Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi hyödyistä joita perhepäivähoitajien työaikalaki tuo tullessaan!

Vierailija
01.05.2011 |

Useita vuosia vanhemmat ovat valinneet hoitoaikasopimuksesta sen 10h hoitopäivän vaikka tarve olisi ainoastaan 8h. Esim. 7-17 vaikka 8-16 rittää.

Ovat sitten töiden jälkeen käyneet omilla asioilla tai harrastuksissa/kampaajalla.

Elokuun alusta tehtävät hoitoaikasopimukset pitää tehdä todellisen tarpeen mukaan (10h sallitaan jos työvuorolistalla voi näyttää sen toteen.

Tosi kivaa, eipä tarvitse enää juhlapyhien aattona kökkiä pihalla 18 asti kun vanhemmat juoksevat kaupoilla.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat haluavat pitää pidempään hoidossa, voivathan he näyttää paperista että työaika 8-16, mutta matkoihin kuluu 1h suunta ja hoidontarve siis 10 h. Aikamoinen säätö jos aletaan selvittämään kauanko työmatkoihin menee. Onhan vanhemmilla täysi oikeus vaikka kävellä työmatkat ja käyttää niihin aikaa paljon. Onneksi useimmat vanhemmat varmaankin ymmärtävät ajatella lapsensa parasta ja pitävät hoidossa vain sen ajan jonka tarvitsevat.

Yksinkertaista porukkaa tällä kun eivät tajua ap:n aloitusta!

joka ei ymmärrä, että miten yli 8 tunnin hoidontarve ympätään 8 tunnin hoitoaikaan. ja toi ap:n avaus ei siihen anna kyllä vastausta.

Siis jos sun työpäivä olisi sen 8-16, niin lapsen hoitoaika voi olla työmatkat mukaanlukien vaikka 9 h. Mutta automaattisesti ei voi laittaa hoitoajan olevan 10 tuntia ajatellen, että siinä työpäivän jälkeen voi käydä kaupassa tmv. ennenkuin hakee lapsen! Vastaavasti, jos sun työpäivä on 8-14, niin hoitoajaksi voi laittaa 8 h, jos työmatkat ovat pitkät. Ymmärsitkö?

Vierailija
82/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 viikon välein 2vko vapaata (9h/vrk työtä) jos eivät maksa rahana.

kuka haluaa lapsensa kohta pph:lle jos kuitenkin päätyvät vähän väliä tarhaan hoidettaviksi ja pahimmassa tapauksessa vielä aina eri tarhoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea ymmärtää, miksi osa vanhemmista ei HALUA lyhentää lapsensa hoitopäivää, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Meillä molemmat olemme töissä 7,5 tuntia päivässä + ruokatauko päälle ja lisäksi työmatkoihin menee 1-2 tuntia päivässä molemmilla aikuisilla. Mutta lapsen hoitopäivä on 8,5 t ja se saatu siis sillä, että toinen vie ja toinen hakee. Se joka vie, on vähän pidempään töissä ja se joka hakee, lähtee aamulla aikaisemmin.

Varmaan perheitä ja tilanteita on monenlaisia, mutta tässä yksi esimerkki niistä, jotka ei halua lyhentää lasten hoitopäivää. Meilläkin olisi mahdollista lyhentää hoitopäivää sillä, että toinen hakee ja toinen vie. En halua tehdä näin, vaikka lapset ovat nyt 9,5 h päiviä päiväkodissa.

Tuntuisi melkein ympäristörikokselta ajaa 35 km suuntaansa vierekkäisille työpaikoille eri autoilla, ja maksaisihan bensatkin kuukaudessa tuolle ylimääräiselle autolle melkein 200 euroa. Joka kuukausi. Ei pysty. En halua. Enkä jaksa. Ja saan tunnin päivässä kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa, kun saadaan kahdestaan istua autossa.

Vierailija
84/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tilipussi ohenee 200e/kk kun ylityöt loppuu.

Saan tehdä korkeintaan yhdeksän tunnin työpäiviä ja tuo yksi ylityötunti/päivä kerrytetään tasoitusvapaiksi. Eli hoitomuksut joutuvat joka toinen kuukausi viikoksi varahoitoon, ja mulle tulee pakollista lomaa jota en tarvitse enkä kaipaa.

olisin tarvinnut mielummin vähän lisää liksaa....

Mä olen ollut ihan jaksamisen äärirajoilla, kun työpäivät on 10 - 11-tuntisia. Ja on tuo rassannut meidän koko perhettäkin. Elokuussa mun päivät lyhenee 9-tuntisiksi ja lisäksi tulee tasoitusvapaita. Mä olen kaivannut nimenomaan vapaa-aikaa, mitä ei noilla työtunneilla juurikaan ole ollut. Toivottavasti vanhemmatkin saadaan "kuriin", siis noudattamaan hoitoaikoja.

Vierailija
85/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on vaikea ymmärtää, miksi osa vanhemmista ei HALUA lyhentää lapsensa hoitopäivää, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Meillä molemmat olemme töissä 7,5 tuntia päivässä + ruokatauko päälle ja lisäksi työmatkoihin menee 1-2 tuntia päivässä molemmilla aikuisilla. Mutta lapsen hoitopäivä on 8,5 t ja se saatu siis sillä, että toinen vie ja toinen hakee. Se joka vie, on vähän pidempään töissä ja se joka hakee, lähtee aamulla aikaisemmin.

sanoo että tule hakemaan myöhemmin että hän saa leikkiä kauemmin. ;-D Ei kaikilla lapsilla niin kamalaa tarhassa ole.

Vierailija
86/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siitä minä puhuin! :)

Siis että aletaan maksamaan ylityöstä rahaa.

"Koska lapsilla on ihan SUOMEN KOKO ALUEELLA yhtenäiset oikeudet."

Jos joku menee lässyttämään "miten meidän kunnassa tehdään" niin teillä kunnassa rikotaan lakia.

"Vaikka olisi kotona niin lapsen saa viedä hoitoon ja pitää sielä maksimi aika, ilman syytä. Yksityinen hoitaja saa sanoa ettei ota hoidettavakseen, muttei kunta niin voi tehdä."

Lapsen hoidontarve alkujaan lähtee siitä että vanhemmat käy työssä: 8 h plus matkat niin 10 h riittää.

Sitten siihen väliin menee kaikki kotona olevista, osa-aikasista työssäkäyvistä yms yms.

Mutta subjektiivisuus kattaa koko maan, eikä kunta voi alkaa sanelemaan kuka menee mihinkin ja miten ollaan hoidossa. Höpönhöpö.

27

Hienoa, että lapsella on oikein OIKEUS tulla viedyksi päiväkotiin joka päivä vaikka kymmeneksi tunniksi, vaikka vanhemmat itse makaisivat perse homeessa kotona.

Jotenkin se ei mun korvaan kuulosta oikein Lapsen oikeudelta, vaan ihan jonkun muun...

Vierailija
87/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen kulkee pitkää työmatkaa se ok, jos toinen lähellä töissä. Tai jos vaikka voi osan töistä tehdä etänä tmv. Minä en koskaan ikinä laittaisi lasta hoitoon 10h/5päivää/vko! Pieni lapsi nukkuu kunnon yöunet, eli sitä lasta ei montaan tuntia näkisi viikolla :(

Minusta meillä hyvin, mies tekee vuorotöitä 8h päiviä, minä teen lyhennettyä työaikaa 6h/päivä, ja lapsi on todella vähän hoidossa (riippuen missä vuorossa mies jne. enemmän/vähemmän). Ja joskus jos molemmilla töitä v-loppuna niin silloin (luojan kiitos) sukualaisia jotka auttavat.

Ymmärrän ettei kaikilla ole vaihtoehtoja, mutta MIKSI pitää asua niin kaukana työpaikasta että suuntaansa menee tunti? En ymmärrä, itsellä menee 15min bussilla, ja se ok.

Vierailija
88/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteen aikaan oli pankeilla aukiolo jossain 10-14 paikkeilla, sehan olikin kaytannollista, seuraavaksi halutaamkin varmaan siirtya paperihommiin. Tuollainen kehitys johtaa segrekoitumiseen, pphlle tulee tulevaisuudessa enemman virikelapsia, mamulapsia ja erityislapsia, normaalit menevat tarhaan.

Vierailija
89/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme itse Vantaan virallisen paperin toissa viikolla ja siinä sanottiin, että pph:n päivä on max. 9 tuntia päivässä. Päivähoidon esimies soitti jo meille ja kyseli millä aikavälillä tuo 9 tuntia meidän perheelle parhaiten sopisi. Sama hoitoaika siis pyritään saamaan jokaiselle lapselle! Eli hoitaja EI SAA tehdä yli 9 tuntia töitä päivässä.

Tälläkin systeemillä hoitajalle tulee 5 ylityötuntia viikossa ja ne tasataan siten, että 16 viikon aikana hänellä tulee olemaan 10 ylimääräistä vapaapäivää. Ja silloin lapset varahoidossa!

Vierailija
90/100 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä muutostilanne tietenkintuntuu siltä etti tämä hyödytä perhepäivähoitajiakaan, mutta kyllä se vaan ajan kanssa huomataan mitenihanaa on kun ppht:kin saavat alkaa tekemään normaalia 40h/viikkotyöaikaa (jaksoissa tietenkin). Se on silti enemmän kuin päiväkotityöntekijöiden.

Lapset vaithuu, pitkää päivää taia aikaisia aamuja/myöhäisiä hakuja tarvitevat lapset hoidetaan päiväkodeissa, joissa henkilökunta vaihtuu kesken päivän. Ei sielläkäänkukaan näitä älyttömän ipitkiä työpäiviä te, miksi siis perhepäivähoitajien pitäisi tehdä.. Hyvä laki!!! Lasten vanhemmat ovat ensisijaisesti vastuussa lapsistaa, on heidän tehtävänsä järjestää työnsä niin että päivät lapselle ovat lyhyempiä tai vaihtoehtoisesti sitten vaan viedä heidät päivä/vuoropäiväkoteihin, jos eivät itse pysty asioitaan järjestämään muulla tavalla. Perhepäivähoitajilla on elämää työnulkopuolellakin, ja nyt jatsossa sile on aikaakin ihan kuin muillakin ihmisillä.

Vierailija
91/100 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ylityötuntien korvaus jää hoitajalta saamatta.Siis pienen peruspalkan varassa.Ei tulla sillä summalla toimeen

Vierailija
92/100 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ylityötuntien korvaus jää hoitajalta saamatta.Siis pienen peruspalkan varassa.Ei tulla sillä summalla toimeen

Mielestäni kuntien tulisi antaa hoitajille mahdollisuus valita ylityötunnit, joko vapaana tai lain sallimassa määrässä(250/h/v) maksaa rahana.Vapaa ei aina ole eduksi perheille eikä varsinkaan pienelle lapselle.

Vierailija
93/100 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärästi muistellen about

Alle 3v päivähoidossa noin 35e/ vuorohoid noin 55e

Yli 3v päivähoidossa 55e/vuorohoidossa noin 88e

siis kustannukset kunnalle per hoitovuorokausi

Vierailija
94/100 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vuoropäivähoidon hinta oikeasti kalliimpi kuin "normaaliaikaisen" päivähoidon?

mitä luulet, onko siinä eroa? Onko töissä arkisin klo 7-17 välillä, vai iltaisin ja viikonloppuisin ja öisinkin.

Vanhemmat maksavat saman hoitomaksun. Mutta hoito on kunnalle kaliimpaa. Yöllä tai illalla saattaa olla vain 1 lapsi hoidossa, sekin lisää kustannuksia, kun ei paikat täynnä.

Vierailija
95/100 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elokuusta alkaen ole 12h.

Työaika saa olla 07-17 välillä.

Vierailija
96/100 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 viikon välein 2vko vapaata (9h/vrk työtä) jos eivät maksa rahana.

Vierailija
97/100 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime perjantaina posti toi kirjeen, että työaikalaki muuttuu ja että meihin tullaan ottamaan yhteyttä. Eilen sitten soitti pph:n esimies ja kertoi että lapsemme hoitajan työajaksi on päätetty 7.30.-16.30. Tämä sopi kuulemma kahdelle muulle lapselle, en tiedä onko siltä pohjalta sitten päätetty ja meille vain ilmoitetaan asiasta. Meillä on hoitoaika ollut tähän asti 8-17, mies vie ja minä olen hakenut. Pääsen töistä klo 16 ja työmatka vie ruuhkasta riippuen 45-55 min. Eli ei mitään mahdollisuutta ehtiä puoli viideksi. Mies taas on 18 asti töissä, joten ei ehdi hänkään.

Esimies kertoi, että noilla nyt päätetyillä hoitoajoilla ylityövapaata kertyy 1-2 viikkoa puolessa vuodessa ja jos hoitoaika olisi klo 17 asti, sitä kertyisi yhteensä 4 viikkoa per puoli vuotta, joka on liikaa. Juttelimme hoitajan kanssa, joka ei itsekään ollut tähän tyytyväinen koska palkka tulee laskemaan ylityökorvausten poistumisen takia.

Esimies pyysi palaamaan asiaan tällä viikolla kun olemme mieheni kanssa keskustelleet siitä, miten työaikamme jatkossa järjestämme. Eli mitään neuvotteluvaraa ei ilmeisesti ole vaan edessä on siirto päiväkotiin ellei työajan lyhennys onnistu. Teen työtä, jossa palveluaika alkaa klo 8, joten aikaisemmin liukuminen ei onnistu. Voin tietysti etsiä uutta työtä, mutta sitä ei välttämättä löydy ja uusiin hoitoaikoihin pitäisi ilmeisesti pystyä sitoutumaan jo nyt. Eli tällainen ilmoitusluontoinen asia, johon annettiin viikko aikaa reagoida.

Itku tulee, kun joudumme niin ihanasta hoitajasta luopumaan. Kenen etu tämä on? Ei hoitajan, ei meidän perheen eikä etenkään lapsen. Ainoa, joka hyötyy on kunta koska palkkamenot laskevat.

Vierailija
98/100 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun bussini lähtee klo 6:05 töihin joka alkaa 8:00 ja pääsen hakemaan n. 17:30 kun eka mahd. bussi tulee. Täällä alle 3 vuotiaat on aina pph:lla, päiväkoti on täynnäkin.

Vierailija
99/100 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat edes mahdollisia? Meillä ainakin jo työpäivät ovat molemmilla 9 h (8 h töitä + tunnin pakollinen ruokatunti). Kokouspäivinä pidempään. Tuohon matkat ruuhkissa n. 2-3 h per päivä (ilman ruuhkia työmatka 20 min). Aivan käsittämätöntä!

Vierailija
100/100 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen kulkee pitkää työmatkaa se ok, jos toinen lähellä töissä. Tai jos vaikka voi osan töistä tehdä etänä tmv. Minä en koskaan ikinä laittaisi lasta hoitoon 10h/5päivää/vko! Pieni lapsi nukkuu kunnon yöunet, eli sitä lasta ei montaan tuntia näkisi viikolla :( Minusta meillä hyvin, mies tekee vuorotöitä 8h päiviä, minä teen lyhennettyä työaikaa 6h/päivä, ja lapsi on todella vähän hoidossa (riippuen missä vuorossa mies jne. enemmän/vähemmän). Ja joskus jos molemmilla töitä v-loppuna niin silloin (luojan kiitos) sukualaisia jotka auttavat. Ymmärrän ettei kaikilla ole vaihtoehtoja, mutta MIKSI pitää asua niin kaukana työpaikasta että suuntaansa menee tunti? En ymmärrä, itsellä menee 15min bussilla, ja se ok.

matkaan voi mennä tunti tai kaksi vaikka asuisi kaupungin lähiössä vaikka 8 km päässä, ja siis suuntaansa tunti tai kaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan