Tuo 2 v hukkumistapaus ja vanhempien kiinniotto
Épäillään heitteillepanosta ja kuolemantuottamuksesta.
Näin laki määrittelee heitteillepanon:
Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Kuolemantuottamus
Joka huolimattomuudellaan aiheuttaa toisen kuoleman, on tuomittava kuolemantuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Taitaa olla enemminkin kyse siitä, että pelastustoimissa on vanhempien osalta tapahtunut jotain. Olisivatko menneet niin paniikkiin, että ovat tehneet jonkun ratkaisevan virheen?
Kommentit (47)
surullinen tapaus. Itsellä samalla seudulla damanikäinen lapsi ja sanat eivät riitä... Itselläkin vilkkaat ja nopeat lapset, paha mieli on perheen puolesta vaikka en hetiä tunnekaan...
että selvitetään ja siksi vanhemmat on otettu kiinni.
Pisti miettimään myös oman kodin turvallisuutta. Meidän 2-v. osaa aukaista ulko-oven, vaikka olisi lukossa. Toisaalta nyt kun kesä tulee, saatetaan pitää ovea auki ihan muutenkin takapihalle päin ja sen ikäinen menee kyllä tosi nopeasti etenkin sinne, mistä vettä löytyy leikkejä varten.
Minä en ymmärrä näitä "minä meinasin hukkua kun vahdittiin"
tai "lapseni putosi veteen, vaikka vahdin. Ehdin saada kuitenkin ylös"Hei haloo, niitä tippumisia saattaa tapahtua. Mutta vahtimatonta lasta ei kukaan nouki ylös ja se hukkuu. Vahditulla on edes jotain mahdollisuuksia selvitä hengissä.
Suututtaa näiden kuolleiden lasten puolesta juuri nämä vanhemmat, jotka ei viitsi katsoa perään kun saattais ne kuolla, vaikka vahtiskin. Enpä sitten viitsi vaivautua. Käännänpä kylkeä ja korkkaan uuden sidukan.
Tosiasia on, että vaikkapa järven/merenrannalla lapsia pitää vahtia _kuin haukka_. Siis ihan koko ajan, silmä tarkkana. Jos niin ei tee, voi joku hukkua. Moni on mulahtanut veteen, mutta saatu ajoissa ylös. Moni on myös menettänyt henkensä.
Mutta tosiaan on vanhempia, jotka eivät vahdi sitten ollenkaan, ja on kyllä suojelusenkelit kovilla monessa tapauksessa. Vesi on elementti, jonka vaaraa ei moni ymmärrä, enkä voi kertakaikkiaan itse käsittää miten joku voi jättää pienet lapset leikkimään pihalle, jossa on joku allas. Allas on sama kuin järvi, joki tai meri. Yhtä vaarallinen. Lapsi voi tosiaan hukkua kylpyammeeseenkin tai ämpäriin, eli kaikki vesiastiat pitäisi pitää pois lasten leikkialueilta.
En tarkoittanut, että ei kannattaisi vahtia - tietysti kannattaa, ja nimenomaan vahditulla on edes jotain mahdollisuuksia selvitä hengissä. Halusin vain sanoa, että takeitahan siitä ei ole - minullekin olisi voinut käydä huonosti, vahtimisesta huolimatta. Hyvä, että vanhempani vahtivat ja hyvä lisäksi, että oli onnea matkassa ja tosiaankaan ei tapahtunut mitään.
Toivon, että kukaan ei kuvittele, että vahdituille lapsille ei voi sattua mitään. Valitettavasti heillekin voi, todennäköisyys vain on pienempi.
tai "lapseni putosi veteen, vaikka vahdin. Ehdin saada kuitenkin ylös" Hei haloo, niitä tippumisia saattaa tapahtua. Mutta vahtimatonta lasta ei kukaan nouki ylös ja se hukkuu. Vahditulla on edes jotain mahdollisuuksia selvitä hengissä. Suututtaa näiden kuolleiden lasten puolesta juuri nämä vanhemmat, jotka ei viitsi katsoa perään kun saattais ne kuolla, vaikka vahtiskin. Enpä sitten viitsi vaivautua. Käännänpä kylkeä ja korkkaan uuden sidukan.
2-vuotias on jo aika nopea liikkeissään. Itse olin 1 v 2 kk, kun perheeni vietti kesää vuokramökillä, jossa itse mökki oli noin 15 m rannasta. Yhtenä iltana karkasin ovesta pihalle isän nähden ja vaikka isä tuli nopeasti perään niin ehdin juosta laiturin päähän ja suoraan veteen. Jalka näkyi pinnassa, siihen isä sai tartuttua - muuten en tätä kirjoittaisi - mutta onnea siinä oli pelissä, ja hyvin oli vahdittu.
paljon heitä arvostaa. Vahditulla on edes jotain mahdollisuuksia onnettomuuden sattuessa. Yksin olevalla ei ole, vaikka kuinka huutaisi äitiään avuksi, ei kukaan tule vaan kuolema ennen sitä.
Eli jos ei ole niin väliä niin mitäpä sitä vahtimaan. En usko, että surukaan niin kovin iso on jos ei halua antaa lapselleen sitä mahdollisuutta, että onnettomuuden sattuessa olisi edes joku mahdollisuus selvitä hengissä.
En tarkoittanut, että ei kannattaisi vahtia - tietysti kannattaa, ja nimenomaan vahditulla on edes jotain mahdollisuuksia selvitä hengissä. Halusin vain sanoa, että takeitahan siitä ei ole - minullekin olisi voinut käydä huonosti, vahtimisesta huolimatta. Hyvä, että vanhempani vahtivat ja hyvä lisäksi, että oli onnea matkassa ja tosiaankaan ei tapahtunut mitään. Toivon, että kukaan ei kuvittele, että vahdituille lapsille ei voi sattua mitään. Valitettavasti heillekin voi, todennäköisyys vain on pienempi.
tai "lapseni putosi veteen, vaikka vahdin. Ehdin saada kuitenkin ylös" Hei haloo, niitä tippumisia saattaa tapahtua. Mutta vahtimatonta lasta ei kukaan nouki ylös ja se hukkuu. Vahditulla on edes jotain mahdollisuuksia selvitä hengissä. Suututtaa näiden kuolleiden lasten puolesta juuri nämä vanhemmat, jotka ei viitsi katsoa perään kun saattais ne kuolla, vaikka vahtiskin. Enpä sitten viitsi vaivautua. Käännänpä kylkeä ja korkkaan uuden sidukan.
2-vuotias on jo aika nopea liikkeissään. Itse olin 1 v 2 kk, kun perheeni vietti kesää vuokramökillä, jossa itse mökki oli noin 15 m rannasta. Yhtenä iltana karkasin ovesta pihalle isän nähden ja vaikka isä tuli nopeasti perään niin ehdin juosta laiturin päähän ja suoraan veteen. Jalka näkyi pinnassa, siihen isä sai tartuttua - muuten en tätä kirjoittaisi - mutta onnea siinä oli pelissä, ja hyvin oli vahdittu.
Sama jos tuon ikäinen jätettäisiin yksin kotiin=heitteillejättö.
Selkee juttu ja liian monta samanlaista tapausta ja ei olla tuomittu. Ei se ole mikään tekosyy jättää tuomitsematta, että kärsivät jo. Nyt on opittava ottamaan vastuu lapsista!
Missä lukee, että lapsi on ollut pihalla ilman valvontaa???
ap
No eihän sitä luekaan. Mutta sen voisi olettaa olevan sen ilmeisimmän syyn, miksi vanhempia nyt kuulustellaan nimenomaan heitteillepanosta ja kuolemantuottamuksesta.
jos apua olisi saatu ajoissa?
Enpä usko että kyse on tällaisesta. Heitteillepanosta voi kai epäillä vaan, jos tekee teon tahallaan. Jos vanhemmat ovat menneet järkytyksestä shokkiin ja olleet sen takia tossa tilanteessa toimintakyvyttömiä, niin ei kai sellainen täyttäisi heitteillepanon tunnusmerkkejä.
Epäilen, että tossa tarkoitetaan että lasta ei ole valvottu ja tapaturma on tapahtunut siksi.
Selkee juttu ja liian monta samanlaista tapausta ja ei olla tuomittu. Ei se ole mikään tekosyy jättää tuomitsematta, että kärsivät jo. Nyt on opittava ottamaan vastuu lapsista!
Mä olen jo hemmetin vihainen näille täälläkin kirjoittaville idiooteille, jotka vaan inttää "vesilasiinkin voi hukkua" tai "kyllä se onnettomuus voi sattua, vaikka kuinka vahtii". Joo voi, mutta ei näin usein ja näin monia tapauksia.
Me kaikki nähdään taatusti päivittäin näitä puuttellisesti valvottuja lapsia. Monesti tekisi mieli käydä ravistelemassa äitiä, että "hei, katso nyt vähän lapsesi perään", mutta eihän se auttaisi. Lapsia syntyy aivan liian paljon huonoille vanhemmille. :(
valvontaa??? ap
Se on aivan saletti!
muiden mukana? Meilllä päin ainakin pienetkin lestadiolaislapset on valvomatta pihalla.
eikä vain yhdessä; lain pitää olla kaikille sama.
Ei Lahdessakaan ketään otettu kiinni vaikka kaivon kannet olivat auki! Ihan selkeä kuolemantuottamus huolimattomuutta.
eikä vain yhdessä; lain pitää olla kaikille sama.
Ei Lahdessakaan ketään otettu kiinni vaikka kaivon kannet olivat auki! Ihan selkeä kuolemantuottamus huolimattomuutta.
Mutta kyllähän silloin uutisoitiin, että viranomaiset selvittävät kenen vastuulla kaivon irralliset kannet olivat!
Suokkaan mukaan poliisi paneutuu nyt erityisesti siihen, kenellä oli vastuu kaivon puutteellisesta suojaamisesta Kivikadulla eteläisessä Lahdessa.
Näin uutisoi Iltalehti Lahden tapahtuman jälkeen.
vastaavat taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä. Heidät olisi voitu ottaa kiinni samantien vaan eipä otettu. Sen sijaan kannet laitettiin kiinni ja nyt ollaan hiljaa.
vastaavat taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä. Heidät olisi voitu ottaa kiinni samantien vaan eipä otettu. Sen sijaan kannet laitettiin kiinni ja nyt ollaan hiljaa.
Mutta ilmeisesti me tiedämme (ainakin minä tiedän) näistä asioista vain median kertoman, niin voidaan olettaa että tässä Valkeakosken tapauksessa on voitu todeta aivan selkeä laiminlyönti vanhempien osalta, koska poliisi on ottaneet heidät kuulusteluihin.
13
Onneksi äitini vahti ja sai minut pois sieltä. Muuten olisin hukkunut ja kyllä tämä elämä on niin kivaa, että parempi kun olen hengissä.
Jäihin olisin tippunut, vahdittiin minua tai ei. Mutta kun äitini oli vieressä, ehti minut pelastaa.