Tietääkö kukaan lapsen ylivilkkauden takia myönnetyistä inva-pysäköintiluvista?
Saatiin lääkäriltä puoltava todistus sitä varten, mutta mietin vain, onko tarpeeksi "hyvä". Ei viitsisi hakea epävarmana, kun maksaa niin paljon (joo tiedän, että monelle 26 euroa + valokuvamaksu ei ole paljon, mutta meille on)...
Onko noita yleensä helppo saada, jos lääkäri puoltaa, vai onko poliisit tiukkoja?
Kommentit (94)
Mua vituttaa aivan suunnattomasti se, mistä kaikesta ihmiset nillittää! Jos jollekin on myönnetty se invalätkä, niin se on jumankauta sillon asiantuntijoiden puolelta katsottu tarpeelliseksi! Myös sinä pyörätuoli-ihminen siellä saat vaan luvan tyytyä siihen tosiasiaan, että ihmisillä on muitakin invapaikkaan oikeuttavia syitä kuin jalattomuus.
Omalla lapsellani aistiyliherkkyys johon liittyy voimakkaita pelkotiloja. Lisäksi laaja-alainen kehityshäiriö. Ja lätkää tulemme hakemaan aivan varmasti, vaikka poika kävelee ihan omin jaloin. Sitä puoltavat erikoislääkäri, toimintaterapeutti ja elto. Oikein itse ehdottivat, että helvettiäkö erityislasta, tai meitä vanhempia siitä syytätte, että lätkä myönnetään!
Se pyörätuoli tarvitsee tilaa. Voin toki pysäköidä kauemmaksi jos viereinen ruutu on tyhjä! Mutta palatessani autolle voi siinä olla jonkun auto aivan kyljessä kiinni. Pahimmassa tapauksessa odotan tunteja päästäkseni autooni. Ongelmaa ei ole, jos minulla on ajokortillinen kaveri mukana. Hän voi siirtää autoani, jotta pääsen sinne sisälle. Yleensä kuitenkin aikuisena ihmisenä olen yksin liikkeellä, kun oletan että saan invapaikan. No enpä saa, jos ne on varattu. Haluaisitko sinä odottaa tuntitolkulla parkkipaikalla istuskellen, että pääset autoosi???
Sitäpaitsi räntäsohjossa pyörätuolin lykkiminen ei ole todellakaan mikään helppo homma.
Voisit opetella kävelemään, senkin laiska paska. En suvaitse sitä että MINUN VERORAHOILLANI maksetaan laiskojen aikuisten pyörätuolilla köröttelyt. Paskan kasvatuksen äitisi kyllä tarjosi, ei opettanut että paikasta toiseen mennään ihan itse! Pysyisit siellä kotona niin muille riittäisi tilaa etkä tulisi norsuilemaan ihmisten ilmoille.
Tuossa esimerkki vastaustyylistäsi, tuntuuko mukavalta?
Tsemppiä ap'lle! Ymmärrän täysin millaista ylivilkkaan lapsen kanssa on. Hae ihmeessä lupaa, maksaa kyllä itsensä takaisin.
Ihan mielenkiinnosta kysyn ap, miten päädyitte hankkimaan toisen lapsen kun esikoinen on haastava tapaus? Tsemppiä sinulle kovasti toivoi täällä äiti joka on välillä helisemässä yhden todella rauhallisen 3-vuotiaan ja yhden vähän vilkkaamman taaperon kanssa. :)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 08:02"]Ihan mielenkiinnosta kysyn ap, miten päädyitte hankkimaan toisen lapsen kun esikoinen on haastava tapaus? Tsemppiä sinulle kovasti toivoi täällä äiti joka on välillä helisemässä yhden todella rauhallisen 3-vuotiaan ja yhden vähän vilkkaamman taaperon kanssa. :)
[/quote]
En ole ap mutta omasta puolestani voin vastata että halusimme miehen kans alle 2v ikäeroa ja tulin raskaaksi kun esikoinen täytti 1. Oppi kävelemään vasta 1v2kk iässä ja ei todella ollu mitään merkkejä ylivilkkaudesta ennen tuota. Siitä se sitten lähti ku laps sai jalat alleen, joka paikassa ollaan pää edellä ja ei voi sekunniksikaa irrottaa katsetta hänestä.jos olisin tiennyt että esikoisesta tulee noin vilkas, en olisi vielä toista halunnut.
Ja invaluvista sen verran että myös edesmennyt ystäväni sen sai vaikka ihan omin jaloin käveli ja itse ajoi autoa yms. Hänellä oli syöpä, mikä ei tietysti näy ulospäin, mutta voimien heiketessä oli todellakin oikeutettu invalupaan.
89 jatkaa. Ketju on aloitettu yli kolme vuotta sitten, tuskin ap linjoilla pyörii ainakaan tätä seuraamassa :D
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 08:02"]
Ihan mielenkiinnosta kysyn ap, miten päädyitte hankkimaan toisen lapsen kun esikoinen on haastava tapaus? Tsemppiä sinulle kovasti toivoi täällä äiti joka on välillä helisemässä yhden todella rauhallisen 3-vuotiaan ja yhden vähän vilkkaamman taaperon kanssa. :)
[/quote]ei välttämättä toinen lapsi ole enää haastava tapaus
Ihmettelen miten invapaikka poistaa lapsen karkailun vai kirmaako aina kohti kauppaa. Ko paikat pyritään sijoittamaan ovien läheisyyteen, mutta siinä edelleen vapaita suuntia mihin lähteä. Minulle aivan sama vaikka sinulla olisi paikkalappu, etsin parkkipaikan mahd kaukaa ovesta. Tuo asia yhteys ihmetyttää.
sä et tiiä vissiin ADHDsta yhtään mitään, pidä pääs kiinni jooko?
Onkohan niin että kansallis.pukuisilla juuri levottomat lapset oikeuttavat aina parkkeeraamaan invapaikalle?
Törmäsin tähän ketjuun samassa jatkuvien päivittäisten vaikeuksien tilanteessa kuin ap. Kommentoin lähinnä siksi, että ketjussa oli niin paljon vähättelyä tilanteeseen aiheeseen perehtymättömiltä ja että samassa tilanteessa olevat tietäisivät etteivät ole yksin asian kanssa ja näin voi olla. Avuksi myös muille, jotka joutuvat ko. vaikeksia miettimään eikä lapselle ole vielä saatu diagnoosia, tutustukaa aiheeseen vestibulaarinen häiriö (sensorisen integraation häiriöt), vastaavatko ko.kuvaukset teidän tilanteeseenne. Esimerkiksi Sensorisen integraation terapian yhdistys sity.fi verkkosivujen kautta tai A. Jean Ayres Aistimusten aallokossa - Sensorisen integraation häiriö ja terapia (PS-Kustannus 2008) -teoksen kautta.
Joku selkänsä työssä rikkonut kävelee kaukaa, kun teidän on pakko nostaa itsenne avuttomiksi, nuorten ihmisten. Voi taivas...
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siis se, että teillä ei ole invapaikkaa ja lapsi karkaa.
Mitäs jos ottaisit autosta ensin vauvan ja sitten vilkkaan kakaran ja pitäisit kädestä tai osta valjaat.
Ei voi oikeesti olla noin vaikeeta saada parkkipaikalla hoidettua tilannetta.Mutta oikeasti se voi olla noin vaikeaa... Ei tuota pysty pitämään kädestä, jos ei ole jotain ihme bodarinvoimia. Valjaat sillä on, mutta niitä ei voi autossa käyttää. Ihan varmasti karkaa ennen kuin saan valjaat päälle ja kiinni.
Uskokaa tai älkää, minä olen kaikki nämä vuodet elänyt tätä elämääni. Oon aika saletti, että te ette pysty antamaan mitään vinkkiä, jota en olisi itse jo kokeillut.
ap
Ihan hyvin voi olla valjaat päällä vaikka istuisi turvaistuimessa. Ne ohuet hihnat mitä valjaissa on mahtuvat hyvin turvaistuimen vöiden alle.
tässä fiksu "kaikkitietävä" suomalainen oikein täydellisen esimerkin kera!
sulla ei varmaankaan ole itsellä mitään kokemusta ADHD-lapsesta, etkä ymmärrä mikä pointti tallaista paikkaa on kysellä! helvetin spede!
terv ADHD-pojan isä
puolesta.
Ei helvetti, että ottaa päähän näitten "ylivilkkaitten" takia!