Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäistä tyttöä kannattaa "varoittaa" alkavista menkoista?

Vierailija
02.05.2011 |

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun Ob paketin ja ihmetteli mitä ne on. Sanoin että mun korvatulppia, meni täytestä poikaan.

Mäkin voisin yllätettynä vastata noin.

Vierailija
22/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 12v tyttö. Olemme jutelleet menkoista ja muutenkin kasvamisesta. Hänellä on rinnat kasvaneet ja muitakin murrosiän merkkejä on, mutta ei vielä ole tullut menkkoja. Mulla alkoi menkat 13- vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaan on ihan turhaa vuotta kuljettaa jotain pikkuhoususuojapussukkaa mukana, kun kerran voi sieltä terkkarilta sen hakea. Terkkarilla on sitten se ohut side pienessä pussukassa ja samalla WC johon sen pussukan kanssa voi mennä. Todella siisti juttu.

Koulussa ei todellakaan ole monella tytöllä vielä menkat alkaneet ja ei ole kiva mennä yleiseen vessaan siteiden kanssa sähläämään. WC koppien ovet on alhaalta auki ja niihin kuulemma näkee helposti kunhan vaan kurkkaa ohimennessään. Ihan kiva...

Voin vain kuvitella olevani epävarma 11v ekojen menkkojeni kanssa ja asettelevani sitä sidettä pikkuhousuihini ja toiset tytöt kurkkii oven ali.

Eiköhän ole mukavampi mennä sinne terkkarin luo ja saa rauhassa olla suljetussa vessassa ja touhuta ihan yksin.

Vierailija
24/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi menkat 9-vuotiaana, enkä tiennyt mistä on kyse. Äiti sitten löysi veriset housut ja valisti. Koulussa puhuttiin ekan kerran aiheesta vasta 11-vuotiaana.

Vierailija
25/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ja kaverilla alkoi menkat 11-vuotiaina ala-asteella. meidän tyttöjen vessassa oli pöntöt viereikkäin ja vain väliseinät. ei siis mitään ovia!!!

pidettiin aina toiselle vahtia kun piti vaihtaa side.

Vierailija
26/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun opettaja alkoi meille tytöille kertoa kuukautisista, muut tytöt hihittivät mutta mulla ei ollut harmainta hajua mistä on kyse. Opettaja sit kai jotenkin kuvitteli, että kaikki tietää mistä puhutaan, kun kai mäkin hihittelin muiden mukana etten olis ollut törppö, eikä opettaja sit oikein selittänytkään asiaa. Olin todella hämmentynyt tuon tunnin jälkeen.

Äitini mainitsi asian vasta vuosia myöhemmin, ei sen puoleen, mulla kk:set alkoivat vasta 14-vuotiaana, mutta olis ollut kyllä ihan aiheellista valistaa asiasta ennenkuin tulee koulussa puheeksi.

Vierailija
27/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti vähättele tyttäreni puheita, kun kertoo ihnoavansa noita koulun WC:n ovia, jotka ovat alta auki. Minusta se ei ole ollenkaan mukavaa, jos sieltä pää kurkkaa, kun tyttäreni vaihtaa sidettä :(

mulla ja kaverilla alkoi menkat 11-vuotiaina ala-asteella. meidän tyttöjen vessassa oli pöntöt viereikkäin ja vain väliseinät. ei siis mitään ovia!!!

Vierailija
28/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti vähättele tyttäreni puheita, kun kertoo ihnoavansa noita koulun WC:n ovia, jotka ovat alta auki. Minusta se ei ole ollenkaan mukavaa, jos sieltä pää kurkkaa, kun tyttäreni vaihtaa sidettä :(

Jos joku tulis kurkkimaan mun istuessa vessassa, löisin varmasti terveyssiteellä lärviin. Ihan kaikkea ei tartte sietää ja pelätä..

Vierailija
29/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tamponia tai kuukuppia en tule tytölleni ekaksi hyväksymään eli niistä ei tarvitsekaan heti tietää mitään.

Juttelisin tytön kanssa myös erilaisista terveyssiteistä, tamponeista ja myös kuukupista. Kertoisin, että voi valita mitä haluaa käyttää. Kertoisin, että hygienia on tosi tärkeää. Ja että kaikki ei ole ollenkaan kipeitä, osa on ja kipuihinkin on hyvät lääkkeet.

Vierailija
30/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä olisi vanhemipien aika aktivoitua ja vaatia yksityisyyden vuoksi kunnon väliseiniä vessoihin.

WC koppien ovet on alhaalta auki ja niihin kuulemma näkee helposti kunhan vaan kurkkaa ohimennessään. Ihan kiva...

Voin vain kuvitella olevani epävarma 11v ekojen menkkojeni kanssa ja asettelevani sitä sidettä pikkuhousuihini ja toiset tytöt kurkkii oven ali.

Vierailija
31/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tamponia tai kuukuppia en tule tytölleni ekaksi hyväksymään eli niistä ei tarvitsekaan heti tietää mitään.

Tyttösi tulee juttelemaan menkka-asioista kavereidensa kanssa ja juttelee netissä ja lukee itse. Fiksu äiti kertoo eri vaihtoehdoista, mutta tietysti voi suositella ekalla kertaa esim. sidettä. Tosin kuukuppikunnan foorumeilla on paljon tyttöjä, jotka ovat aina käyttäneet vain kuppia (neitsyitä) eivätkä pidä sitä kummoisena asiana. Tietysti se sopii vain sellaiselle, jolla on hygienia hallussa eikä millekään sottapytylle.

Vierailija
32/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä olisi vanhemipien aika aktivoitua ja vaatia yksityisyyden vuoksi kunnon väliseiniä vessoihin.

WC koppien ovet on alhaalta auki ja niihin kuulemma näkee helposti kunhan vaan kurkkaa ohimennessään. Ihan kiva...

mun aikana ala-asteella oli vessassa jotain 5 pönttöä vierekkäin, ei mitään seiniä. Suoraan pihalta käveltiin sisään siihen isoon huoneeseen..

Välkällä valvoja-ope kävi välillä tarkistamassa vessan..

Vierailija
33/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kertonut tarkemmin n10-11v. Ovat toki tienneet aikasemminkin, koska ovat siteitä nähneet ja tietävät kuinka vauvat saavat alkunsa. Tarkemmalla kertomisella tark että voi olla kipeä ja kestävät n5ä6 pv ja että kuukautiset ovat punaista verta eikä sinistä mitä mainoksissa ovat. Olen näyttänyt kuinka siteet laitetaa sekä kertonut puhtauden tärkeydestä. Olen myös opettanut kuinka kuukautiset merkitään kalenteriin ylösjne..

Vierailija
34/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäistä. Tietenkään ei kaikkea tarvitse kertoa kerralla, mutta vähän välillä esim. saunassa puhella kuukautisista, karvoista yms. naiseksi kasvamisjutuista. Minua valistettiin vasta silloin kun asia oli ajankohtainen, eli kuukautiset olivat jo alkaneet. Onneksi oli nuorisolehdet, joiden sivuilta olin tietoni lukenut. Olin kyllä järkyttynyt, koska tajusin että nyt voisin tehdä lapsen.

Vierailija
35/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä aikonut mitään esittelytilaisuuttakaan ihan ekaksi pitää. Kunhan nyt ekaksi ne kuukautiset alkaisivat, niin katsotaan sitten miten edetään. Hän kyllä tietää mitä ne ovat ja että silloin tarvitaan suojaa.

Tyttösi tulee juttelemaan menkka-asioista kavereidensa kanssa ja juttelee netissä ja lukee itse. Fiksu äiti kertoo eri vaihtoehdoista, mutta tietysti voi suositella ekalla kertaa esim. sidettä. Tosin kuukuppikunnan foorumeilla on paljon tyttöjä, jotka ovat aina käyttäneet vain kuppia (neitsyitä) eivätkä pidä sitä kummoisena asiana. Tietysti se sopii vain sellaiselle, jolla on hygienia hallussa eikä millekään sottapytylle.

Vierailija
36/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitihän lapselle selittää, miksi äidillä on pikkuvaippoja varastossa. Eihän menkat nyt mikään ihmeellinen asia ole, miksi siitä pitäisi varoitella tai käsitellä asiaa häpeillen? Juuri tuo häveliäisyys ja "varoittelu" saa tytön häpeämään itseään ja normaaleja ruumiin toimintojaan. Eikö siitä ole saanut kärsiä jo tarpeeksi moni sukupolvi?

Vierailija
37/37 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja johan lapsi on valittanut, ettei pidä koulun vessoista kun ei ole kunnon yksityisyyttä.

miksi ne kurkkis??

mun aikana ala-asteella oli vessassa jotain 5 pönttöä vierekkäin, ei mitään seiniä. Suoraan pihalta käveltiin sisään siihen isoon huoneeseen..

Välkällä valvoja-ope kävi välillä tarkistamassa vessan..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä