Voiko liivatteen korvata jollakin?
Kommentit (13)
Liivate eli gelatiini on proteiinista koostuva ruoka-aine, jota valmistetaan yleensä sian nahasta tai sian tai naudan luista, suolista ja jänteistä pitkään keittämällä.
mieluummin syöt keinotekoisesti valmistettuja lisäaineita kuin puhtaista eläimistä valmistettua raaka-ainetta? Et varmaan syö makkaraa etkä eineslihapullia yms?
Ymmärrän tietysti jos olet täysin kasvissyöjä, mutta vähän tekopyhyyttä jos samalla vetää muita lihatuotteita..
Toisinaan törmää kasvissyöjiin, jotka eivät koske lihaan pitkällä tikullakaan, kun on niin väärin eettisesti jne. Syövät sitten kuitenkin liivatetta sisältäviä tuotteita ihan mielellään, jopa tietoisesti. Millä sen voi perustella? Minä pieniälyinen en ymmärrä.
Purkki on hinnakas mutta kestää vuosia.
Ite oon käyttänyt juustokakkuun ehkä n reilun puolen litran täytemäärää kohti 2-3 teelusikkaa agaria sekoitettuna ensin pikkutilkkaan nestettä ja kiehautettuna, sitten vispannut muun kakun joukkoon. Kannattaa googlata vegaanista juustokakkua, vaikka tekisikin maitotuotteista niin ohjeista löytyy se toimintaperiaate. Tärkeetä on antaa kaakun seistä viileessä kauan.
Onnistuu ihan hyvin. oon juustoa myös joskus valmistanut ja siitä on tullut tosi jytkyä kamaa.
En tajua miten agar-agar olisi keinotekoista liivatteeseen verraten, käsittääkseni sen pääraaka-aine on johanneksenleipäpuujauhe joka on siis puun kaarnasta saatavaa juttua. Kuulostaa mun korvaan luonnollisemmalta ku keitellä tehotilalla kasvaneen ja teuraaksi menneen lehmän luita ja aivoja tuntikausia. Ilmeisesti luonnollisuus on aina kuulijan korvassa :)
on monesti tosiaan jauhettu myös kaikkea muuta kuin sitä lihaa (nahkaa esim) ja p*ska maku peitetty natriumglutamaateilla, hiivauutteilla ja muilla lisäaineilla. Eli kannattaa suosia laadukkaita raaka-aineita ja tehdä itse, jos inhottaa. Tämä ei siis ap:lle, vaan ihan yleisesti.
Ja mitä tuohon agariin tulee (se ei muuten ole keinotekoinen lisäaine siinä missä liivatekaan, vaan tehty merilevästä), niin käsittääkseni se ei toimi maitopohjaisiin tuotteisiin, ainakaan kunnolla. Koetapa tehdä vegaaninen versio, googleta vaikka vegaaninen juustokakku. :)
Onko ap:lle tullut mieleen että esim niitä jänteitä voi olla ihan siellä kaupan lihapakkauksessakin.. tää menee nyt samaan kastiin sen snellmannin ''kamarattomia nakkeja'' kamara kuitenkin on yksi osa eläintä ja paljon epäeettisempää on jättää se syömättä ja näinollen kaatopaikalle mätänemään ja sen sijaan suosia niitä keinotekoisia lisäaineita..
Kannattaa käyttää esim. maustamatonta rahkaa tms multin kanssa, sillä on aika makeaa. Kinuskikissalta löytyy ainakin joku respti, jossa multia käytettiin.
Myös suklaa hyydyttää eli tuorejuustolla ja kunnon määrällä suklaata saa ainakin moussemaisen kakun.
http://chocochili.net/2009/01/juustokakku/
Joten hyvä on varmasti tämäkin. Jos et ole vegaani, kaikki soijasysteemit voi luonnollisesti korvata maitotuotteilla ja margariinin voilla. Mutta täysvegaanisinakin näistä tulee herkullisia, suosittelen.
mutta suosittelen etsimään reseptin, jossa liivatetta ei ole, näin on paljon helpompaa leipominen. Et välttämättä tarvi esim. agar-jauhetta kun vain löydät sopivan reseptin.
Pienellä googletuksella löytyi esimerkikiksi tällainen, tykkäisitkö tästä:
http://www.kinuskikissa.fi/liivateeton-kuningatar-kakku/
Soijajutuista voi tehdä jos haluaa vegaanisen kakun mutta siihenkin kannattaa etsiä resepti jostakin.
Agar-agar ei ole mikään valmiste, jossa olisi sen enempää pää- kuin sivuraaka-aineitakaan. Se on kuivattua levää ja saanut nimensä sen levän mukaan.
Sitä saa ainakin apteekista.
Mistään en ole vielä löytänyt kunnon ohjeita annosteluun. Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte! Olen jo jonkin aikaa kokeillut, mutta aina on jäänyt turhan löysäksi. Pussin kyljessä on vaan marmeladiohje.