei kaikki ole aina niin yksinekrtaista!

Hienoa, että miehet auttaa vaimojaan! Meiläkin nykyään isä nousee pääsääntöisesti syöttämään aamuisin vauvaa, kun herääminen on hänelle paljon luontevampaa ja helpompaa. Itse olen aamu-unienen :)

Vierailija
13/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oo koskaan nähnyt järkeä siinä että mies heräilisi yöllä syöttämään vauvaa. On se kuitenkin eri asia olla väsyneenä töissä kuin kotona, jossa voi vaikka ottaa joskus päivätorkut.

ja äiti jolla on useampia lapsia, niin todellakin saa päivälläkin nukuttua! Oot ihan oikeassa!!!!

Just. Ja lapsiin se ei tietty viakuta yhtään, että joutuvat olemaan väsyneen äidin kanssa? Todella outoa, että pistät miehesi työn lastesi edelle. Huhu... Näin kaksinaismoralisteja ovat nämä tosimammat!

Vierailija
14/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän lapsuuden avaimiksi voitaisiin nimetä vaikka sata asiaa, joista imetys olisi yksi. Muita olisivat vaikkapa riittävä uni, molemmat vanhemmat, rakkaus ja hellyys vanhemmilta, muut aikuiskontaktit, kontaktit muihin lapsiin, harrastukset, riittävä taloudellinen turva, tukea itsetunnon kehittymiselle, perheen hyvät arvot jne..

Olen itse imettänyt lastani jo vuoden, mutta en silti uskaltaisi julistaa että imetys olisi muita 99 seikkaa tärkeämpi.

Lapsella on asiat aika huonosti jos onnistunut imetys on ainoa positiivinen asia hänen lapsuudessaan, josta pitäisi sitten ammentaa voimavaroja koko loppuelämää varten.

Vierailija
15/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon tekstiin piti vielä lisätä, että hyvään lapsuuteen riittää todennäköisesti kolmasosa tai puolet näistä sadasta asiasta.

48

Vierailija
16/48 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei kannattais niin kauheasti nipottaa ja varsinkaan murehtia toisten elämää.

Itse imetin 1,2 vuotta osittain eli alkuun annettiin korviketta kun maito ei meinannut nousta ja lapsi oli nälkäisen oloinen.

Välillä kävin jossain, esim jumpassa tai kampaajalla, joskus jopa baarissa (!) kun lapseni oli vauva, silloin isä antoi korviketta tai lypsettyä maitoani. Joskus piti vain päästä suihkuun, niin isä antoi korviketta. Yöllä imetin ihan itseksi, sillä isän piti nukkua, että se jaksoi tehdä töitä.

Mielestäni imetin aika pitkään ja paljon. Satunnaiset korvikkeenannot eivät mielestäni vähennä imetykseni arvoa. Olenkin sanonut tuoreille äideille, että itselleen kannattaa olla armollinen. Imetys on joillekin rankkaa ja se vaatii kärsivällisyyttä. Pingottaa ei kannata, se ei hyödytä ketään.

Vierailija
17/48 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee ilmeisesti uutena tietona, että kaikilla ei imetys onnistu. Ja sitten voivat isätkin auttaa yösyötöissä.

Vierailija
18/48 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten voivat isätkin auttaa yösyötöissä.

kun ne on niitä yrittäjämiehiä, jotka tekee 14 tunnin työpäiviä ja nukkuu korvatulpat korvissa... Niinkuin ap:lla luultavasti. Taitaa olla joku palstan vakkarimarttyyreista. :>

Ja imetyshän ei kertakaikkiaan voi epäonnistua, kaikki on mahdollista kun vaan haluaa! :D

Vierailija
19/48 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ton takia imetys ei onnistu. Ihmettelen vaan, kuinka korviketta tarjotaan niin helposti vaihtoehdoksi.

Uskon, että monilla on vaan väärää tietoa imetyksestä ja luullaan, että korvike on oikea vaihtoehto.

Itsellä yllättäen ilmeni vaikeuksia imetyksessä toisen lapseni ollessa 2 vko vanha. Huomasin, että mikä vähensi maidoneritystä oli huono juominen + syöminen + stressi ja levon vähyys.

Taistelin vaiheen yli (imetystee , lepo + juominen) ja maitoa alkoi taas tulemaan normaalisti ja ylikin.

Siitäkään ei puhuta missään, että epiduraali-puudutus vaikuttaa imetyksen onnistumiseen.

Surettaa vaan, miten paljon ihmiset saavat väärää tietoa imetyksestä jopa synnytyslaitoksella. Esim. vauva pitää syöttää heti, ei sitten kun vaippa on vaihdettu ja piltti huutaa hysteerisenä!

Anteeksi avautuminen, oon vaan niin surullinen kaikkien imettämättömien lasten puolesta.. :[

ap

Vierailija
20/48 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset