Käykö lestadiolaiset hedelmöityshoidossa?
Kommentit (29)
kun kerran lapsimäärän antavat Herran haltuun
mun sisko ainaki...eka lapsi tuli luonnollisesti, kaks muuta hoidoilla. Vielä voi kolmaskin tulla..jos onnistuu
ja meillä on hyviä ystäviä ja hyvä tukiverkko. Ei meidän usko ole kiinni siitä että pitäisi tehdä lapsia joka vuosi.
Toivoisin vaan että muutkin ymmärtäisivät sen että ei ihmisen tarvitsisi synnyttää itseänsä kuoleman kieliin ennen kuin voi lopettaa lastenteon.
Raamattu ei opeta sitä että. Jos äiti kärsii niin koko perhe kärsii.
Meillä menee tällä hetkellä erittäin hyvin ja ollaan tosi onnellisia.
T: jo vastannut. En muista numeroa
täysin siinä luulossa, että he kunnioittasivat ottamaansa linjaa tässäkin asiassa.
Naurettavaa miksi kuulua koko yhteisöön jos ajattelee asioista erillä tavalla kuin yhteisö opettaa? Sana tekopyhyys tulee ekana mieleen kun kuule jonkun lestan kertovan uskostaan ja hyväksyvän esim ehkäisyn. Ei ummarra ei.. :D terv.ex-vl
Onko tekopyhää yrittää muuttaa yhteisöään terveempään suuntaan? Miksi pitäisi lähteä pois kun voi jäädä ja yrittää tehdä asioita paremmaksi sisältäpäin. Kuka mielestäsi on se yhteisö joka opettaa jollain tavalla?
Eläisivät nyt niin miten Jumala on tarkoittanut, ilman lapsia jos niikseen tulee.
täysin siinä luulossa, että he kunnioittasivat ottamaansa linjaa tässäkin asiassa.
Naurettavaa miksi kuulua koko yhteisöön jos ajattelee asioista erillä tavalla kuin yhteisö opettaa? Sana tekopyhyys tulee ekana mieleen kun kuule jonkun lestan kertovan uskostaan ja hyväksyvän esim ehkäisyn. Ei ummarra ei.. :D
terv.ex-vl
Onko tekopyhää yrittää muuttaa yhteisöään terveempään suuntaan? Miksi pitäisi lähteä pois kun voi jäädä ja yrittää tehdä asioita paremmaksi sisältäpäin. Kuka mielestäsi on se yhteisö joka opettaa jollain tavalla?
Ettet enää edes tiedosta sen voimaa, mutta kyllä se yhteisö on se suurin voima siinä koko hommassa.
Itse en ole ikinä ymmärtänyt miksi kuulua johonkin yhteisöön kun uskoa voi itsekin sydämessään, ja hyväksyä asiat jotka omatunto sallii.
Jos kokee yhteisössä olonsa hyväksi niin eikai sieltä silloin kannate lähteä. Itse en tosin voisi ikinä kasvattaa lapsiani sellaiseen yhteisöön, rakastan heitä liikaa.
Onhan se totta, että vl-yhteisö muuttuu ja hyvä että muuttuu, mutta nuo ehkäisyasiat on kyllä niin syvällä yhteisön opeissa, että tuskin sadan vuoden sisällä tulee yleinen kanta muuttumaan.
Mielestäni on vähintäänkin omituista/tekopyhää kuulua yhteisöön kuitenkaan ajattelematta asioista samalla tavalla kuin yhteisössä opetetaan.
Niin ja se yhteisö=vanhoillislestadiolaiset , eli täysin keksitty juttu keksityin säännöin joille osalle on kyllä jonkinmoiset perusteet raamatussa.
miksi hyväksytään hedelmöityshoidot, mut ei ehkäisyä.. pitäs melkein siskon kans jutella, et miten ne on tuon aatellu..miks eivät tyytyneet siihen yhteen lapseen, joka heille luonnollisesti suotiin.
t. nro 13
Mielestäni on vähintäänkin omituista/tekopyhää kuulua yhteisöön kuitenkaan ajattelematta asioista samalla tavalla kuin yhteisössä opetetaan.Niin ja se yhteisö=vanhoillislestadiolaiset , eli täysin keksitty juttu keksityin säännöin joille osalle on kyllä jonkinmoiset perusteet raamatussa.
Kuka siis on se yhteisö, kuka on se joka keksii säännöt? Eikö yhteisö koostu tasan tarkkaan yksilöistä, meistä tavallisista lestadiolaisista? Jos meidän ajattelu muuttuu, niin muuttuu myös yhteisön "yleinen mielipide". Vai eikö?
Eikö meillä jokaisella ole yhtälainen oikeus opettaa tai vaikuttaa asioihin ja siihen yleiseen mielipiteeseen. Jos olisit keskustellut erilaisten ja eri-ikäisten lestadiolaisten kanssa ja vielä eri puolilla Suomea, tietäisit ettei monissakaan asioissa ole olemassa mitään yhtä ainoaa "yleistä opetusta". Tiedän toki, että joidenkin intresseissä on pitää yllä mielikuvaa yksimielisyydestä ja yhteisestä ymmräryksestä joka asiassa, mutta todellisuus on kyllä aivan eri. En mene mukaan tuohon yksimielisyyden harhaan, ja siksi uskon että mulla on oikeus ajatella omalla tavallani ja silti kuulua yhteisöön.
Lestadiolaisuudessa kaivattaisiin raikkaita tuulia näiden elämäntapasäännösten kanssa. Yritetään yhdessä, joohan?
?"
”Jumalalla on valta antaa elämä ja ottaa se. Siksi ehkäisy ei ole asia, johon ihmisellä olisi oikeutta missään olosuhteissa.”
Voisi jatkaa: "ja siksi myös lapsettomuushoidot ovat asia, johon ihmisellä ei ole oikeutta missään olosuhteissa." Sillä Jumalalla, ja vain Jumalalla, on valta antaa elämä. Sitä ei pidä mennä ihmisen omin neuvoin sorkkimaan.
Olen vl ja hyväksyn myös ehkäisyn käytön. Siksi mun mielestä on tekopyhyttä heiltä jotka hyväksyvät hedelmöityshoidot mutta pitävät ehkäisyä syntinä. Itse siis hyväksyn molemmat. T:uusimaalainen äippä
Onhan meitä vl-naisia paljonkin jotka emme pidä ehkäisyä syntinä. Tässä asiassa on ehkä niin että eteläsuomessa ollaan suvaitsevaisempia ja pohjoisessa tiukimpia?
Kun on jaksanut ratkaisun tehdä
http://freepathways.wordpress.com/2011/08/08/tama-lapsi-on-kuopuksemme/
Valitettavasti käsityksesi on tullut mielesi mukaiseksi. Kun tunnustat tuon julkisesti, tunnustat myöskin epäuskosi. Ei ole sanottua myöskään että hedelmöityshoidoilla saadaan varmasti lapsi alulle. Kaikki ei saa silläkään keinoin lapsia. Näin siinä jää Jumalan kädenjälki, tuleeko vai ei. Ehkäisyssä voidaan varmaksi estää tulo raskaaksi. Saati sitten abortissa tappaa. Nämä ovat ihmisen manipulointia. Miksi siis esittää uskovaista kun ei sitä ole?
Usko on jotain aivan muuta, kun sääntöjen noudattamista ja vl-yhteisöön kuulumista. Minä olen saanut lahjaksi uskon, joka ei onneksi tarkoita vl-yhteisöön kuulumista ja lukemattomien sääntöjen noudattamista. Minulla oli tuskainen lapsuus ja nuoruus vl-yhteisössä, josta irtaannuin vakavan masennuksen seurauksena. Vuosia myöhemmin löysin uskon, Jumalan armosta ja Jeesuksen sovitustyön kautta. Tämä usko kannattelee minua joka hetki ja ei vaadi minulta heikolta mitään muuta kuin armon vastaanottamista.
T:ex-vl
minä en ainakaan ole ollut tekemässä noita lausuntoja. Liekkö vaikka puhujienkokouksen lausuntoja niin naisilta ei ole tuosta mielipidettä kysytty.
Olen kyllä uskomassa ja tahdon olla edelleenkin. usko ei ole lakia vaan osallisuutta armosta, näin olen asian käsittänyt elävässä uskossa. Sinulel toivotan armollisemmpaa mieltä lähimmäisiä kohtaan. Loukkauset ja leimaamisest eivät rakenna rakkautta.
Lestadiolaisuuden opissa ei ole mitään yhteyttä Raamattuun, kristioppiin eikä muutenkaan mitään logiikkaa. Se on maallikkosaarnaajien hatusta vedettyä pakkosynnyttämisoppia.
Eihän ne kouluja käymättömät miehet ymmärtäneet asioista kun ehkäisylääketieteen menetelmät alkoivat tulla kaikkien saataville.
Päättivät vaan kieltää ne että saavat pitää naiset kontrollin alla.
http://freepathways.wordpress.com/2011/02/13/lisaantymiskultti/
Klinikalla hedelmöitetään useampia munasoluja kerralla koska aina ei ensimmäinen keinotekoinen raskaus onnistukaan. Tuloksena on usein parisenkymmentä alkiota odottamassa pakkasessa.
jotkut lestadiolaisparit sitoutuvat siihen että jokainen hedelmöitetty alkio on myös istutettava vuorollaan kohtuun ja synnytettävä. Koska syntymistä ei saa ehkäistä. Kun siittiö ja munasolu ovat yhtyneet, alkiosta on tullut elävä olento. Tavallisesti useimmiten ylimääräiset alkiot tuhotoaan klinikalla.
Tällä tavalla myös lapsettomalle vl parilel voi toteutua suurperhe.
Ihan varmasti on hedelmöityshoidot rankkoja. Kyllä se elämä opettaa heitäkin ja ehkä jossakin vaiheessa tajuavat että eivät jaksa enää hoitoja ja jättävät vaikkapa lapsiluvin kolmeen.
Itsellä ei ole takana hedelmöityshoitoja mutta mitä nyt täältä saanut niistä lukea.
Itse hyväksyn molemmat sekä ehkäisyn että hedelmöityshoidot.
Mun mielestä on aivan sama ehkäiseekö joku koska ei jaksa enempää lapsia tai joku lopettaa hedelmöityshoidot koska ei jaksa niitä hoitoja enää.
Klinikalla hedelmöitetään useampia munasoluja kerralla koska aina ei ensimmäinen keinotekoinen raskaus onnistukaan. Tuloksena on usein parisenkymmentä alkiota odottamassa pakkasessa. jotkut lestadiolaisparit sitoutuvat siihen että jokainen hedelmöitetty alkio on myös istutettava vuorollaan kohtuun ja synnytettävä. Koska syntymistä ei saa ehkäistä. Kun siittiö ja munasolu ovat yhtyneet, alkiosta on tullut elävä olento. Tavallisesti useimmiten ylimääräiset alkiot tuhotoaan klinikalla. Tällä tavalla myös lapsettomalle vl parilel voi toteutua suurperhe.
Klinikalla hedelmöitetään useampia munasoluja kerralla koska aina ei ensimmäinen keinotekoinen raskaus onnistukaan. Tuloksena on usein parisenkymmentä alkiota odottamassa pakkasessa.
jotkut lestadiolaisparit sitoutuvat siihen että jokainen hedelmöitetty alkio on myös istutettava vuorollaan kohtuun ja synnytettävä. Koska syntymistä ei saa ehkäistä. Kun siittiö ja munasolu ovat yhtyneet, alkiosta on tullut elävä olento. Tavallisesti useimmiten ylimääräiset alkiot tuhotoaan klinikalla.
Tällä tavalla myös lapsettomalle vl parilel voi toteutua suurperhe.
vl:t hyväksyisivät alkion tappamisen...Miksi sitten eivät hyväksy aborttia, jos hyväksyvät alkioiden tappamisen?
jos sama ihminen kieltää ehkäisyn mutta sallii hedelmöityshoidot uskontoon vedoten :O Eikö ne lapset ollu jumalan lahjoja?? -ap