Mikä olisi sopiva rankaisu lapselle
ekaluokkalainen sai taas kerran mahdottoman raivarin. Syy: käskin syömään lautaselta perunat ennen kuin saa lihaa lisää. kärjistyi siihen pisteeseen, että lapsi lyö, potkii ja huutaa ja lopuksi vielä haistatteli minulle.
On nyt huoneessaan miettimässä mitä on tullut tehtyä.
Viikkorahat kyllä lähtee ensi viikolta ja ehkä arestiakin tulee. Mitä teillä saisi rangaistukseksi.
Poika on tosi vahvakalloinen ja suuttuessaan hän ensimmäisenä hyökkää päin väkivaltaisesti. Tuo ominaisuus on saatava jotenkin kitkettyä, mutta olen jo melko voimaton. lapsella tulee ikää ja voimaa koko ajan lisää.Kun hän suuuttuu, hän ei kuule eikä kuuntele mitään.
Kommentit (7)
En ole ikinä ymmärtänyt äitejä, jotka keksivät kaikenlaisia sadistisia sääntöjä vain kiihdyttääkseen lapsensa raivariin ja voidakseen sitten rangaista.
Jatka rangaistuslinjalla ja parin vuoden kuluttua sinut puukotetaan vuoteeseesi. Ja ihan syystä. Eli opettele olemaan aikuinen ja katsomaan asioita hieman järkevämmällä tavalla.
Ei lapselta pidä vaatia sitä, että kaikki tunteet tulee kätkeä. Siitä tulee vain pahoja ongelmia. Pitää saada näyttää ilo ja suru.
Miten usutin lastani? Miksi en saisi opettaa lapselle että ruokaa ei heitetä roskiin, varsinkin kun meillä ei sitä rahaa niin mahdottomia ole käytössä. Aika vapaata meilläkin on, mutta jotain tuon ikäisen pitäisi jo ymmärtää,kuten että lautanen syödään tyhjäksi ennen kuin saa lisää ja että ruokaa ei roskiin heitetä turhaan.
En tahtoisi turhaan rangaista lasta, mutta en suvaitse, että minulle haistatellaan ja lyödään ja potkitaan. siitähän tässä on kyse enemmänkin kuin perunasta.
vartin päästä menen hänen huoneeseen juttelemaan. ehkä sitten on jo rauhallisempi ja päästään asioista sopuun. minä kannatan keskustelua, mutta kun tuo lapsi yrittää ottaa täyttä ylivaltaa talossa.
et miks oli tärkeetä syödä sitä perunaa.. no kai se sitten oli.
etkö voinut sanoa, että lähtee sitten pöydästä pois jos ei suostu syömään perunoita? Eikö sanallinen käskytys onnistu? miten päädyitte väkivaltatilanteeseen, miten lapsi voi lyödä ja potkia jos olet esim istumassa toisella puolen pöytää?
minusta tuo tilanne kuulostaa oudolta..
ja varsinkin jos tuo on toistuvaa käytöstä niin, että kumpikaan osapuoli ei opi mitään..
ja ihan varmasti meillä saa näytttää ilon ja surun sekä vihankin, ne kuuluu elämään. mutta vihaa ei tarvitse purkaa väkivaltaisesti.
Miten usutin lastani? Miksi en saisi opettaa lapselle että ruokaa ei heitetä roskiin, varsinkin kun meillä ei sitä rahaa niin mahdottomia ole käytössä. Aika vapaata meilläkin on, mutta jotain tuon ikäisen pitäisi jo ymmärtää,kuten että lautanen syödään tyhjäksi ennen kuin saa lisää ja että ruokaa ei roskiin heitetä turhaan.
En tahtoisi turhaan rangaista lasta, mutta en suvaitse, että minulle haistatellaan ja lyödään ja potkitaan. siitähän tässä on kyse enemmänkin kuin perunasta.
vartin päästä menen hänen huoneeseen juttelemaan. ehkä sitten on jo rauhallisempi ja päästään asioista sopuun. minä kannatan keskustelua, mutta kun tuo lapsi yrittää ottaa täyttä ylivaltaa talossa.
vai laitoitotko sinä? jos lapsi ei pidä perunasta niin miksi sitä sitten oli niin paljon lautasella, että siitä tarvitsi tapella?
Viikkorahan menetys on hyvä. Meillä voisi riittävän pahasta raiavrista tulla vaikka yksi ilta kotiarestia. Mutta ennen kaikkea keskustelua.