Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi hyödyistä joita perhepäivähoitajien työaikalaki tuo tullessaan!

Vierailija
01.05.2011 |

Useita vuosia vanhemmat ovat valinneet hoitoaikasopimuksesta sen 10h hoitopäivän vaikka tarve olisi ainoastaan 8h. Esim. 7-17 vaikka 8-16 rittää.

Ovat sitten töiden jälkeen käyneet omilla asioilla tai harrastuksissa/kampaajalla.

Elokuun alusta tehtävät hoitoaikasopimukset pitää tehdä todellisen tarpeen mukaan (10h sallitaan jos työvuorolistalla voi näyttää sen toteen.

Tosi kivaa, eipä tarvitse enää juhlapyhien aattona kökkiä pihalla 18 asti kun vanhemmat juoksevat kaupoilla.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi viikkoa aikaa päättää meneekä pph a:lle klo 7-15 vai b:lle klo 8-16 vai päiväkotiin. Koska päiväkottin ei nyt otetat kuin yli 3v, niin elokuun alusta pihalle tuodaan parakkeja, joihin perustetaan 0-2 v. ryhmä.

Olen luullut, että työajan tasausjakso on jopa puoli vuotta. Joten en ymmärrä miksi meillä (pieni kunta Hämeessä) vaaditaan päivittäin 8 h hoitoaikaa? Meidän perheelle riittäisi 8,5 h tunnin päivä, mutta ei kuulemma käy. Joten ainoa vaihtoehto parakkipäiväkoti ja 20 km ylimääräistä ajoa joka päivä. Pakotetaanko lyhennettyyn työaikaan!?

Vierailija
62/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä ketään, joka on töissä päiväkodin vieressä ja ehtii 7½ minuutissa lasta noutamaan (työaika 7h 15 min + 30 min ruokatunti). Ainakin meillä hoitoaika pysyy 6.30 - 17.30, sillä minulla on liukuva työaika, ja se liukuma on työnantajan vaatimusten mukainen.

Se vaan ei voi pysyä. 11 tuntia???? Juu ei todellakaan, ja jos sulla on liukuva työaika niin paas liukuen se paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat hoidossa vain sen aikaa kuin on tarvis! Jos käyn kaupalla lähden töistä aikaisemmin että joudun lapsia hakemaan sovittuun aikaan! Jos en itse ehdi niin joku muu hakee. Ei ole tullut mieleen pitää lapsia ns yli aikaan, koska sopimukseen on kirjattu hoidossa olo aika!

Vierailija
64/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lasten vanhemmat hyötyy.

Vierailija
65/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat hoidossa vain sen aikaa kuin on tarvis! Jos käyn kaupalla lähden töistä aikaisemmin että joudun lapsia hakemaan sovittuun aikaan! Jos en itse ehdi niin joku muu hakee. Ei ole tullut mieleen pitää lapsia ns yli aikaan, koska sopimukseen on kirjattu hoidossa olo aika!

päivän pituuden 7-17 vaikka todellinen tarve on 8-16. Siinä on sitten aikaa mennä aamulla salille tai iltapäivällä kauppaan. Tuosta kunnat haluavat päästä eroon.

Vierailija
66/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sallitaan 10 tuntiset päivät vain päiväkodeissa. Niin silloin suurin osa hoidokeista siirtyy päiväkoteihin, missä voidaan noudattaa työaikalakia.

Ainakin meidän kunnalla suurimallas osalla on 10 tunnin sopimus, kun työmatkoihin menee 1 - 1,5 h. Maalla kun asutaan ja pääkaupunkiseudulla käydään töissä.

Tämähän sitten voi tarkoittaa pph:lle että työt loppuvat kun ei ole 8 h lapsia hoidettavana ?

Ymmärsinkö oikein? Eli rakennetaan uusia päiväkoteja, ja pph:t niihin töihin ???

Vierailija
67/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla lapsi saa olla 10h päivässä hoidossa jos hoidontarve on todellinen!! Työaika+ matka.

Vierailija
68/100 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vuoropäivähoidon hinta oikeasti kalliimpi kuin "normaaliaikaisen" päivähoidon?

Vierailija
69/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta missä ?

Päiväkodissa vai perhepäivähoitajalla9

Jos perhepäivähoitaja saa vaan tehdä 8 - 9 h töitä, minne siirretään lapset ??? Vai saako se kuitenkin tehdä 10 h päiviä ??

Vierailija
70/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei tule suurempaa muutosta. En minä olekaan pitänyt lastani hoidossa kun sen ajan joka on tarpeellinen. Eli työaika 8 h + matkat päälle.

Vierailija
71/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos sallitaan 10 tuntiset päivät vain päiväkodeissa. Niin silloin suurin osa hoidokeista siirtyy päiväkoteihin, missä voidaan noudattaa työaikalakia. Ainakin meidän kunnalla suurimallas osalla on 10 tunnin sopimus, kun työmatkoihin menee 1 - 1,5 h. Maalla kun asutaan ja pääkaupunkiseudulla käydään töissä. Tämähän sitten voi tarkoittaa pph:lle että työt loppuvat kun ei ole 8 h lapsia hoidettavana ? Ymmärsinkö oikein? Eli rakennetaan uusia päiväkoteja, ja pph:t niihin töihin ???

Yhden päiväkodin rakentaminen suunnitteluineen maksaa pyöreästi 5 miljoonaa euroa. Rakentamien kestää suunnitteluineen vähintään pari vuotta. Eli niistä on turha odotella ratkaisua asiaan.

Uuden lain myötä pph saa edelleen tehdä 10 tunnin päiviä. Työaika tasataan. On ihan kunnan päättäjien oma ongelma jos asia tehdään hankalaksi vaatimalla max. 8 tunnin päivä. Syksyllä voi olla toinen ääni kellossa.

Vierailija
72/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa sellainen seikka, että jos olette yli 2vk kuussa vapalla, menetätte lomapäiviä. Työpäiviä oltava vähintää 14/kk jotta saatte lomat täytenä.

Vierailija
73/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PPh:t jos pidätte ylitöitä vapaana. Huomioikaa sellainen seikka, että jos olette yli 2vk kuussa vapalla, menetätte lomapäiviä. Työpäiviä oltava vähintää 14/kk jotta saatte lomat täytenä.

yleensä työntasaamisvapaat katsotaan työssäoloon verrattavaksi ajaksi, eli ei vaikuta lomakertymiin.

Vierailija
74/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa työpäivän pituutta ei vieläkään tiedetä. Siihen siis voi tulla vielä muutos.

Ja lisäksi nämä hoitajat jotka odottavat suurempia rahoja, saattavat pettyä. Palkkahan voi laskea, jos päivittäinen työaika ei saakaan olla kuin esim. 8-9 h. Silloin niitä ylityökorvauksiakaan ei tule entisen mukaan.

Vierailija
75/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saan mahtavat 50e (melkein) ylityökorvausta!

Vierailija
76/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa sellainen seikka, että jos olette yli 2vk kuussa vapalla, menetätte lomapäiviä. Työpäiviä oltava vähintää 14/kk jotta saatte lomat täytenä.

Vierailija
77/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PPh:t jos pidätte ylitöitä vapaana. Huomioikaa sellainen seikka, että jos olette yli 2vk kuussa vapalla, menetätte lomapäiviä. Työpäiviä oltava vähintää 14/kk jotta saatte lomat täytenä.

yleensä työntasaamisvapaat katsotaan työssäoloon verrattavaksi ajaksi, eli ei vaikuta lomakertymiin.

Joten näissä pph tasauksia on kyse mittavasta tasauksesta.

Vierailija
78/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan työnanantajan pitää suunnitella työvuorolistaan tasausvapaat niin, ettei ylityötä syntyisi... ja jos työpäivän pituus on 10-12 tuntia, niin kyllä siitä mittavat tasaukset syntyykin. Yksi hyötyhän on myös se, että tuntipalkka tulee nousemaan!

Vierailija
79/100 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista tekstiä... Jokainen meistä hoitajista on töhön ruvetessaan tiennyt, että päivät ovat pitkiä. Ainakaan minä en ole tavannut vanhempia, jotka tahallaan pitkittäisivät lapsensa hoitopäivää. Vanhempien työpäivä on vähintään kahdeksan tuntia ja kun työmatkat ovat pitkiä tai tehdään julkisilla, hoitoaika venyy.

En tiedä, missä kunnassa työtäsi teet, mutta tuntuu aika uskomattomalta, että päivähoidon henkilökunnalla olisi oikeus pytää jotakin todistuksia työvuoroista, kun kuitenkin meillä on Suomessa subjektiivinen päivähoito-oikeus. Mitenkäs nämä kotona vauvaa hoitavat äidit, joiden esikoinen on hoidossa? Eihän heille silloin kuuluisi hoitopaikkaa ollenkaan, kun ei ole työvuorolistaa esitettäväksi...

Itse olen aina saanut lasten vanhempien kanssa sovittua hoitoajoista ja jos jotakin on ollut valittamista, niin kohteliaasti huomauttamalla on kaikista ongelmista selvitty. Vanhemmat ovat myös joustaneet, kun minulla on ollut menoja ja minä joustan, jos vanhemmat joutuvat ruuhkaan matkalla töistä kotiinpäin.

Yhteistyötähän tämä vaan on.

Vierailija
80/100 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tilipussi ohenee 200e/kk kun ylityöt loppuu.

Saan tehdä korkeintaan yhdeksän tunnin työpäiviä ja tuo yksi ylityötunti/päivä kerrytetään tasoitusvapaiksi. Eli hoitomuksut joutuvat joka toinen kuukausi viikoksi varahoitoon, ja mulle tulee pakollista lomaa jota en tarvitse enkä kaipaa.

olisin tarvinnut mielummin vähän lisää liksaa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi