Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD lapset saa tehdä mitä vaan ja aina ymmärretään???

Vierailija
05.05.2011 |

On se kumma jos Linnanmäelläkin saa jonoissa mennä ohi kun on ahdh!! Ja kaikkien pihalla pitää ymmärtää kun yhdellä on adhd niin johan se terrorisoida kaikkia muita pihan lapsia..

Ymmärrättekö että adhd lapsi tarvitsee VIELÄ tiukempia rajoaj kuin tavallinen koska on vaikea toimia eri tilanteissa.

Ja ymmärrän että odottaminen voi olla vaikeaa mutta ei se sitä tarkoita että voi kasvaa ja elää kuin pellossa ja ohitella kaikkia ja olla kuin mikäkin kuningas!

Laittakaa lapsenne lääkitykselle tai laittakaa se mukula vaikka valjaisiin, se on nyt vaan niin että jos tässä elämässä annatte lapselle ADHD:n vuoksi kovasti eri vapauksia niin vanhempana niitä ei silti saa vaikka kuinka olisi ollut erityislapsi.

Ei työpaikoilla kukaan tollasta katsele! Ihmissuhteista tulee todella vaikeita jos on aina saanut tehdä niinkuin MINUSTA on tuntunut hyvältä.. ymmärrän että se on sairaus mutta ei sen huonoja puolia tarvitse ruokkia vaan hillitä!!

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpommalla?

Sittenhän meistä kaikista tulis tyhmiä ja kilttejä? Varmaan sillä on tyhmät ja kiltit vanhemmat, jotka eivät osaa auttaa lasta kotona, eivätkä pysty hoitamaan lapselle tarvittavaa tukea.

Vierailija
42/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä en tiennyt.

36: ei poika ajatellut, että tyhmän + kiltin pitäs päästä helpommalla, vaan luokkatovereita (ei dg ja dg) kohdeltas tasa-arvosesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpommalla? Sittenhän meistä kaikista tulis tyhmiä ja kilttejä? Varmaan sillä on tyhmät ja kiltit vanhemmat, jotka eivät osaa auttaa lasta kotona, eivätkä pysty hoitamaan lapselle tarvittavaa tukea.

Vierailija
44/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vahinkoja sattuu ja kaikki sen ymmärtää. Se mitä et nyt itse ymmärrä on se että puhun siitä miten vanhemmat puolustelevat ja joka asiassa piiloutuvat diagnoosin taakse ja aina pitää vaan ymmärtää.

Kai niille erityislapsillekkin vois koittaa opettaa jotian vai onko kaikki luovuttaneet???? Puhun siitä että olen huomannut että kun lapsella on diagnoosi niin sen jälkeen ei tarvi enää lasta kasvattaakkaan.

Vierailija
45/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kadehtikaa jotain muuta kuin toisen vammaa

Vierailija
46/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sen puolen, että vedotaan diagnoosiin, kun tapahtuu jotain, koska ei ole itse siinä hetkessä päässyt tai voinut vaikuttaa. Ymmärrän myös niitä, jotka luovuttavat diagnoosin kuultuaan, ei kaikki jaksa, kykene, pärjää. Adhd on erittäin haastava ja voimat vievä ihminen pahimmillaan.

Vierailija
47/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. adhd-lapsen äiti, jota ei todellakaan kannata kadehtia

Vierailija
48/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä mä olen kadehtinut??

Ei tulis mieleenkään kadehtia. Kukaan teistä ei selvästikään ymmärrä pointtiani. Tässä siis ratakiskoa; minua ärsyttää se kun piiloudutaan diagnoosin taakse ja ei edes yritetä auttaa lasta diagnoosin vaatimalla tavalla.

Adhd on kuluttava vanhemmilleen mutta voitteko ymmärtää että se on kuluttavaa myös lähipiirinne ihmisille?? Se että tietyt lapset voivat riehua pihalla, huutaa, kiroilla, lyödä, häiriköidä ja pelotella pienempiä tai toisiaan ja kukaan ei sano heille mitään koska ovat erityislapsia.

Kyllä heillekkin kuitenkin jotkut säännöt pitäisi olla, vai olenko ihan väärässä?

Jollei kerran mitään sääntöjä totella, toisten omaisuutta saa rikkoa ja voidaan kivillä heittää pikkulapsia eikä vanhemmat saa mitään kuria, pitäsiköhän meidän muiden pysytellä sisällä kun erityilapsen valtaa pihan kun niillä on niin vaikeeta?

Ja kyllä se niin on että EI KAIKKI mitä nämä lapset tekee, ole diagnoosin vikaa, kyllä lapsi huomaa aika nopeasti olevansa kaikkivoipa jolle kukaan ei mahda mitään... ja käyttää sitä hyväkseen. Ihan ilman adhd:täkin.

ap

Vierailija
49/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap puhuu. Täälläkin pihassa adhd lapsi joka terrorisoi kaikkia. Mitään seuraamuksia ei tule jos tekee jotain mm rikkoo toisten omaisuutta tai käy käsiksi. Kyllä alkaa ymmärrys loppua monella.

Vierailija
50/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän pihalla ovat ne, jotka eivät jaksakaan... eivät kykene siinä ulkona, ovat puhki...

Vierailija
51/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antavat lapsensa elää kuin pellossa diagnoosin saatuaan, eikö tämäkään nyt ole tullut selväksi??

Vierailija
52/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antavat lapsensa elää kuin pellossa diagnoosin saatuaan, eikö tämäkään nyt ole tullut selväksi??

mutta tämän ketjun myötä olen tajunnut, että et myös halua heitä ymmärtää, ok.

Tiedäthän, että myös tavallisissa, ilman dg lapsissa on mur´heita muiden käsityskyvylle...

herneet pois, koeta selvitä niistä teidän välinpitämättömistä ja kamalista.

Vierailija
53/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taas on pyörä hajoitettu, lasta heitetty kivillä, pihalta viety leluja ja rikottu ja kuunneltu kiroamista korvat punaisina joka ihan oikeasti häiritsee kun huutaa ja kiljuu niin että kylä raikaa.

Naapurin poika on 13, minun 6v. Vuodet olen yrittänyt ymmärtää, jutellut vanhempien kanssa ja aina saanut sen saman vastausken kun ei tuolle meidän pojalle mitään mahda, voi voi.

Pojalle kuitenkin lässytetään kuin pienelle lapselle, näen miten piiloutuu äitinsä helmoihin ja ilkkuu sieltä. On oikeasti ilkeä.

Samoin 2 muuta adhd tapausta jotka käyttäytyvät samoin, lukuunottamatta kiroilua.

Mä olen ymmärtänyt, lukenut sairaudesta ja selittänyt omallekkin pojalle miksei voi käyttäytyä niin kuin nuo muut ja miksi he ovat häiriköitä.

Mitään rajoja ei näille lapsille aseteta, villiintyvät siitä vielä enemmän ja tekevät mitä tahtovat, eihän heille kukaan mitään voi. Mietin toisaalta lapsiparkoja, miten pahasti maailma iskee vasten kasvoja kun jossain vaieheessa tajuavat ettei voikkaan elää näin, elämässä on sääntöjä joita on PAKKO noudattaa jotta pärjää edes jollakin alkeellisella tasolla.

ap

Vierailija
54/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoislapsen vanhempaa joka ei koskaan pitäisi kuria. Päinvastoin kaikki pitävät kovempaa kuria kuin "tavislapsille". Se nyt vaan on niin että joka paikassa ei voi olla KOKOAJAN komentelemassa. Vanhempien komentelu voi olla raivostuttavampaa joskus kuin lasten riehuminen. Adhd-lapsenkin pitää saada käydä huvipuistoissa ja joskus tulee ylilyöntejä kun on hauskaa. Kun lapsi päästää itsensä oikein irti, niin siinä on vaikea sitä energiaa pidätellä. Komentelu on turhaa jos ei saa kontaktia.

Ei ihme että ADHD-lapsilla ja nuorilla tulee masennuksia ja käytöshäiriöitä kun AINA vain valitetaan käyttäytymisestä ja supistaan selän takana. Itsetunto siinä kärsii. Kyllä lapset näkee ja vaistoaa vanhempien ja muiden lasten katseista mitä mieltä ovat hänestä. Tulisivat mielummin suoraan juttelemaan kuin kyttäisi ja mulkoilisi ja selän takana puhuisi. Monet lapset riehuvat ja tekevät kiusaa toisille, koska eivät koskaan saa myönteistä huomiota ja tuntevat itsensä väärinymmärretyiksi. Pitäisi alusta asti keskittyä adhd-lasten vahvuuksiin, joita todella on olemassa. Eivät he ole pelkkiä kiusankappaleita, kuten monet aikuiset antaa ymmärtää.

Vierailija
55/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap puhuu. Täälläkin pihassa adhd lapsi joka terrorisoi kaikkia. Mitään seuraamuksia ei tule jos tekee jotain mm rikkoo toisten omaisuutta tai käy käsiksi. Kyllä alkaa ymmärrys loppua monella.

Jos lapsi rikkoo teidän omaisuutta niin mikset itse mene ja kysy lapselta miksi tämä on niin tehnyt ja sano tälle että saa korvata viikkorahoista tms. Oletko jutellut asiasta terrorilapsen vanhemmille? Ehkeivät he ole käsittäneet kuinka paljon tuhoa lapset ovat saaneet aikaan. Täytyy muistaa, että kyllä muillakin aikuisilla on oikeus sanoa erityislapsellekin, että "rauhoitu" tai "nyt saat mennä kotiin kiusaat" tms

Vierailija
56/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut lasten vanhempien kanssa ja kyllä he tietävät miten lapsensa käyttäytyvät. Jokaisella on on omat pihat ja kaikilla on melkein aina ikkunat ja ovet auki ellei sitten satuta olemaan pihalla, niin minä kuin naapuritkin.

Adhd lapsille olen sanonut kymmeniä ja kymmeniä kertoja ja vaatinut josksu korvaamaankin jotain. Haistattelevat ja ovat ylimielisiä.

Sitten tulee vanhemmat ja lasten puolustelu alkaa... kun heillä on vaikeaa kun on se diagnoosi. Ja eivät he ymmärrä mitä tekevät. Ja heille kaikki on niin erilaista kuin muille....

Se tässä ärsyttää kun ei mitään kuria saada, mitään ei lapselta kielletä tai kasvateta/pakoteta vaikkapa pyytämään anteeksi tms. Mutta ei, minä olen ymmärätänyt vuosia ja nyt toivon että erityislasten vanhemmatkin voisi YMMÄRTÄÄ minua etten jaksa enää ymmärtää.

Vierailija
57/80 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee rikosilmoitus.

Joutuvatpahan ainakin korvaamaan.

Surullisia nämä tapaukset,kun kotona ei rajoja aseteta niin kyllä ympäristö/yhteiskunta ne aikanaan asettaa.

Ja se tulee veronmaksajille kalliksi.

Vierailija
58/80 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkinsortin kadehtiminen mieleen, sorry vaan. Kummallinen luulo (tai ap:n mukaan varmaan "tieto") että ahdh-perheissä eletään kuin pellossa.

Vähän sama tilanne, kun joskus täällä luulaan että esim. toimeentulotukea tms. saavat elävät herroiksi luksuselämää toisten kustannuksella ;)

Pieni syväluotaus asioihin lienee paikallaan?

Vierailija
59/80 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma jos Linnanmäelläkin saa jonoissa mennä ohi kun on ahdh!! Ja kaikkien pihalla pitää ymmärtää kun yhdellä on adhd niin johan se terrorisoida kaikkia muita pihan lapsia.. Ymmärrättekö että adhd lapsi tarvitsee VIELÄ tiukempia rajoaj kuin tavallinen koska on vaikea toimia eri tilanteissa. Ja ymmärrän että odottaminen voi olla vaikeaa mutta ei se sitä tarkoita että voi kasvaa ja elää kuin pellossa ja ohitella kaikkia ja olla kuin mikäkin kuningas! Laittakaa lapsenne lääkitykselle tai laittakaa se mukula vaikka valjaisiin, se on nyt vaan niin että jos tässä elämässä annatte lapselle ADHD:n vuoksi kovasti eri vapauksia niin vanhempana niitä ei silti saa vaikka kuinka olisi ollut erityislapsi. Ei työpaikoilla kukaan tollasta katsele! Ihmissuhteista tulee todella vaikeita jos on aina saanut tehdä niinkuin MINUSTA on tuntunut hyvältä.. ymmärrän että se on sairaus mutta ei sen huonoja puolia tarvitse ruokkia vaan hillitä!!

Kyllä tuo vapaa kasvatus sitten joskus kopsahtaa.

Vierailija
60/80 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tosiaan riehuu, raivoaa ja rellestää muidenkin edestä. MUTTA: se ei tosiaankaan tarkoita sitä, etteikö kotona olisi kuria! Ongelmia syntyy silloin, kun päiväkodin pienryhmässäkään ei suostuta uskomaan ettei pelkkä puhe tehoa lapseen, jolla on vaikeuksia mm. ohjeiden kuuntelussa sekä omantoiminnanohjauksessa. Ei; pitää ottaa kädestä kiinni, saada katsekontakti ja sanoa "KUUNTELE", ennenkuin ohjeet menevät perille- silloinkin vain lyhyet, koirille tarkoitetut käskyt painuvat muistiin. Tästä ollaan keskusteltu ja joka kerta ryhmänohjaaja on sitä mieltä että osaa asian jne., mutta käytäntö onkin sitten ihan jotain muuta...vai kysyykö kukaan täysjärkinen uhmailevalta adhd-pojalta että "voisitko pukea päällesi"? :)

Tuntuu oudolta kuunnella valitusta siitä, kuinka päiväkodissa pojan on annettu kaataa maitoja muiden syliin, purra muita jne., vaikka heillä onkin aina yksi aikuinen meidän lapsen vieressä. Viimeksi en enää edes pahoitellut vaan kysyin suoraan että miksi eivät pistäneet jäähylle. Luulisi että tajuaisivat jo pikkuhiljaa, että osaan lapsista ei tehoa pyynnöt ja piipitys...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme