Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi aikuinen ihminen olla niin pimennossa,

Vierailija
05.05.2011 |

ettei tiedä edes, että Osama Bin Lasen on surmattu? Tai että Kate ja William meni naimisiin? Tai persut sai vaalivoiton? Puhumattakaan pienemmistä uutisista.

Käyn lasteni kanssa lähes päivittäin samassa leikkipuistossa ja siellä ollaan tutustuttu muutamaan äitiin lapsineen. Juttelemme äitien kanssa paljon muustakin kuin lapsista ja usein puidaan uutisotsikoissa olevia asioita. En toki itsekään ole joka hetki ajan hermolla joka asiassa, mutta pyrin päivittäin kuitenkin ainakin joko Hesarin lukemaan, tv-uutiset katsomaan tai netistä uutiset lukaisemaan. Joskus aikaa noihin kaikkiin.

Nyt puistossa on alkanut käymään uusi äiti lastensa kanssa ja hän ei todellakaan tiedä yhtään mitään maailman tapahtumista. Ihan mukava ihminen on ja ei mua haittaa, ettei ole kiinnostunut mistään asioista paitsi lapsista, mutta ihmetyttää, että ihminen voi pysyä niin piilossa, ettei edes uutisotsikoita tule lukeneeksi esim. kaupassa.

Onko tämä yleistäkin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei koskaan kuullutkaan mitään esim Hiroshiman pommista....tuntui tosi oudolta. :)

Vierailija
2/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole telkkua ja nettikin on varmaan lähinnä sähköpostin käytttämistä varten, en tiedä eivätkö sitten sanomalahtiäkään lue...

Itse huomasin, että kun oltiin jonkun aikaa ilman telkkua, niin olin aika lailla uutispimennossa, ellen joka päivä käynyt netissä.

Mutta ihmettelen kyllä itsekin jos ihmistä vaan ei kiinnosta omaa elinpiiriä kaukaisemmat asiat, jotenkin rajoittunutta elämää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetyttää, että ihminen voi pysyä niin piilossa, ettei edes uutisotsikoita tule lukeneeksi esim. kaupassa.

Onko tämä yleistäkin?

No jos se on sellainen kuin persujen Hakkarainen, ei nettiä, ei tv:a ei radiota, kaverin poika vaan kertoo juttuja...

Vierailija
4/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten pystyy edes pysymään niin pimennossa nykymaailmassa? Tietysti, jos ei kuuntele radiota, katso tv:tä, käytä juuri nettiä ja lue lehtiä, mutta silti aika uskomaton suoritus, että pystyy olemaan niin pimennossa.

ap

Vierailija
5/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys täältä saaristosta. Kerran viikossa käydään kaupassa, joskus ei sitäkään. Postilaatikkollaakaan ei käydä, kun joka kolmaspäivä. Sähköt saatta olla poissa päivän, jos toisenkin.

Vierailija
6/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys täältä saaristosta. Kerran viikossa käydään kaupassa, joskus ei sitäkään. Postilaatikkollaakaan ei käydä, kun joka kolmaspäivä. Sähköt saatta olla poissa päivän, jos toisenkin.

kiinnostunut mitä muualla maailmassa tapahtuu?

Voin itsekin kesällä olla jokusen päivän pimennossa, kun ollaan vesillä eikä käydä ihmisten ilmoilla, mutta sitten kun taas tullaan ns. sivistyksen pariin, niin kyllä vähintään sanomalehti pitää ostaa.

Vierailija
7/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olis voinut jäädä huomaamatta joku bin laden.

Monta kertaa itse kun on ollut työmatkalla ja on julmettu kiire eikä kerkiä lukemaan lehtiä tai nettiä niin sitä huomaa olevansa vähän pihalla.

Jotkut toki myös suojelevat itseään näin. Kun maailmassa tapahtuu koko ajan kauheuksia, joille ei kuitenkaan itse voi mitään, on turha piinata itseään lukemalla niillä mässäileviä lehtiä.

Vierailija
8/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olis voinut jäädä huomaamatta joku bin laden. Monta kertaa itse kun on ollut työmatkalla ja on julmettu kiire eikä kerkiä lukemaan lehtiä tai nettiä niin sitä huomaa olevansa vähän pihalla. Jotkut toki myös suojelevat itseään näin. Kun maailmassa tapahtuu koko ajan kauheuksia, joille ei kuitenkaan itse voi mitään, on turha piinata itseään lukemalla niillä mässäileviä lehtiä.

vaan ihmisestä joka ei todellakaan tiedä yhtään mitään maailman menosta. Ei isoista eikä pienistä tapahtumista.

Vierailija
9/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostunut mitä muualla maailmassa tapahtuu? Voin itsekin kesällä olla jokusen päivän pimennossa, kun ollaan vesillä eikä käydä ihmisten ilmoilla, mutta sitten kun taas tullaan ns. sivistyksen pariin, niin kyllä vähintään sanomalehti pitää ostaa.

Saattaapi useampikin päivä vierähtää, ettei netissä tule käytyä. Siksi me täällä asummekin, yksinkertaista arkeamme.

Vierailija
10/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli juuri silloin kun lapset olivat pieniä, eikä meillä ollut nettiä. En kuuntele koskaan radiota ja telkkariakaan meillä ei ole aina ollut. Lehtiä en tilannut köyhyyksissäni myöskään.

Pystyy muuten viettämään todella onnellista ja tasapainoista elämää kun ei tiedä maailman menosta mitään. Eikä oikeastaan jää mistään tärkeästä paitsi. Ei kaikkia sotia ja tragedioita tarvitse tietää. Niitähän uutiset pääasiassa ovat.

Uutisten seuraaminen ylipäätään on usein sen verran ahdistusta aiheuttavaa, että helpommalla pääsee jos ei seuraa.

Vierailija
11/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin noi kaikki asiat kyllä tiesin ja olin kuullut (ja näin vaivaa äänestämisenkin eteen ja ehdokkaan etsimiseen.)

Mutta varmaan noistakin asioista, ainakin "THE häistä" ja Osamasta, taisin vissiin ekana lukea täältä...

Mulla ei ole aikaa katsoa telkkaria. Paria sarjaa silleen seuraan mutta siinä se. (Nekin katson usein boxista että mainoksetkin tulee kelattua, eli en edes tiedä mitä nykyään mainostetaan.)

Sanomalehtiä ei tule.

Netissä käyn vain s-postissa ja joskus täällä ja fb:ssä, ja katsomassa jos jotain tietoa tarttee. En käy millään uutissivuilla. PAITSI silloin jos on joku tapahtuma tms., josta erikseen haluan tietoa (vaalien aikaan vähän, sikainfluenssan aikaan seurasin jonkin verran tms.)

Mutta esim. nää mainitsemasi asiat:

- no persujen vaalivoitto on merkittävä ja meihin ehkä vaikuttava asia, mutta jos ei politiiikka kiinnosta, niin ehkä ei tule seurattua sitten sitäkään (etenkin jos ei itse äänestänyt)

- joku Kate ja William, haloo, tämmöset julkkisjutut nyt on ihan b-luokan uutisia

- Osama - no onhan se maailmanlaajuisessa mittakaavassa ihan uutinen, mutta tavispikkusuomalaisen elämää ei juuri suoraan hetkauta...

Vierailija
12/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin noi kaikki asiat kyllä tiesin ja olin kuullut (ja näin vaivaa äänestämisenkin eteen ja ehdokkaan etsimiseen.) Mutta varmaan noistakin asioista, ainakin "THE häistä" ja Osamasta, taisin vissiin ekana lukea täältä... Mulla ei ole aikaa katsoa telkkaria. Paria sarjaa silleen seuraan mutta siinä se. (Nekin katson usein boxista että mainoksetkin tulee kelattua, eli en edes tiedä mitä nykyään mainostetaan.) Sanomalehtiä ei tule. Netissä käyn vain s-postissa ja joskus täällä ja fb:ssä, ja katsomassa jos jotain tietoa tarttee. En käy millään uutissivuilla. PAITSI silloin jos on joku tapahtuma tms., josta erikseen haluan tietoa (vaalien aikaan vähän, sikainfluenssan aikaan seurasin jonkin verran tms.) Mutta esim. nää mainitsemasi asiat: - no persujen vaalivoitto on merkittävä ja meihin ehkä vaikuttava asia, mutta jos ei politiiikka kiinnosta, niin ehkä ei tule seurattua sitten sitäkään (etenkin jos ei itse äänestänyt) - joku Kate ja William, haloo, tämmöset julkkisjutut nyt on ihan b-luokan uutisia - Osama - no onhan se maailmanlaajuisessa mittakaavassa ihan uutinen, mutta tavispikkusuomalaisen elämää ei juuri suoraan hetkauta...

että miten voi välttyä kuulemasta / näkemästä uutisotsikoita.

Ei ihmisen tarvitse olla kiinnostunut kaikesta, mutta miten voi välttyä kaikesta? En itsekään juuri ollut kiinnostunut Katen ja Williamin häistä, mutta miten on voinut välttyä edes kuulemasta asiasta?

Mun mielestä on aika sivistymätön ihminen, jos ei ole kiinnostunut seuraamaan yhtään maailman menoa. Ei tarvitse lukea / kuunnella kuin otsikot, niin tietää edes vähän mitä ympärillä tapahtuu.

Vierailija
13/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on äitituttuja, jotka eivät seuraa mitään uutisia. Osa on akateemisesti koulutettuja.

Minä olen entinen uutisfriikki, mutta nykyään monikin asia menee ohi. En koskaan kuuntele radiota, tv:stä katson vain etukäteen tallentamiani sarjoja, dokumentteja ja elokuvia. En esim. katsonut yhtäkään vaalikeskustelua ennen vaaleja ja on vuosia siitä, kun olen kuullut vaikka Timo Soinin puhuvan. Netin aloitussivuna minulla on ylen uutissivu, mutta en kovin aktiivisesti klikkaile auki otsikkoja. Hesarin selailen töissä. Joskus jää uutisia huomaamatta.

Minua ei niinkään häiritse, jos jollain menee elämäntilanteensa takia joku jättiuutinen täysin ohi. Hurjempaa on täysi kiinnostumattomuus itsensä sivistämiseen ja täysi mielenkiinnottomuus mitään maailman asioita kohtaan. Tai se, jos ihmisellä ei ole mitään pohjaa asettaa niitä uutisia ja maailman tapahtumia oikeisiin yhteyksiin.

Vierailija
14/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oeln tottunut pitämään noita iltiksiä vähän toisen luokan lehtinä. Sivistykseen ei minusta ole ennen kuulunut juorulehtien lukenimen.

tosin noi kaikki asiat kyllä tiesin ja olin kuullut (ja näin vaivaa äänestämisenkin eteen ja ehdokkaan etsimiseen.) Mutta varmaan noistakin asioista, ainakin "THE häistä" ja Osamasta, taisin vissiin ekana lukea täältä... Mulla ei ole aikaa katsoa telkkaria. Paria sarjaa silleen seuraan mutta siinä se. (Nekin katson usein boxista että mainoksetkin tulee kelattua, eli en edes tiedä mitä nykyään mainostetaan.) Sanomalehtiä ei tule. Netissä käyn vain s-postissa ja joskus täällä ja fb:ssä, ja katsomassa jos jotain tietoa tarttee. En käy millään uutissivuilla. PAITSI silloin jos on joku tapahtuma tms., josta erikseen haluan tietoa (vaalien aikaan vähän, sikainfluenssan aikaan seurasin jonkin verran tms.) Mutta esim. nää mainitsemasi asiat: - no persujen vaalivoitto on merkittävä ja meihin ehkä vaikuttava asia, mutta jos ei politiiikka kiinnosta, niin ehkä ei tule seurattua sitten sitäkään (etenkin jos ei itse äänestänyt) - joku Kate ja William, haloo, tämmöset julkkisjutut nyt on ihan b-luokan uutisia - Osama - no onhan se maailmanlaajuisessa mittakaavassa ihan uutinen, mutta tavispikkusuomalaisen elämää ei juuri suoraan hetkauta...

että miten voi välttyä kuulemasta / näkemästä uutisotsikoita.

Ei ihmisen tarvitse olla kiinnostunut kaikesta, mutta miten voi välttyä kaikesta? En itsekään juuri ollut kiinnostunut Katen ja Williamin häistä, mutta miten on voinut välttyä edes kuulemasta asiasta?

Mun mielestä on aika sivistymätön ihminen, jos ei ole kiinnostunut seuraamaan yhtään maailman menoa. Ei tarvitse lukea / kuunnella kuin otsikot, niin tietää edes vähän mitä ympärillä tapahtuu.

Vierailija
15/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kauhean sivistymätöntä, ettei lue lööppejä kaupassa käydessään? Mä oeln tottunut pitämään noita iltiksiä vähän toisen luokan lehtinä. Sivistykseen ei minusta ole ennen kuulunut juorulehtien lukenimen.

että miten voi välttyä kuulemasta / näkemästä uutisotsikoita. Ei ihmisen tarvitse olla kiinnostunut kaikesta, mutta miten voi välttyä kaikesta? En itsekään juuri ollut kiinnostunut Katen ja Williamin häistä, mutta miten on voinut välttyä edes kuulemasta asiasta? Mun mielestä on aika sivistymätön ihminen, jos ei ole kiinnostunut seuraamaan yhtään maailman menoa. Ei tarvitse lukea / kuunnella kuin otsikot, niin tietää edes vähän mitä ympärillä tapahtuu.

niin toki niitä otsikoita voi lukea muistakin lehdistä. Onhan niitä joka lehdissä. Tai vaikka kuunnella radion uutisotsikot. Tai lukea netistä uutisotiskot.

Ja ei niitä lööppilehtiä ole pakko lukea, mutta jos edes ne lööpit vilkaisee, niin kyllä niistä jotain tietoa saa.

Sivistymättömiä moukkia mielestäni ihmiset, jotka eivät ole kiinnotuneet YHTÄÄN mistään mitä maailmassa tapahtuu.

Vierailija
16/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellitä ajoissa.

Onko kauhean sivistymätöntä, ettei lue lööppejä kaupassa käydessään? Mä oeln tottunut pitämään noita iltiksiä vähän toisen luokan lehtinä. Sivistykseen ei minusta ole ennen kuulunut juorulehtien lukenimen.

että miten voi välttyä kuulemasta / näkemästä uutisotsikoita. Ei ihmisen tarvitse olla kiinnostunut kaikesta, mutta miten voi välttyä kaikesta? En itsekään juuri ollut kiinnostunut Katen ja Williamin häistä, mutta miten on voinut välttyä edes kuulemasta asiasta? Mun mielestä on aika sivistymätön ihminen, jos ei ole kiinnostunut seuraamaan yhtään maailman menoa. Ei tarvitse lukea / kuunnella kuin otsikot, niin tietää edes vähän mitä ympärillä tapahtuu.

niin toki niitä otsikoita voi lukea muistakin lehdistä. Onhan niitä joka lehdissä. Tai vaikka kuunnella radion uutisotsikot. Tai lukea netistä uutisotiskot.

Ja ei niitä lööppilehtiä ole pakko lukea, mutta jos edes ne lööpit vilkaisee, niin kyllä niistä jotain tietoa saa.

Sivistymättömiä moukkia mielestäni ihmiset, jotka eivät ole kiinnotuneet YHTÄÄN mistään mitä maailmassa tapahtuu.

Vierailija
17/17 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihmisiä jotka ei tiedä asioista mitään.

On aika tylsää olla sellaisen ihmisen seurassa, kun mistä tahansa alkaa puhumaan, niin toinen on ihan huuli pyöreenä, että enpä oo kuullukaan. Eikä sitten ole edes mitään mielipidettä mihinkään asiaan.

No, onneksi voin valita seurani ja välttää niitä, joiden kanssa ei voi puhua yhtään mistään.