Äitini on kyllä yksi lehmä! Lapseni sai raivarin..
Äitini tuli kylään "auttelemaan" lasten kanssa. Hän on yksinäinen ja aika vaikea ihminen, aina riitautunut töissä, naapurustossa.. Tämä vierailu kestää huomiseen asti, ja äiti siis itse halusi tulla. Meillä on vauva ja uhmaikäinen.
Uhmaikäiseni sai pahan raivokohtauksen. Oli jo tulossa päiväuniaika, ja vein potkivan ja riehuvan lapsen makuuhuoneeseen. Menin sängylle imettämään vauvaa ja annoin lapsen riehua lattialla. Sanoin, että tule äidin viereen lepäämään sinua väsyttää jne... mutta lapsi jatkoi väsynyttä raivoamistaan ja huusi vuoron perään "ei kun sohvalle mennään lepäämään", "karkkia haluan", "nukke mukaan" jne..
Tiesin, että lapsi rauhoittuu pian, ja että parasta on pysytellä rauhallisena ja antaa lapsen huutaa vähän aikaa, kyllä se sieltä viereen tulee. Eikä ainakaan pidä toimia lapsen käskyjen mukaan, sillä lapsi oli käyttäytynyt huonosti mm. potkimalla jne.. - ei todellakaan saa karkkeja siitä hyvästä.
Mitä tekee äitini? Kun riehumista on jatkunut vartin, avaa hän makuuhuoneen oven ja antaa lapselle konvehdin ja nuken! VOI JUMALAUTA!!
Kommentit (29)
on itse omat virheensä kasvatuksessa tehnyt ja näköjään oppinut, että lasta ei kasvateta kepillä vaan porkkanalla. Ap ei sitä vielä tiedä.
Meilläkin sekä oma äitini että anoppini siekailematta hemmottelevat kolmea lastamme. Mutta se ei todellakaan haittaa minua, päinvastoin.
Isovanhemmilla ei ole erioikeuksia suhteessa lapsenlapsiinsa! Pienikin lapsi oppii äkkiä, että mummon kanssa juonittelemalla saa helposti tahtonsa periksi.
Lapselle pitää luoda kotona turvallinen ja selkeä päivärytmi. Siihen kuuluvat mm. ruokailut, ulkoilut sään mukaan, leikit, tarvittaessa päiväunet ja sopivat nukkumaanmenoajat. Jos isoäiti tai isoisä katsoo, ettei hän mitenkään voi noudattaa lapsen kodin periaatteita, hänen ei pidä lasta hoitaa.
Lapsi kärsii turvattomasta ja holtittomasta "eletään kuin pellossa, syödään ja nukutaan koska sattuu"-rytmistä. Vastuu lapsista on aina meillä aikuisilla. Kannattaa miettiä, antaako lapsia isovanhempien hoitoon, jos he hoitavat miten sattuu.
olen englanniksi äidilleni sanonut että kun en näe niin voi tehdä tuollaista. Hän käy täällä niin harvoin, että ei se kasvatus siitä pilalle mene.
sitte autot...... Päätä jo ap, millä se lapsi ei saanut leikkiä??
lapsi tarvitsi apua kiukkunsa lopettamiseen,joskus kun eivät huudattamalla sitä lopeta.
No mummi auttoi ja hyvä niin.
parin vuoden päästä. Mitenhän sitä sitten toimii? Nyt vanhin poika aina marisee, et olen nuorimman pojan kanssa liian lepsu :D
Meilläkin sekä oma äitini että anoppini siekailematta hemmottelevat kolmea lastamme. Mutta se ei todellakaan haittaa minua, päinvastoin. Mikä ihana tunne siitä tulee lapselle, että tietää olevansa jollekulle niin tärkeä niin tärkeä. Eikä se vähennä omaa arvovaltaani mitenkään, minun sääntöni pitävät ja mummut tehkööt mitä lystäävät, kun eivät lapset siellä jatkuvasti ole hoidossa.
ja istuttanut siinä tuntikausia. Arvatkaa annanko lasten olla kahden kesken hänen kanssaan...
tutulta. itse annan kanssa raivota ja sitten vartin päästä lapsi tahtoo viereen ja nukahtaa. omaa miestäni joudun joskus muistuttamaan ettei puutu asiaan. itellä kanssa vauva. varmaan kandeis ihan rauhassa jutella sen mummonkin kanssa asiasta sitten kun ite pystyy olemaan huutamatta. kiehuis mullakin...mutta se ei auta vaan asiallinen keskustelu