Viekää mun puolesta lapsi virikehoitoon, mutta maksakaa se itse (kokonaisuudessaan!) ov
Olen ihmeissäni seiurannut lähipiirini ja paikkakuntani äitejä. Kun vauva syntyy, sitä kannetaan liinassa, nukutetaan perhepedissä, käytetään kestovaippoja, täysimetetään puoli vuotta ja sen jälkeen tehdään kaikki soseet itse.
Vaan kun vauvavuosi on ohi ja uusi vauva syntyy, niin vanhempi viedään virikehoitoon.
Eikö silloin enää ole tärkeää vanhemman ja lapsen vuorovaikutus. Eikö sille tule hoitopäivän aikana äitiä ikävä, jos yökin pitää saada olla ihokontakstissa.
Kotona äiti solmii sidettä uuteen vauvaan ja kantaa liinassa ja tekee soseita.
Miksi luulette, että pieni lapsi ei kaipaa läheosyyttä yhtä paljon kuin vauva. Enkä nyt tarkoita, että koko ajan on sylissä ym. vaan sitä, että halutessaan pääseen äidin syliin, voi leikkiä ja välillä tarkistaa, että äiti on paikalla. Aina saatavilla, kun lapsi sitä tarvitsee. On olemassa puistoja ja kerhoja, jossa on samanikäistä seuraa.
Jos kaikesta huolimatta viette lapsen turhaan päiväkotiin, niin voisitte mielestäni maksaa siitä täyden hinnan niin kuin muistakin harrastuksista maksetaan. Todelliset kulut (palkka, kiinteistö, siivous ym.) huomioiden hinta olisi ehkä 1500-2500 euroa kuukaudessa.
Mieluummin annan verorahani niitä kipeästi tarvitsevalle pakolaiselle kuin virikehoidettaville lapsilla.
Kommentit (36)
Koulutus ei todellakaan ole mennyt hukkaan, vaan ap kykenee käsittelemään vaikeita asioita, joista oikeastaan kukaan ei halua keskustella. Eräs päivähoidon johtajakin totesi, että asiallinen keskustelu virikehoidosta on vaikeaa, koska virikevanhemmat syyllistyvät heti. Tämä näkyy tässäkin ketjussa.
Kannatan joko virikelapsille huomattavasti korkeampaa hoitomaksua. Parempi olisi tietysti purkaa koko systeemi ja lähteä jakamaan päivähoitopaikkoja todellisen tarpeen takia.
ei sano, mistä. Riittää että kaupungilla on osoittaa joku paikka jossain päin kaupunkia, joka saattaa olla tosi pitkän ja vaikean matkan päässä. Naapurit eivät saaneet hoitopaikkaa järjestymään, ennen kuin asianajaja laittoi kaupunginjohtajalle kirjeen, että Nico-Yamppa tulee 1.8.20xx hoitoon kaupunginjohtajan toimistoon, ellei hoitopaikkaa ole pystytty muuten järkevästi järjestämään.
Kyllä niitä virikehoitolapsia on paljon hoidossa, pk-seudulla varmaan vielä enemmän kuin muualla. Prosentti on takuulla yli 10.
Miksi kenenkään koulutus on hukkaan heitettyä rahaa? Joopa joo, lain mukaan kaikille lapsille järjestetään hoitopaikka, mutta tervetuloa todellisuuteen - kaikissa kunnissa niitä hoitopaikkoja vaan ei ole tarpeeksi..
koulutus on hukkaan heitettyä rahaa kahdesta syystä: Ilmeisesti hän on kotiäiti, joten mitäpä hän koulutuksella tekee. Ja toiseksi, ei noin tyhmää ihmistä kannata kouluttaa. Näkeehän sen, ettei mikään tolkku ole mennyt perille :OHoitopaikka järjestetään jokaiselle sitä tarvitsevalle lapselle. Jos virikelapset lähtevät kaikki päiväkodista, todellinen hoidon tarve vääristyy ja paikat vähenevät entisestään! Jossain vaiheessahan virikelapsi palaisi hoitoon kuitenkin, mahdollisesti pikkusisarus vanavedessään. Mistäs se paikka sitten revitään?
Virikelapset eivät vie kenenkään hoitopaikkoja. Tuo on typerää ja yksisilmäistä mösmötystä. Ota selvää asioista ja ajattele järjellä ennen kuin lauot läpiä päähäsi.
Kateellinen sinä vaan olet. Enkä tajua edes mistä, ei ne paikat sinun ole, eivätkä ne rahat sinulta pois.
(Joo ei ole virikehoidossa minun lapseni, kiitos kysymästä. Mutta laitan jos tarve tulee.)
laskea karkealla tarkkuudella, paljonko lapsia on tulossa milloinkin hoitoon. Vanhempainvapaiden pituudet tiedetään ja hoitovapaiden pituudet tiedetään.
ei sano, mistä. Riittää että kaupungilla on osoittaa joku paikka jossain päin kaupunkia, joka saattaa olla tosi pitkän ja vaikean matkan päässä. Naapurit eivät saaneet hoitopaikkaa järjestymään, ennen kuin asianajaja laittoi kaupunginjohtajalle kirjeen, että Nico-Yamppa tulee 1.8.20xx hoitoon kaupunginjohtajan toimistoon, ellei hoitopaikkaa ole pystytty muuten järkevästi järjestämään.
Kyllä niitä virikehoitolapsia on paljon hoidossa, pk-seudulla varmaan vielä enemmän kuin muualla. Prosentti on takuulla yli 10.
minä kuskaan lastani päivittäin hoitoon 10 km "väärään suuntaan" ja taas toki iltapäivällä samat ylimääräiset 20 km. Ei ne virikelapsetkaan sitä paikkaa saa paremmilla etuuksilla kuin sinäkään. Ketään jo hoidossa olevaa ei pakoteta vaihtamaan paikkaa lapsen kustannuksella sun töihinmenon takia. Sua siis ei todellakaan huvittanut tarpeeksi se töihinmeno :D
Kyllä nyt ollaan menossa siihen suuntaan, että kaikki lapset ovat ilmaisen varhaiskasvatuksen piirissä alkaen 3 tai 4v
Ja kannattaisi mielummin pohtia sen laatua
meidän erityislapsi on tukitoimena päiväkodissa sellaisina päivinäkin kun mulla ei ole töitä.
Syynä se, että hoitopäiviin annettiin lisäyssuositus, lapsi oli aiemmin vain 10 pv/kk, nyt muutaman päivän enemmän. Pkssa käy toimintaterapeutti, kuntouttaja ja hänellä on myös avustaja.
Silti ulkopuoliset ei tiedä miksi lapseni siellä pkssa on joskus silloinkin, kun itse olisin kotona. Kunpa olisikin "virikelapsi"!!! Silti, nyt kun olen huomannut miten valtavasti lapseni on päiväkodissa kehittynyt ja nauttii sinne menemisestä, en yhtään ihmettele että jotkut vievät muutamina päivinä viikossa hoitoon. Sittenhän sitä jaksaa paremmin kotonakin sen lapsen kanssa olla siinä kuuluisassa vuorovaikutuksessa. Meillä ainakin on välillä ihan nakit itse eikä huvita tehdä ruokaa ja kaikkia muitakin kotitöitä "yhdessä lapsien kanssa" niinkuin täälläKIN jotkut jaksavat viisastella. Miksi pitää elämästä tehdä väkisin niin hankalaa ja miksi jotkut jaksavat olla noin kateellisia??Pitääkö kaikessa antaa heti periksi? Jos joskus on nakit eikä huvita kokata, ota pakastimesta jotain tai käytä eineksiä tai tilaa vaikka jumaliste pizza.
Hoitopaikka maksaa sen 1000-1500 eur/kk ja jos joku käyttää sitä turhanpäiten, sille kuuluisi lähettää huvista täyshintainen lasku. Ehkä se pistäisi ajattelemaan, miten vaikeeta se elämä milloinkin on ja miksi jotkut "kateellisina" ajattelevat, että sille rahalle ja sille hoitopaikalle olisi varmasti parempaakin käyttöä.
mutta teepä nakit ja ranskalaiset uunissa niin jopa teet lapsestasi ADHDn ja kysellään täällä palstalla miksi nykyään on niin paljon erityislapsia ja vastaukseksi tulee sitten tuollainen syöminen =D
Meni aiheen vierestä mutta mielestäni on aina parempi ENNALTAEHKÄISTÄ kuin sitten hoitaa "oiretta". Eli jos mamma masentuu ja väsyy niin miksi helkkarissa pitää odottaa siihen asti että hän päätyy ravistelemaan siltä lapseltaan näön? Tulee yhteiskunnalle paljon edullisemmaksi pitää sen mamman toista lasta hoidossa 2pv viikossa jolloin koko perhe ehkä voi paremmin. Jo ennen kuin mitään masennusta edes tulee.
muutenkin ja tokihan neuvolan olisi pitänyt tarttua häneen kiinni. Veikkaan että hänellä on hoitohistoriaa kyllä jo aikaisemmiltakin vuosilta. Tällaisiin ihmisiin ei auttaisi kuin sterilointi, mutta sitä ei kuulemma sovi tehdä. Jotkut ihmisoikeudet tai sinne päin.
Mitä näihin "pannaan lapsi virikehoitoon varmuuden vuoksi, että ehkäistään masennusta"-tapauksiin tulee, niin nämä ihmisethän aina korostaa, että masennus tuli aivan puun takaa. Jos taas ekan lapsen syntyessä masennuttiin, niin silloinhan tiedetään ennakkoon varautua siihen, että se todennäköisesti uusii, ja tälle perheelle voi osoittaa tuommoisen kotiapuhenkilön tilapäisavuksi vaikka parina päivänä viikossa puoli päivää kerrallaan, jolloin äiti saa nukuttua väsymyksensä, itkettyä masiksensa, käytyä kaffilla kaverin kanssa ja opeteltua, miten vauvan ja isomman lapsen kanssa vaikka ulkoillaan.
meidän erityislapsi on tukitoimena päiväkodissa sellaisina päivinäkin kun mulla ei ole töitä. Syynä se, että hoitopäiviin annettiin lisäyssuositus, lapsi oli aiemmin vain 10 pv/kk, nyt muutaman päivän enemmän. Pkssa käy toimintaterapeutti, kuntouttaja ja hänellä on myös avustaja. Silti ulkopuoliset ei tiedä miksi lapseni siellä pkssa on joskus silloinkin, kun itse olisin kotona. Kunpa olisikin "virikelapsi"!!! Silti, nyt kun olen huomannut miten valtavasti lapseni on päiväkodissa kehittynyt ja nauttii sinne menemisestä, en yhtään ihmettele että jotkut vievät muutamina päivinä viikossa hoitoon. Sittenhän sitä jaksaa paremmin kotonakin sen lapsen kanssa olla siinä kuuluisassa vuorovaikutuksessa. Meillä ainakin on välillä ihan nakit itse eikä huvita tehdä ruokaa ja kaikkia muitakin kotitöitä "yhdessä lapsien kanssa" niinkuin täälläKIN jotkut jaksavat viisastella. Miksi pitää elämästä tehdä väkisin niin hankalaa ja miksi jotkut jaksavat olla noin kateellisia??
Meillä lapsi käy kuntouttavassa päivähoidossa, mutta me vanhemmat käymme töissä. Minusta virikehoito saisi olla lyhytaikaista (max 2 kk), koska päiväkotiryhmät ovat liian isoja, hoitajat uupuneita ja lapset sairastavat paljon. On aivan turha väittää, että "ei se ole keltään pois, jos meidän Millamaarit tai Janipetteri on virikehoidossa". Kuten jo aiemmin todettiin, jokainen päivähoitopaikka maksaa lähemmäs 1 000 e/kk, työssäkäyvät vanhemmat eivät välttämättä saa paikkaa järkevän matkan päästä JA ENNEN KAIKKEA: ne hoidossa olevat lapset saavat huonotasoista ruokaa ja huonompaa hoitoa, koska resurssit ovat niukilla. Eivät ne rahat päivähoitoon taivaalta tipu, vaan kuntien budjeteista.
tuli vaan mieleen että itse tiedä 3 perhettä joista on lapsia hoidossa ilman ns. normaalitarvetta eli työssäkäynnin vuoksi.
Kaikkiin on sittemmin selvinnyt syy.
-masennus (ihan lääkärissä todettu enkä olisi ikinä sitä ko. äidistä uskonut, lääkkeillä onneksi on hoitunut)
-suositus neuvolasta kun lapsi ei ollut päässyt minnekään kerhoihin eikä ollut koskaan ollut hoidossa ja oli aloittamassa eskarin seuraavana syksynä
-se, että kyseessä erityislapsi. Lapsesta en itse ensin huomannut mitään, mutta toki huomaan vaikeudet sosiaalisissa tilanteissa nyt kun minulle asiasta kerrottiin.
eli, onko todellisia virikelapsia oikeasti paljon, vai onko nämä suuret määrät sittenkin lähinnä mututuntumaa?
Se vie hoitopaikan todellisessa hoitotarpeessa olevilta, sekä maksaa helvetisti veronmaksajille.
Nää on taas näitä kokoomuslaisia, joiden mielestä kaikki on vaan heidän verorahojensa tuhlausta. Kyllä herrat (ja hienot rouvat) aina on osanneet köyhän etuja kadehtia. Ennemmin niin, että ne yli 50 000 vuodessa maksavat maksaisivat täyden (todellisen) hinnan.
Komppaan tätä. En ymmärrä virikehoitoa, jos on talot, autot, mökit ja mies työssä ja kaikki hyvin. Mutta ymmärrän hyvin, kun väsynyt työtön yksinhuoltaja vie lapsensa virikehoitoon. Paljon muuta tämä yhteiskunta ei hänelle annakaan.
ei ole työssä? Ja jos onkin väsynyt, niin miksi työttömän yh:n väsymys on tärkeämpi asia kuin äidin, jolla on työssä käyvä mies, väsymys?
Eikös se av-logiikan mukaan mene niin, että jos omien lasten hoito väsyttää, niin miksi niitä lapsia on sitten pitänyt niin paljon tehdä. Ja miksi pitää vielä olla yh? ;)
Sitä paitsi ne talot, mökit, autot, veneet yms. hankkineet pariskunnat on valtiolle paljon tuottoisampia, joten eikähän heillekin voi suoda jotakin valtion tarjoamia etuuksia.
paikkoja.
Mutta ei ollut, niin mistä sellainen revitään.
En voi sille mitään jos kunnasta ei 2 viikossa löydy paikkaa kolmelle lapselle. Mä en voi itse paikaksi muuttua.
Kyllä vein asian eteenpäin, mutta mitä se enää hyödytti kun työpaikka oli jo mennyt alta. Ei se tuonut enää työpaikkaa takaisin.
vanhoja tuttuja pk-ajoilta, lasten koulukavereiden perheitä, muita tuttuja, työkavereita.
kuinka monia te varmasti tiedätte virikelapsiksi? tuli vaan mieleen että itse tiedä 3 perhettä joista on lapsia hoidossa ilman ns. normaalitarvetta eli työssäkäynnin vuoksi.
Kaikkiin on sittemmin selvinnyt syy.
-masennus (ihan lääkärissä todettu enkä olisi ikinä sitä ko. äidistä uskonut, lääkkeillä onneksi on hoitunut)
-suositus neuvolasta kun lapsi ei ollut päässyt minnekään kerhoihin eikä ollut koskaan ollut hoidossa ja oli aloittamassa eskarin seuraavana syksynä
-se, että kyseessä erityislapsi. Lapsesta en itse ensin huomannut mitään, mutta toki huomaan vaikeudet sosiaalisissa tilanteissa nyt kun minulle asiasta kerrottiin.eli, onko todellisia virikelapsia oikeasti paljon, vai onko nämä suuret määrät sittenkin lähinnä mututuntumaa?
Samaa mieltä
Se vie hoitopaikan todellisessa hoitotarpeessa olevilta, sekä maksaa helvetisti veronmaksajille.
Nää on taas näitä kokoomuslaisia, joiden mielestä kaikki on vaan heidän verorahojensa tuhlausta. Kyllä herrat (ja hienot rouvat) aina on osanneet köyhän etuja kadehtia. Ennemmin niin, että ne yli 50 000 vuodessa maksavat maksaisivat täyden (todellisen) hinnan.
Komppaan tätä. En ymmärrä virikehoitoa, jos on talot, autot, mökit ja mies työssä ja kaikki hyvin. Mutta ymmärrän hyvin, kun väsynyt työtön yksinhuoltaja vie lapsensa virikehoitoon. Paljon muuta tämä yhteiskunta ei hänelle annakaan.
yhteiskunnan pitää "antaa". Jos ajatellaan perhettä, jossa asiat on taloudellisesti hyvin, niin eivätköhän he ole tehneet kovasti työtä sen eteen, eikä yhteiskunta ole antanut heille sitäkään, mitä tälle lähtökohtaisesti työttömälle virikehoidattajalle, joka saa ilmaisen hoitopaikan, todennäköisesti toimeentulotukia, asumistukia ja kaikenlaista muutakin tukea.
"Yhteiskunta" ei järjestä kaikille hyväpalkkaista työpaikkaa.
Kaveripiirissä vaikka kuinka paljon näitä tapauksia, että vauva hoidetaan kotona ja muut viedään päiväkotiin. Ja terveistä lapsista ja terveistä vanhemmista kyse.
Ja virikehoidosta ja isovanhempien avusta huolimatta valitetaan kuinka rankkaa on.
Neljää lasta olen tässä kasvattanut ja pärjännyt ilman virikehoitoa. Nykyäidit tuntuu olevan vaan liian kykenemättömiä hoitamaan -voi hyvänen aika- OMIA lapsiaan.
Enpä usko, että koulutukseni on mennyt hukkaan, oman alan työpaikka odottamassa.
Fakta on vain se, että koti on lapsen paras paikka ja äiti on lapsen paras hoitaja
ap
lukea että haluaT.