onko nuo vauvojen mansikkaluomet yleisiä kun uudessa vauva lehdessä
peräti kahdella eri jutun vauvalla sellainen oli. Itse en ole koskaan livenä tuollaista nähnyt, mut kai ne häviää?
Kommentit (39)
yhdellä kolmesta on. Hänellä on kaksi mansikkaluomea, toinen on mahassa ja toinen pyllyssä. Onhan ne vaalenneet kyllä, mutta näkyvät vielä ihan selvästi, vaikka ikää on 6. Eivät haittaa mitenkään :-)
Tietyissä tapauksissa kuten meidän tapauksessa, jossa luomi oli toisen silmän päällä ja kooltaan noin 7x7 senttiä ja luomikasvainta oli myös nenän sisällä. Luomen kasvu oli pakko saada pysähtymään, koska muuten se olisi haitannut sekä silmän kehitystä, että tullut hengitysteiden tielle. Ja propral on todellakin auttanut meitä! Tottakai lääke sovitetaan vauvalle sopivaksi annokseksi ja tarkkaillaan, että pulssi ei laske liikaa jne. Aikaisemmin käytössä olleet lääkkeet haitallisiin mansikkaluomiin olivat paljon vaarallisempia vauvalle, mm erilaisia syöpälääkkeitä käytettiin. Ja todellakin kaikki mansikkaluomet eivät häviä ajan kanssakaan ja varsinkaan jos ne ovat jo aihettaneet tuhoa, kuten esim silmän menetyksen.
on mansikkaluomi käsivarressa. lääkäri sanoi, että häviää 2 ikävuoteen mennessä. eipä hävinnyt, yritettiin häivyttää pulssilaaseria tytön ollessa 6 v, mutta oli tosi kivuliasta. luomi on vaalentunut, mutta kasvanut tytön mukana. siellä se on edelleen, suurena, vaaleana, kuumana ja sykkivänä.
kait sen vois leikkauttaa pois. tyttö jo kohta 18 v eikä ajattele koko asiaa sen enempää.
eivät häviä kaikki mansikkaluomet ajankaan kanssa
meidän tyttö näyttäs suurinpiirtein tältä
http://missinglink.ucsf.edu/lm/DermatologyGlossary/infantile_hemangioma…
että vieläkö joku jaksaa ihmetellä propralin käyttöä, jonka avulla luomi on melkein kokonaan saatu pois.
no eihän niitä tietenkään tarvitse silloin hoitaa, jos ovat jossain ei näkyvällä tai haittaavalla paikalla. Siinä vauvalehden kuvassa, johon alkup. viittaa, on sillä vauvalla se luomi muistaakseni siinä ihan silmän alla. Nuo luomethan kasvaa ensimmäisen elinvuoden ajan, joten kyllähän ko. vauvan luomi voi kasvaa aika isoksi ja jopa tulla näkökentän eteen. Ja kosmeettinen haitta on sitten jokaisen punnittava erikseen. Esim kämmenen kokoinen koholla oleva mansikkaluomi poskessa on mun mielestä jo merkittävä kosmeettinen haitta, jota voisi kyllä hoitaa.
on mansikkaluomi selässä,nykyään sellainen kuoppa.
on kasvanut ihan tasatahtia käden kanssa. tyttö jo 18 v.
meidän tytöllä oli sellainen, hävisi sitten kun kasvoi ja ainakin 3 tutun lapsella on ollut. En tosin ole kysellyt niistä, joten voivat olla yleisempiäkin.
Onko kenelläkään kokemusta mansikkaluomesta silmäluomessa? Miten on hoidettu? Meidän tytöllä on mansikkaluomia useampia ja yksi juuri silmäluomessa. Odotellaan juuri jatkotutkimuksiin pääsyä. Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia..
No meidän pojalla on kaksi, pakarassa ja rinnassa. Tutuista vain yhden kanssa on ollut puhetta, että heidän tytöllä on, mutta sekin tuli puheeksi vasta kun lapselta leikattiin se 5-vuotiaana pois kun ei ollut lähtenyt itsestään ja oli jotain pientä haittaa. Olettaisin, että aika monilla lapsilla on, mutta harvemmin se tulee puheeksi jos ei satu olemaan näkyvällä paikalla.
Hei! Viisikuisella lapsellani on isokokoinen n. 12x7cm mansikkaluomi sääressä. N. 6 viikkoa sitten luomi meni haavalle ja on siitä lähtien ollut erittäin kivulias. Haava ei haavahoidosta huolimatta parantunut ja tiesin että se tulee menemään vain huonompaan kuntoon kun vauva lähtee liikkeelle. Haava märki ja oli ihan hirveän näköinen, olin tuskastunut ja vauva kärsi ihan kauheasti. Taistelun jälkeen sain vauvalleni hoitoa ja propranololi-lääkitys aloitettiin osasto-olosuhteissa. Luomessa on jo viikon aikana tapahtunut muutosta ja haava on paranemaan päin. Mielestäni aiheesta on melko vähän tietoa saatavilla ja ikäväkseni sain huomata että lääkäreillä ei aina ole asiasta tarpeeksi tietoa. Vertaistuen ja keskustelun tarve on ollut minulla näiden viikkojen aika todella suuri ja onneksi löysin Ruotsista facebook-ryhmän vanhemmille joiden lapsella on mansikkaluomi. Sieltä olen saanut ihan hirmuisesti tukea. Nyt olen luonut samanlaisen suomenkielisen ryhmän. Ryhmän nimi on "Ryhmä vanhemmille joiden lapsella on mansikkaluomi". Tervetuloa mukaan jos lapsellasi on mansikkaluomi!!
Olen luonut facebookiin ryhmä vanhemmille joiden lapsella on mansikkaluomi. Tervetuloa mukaan! https://www.facebook.com/groups/1407302876201489/?fref=ts
Olinkin jo kirjoittanut pidemmän tarinan tähän mutta tuossa siis linkki vielä ryhmään jos muuten ei löydä.
Tässä vielä linkki ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1407302876201489/?fref=ts
Niskassa oleva on haikaranpurema (eihän haikara kanna lasta otsanahkasta roikottaen), otsassa oleva on haltijan suukko, muut ovat mansikkaluomia. Meidän tytöllä 8v on edelleen mansikkaluomi kaulassa :)
Osta Propranololi - http://tonzes.com/propranololfi.htm Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.
Jos mansikkaluomi on esimerkiksi silmässä, nenässä tai korvassa ja uhkaa esimerkiksi silmän kehittymistä (kuten meillä) niin on täysin perusteltua antaa propralia. Ennen kuin propralhoito oli keksitty, näihin vaikeisiin mansikkaluomitapauksiin käytettiin interferoneja ja kortisonia suoneen, joten aika paljon pienempiä haittavaikutuksia tuolla propralilla on. Minun lapsellani olisi tällä hetkellä toinen puoli kasvoista täysin epämuodostunut ja silmää ei olisi enää ollenkaan, ellei propral-hoitoa olisi aloitettu kuusiviikkoisena. Että kumpikohan olisi parempi vaihtoehto? Kontrolloitu lääkehoito propralilla vai silmän menetys? Hoito aloitetaan tietysti sairaalassa tarkalla seurannalla ja kerran kuussa käymällä polilla. Sitä paitsi kaikki mansikkaluomet eivät lähde itsestään pois.