Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkiseudulla tuhkarokkoa vuosien tauon jälkeen

Vierailija
04.05.2011 |

Suomessa on useiden vuosien tauon jälkeen todettu tuhkarokkoa, joka on tarttunut kotimaassa.

Neljä aikuista ja kaksi lasta on sairastunut pääkaupunkiseudulla huhtikuun puolivälin jälkeen, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Sairastuneita ei ole rokotettu tuhkarokkoa vastaan, tai he ovat saaneet vain yhden rokoteannoksen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011050413657820_uu.shtml

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne näpyt tunnistaa ja neuvolassa käytiin. Neuvottiin jotain salvaa mutta vesi vanhin voitehista!!

Eikä jäänyt edes arpia kuin pari.

Mun lapsilla on siis täysi suoja päällä onko teillä:)

Jos teillä on tosiaan tuhkarokko myös neuvolan mielestä ollut, niin siitä on pitänyt tehdä ilmoitus thl:ään. Niin, ja viimeisen 16 ja puolen vuoden aikana Suomessa on ilmoitettuja tuhkarokkotapauksia ollut yhteensä 30 kpl. Aika mielenkiintoista, että teidän koko perhe kuuluu tähän joukkoon... Vaan mitäpä tuota kiistämään, selvää asiaa:)

Vierailija
22/26 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt Helsingissä kesällä 1973 ja minä muistan kyllä, että olen saanut lapsena sekä vihuri- että tuhkarokkorokotuksen. Muistan toisaalta, että luokkakaverini, jotka olivat myös SAANEET rokotuksen sairastivat ko. rokkoja eli ei se suoja ollut ihan täydellinen edes tuoreenakaan.

Joo, mutta mitä rokottamiseen tulee, niin itse olen hakenut itsellelleni 1998 mpr -rokotuksen. Maksoin kyllä sen ihan itse, kuten olen maksanut tosi monta muutakin rokotustakin (mm. influenssan noin 10 vuotena, tosin nykyään saan sen perussairauteni vuoksi ilmaiseksi, pneumokokin, hepatiitin.

Joku tietty miettii, että miksi olen tuon rokotuksen hommannut, niin en oikein itsekään tiedä minkä kohtauksen sain tuolloin 1998. Silloin vaan päätin, että pistetäänpä rokotukset kuntoon ja hain tuhkarokko- vihurirokko- sikotauti- kurkkumätä- jäykkäkouristus- ja hepatiittirokotukset.

Toinen hurja rokotustalvi on ollut minulla toissatalvi eli 2009 rokotin itseeni influenssa, sikainfluenssa, jäykkäkouristus, kurkkumätä ja pneumokokki. Pitkän pennin olen laittanut rokotuksiini, mutta olen onneksi nyt sit aika hyvässä suojassa. A-hepatiitti pitäisi rokottaa jossain vaiheessa varmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hassua kyllä, vesirokko oli ainoa rokko, jota sairastettiin yleisesti, ja nuo muut olivat mieletön pelote, kun epäiltiin jopa epidemiaa joskus ala-asteikäisenä. Kukaan luokaltani tai tuntemanikaan lapsi ei sairastunut tähän tuhkarokkoon. Sikotautia pelättiin ja yksi arveli sairastaneensa sen. Kyllä meille lapsille oli selvää, että jos johonkin noista sairastumme, voi hengenlähtö olla lähellä.

Vierailija
24/26 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietämättömyyden kukkanen. Isorokon vähenemisestä rokotteet ottivat kunnian vaikka yleisen puhtauden ja siisteyden ansiota se hävisi niistäkin paikoista joissa ei rokotettu.

joilla todellisuudessa nyhdetään vain hyväuskoisilta rahat. Rokotevastaisuuteen liittyy iso bisnes kaikenlaista luotaistuotetta ja kirjallisuutta mitä sen varjolla myydään.

Vierailija
25/26 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sikotaudissa oli kuolema lähellä. (Lääkäriäitini kertomaa, ei siis vain vanhempien kauhistelua).

Vierailija
26/26 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ole niin varma noista jutuistasi!! Sitäpaitsi olisihan he voineet saada narkolepsian -vai??

Omakohtaiset tai lähipiirin kokemukset eivät ole mitään kuulopuhetta vaan nämä mainitsemani tapaukset tiedän ja tunnen eli ne eivät ole mitään "juttuja". Eli näistä olen varma - ei tässä maassa kaikki kurjuus päädy lööppeihin. Ja tiedätkö - tuo keuhkonsiirtoa odottava ystäväni on sanonut, että jos hän nyt saisi uudestaan valita, niin hän ottaisi sen "sikapiikin" ja mahd. seurauksena narkolepsian kuin happiviikset ja -pullon sekä hakulaitteen, jonka piippausta sekä odottaa että pelkää... Jos et sattunut "jutuistani" huomaamaan, niin minulle on aivan sama mitä muut tekevät mutta mnä olen tehnyt omat valintani lasten rokotusten suhteen eikä lasteni henki ole niiden takia ollut vaarassa.

t. 16

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi