Eikö äitiysneuvolan hlökunnan pitäisi tietää
milloin vihurirokkorokote on tullut yleiseen rokotusohjelmaan?
Käskivät minun ottaa asiasta selvää olenko sen saanut vai en. Tietysti kaiken tietävä Google ohjasi oikealle sivulle, jossa sanottiin, että "karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että vuonna 1975 ja sen jälkeen syntyneet ovat saaneet rokotteen." Miksi he eivät neuvolassa tuollaista perustietoa tiedä/muista? Ovat kuitenkin asian kanssa aika usein tekemisissä.
Mistä minä sen nyt varmistaisin olenko sen varmasti saanut? Rokotekortin olen tässä vuosien saatossa hävittänyt. Soitanko vanhalle ala-asteelleni ja kysyn onko tieto tallella? :-P
Kommentit (16)
jolla alueella olet aikoinaan asunut. Jos se ei ole sama kuin äitiysneuvolasi, ei siellä voida olla varmoja oletko sen saanut. Ja varsinkin jos olet syntynyt niihin aikoihin kun se on rokotusohjelmaan tullut.
vaan sen aikaisen asuinkuntasi terveyskeskukseen, josta sut ohjataan eteenpäin heidän arkistooasa lukevan ihmisen juttusille.
Jokainen on vastuussa omista rokotustiedoistaan, joten jos olet hukannut korttisi, oma vikasi, silloin myös itse soitat entisten kotikuntiesi terveyskeskusten arkistoihin ja pyydät kopiot aiemmista rokotustiedoista.
Hoitajalla ei ole mitään velvollisuutta eikä mahdollisuutta alkaa SINUN vanhoja rokotustietojasi jäljittämään, kun ne on kertaalleen sinulle rokotuskorttiin kerätty.
Muista, että oman lapsesi neuvolakorttia tulee säilyttää kuin passia, siitä on kaikkein helpoin/varmin tarkistaa mm. saadut rokotustiedot.
Mä olen syntynyt jo 60-luvulla ja mä muistans saaneeni sen noin 12 v koulussa.
Ymmärrän sen, että mun täytyy varmistaa olenko saanut sen vai en. Mutta sitä en ymmärrä miksi he eivät tiedä milloin se on tullut rokotusohjelmaan. Ekassa raskaudessa (Eri kunta, eri äitiysneuvola. Ei kuitenkaan kunta jossa olen syntynyt/kasvanut.) tämä ei ollut ongelma.
AP
Käskivätkö selvittää milloin se on tullut rokotusohjelmaan vai oletko saanut sen? Eivät kaikki välttämättä saa kaikkia rokotusohjelmaan kuuluvia rokotuksia, ja neuvolassa eivät voi tietää, mitkä kaikki sinä olet saanut.
vaan sen aikaisen asuinkuntasi terveyskeskukseen, josta sut ohjataan eteenpäin heidän arkistooasa lukevan ihmisen juttusille.
AP
Huoh. Jokaisen on itse pidettävä huolta omista rokotustiedoistaan. Olet saanut rokotteen 5-luokalla, jos olet sen saanut.
terkkari
Mä en ole koskaan rokotuskorttiani nähnytkään.Olin lapsi kun äiti hukkas sen jonnekin,varmaan samaan paikkaan kuin syntymätodistuksen ja neuvolakortit.=D
Tth mietti harjoittelijan kanssa, koska ko. rokote tuli ohjelmaan mukaan. Opiskelija sanoi "en tiedä" ja tth sanoi "ei hänkään muista". Itse kuuntelin vieressä tätä keskustelua ja ihmettelin.
Mutta ymmärrän, että mun se täytyy selvittää. Mutta äitini tuntien, minut on rokotettu täysin yleisen rokoteohjelman mukaisesti vailla poikkeuksia.
AP
Huoh. Jokaisen on itse pidettävä huolta omista rokotustiedoistaan. Olet saanut rokotteen 5-luokalla, jos olet sen saanut. terkkari
Mä en ole koskaan rokotuskorttiani nähnytkään.Olin lapsi kun äiti hukkas sen jonnekin,varmaan samaan paikkaan kuin syntymätodistuksen ja neuvolakortit.=D
Suomessa ei jaeta syntymätodistusta, ton rokotuskortin saa muistaakseni yläasteella viimeisessä terveystarkastuksessa (tai toisenasteen koulussa (amis tai lukio)). Neuvolakortti on oikeastaan ainoa, minkä äitisi on voinut hukata.
Suomessa ei jaeta syntymätodistusta, ton rokotuskortin saa muistaakseni yläasteella viimeisessä terveystarkastuksessa (tai toisenasteen koulussa (amis tai lukio)). Neuvolakortti on oikeastaan ainoa, minkä äitisi on voinut hukata.
Jos ei se ole syntymätodistus?
Miettii blondi.
Ihan ilman sitäkin sain lapseni mukaan. Ja sotunkin lapsi sai jo 2 pv vanhana...
Miettii blondi.
Se ei ole mikään virallinen asiakirja.
Kyllä mä oon ainakin saanut molemmista muksuista syntymätodistuksen sairaalasta mukaan. Se sotu, joka annetaan parin päivän ikäisenä, on yleensä väliaikainen. Oikean saa, kun nimet ovat maistraatin tiedossa.
Miettii blondi.
Synnytyssairaala ilmoittaa syntyneen tiedot maistraatille.
Suomessa suomalainen ei tarvitse koskaan syntymätodistusta. Ongelmia tulee vasta kun on tekemisissä ulkomaiden kanssa. Esim naimisiin mentäessä ulkomailla ulkomaalaisen kanssa monessa maassa tarvitaan syntymätodistus. Suomesta ei sellaista saa, vaan sen asian ajaa virkatodistus.
Käskivätkö selvittää milloin se on tullut rokotusohjelmaan vai oletko saanut sen? Eivät kaikki välttämättä saa kaikkia rokotusohjelmaan kuuluvia rokotuksia, ja neuvolassa eivät voi tietää, mitkä kaikki sinä olet saanut.