Onko muilla tällaisia
Miehellä on 2 viikkoa lomaa. Alkuviikosta hän oli omalla lomareissullaan 4 päivää, minä kaverillani lasten kanssa. Ensi viikolla hänellä on oma parin päivän reissu, minä kotona lasten kanssa. Äitienpäivänä lähdemme koko perhe yhdeksi yöksi johonkin.
Eilen tulimme kaikki melkein yhtä aikaa kotiin. Mies oli ensin iloinen, sitten alkoi mököttää. Mökötyksen syynä kuulemma se, että pitää ehtiä tehdä niin paljon muutamassa päivässä. Kysyin että mitä, hän ei jaksanut luetella. Huomasin, että kävi omia tavaroitaan kolistelemassa varastossa puolisen tuntia kiukkuisena. Muun ajan: luki kolme lehteä, otti 1h torkut, luki kirjaa, soitteli vähän pianoa. Minä hoidin lapset, tyhjensin tiskikoneen, laitoin lapset nukkumaan, tyhjensin lehtikopan, silitin pyykkiä, pesin pari ikkunaa.
Nyt mies nukkuu vielä, minä heräsin lasten kanssa kuudelta kuten aina. Kohta varmaan nousee äkäisenä kun on niin paljon tehtävää ja vähän aikaa...
Kommentit (7)
tuollasta en kyllä jaksaisi kauaa kahtoa!! Kyllä sais ukko lomailla sen jälkeen rauhassa ;)
että tavallisesti (töissä ollessaan) mies todellakin tekee tosi paljon kotona. Omatoimisesti siivoaa, tiskaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä, on lapsen kanssa jne jne ahkerasti. Jotenkin vaan lomat ovat usein tällaisia, että ahdistuu ja mököttää. Ja ei, minä en aiheuta niitä lomapaineita, vaan hän itse. Kasaa mieleensä hurjan listan tekemättömiä töitä ja ahdistuu niiden edessä niin ettei saa mitään aloitettua. Päivät menevät huokaillessa (ja minun silmissäni laiskotellessa) ja illalla, kun minun mielestäni pitäisi käydä jo nukkumaan, alkaa tehdä niitä hommia. Ja valvoo myöhään ja on taas aamulla (ja päivällä) tosi väsynyt. Minusta tuntuu, että tuosta puhuminen vain pahentaa tilannetta. Voi voi sentään. Lomailu ei sovi tuolle miehelle. On ihana mies silloin, kun ei ole ahdistunut :) .
Täytyy myöntää, että olen itse vähän pettynyt, sillä hänen lomalla ollessaan olisi kiva itse käydä yksin jossain, mutta en jotenkin viitsi edes ehdottaa, kun heti tulee huokaisu että no, en sitten tee niitä tuhatta työtä... iltaisin ja työssäoloviikonloppuina omat menoni käyvät aina mainiosti :) .
ap
Lomat menee huokaillessa kun on niin paljon tekemistä. Toinen suosikkiaihe on kun ei ole rahaa tehdä niitä miljoonaa juttua kun pitäisi tehdä, siis lomalla. Ja vaikka meiltä löytyisi paljon hommaa, mihin rahaa ei tarvita, niin juuri sitä pitäisi tehdä mihin rahaa palaa. Se on vain hänen perusluonteensa, näin olen päätellyt, muuten kyllä minunkin mieheni tekee psljon kotitöitä, enemmän kuin minä. Olen vain opetellut elämään tämän asian kanssa. Jos haluan mieheni kanssa vaikka lomamatkalle, varaan matkan ja ilmoitan lähtöpäivän, jos matkanvaraus laitettaisiin hänen tehtäväkseen emme olisi ikinä käyneet missään.
mutta ilmeisesti ongelma on siis pelkkä loma.
Ehkä nyt ei ole paras aika, mutta jos ennen seuraavaa lomaa ottaisitte asian puheeksi. Että yritetään olla listaamatta hirveästi kotitöitä lomalle, tehdään vaan ne päivittäiset työt yhdessä ja nautitaan muuten olostamme. Suunnittelette vaikka joka päivälle jonkun kivan pienen jutun, kuten ulkona syönti jne. ettei koko loma mene vaan niitä tekemättömiä töitä miettiessä.
Me yritämme ennen lomia saada viikonloppuisin esimerkiksi pihatöitä tehtyä, ettei tosiaan koko loma menisi niistä ahdistuessa. Lomalla lähdetään usein porukalla käymään jossain kylässä ja sitten kotipäiville suunnitellaan sellaista ohjelmaa, jota arkisin ei ehdi, mutta joka on kivaa (uinti, museo, kyläily, ravintola, yms.)
Ja kaikilta kiireiltäsi vielä ehdit seuraamaan, mitä se mies tekee.
Minä aikanani alistuin tuohon kaikkeen. Jos yritin huomauttaa, niin mies suuttui, enkä saanut ääntäni kuuluville. Nyt jos olisin tuossa tilanteessa uudestaan, alkaisin pitämään lokikirjaa: kirjoittamaan kellonajat ja tapahtumat ylös, mitä mies kulloinkin tekee. Ja sitten näyttäisin miehelle mustaa valkoisella.