Yksi hyödyistä joita perhepäivähoitajien työaikalaki tuo tullessaan!
Useita vuosia vanhemmat ovat valinneet hoitoaikasopimuksesta sen 10h hoitopäivän vaikka tarve olisi ainoastaan 8h. Esim. 7-17 vaikka 8-16 rittää.
Ovat sitten töiden jälkeen käyneet omilla asioilla tai harrastuksissa/kampaajalla.
Elokuun alusta tehtävät hoitoaikasopimukset pitää tehdä todellisen tarpeen mukaan (10h sallitaan jos työvuorolistalla voi näyttää sen toteen.
Tosi kivaa, eipä tarvitse enää juhlapyhien aattona kökkiä pihalla 18 asti kun vanhemmat juoksevat kaupoilla.
Kommentit (100)
Joko palkkapussi suurenee tai vapaat lisääntyy. Lapset menevät varahoitoon päiväkotiin, ihan niin kuin tähänkin asti. ap
Jos pointti on siinä että 8 h jälkeen alkaa saamaan kunnalla ylityörahaa?
Tuohan on parannus hoitajan palkkaan! Eihän siinä lasten hoitoaikaan kosketa? Kyllähän lapsella on tarkoitus olla hoidossa koko vanhemman työaika 8h plus työmatkat yms tarve. Eikä tähän tartte selvitystä mihin käyttää tunnin. Siihen perustuu subjektiivisuus. Vanhemmat saa käydä lapsen hoitoajalla kotona paskalla jos siltä tuntuu.
Hoitoaikoja noudatetaan ja lapsien hoitoajat on mitä sovitaan erikseen, en usko että niitä tässä tarkoitetaan vaan ihan sitä että kunnan työntekijä saa 8 h jälkeen ylityörahaa.
Miten tämä liittyy siihen tuntimäärään? Jos pointti on siinä että 8 h jälkeen alkaa saamaan kunnalla ylityörahaa?
Tuohan on parannus hoitajan palkkaan! Eihän siinä lasten hoitoaikaan kosketa? Kyllähän lapsella on tarkoitus olla hoidossa koko vanhemman työaika 8h plus työmatkat yms tarve. Eikä tähän tartte selvitystä mihin käyttää tunnin. Siihen perustuu subjektiivisuus. Vanhemmat saa käydä lapsen hoitoajalla kotona paskalla jos siltä tuntuu.
Hoitoaikoja noudatetaan ja lapsien hoitoajat on mitä sovitaan erikseen, en usko että niitä tässä tarkoitetaan vaan ihan sitä että kunnan työntekijä saa 8 h jälkeen ylityörahaa.
Kunna eivät suostu enää siihen, että lapset ovat perhepäivähoidossa yli 8h jos ei ole todellista tarvetta. ap
en tiedä ketään, joka on töissä päiväkodin vieressä ja ehtii 7½ minuutissa lasta noutamaan (työaika 7h 15 min + 30 min ruokatunti). Ainakin meillä hoitoaika pysyy 6.30 - 17.30, sillä minulla on liukuva työaika, ja se liukuma on työnantajan vaatimusten mukainen.
Hoitoaika saa olla 10h/vrk jos työ tai opiskelu sitä vaatii!! ap
mutta tuolla aika välillä bönde!!
ja tuolla pph hoitoaika uudistuksella yritetää että pph päivä pysyy suhkot kohtuulisena ja monet vanhemmat voivat tuoda ja hakea eriakoihin esim. äiti vie lapsen 7.30 ja isä hakee vaikka 15...
mutta sitä mietin mitä jos vanhempien työajat tai -paikat vaihtuu niin mitäs sitten?? mun mies on vaihtanut viiden vuoden sisällä töypaikkaa varmaan 5 kertaa...
oli lapsi joka tuli ensimmäisenä ja lähti viimeisenä vaikka vanhemmat ei ollu töissä. Tollasille tapauksille pitäis kyllä sen 8 tuntia riittää.
en tiedä ketään, joka on töissä päiväkodin vieressä ja ehtii 7½ minuutissa lasta noutamaan (työaika 7h 15 min + 30 min ruokatunti). Ainakin meillä hoitoaika pysyy 6.30 - 17.30, sillä minulla on liukuva työaika, ja se liukuma on työnantajan vaatimusten mukainen.
Hoitoaika saa olla 10h/vrk jos työ tai opiskelu sitä vaatii!! ap
Päiväkodissa ovat ns. sosiaalitapaukset ja loput ovat perhepäivähoitajilla.
koska minulla työajat vaihtelevat eikä mies pysty aamulla/illalla viemään tai hakemaan lapsia. Tuntuu hassulta viedä lapset lähes joka päivä samaan aikaan eli 7.15 päiväkotiin ja noutaa heidät lähes kellontarkasti 16.45, kun kerran tai kahdesti kuussa tarvitaan hoitoa jo 6.00 tai voin noutaa lapset vasta 18.00.
ja palaveri voi venyä joinakin päivinä vaikka 16 asti + tuohon matkat päälle. Kun olen aamuihminen ja vien normaalisti lapsen hoitoon 6.30 niin pakkohan sitä on soppariin laittaa hoitoaika on 6.30-17.00 vaikka lapsi ei noin pitkää ole tosiasiallisesti hoidossa kuin pari kertaa vuodessa.
Ketä se haittaa jos sopparissa on pidempi aika vaikka sitä ei oikeasti käyty. Ei ymmärrä ei.
Niin, siitä minä puhuin! :)
Siis että aletaan maksamaan ylityöstä rahaa.
Koska lapsilla on ihan SUOMEN KOKO ALUEELLA yhtenäiset oikeudet. Jos joku menee lässyttämään "miten meidän kunnassa tehdään" niin teillä kunnassa rikotaan lakia.
Vaikka olisi kotona niin lapsen saa viedä hoitoon ja pitää sielä maksimi aika, ilman syytä. Yksityinen hoitaja saa sanoa ettei ota hoidettavakseen, muttei kunta niin voi tehdä.
Lapsen hoidontarve alkujaan lähtee siitä että vanhemmat käy työssä: 8 h plus matkat niin 10 h riittää.
Sitten siihen väliin menee kaikki kotona olevista, osa-aikasista työssäkäyvistä yms yms.
Mutta subjektiivisuus kattaa koko maan, eikä kunta voi alkaa sanelemaan kuka menee mihinkin ja miten ollaan hoidossa. Höpönhöpö.
27
Sillon ei voi olla lasta hoidossa jonka hoito sattaa alkaa 6.30.
koska minulla työajat vaihtelevat eikä mies pysty aamulla/illalla viemään tai hakemaan lapsia. Tuntuu hassulta viedä lapset lähes joka päivä samaan aikaan eli 7.15 päiväkotiin ja noutaa heidät lähes kellontarkasti 16.45, kun kerran tai kahdesti kuussa tarvitaan hoitoa jo 6.00 tai voin noutaa lapset vasta 18.00.
kyllä pitäisi pientä joustoa löytyä... itse haluaisin kanssa pph mieluummin.
Perhepäivähoitajan työaika tulee olemaan 8h/vrk. Hänen ei ole pakko tehdä yhtään ylitöitä jos ei halua. Ylityökatto tulee myös voimaan. Vaikka pph haluaisi tehdä 12h/vrk niin laki kieltää sen.
Ei liity mitenkään subjektiiviseen päivähoitolakiin.
Ja ylityökorvaus on naurettava tällä hetkellä. Odotan todella työaikalakia :)
Tuollahan oli että työaika on 7-17 välillä. Sillon ei voi olla lasta hoidossa jonka hoito sattaa alkaa 6.30.
on ko siinä uudessa työaikalaissa määritelty työaika (8tuntia)vai työaika välillä 7-17.
voi laitaa lastaan hoitoon pph:lle. Jos ei makseta ylitöinä niin pph on vähän väliä lomilla ja lapsi jossain varatarhassa, joka on jo muutenkin täynnä.
Eikä kukaan jaksa kokoajan kenenkään työssäoloja vahdata. Ihan oikeasti ei kuulu kunnalle eikä kellekään missä aikansa viettää lapsen ollessa tarhassa/pph:lla. Vuorotarha on asia erikseen.
Sen jälkeen saa meidän kunnassa tehdä vielä 2h ylitöitä (jos haluaa). Meillä on tehty myös päätös, että työ tapahtuu 7-17 välillä. Jokainen kunta päättää itse kuinka tuo toteutetaan. ap
Lapset menevät varahoitoon päiväkotiin, ihan niin kuin tähänkin asti. ap