Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin kauhukakara

Vierailija
01.05.2011 |

Nyt tarvitaan neuvoja. Naapurissa asuu 5-vuotias poika joka kiusaa pihan muita lapsia. Tähän kevääseen asti poika ei ole saanut ulkoilla yksin joten ongelma on alkanut noin kuukausi sitten. Pahiten poika kiusaa 3 vuotiasta poikaani. Tässä muutama esimerkki:



-Tönii pihalla

-hyppii selän ja pään päällä

-kaataa pojan nurin kun ajaa pyörällä

-työnsi raput alas

-raapii naamaa ja käsiä(käteen tuli ihan verta

vuotava haava)



Pojan äidille on käyty sanomassa kiusaamisesta, mutta äiti väittää että kaikki pihan lapset kiusaa hänen poikaansa ja valittaa turhaan. Lapset oli käynyt viikko sitten sanomassa että poika nimittelee ja kiusaa jalkapalloa pelaavia lapsia pihalla niin tämä äiti oli alkanut mesuta kun häntä tullaan pyhäpäivänä häiritsemään. Tämä äiti oli myös näyttänyt keskisormea 5-vuotiaalle pojalleni kun oli pihalla. Tästä voi päätellä että äidin kanssa keskustelu ei kannata. Nyt vinkkejä miten saadaan rauha takaisin pihaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voit hyvin häntä valvoa ja samalla komentee sitä 5 vuotiasta

Vierailija
2/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minun tehtävä on kasvattaa myös naapurin lapset. Entä kun 8-vuotias ja 5-vuotias ei saa leikkiä rauhassa istunko pihalla myös silloin koko ajan ja kasvatan naapurin mukulaa? Naapuruston lapset juoksee muutenkin meidän ovella kertomassa kun poika kiusaa. Äitiään kun ei pätkääkää kiinnosta. Olisi minullakin muuta tekemistä kun vahtia että pihan lapset saa leikkiä rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitto lastensuojeluun?

Vierailija
4/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuollaisten lasten vanhemmat osoittautuvatkin täysin sivitstymättömiksi, eivätkä omaa mitään käytöstapoja.

Sieltä se lapsi on mallinsa ja kasvatuksensa saanut.



Itse ottaisin yhteyttä lastensuojeluun.

Vierailija
5/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei lapsen äidin kanssa voi puhua..

Yrittäisin kyllä vielä hänen kanssaan puhua ja puhuisin pihapiirin muiden vanhempien kanssa myös, että mitä tilanteelle voisi yhdessä tehdä.

Vierailija
6/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä äitiä kiinnosta, että satuttaa muita, niin valokuvat ja lääkärintodistukset pinoon ja ilmoitus lastensuojeluun ja mahdollinen rikosilmoitus (vanhemmat eivät huolehdi erityislapsestaan). Ei ole normaalia käytöstä keneltäkään, että sallitaan toisten lasten satuttaminen ja syytetään siitä vielä muita. Vanhemmat ovat vastuussa lastensa tekemisistä, ja muiden satuttaminen on rikos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menkää eri pihalle ap lapsineen


kun en jaksa naapureiden lapsia komentaa jotka ovat keskenään pihalla.

Joku kehotti soittamaan lastensuojeluun joka mun mielestä on aika äärimmäinen teko, tosin jos eka kävis kertomassa sille naapurin keskaritädille että aikoo soittaa lastensuojeluun mikäli ei ala vahtia lastaan.

Vierailija
8/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinni et voi ottaa etkä rumasti sanoa, mutta sanot jämäkästi heti kun tilanne on päällä. Voiko miehesi tai muun lapsen isä pitää pojalle pienen puhuttelun?



esim "Teet todella rumasti ja käytäydyt huonosti ja nyt lopetat ja heti. Miltä sinusta tuntuisi jos joku tekisi sinulle saman."



Jos kiusaa jaliksessa/pelissä, niin menisin paikalle ja sanoisin että "sulla on seuraavat vaihtoehdot joko osallistut peliin nätisti tai sitten poistut häiritsemästä" ja selittäisin yhdessä muiden lasten kanssa että "sinut jätetään leikeistä pois, koska et osaa pelata nätisti. Eikö näin lapset?".



Lapsille sanoisin että eivät välitä yhtään mitä poika nimittelee. Opeta vaikka sanomaan "joo ihan sama, ei kiinnosta tai toi on niin vauvojen touhua". Jos sanoo yhdenkin sanan takaisin tai ottaa pultit niin siitä poika saa vain huomiota jota tällä nimittelyllä hakee ja nimittely vain jatkuu.



Ota videopätkä tilanteista, niin voit käyttää todisteena, kun äiti alkaa valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- keskustelu naapurin rouvan kanssa ei riitä

- kiusaavan lapsen äidin on äitinä ITSE haettava apua ja tukea lapselleen- esim leikki- ja toimintaterapiaa ja rauhoittava lääkitys

- kela maksaa lapsensa terapian ja teraiakuolhetuksen vammaistuen muodossa= äidille ilmaista= jos äiti vaan jaksaa hakea apua ja lääkärinlausuntoa c lapselleen

--------------



t. nro 8'

ps komppaan nro 9:ää

Vierailija
10/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinni et voi ottaa etkä rumasti sanoa, mutta sanot jämäkästi heti kun tilanne on päällä. Voiko miehesi tai muun lapsen isä pitää pojalle pienen puhuttelun?

esim "Teet todella rumasti ja käytäydyt huonosti ja nyt lopetat ja heti. Miltä sinusta tuntuisi jos joku tekisi sinulle saman."

Jos kiusaa jaliksessa/pelissä, niin menisin paikalle ja sanoisin että "sulla on seuraavat vaihtoehdot joko osallistut peliin nätisti tai sitten poistut häiritsemästä" ja selittäisin yhdessä muiden lasten kanssa että "sinut jätetään leikeistä pois, koska et osaa pelata nätisti. Eikö näin lapset?".

Lapsille sanoisin että eivät välitä yhtään mitä poika nimittelee. Opeta vaikka sanomaan "joo ihan sama, ei kiinnosta tai toi on niin vauvojen touhua". Jos sanoo yhdenkin sanan takaisin tai ottaa pultit niin siitä poika saa vain huomiota jota tällä nimittelyllä hakee ja nimittely vain jatkuu.

Ota videopätkä tilanteista, niin voit käyttää todisteena, kun äiti alkaa valittaa.

selväksi, että ei todellakaan satuta mun lapsiani. Jos meinaa ajaa pyörällä päälle, astuisin itse noeasti sen pyörän eteen, niin että pentu menee turvalleen. Siihen sitten sanoisin vielä todella äkäisesti, että kannattaa pikkasen katsella miten ajelee, oli just ajamassa lapsen päälle.

Muutenkin mun konsti olisi se, että pelottelisin sille pennulle paskat housuun, niin että varmasti tietää ettei tule mun nenilleni hyppimään. sen jälkeen alkaisin kohdella lasta todella hyvin aina kun se tekee jotain mainitsemisen arvoista positiivista. JA tiedättekö ,tuo toimii. Yleensä tuollainen pentu vaan etsii aikuista, joka olisi valmis laittamaan hänelle rajat, ja on varsin kiitollinen, kun joku sen tekee.

Ihan henkilökohtaisesti mä en ymmärrä, miten äiti ei pysty suojelemaan 3-vuotiastaan 5-vuotiaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos äiti ei ala reagoimaan on asia lastensuojelun ennen kuin menee vahingossa naapurin lasten "silmiä puhki" vahingossa eli sattuu jotain tosi pahaa ha peruttamatonta



varhainen puuttuminen= vuoden 2008 lastensuojelulaki= "huoli lapsesta riittää ls ilmoitukseen"



t. ammattikasvattaja

Vierailija
12/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinni et voi ottaa etkä rumasti sanoa, mutta sanot jämäkästi heti kun tilanne on päällä. Voiko miehesi tai muun lapsen isä pitää pojalle pienen puhuttelun? esim "Teet todella rumasti ja käytäydyt huonosti ja nyt lopetat ja heti. Miltä sinusta tuntuisi jos joku tekisi sinulle saman." Jos kiusaa jaliksessa/pelissä, niin menisin paikalle ja sanoisin että "sulla on seuraavat vaihtoehdot joko osallistut peliin nätisti tai sitten poistut häiritsemästä" ja selittäisin yhdessä muiden lasten kanssa että "sinut jätetään leikeistä pois, koska et osaa pelata nätisti. Eikö näin lapset?". Lapsille sanoisin että eivät välitä yhtään mitä poika nimittelee. Opeta vaikka sanomaan "joo ihan sama, ei kiinnosta tai toi on niin vauvojen touhua". Jos sanoo yhdenkin sanan takaisin tai ottaa pultit niin siitä poika saa vain huomiota jota tällä nimittelyllä hakee ja nimittely vain jatkuu. Ota videopätkä tilanteista, niin voit käyttää todisteena, kun äiti alkaa valittaa.

selväksi, että ei todellakaan satuta mun lapsiani. Jos meinaa ajaa pyörällä päälle, astuisin itse noeasti sen pyörän eteen, niin että pentu menee turvalleen. Siihen sitten sanoisin vielä todella äkäisesti, että kannattaa pikkasen katsella miten ajelee, oli just ajamassa lapsen päälle. Muutenkin mun konsti olisi se, että pelottelisin sille pennulle paskat housuun, niin että varmasti tietää ettei tule mun nenilleni hyppimään. sen jälkeen alkaisin kohdella lasta todella hyvin aina kun se tekee jotain mainitsemisen arvoista positiivista. JA tiedättekö ,tuo toimii. Yleensä tuollainen pentu vaan etsii aikuista, joka olisi valmis laittamaan hänelle rajat, ja on varsin kiitollinen, kun joku sen tekee. Ihan henkilökohtaisesti mä en ymmärrä, miten äiti ei pysty suojelemaan 3-vuotiastaan 5-vuotiaalta.

eli kiinni pyörästä ja käsi eteen jos on lyömässä tai tönäisemässä. Mutta kiinni ei voi muuten käydä.

Ja tosiaan kokeilisin kerran ottaa jalispeliin mukaan vaikka niin että tule nyt potkaisemaan aloituspotku Matille ja jos pelaa hetken kunnollisesti niin kehuisin että katso kuinka hyvin menee jos vain on kiltisti. Toki kannattaa muiden lasten kanssa sopia tuollaisesta kokeilusta tai ei muuten onnistu.

Ja kannattaa kysellä lapsilta miten he ratkaisivat ongelman, jos ei aikuinen välitä. Voit johdatella keskustelua että onko mukava jos joku jätetään leikkien ulkopuolle.

Sossulle soitossa ei kukaan voita. Kiusaaminen jatkuu ja pahenee puolin ja toisin. Toki jos ei ole ihan normaalisti villi niin sitten sossuun yhteys.

t 10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrottakoon vielä että olen viimeisillään raskaana joten liikkuminen alkaa olla jo pikkuisen hidasta. Toiseksi olen aikuinen ihminen joten en viitsi fyysisesti satuttaa kenenkään lasta. Mieli kyllä tekisi antaa takaisin samalla mitalla. Perheestä on jo tehty ls-ilmoitus jonkun muun toimesta, mutta mitään ei ole tapahtunut ainakaan parempaan suuntaan. Itse olen myös pohtinut olisiko pojalla mahdollisesti aspergeri tai joku muu kehityshäiriö koska on päiväkodissa erityisryhmässä. Lisäksi poika osaa jo lukea ja käyttää tietokonetta tosi kätevästi. (Huomasin asian kun poika oli meillä kerran leikkimässä. Toista kertaa en ole otanut kun roikkui kattolampuissa ja kiusasi muita lapsia ja koiraa.)Äiti vaan on mielestäni vastuuton ja saamaton nahjus, koska ei vahdi lastaan. Heidän ikkunat on pois päin pihalta joten ei voi edes ikkunasta seurata pojan touhuja.

Vierailija
14/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä äitiä kiinnosta, että satuttaa muita, niin valokuvat ja lääkärintodistukset pinoon ja ilmoitus lastensuojeluun ja mahdollinen rikosilmoitus (vanhemmat eivät huolehdi erityislapsestaan). Ei ole normaalia käytöstä keneltäkään, että sallitaan toisten lasten satuttaminen ja syytetään siitä vielä muita. Vanhemmat ovat vastuussa lastensa tekemisistä, ja muiden satuttaminen on rikos.

Eli näin minä toimisin kun tilanne on kerran noin paha. Meillä oli samankaltainen tapaus ja mittani tuli täyteen kun poikani (8v) tuli vertavuotavana kotiin kun samanikäinen kiusaaja poika oli hakannut laudalla jossa törötti naula pystyssä :/

No silloin loppui kiusaaminen kun kerroin kiusaajan äidille että teen lastensuojeluilmoituksen. Kummasti alkoi seuraamaan poikansa tekemisiä ja käytöskin muuttui.

Eräs naapuri oli jo tehnyt ilmoituksen poliisille ja sossuun ilkivallanteosta kyseisen pojan kohdalla.

Joskus tarvitaan järeämpiä keinoja jotta tilanne saadaan hallintaan. Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten vain ls-ilmoitus. Eiköhän jotain tapahdu, jos useampia alkaa tulemaan.



Mutta kokeilisin ehkä näin: lapselle pahinta on olla ottamatta huomioon teki sitten vaikka mitä temppuja jos eivät ole muita satuttavia tai kiusaavia. Eli ingnooraus käyttöön kun ko lapsi on paikalla ja siirtyminen tekemään jotain muuta "kivempaa", johon ei voi osallistua, jos tulee häiritsemään. "Hei, mennään tekemään yhtä toista juttua", eikä ainuttakaan sanaa tai edes katsetta lapseen tai ilmaisua että lapsi olisi häiriöksi. Näin ei saa huomiota omalla käytöksellään. En tiedä auttaako.

Vierailija
16/24 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli sillain että ku olin about 6 naapurin lapsi kiusas aina sit kerroin mun isoveljelle joka aina pitää mun puolia mentiin sit eka puhuu pojan vanhemmil niitä ei ihmeemmin kiinnostanu sit seuraavana päivänä menin itku kurkussa ja naama veressä isoveljen huoneeseen et tää 8-vuotias oli lyönyt mua sit lähettiin mun sioveljen kaa ettii tää poika löydettiin se ajelemasta uudella pyörällään isoveljenii meni kaato sen pyörnä ja heitti pyörän ojaan ja heitti myös pojan perässä noh tämä poika meni sitten itkemään äidilleen että häntä kiusataan ja sitten naapurin ämmä tuli kerrankin ulos mökistään ja tuli meille huutamaan että hänen lastaan kiusataan isoveljeni sanoi että jos et nyt lähde siitä vetämään niin arvon rouva löytää itsensäkin tuolta ojasta sitten siinä viikon sisällä isoveli opetti mua puollustautumaan ja sitten ku tää kiusaaminen jatku taas niin kävelin pojan eteen tirvasin turpaan pari kertaa niin joha loppu kiusaaminen mutta ikävä kyllä vaan mun osalta ja sitten kuultiin yheltä äitini kaverilta että tämä poika oli kiusannut heidän 3 vuotiasta poikaansa pidimme kaikki naapurustossa asuvat todella paljon pojasta kun kuulimme tästä raivostuimme todella ja kävimme hakemassa jokaisen lapsen joa tällä seudulla asui ja kävelimme pojan pihaan josta poika tulikin ylimielisen näköisenä ulos ja vedimme oikein kunnolla turpaan ja vihdoin tämän jälkeen poika perheineen muutti pois alueelta

Vierailija
17/24 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2011 klo 09:42"]Eli minun tehtävä on kasvattaa myös naapurin lapset.
[/quote]
Ei vaan sinun tehtäväsi on pienen 3 vuotiaan lapsesi turvallisuuden ja hyvinvoinnin turvaaminen.
"Naapurin 5 vuotias hyppii lapseni pään päällä pihalla niin valitin äidille ja nettipalstalle." Ei ihme että Suomi on suossa.

Vierailija
18/24 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2015 klo 07:27"]

[quote author="Vierailija" time="01.05.2011 klo 09:42"]Eli minun tehtävä on kasvattaa myös naapurin lapset. [/quote] Ei vaan sinun tehtäväsi on pienen 3 vuotiaan lapsesi turvallisuuden ja hyvinvoinnin turvaaminen. "Naapurin 5 vuotias hyppii lapseni pään päällä pihalla niin valitin äidille ja nettipalstalle." Ei ihme että Suomi on suossa.

[/quote]

Tästä minäkin olen samaa mieltä. 3-vuotiaat eivät ulkoile yksin eivätkä ainakaan turvattomilla seuduilla. Naauprinpoikaa ei tarvitse kasvattaa, voit ihan vapaasti kerätä todisteita lastensuojeluun. Niin, ja jos lastensuojelu ei toimi vaan edelleen 5v pahoinpitelee lastasi, niin tästä voi tehdä ihan rikosilmoituksen. Poliisi tosin tekee siitä vain ilmoituksen lastensuojelulle, mutta lastensuojelun on pakko harkita järeitä tukitoimia lapselle poliisin ilmoituksen takia. Rikosilmoituksesta kun täyttyy aina jo huostaanoton kriteeritkin.

Vierailija
19/24 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ja lasu

Vierailija
20/24 |
24.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmillä kakaraa perseelle. Jos mun lapselle tehtäis noin niin takuulla antaisin enkä vaan puhu.