Kolmas lapsi isolla ikäerolla: onko järkeä?
Kun isommat lapset ovat jo 5-v. ja 7-v. eli pikkulapsivaihe takana päin...
Kommentit (29)
että toista paria lapsia olisi mahdollisuutta "hankkia", tilat ja talous, auto ym. tulisi ahdasta.
Näin ollenhan ikäeroa tulisi 6-v. ja 8-v. vähintään.
t.ap
Uusperhe mielessä... Kolme mahtuu vielä takapenkille, kun isommat käyttää jo pian molemmat pelkkiä korokkeita tai pian ilman istuimia kokonaan. Neljättä ei kuitenkaan enää, ei mahdu enää tavalliseen autoon.
Mutta tässä välillä on ollut kasvattamista näissä kahdessakin, on allergiaa, korvatulehduksia ym. en olisi aiemmin ollut edes valmis harkitsemaankaan.
t. ap
Eihän lapsenteossa ole oikeasti mitään järkeä. Sehän on tunne- tai viettipohjainen halu. Mutta jos haluatte lisää lapsi, onnittelut! Mieheni on varsinainen iltatähti, eroa (täys)sisaruksiin 15 ja 17 v. Ehkä heidän välinsä olivat hiukan erilaiset, mutta silti rakkaita toisilleen. Mulla on 7 ja 9 v vanhemmat siskot, jotka on mun hyviä ystäviä myös. Just oltiin "siskomatkalla" kaupunkilomalla, koska asutaan eri puolilla Suomea. helpompi lentää lomalle yhdessä:-)
Jos lapsen haluatte, niin sitten haluatte. Ainakin tiedätte että kolmas lapsi ei todennäköisesti mene siinä sivussa, vaan oma huolensa (ja ilonsa) on hänessäkin.
Mutta tässä välillä on ollut kasvattamista näissä kahdessakin, on allergiaa, korvatulehduksia ym. en olisi aiemmin ollut edes valmis harkitsemaankaan.
Itse olen ylläkuvatussa vaiheessa. Juuri vähän aikaa sitten mietin että kuka hullu tekee oikein tarkoituksella iltatähden kun on juuri päässyt eroon raskaasta pikkulapsivaiheesta.
Kotiäitivuosissa oli paljon ihania hetkiä, mutta seuraavat vuodet tuntuvan menevän sumussa ja jatkuvassa perheen (mm. korvakierteisen lapsen) ja työn yhteensovittamisen ristipaineessa. Myös oma vapaa-aika ja raha ovat vaakakupissa mukana kun mietin kuinka ihana se kolmas vauva (ei iso/aikuinen lapsi) olisi.
lapset on rikkaus, myös toisilleen
Minulla on isosiskoihini ikäeroa 9 ja 12 vuotta. Äitiäni tämä on aina harmittanut enemmän kuin itseäni. Onhan se totta, että en oikein edes muista aikaa kun kaikki asuttiin vielä kotona ja silloin tällöin harmitti vähän nähdä kuinka läheisiä muut olivat sisarustensa kanssa. Mutta omalla tavallaan olen minäkin ollut, kyllä minuakin pienempänä otettiin paljon mukaan erilaisiin juttuihin :) ja nykyään olen molempien siskojeni kanssa todella läheinen enkä vaihtaisi heitä mihinkään! Sitäpaitsi monissa asioissa on hyötyä siitä, että siskoilla on jo enemmän elämänkokemusta ;)
Ja ihan ydinperhe ollaan. Ei tämä ole hullua ollenkaan, päin vastoin. Kuopuksen vauva- ja pikkulapsiajasta on osannut nauttia eri lailla kuin isompien aikanaan. Silloin oli kaksi pientä, nyt yksi pieni ja vielä apuhoitajia talossa. :)
Meille syntyy pian kolmas lapsi, ja isommat ovat nyt 6v ja 7,5v. Hyvin paljon mahdollista, että lapsiluku on nyt tässä, enkä näe sitä minään ongelmana.
Olen itse myös 3-lapsisesta perheestä; sisarukseni ovat minua 2 ja 9 vuotta nuorempia. Meillä on aina ollut todella läheiset välit.
itseäni on harmittanut ikäero sisaruksiin, tavallaan olin aina ulkopuolella heidän maailmastaan, ja sitten olin olin itse siinä iässä, ei ollut ketään, jonka kanssa sen olisi jakanut. Olen vielä luonteeltani sellainen, että sisarusten mukana meneminen ja riehuminen olisi varmaan tehnyt minulle hyvää.
Toisaalta taas toinen isosiskoni on luonnostaan sosiaalinen, iloinen, rohkea, menevä, kaikkien kanssa toimeentuleva jne, ja uskoisin, että hänen kohdallaan oma tilanteeni ei olisi tuntunut missään.
Eli siis paljon riippuu lapsen temperamentista ja luonteenpiirteistä ja niitähän ei voi ennustaa. Ehkä jos teillä on jo ennestään todella ujoja lapsia, niin sitten voisi miettiä?
Riippuu mielestäni pitkälti siitä. Itsellä on melkein saman ikäiset lapset ja harkitsemme miehen kanssa kolmatta. Viime hetket alkaa olla MEILLE käsillä, kun ikää molemmilla 35v.
Mä olisin halunnut nopeamminkin kolmannen, mutta mies jahkasi asiaa oikeastaan vuosia. Mulle oli oikeastaan "pakko" saada kolmas lapsi. Onneksi mieskin vihdoin lämpeni asialle.
Meillä tuo kuopus on tuonut koko perheelle niin paljon iloa, etten koskaan olisi voinut edes uskoa :)) Nyt hän on 4v ja edelleen kertakaikkiaan koko perheen ilo.
Eli mun mielestä ehdottomasti kannattaa. Mulla oli silloin ikää jo 36v ja ollaan ydinperhe. Mä olisin voinut harkita neljättä heti perään, mutta mies ei siihen suostunut enää ;)
Kolmatta lasta on nyt yritetty saada pari vuotta. Joten jos meille joskus se kolmas suodaan niin ikäeroa tulee väkisin vähintään 5v. tämänhetkiseen kuopukseen.
Vaan eipä minua ainakaan haittaa, kunhan se vauva vain saataisiin.
5- ja 7-vuotiaita. Ja voi miten onnellisia koko perhe ollaan oltu pikkuprinsessasta. Isoveljistä tuli esille uusi, hellivä puoli ja saivat lisävuosia lapsuuteen "hölmöön hassuttelun" merkeissä pikkusiskon kanssa. Äiti ja isä saivat nauttia vauva-ajasta täysillä, nyt kun isommat lapset jo noin isoja ja voimavaroja ja kokemusta enemmän kuin aiemmin. Emme ole sekuntiakaan katuneet pikkukolmostamme.
tehdä kolmonen sitten kun esikoinen on 7v ja kakkonen 5v :)
jotka vain "teette" lapsia silloin kuin haluatte. Meillä toivotaan neljättä, mutta pitäisi aloittaa rankat lapsettomuushoidot jälleen kerran ja synnytyskin meni viimeksi jo tehon kautta, joten huonolta näyttää.. :(
Niin yksinkertaista. Riskiraskaus olisi tiedossa minullakin, mutta lääkärien luvalla kuitenkin vielä. Uskon, että valistuksenne liiallisesti väestönkasvusta täytyisi suunnata hieman toiseen maanosaan ;) ap
Meillä lapset 13v ja 7v, vauva syntyy vuoden alussa.
Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, en halua lapia lyhyellä ikäerolla koska olen lastenhoitoalalla ja ollut myös pph.
Ekat kaksi olivat 10 ja 7v, kun kolmas syntyi. Neljäs tuli siitä sitten vajaan 2v kuluttua.
Ei oo iso ikäero. Meillä 4 lasta 4 vuoden ikäeroilla ja isommat innoissaan pienemmistä. Kakkonen haluis viel meille vauvan, mutta ei tuu sitä saamaan vanhempien iän takia.
meillä ekan ja tokan välillä 6v, se oli jaksamisen kannalta loistava. Nyt kun ovat isompia 14 ja 8, niin oikein hyvä vaan etteivät leiki keskenään saati heillä ole yhteisiä kavereita, niin saadaan välillä olla ihan rauhassakin :)
Mulla ja pikkusiskolla on ikäeroa 10v ja ollaan toistemme parhaat kaverit ja sisko ehdottomasti paras täti ikinä. Mua 4v vanhempi sisko ei juurikaan ole yhteyksissä
tehdä kolmonen sitten kun esikoinen on 7v ja kakkonen 5v :)