Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutti nukahtamisapuna, kannattaako totuttaa siihen?

Vierailija
29.04.2011 |

Mulla on 4kk ikäinen vauva, jota en voinut imettää. Olen siksi antanut hänelle tutin ja nyt on alkanut olla niin, ettei enää nukahda ilman tuttiansa. Miten muilla, onko ollut hankala totuttaa tutista eroon aikanaan tai tullut jotain hammasongelmia tms? Mietin jos vielä pystyis tässä vaiheessa totuttamaan nukahtamaan ilman tuttia. Mut kun se näin menee hyvin ja jos jatkossa ei tule ongelmia niin eihän siitä sitten kannata luopua. Esikoista imetin ja hän ei koskaan oppinut tutille.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat omani ovat nukahtaneet tutin kanssa, ilman ongelmia siitä luovuttiin esikoisen kanssa, tämä nuorempi vielä käyttää tuttia nukahtaessaan. En näe mitään ongelmaa, kaikki sujuu hienosti.

Vierailija
2/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä on ollu niin suuri apu nukahtamiseen etten ole katunut. Vieroituskin onnistunut hyvin sitten ajallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkostakaan en imettänyt (pari kk osittaisimetystä molempien kanssa), mutta tutti on ollut maailman tärkein kapine. 9 kk ja edelleen nukahtaa tutti suussa ja saattaa yöllä kerran tai pari kysellä sen perään, tai löytää itse tutin ja laittaa suuhunsa. :)

Tutti kannattaa napata pois suusta vauvan nukahdettua, niin tottuu nukkumaan ilmankin. Kyllä se siitä tutista aikanaan vierottuu, ei se elämää kaada. Tai jos käy elämä hankalaksi, niin viikossa, parissa pääsee kokonaan eroon tutista, jos niin haluatte.

Vierailija
4/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat aina nukkuneet yönsä todella hyvin. Ei mulla ole hajuakaan siitä mitä on kun vauva valvottaa...

Vierailija
5/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minun mielestäni tosi kätevä, ja siitä vieroittaminen ei ainakaan meillä ollut mikään iso operaatio. Ekana iltana lapsi nukkui levottomammin, mut sen jälkeen ei kaivannut koko tuttia. Jotkuthan itkee sen perään kauemmin, mut mitä merkitystä on parin illan tai maksimissaan parin viikon itkuilla, jos tutin ansiosta on saanut nauttia sadoista rauhallisista illoista ja öistä ennen sitä? :)

Vierailija
6/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain vaiheessa se tietysti on edessä. Mutta pienen lapsen kanssa joutuu noita nukahtamisrutiineja opettamaan moneen kertaan, joten en mä tuota tutista vieroittamista nyt niin pelkäisi. Joka reissun, loman, sairauden, uuden taidon, sängynvaihdon tms. joutuu uudelleen opettamaan tai vahvistamaan nukkumisrutiinit.

Noin pieni vauva kannattaa nukuttaa ihan sillä tavalla millä nukahtaa helpoiten.

Vierailija
7/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten stressaa tuosta. Neuvolassa vaan on tutista vähän varoiteltu, siksi asiaa mietin. Mulla itsellä oli pienenä tutti ja äidin mukaan siitä oli kamalan vaikea luopua ja mun hampaita oiottiin kouluiässä...Mutta joo, nyt sujuu vauvan kanssa ihanasti kun nukkuu hyvin tuttinsa kanssa! Joten antaa sujua näin, ei tosiaan olisi nyt energiaa alkaa vaikeuttaa meidän elämää.

ap

Vierailija
8/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen söi pullomaitoa ja käytti tuttia, mutta nuorimmainen oli täysimetetty pitkään eikä ikinä tajunnu tutin ideaa (jopa yritin opettaa häntä siihen, kun alettiin totuttaa omaan sänkyyn perhepedistä).

Meillä muuten nuorempi tutiton lapsi omi itselleen jo tosi pienenä unirätin jota ilman ei voi nukkua. Tämä on kai jonkinlainen tutin korvike ja mielestäni hirmu kätevä ottaa mukaan esim. lääkäriin (lohduttautuu siihen, jos saa rokotuksen tms.), jos menee isovanhemmille muutamaksi tunniksi jne. On siis semmoinen rätin muotoinen pehmolelu, jota hän aina painaa naamalle ja ihankuin sulkeutuu sen sisään turvaan.. :D

Tuo unirätti tuli kuvioon silloin, kun totuteltiin omaan petiin (jostain taisin lukea, että tällainen lohtulelu voisi auttaa) ja on siitä asti ollut todella tärkeä lapselle. Aluksi siis rätti oli meidän sängyssä ja sivelin vauvan poskea jne. rätillä, kun käytiin nukkumaan ja myöhemmin laitoin rätin pinnasänkyyn ja aina, kun vauva heräsi silitin häntä rätillä ja hän yleensä otti sen käteensä ja alkoi näpräämään (rätti on tavallaan semmoinen tilkkurätti ja siinä on erilaisia kankaita ja pintoja) ja nukahti siihen näpräämiseen. Myöhemmin sitten huomattiin, että rätti auttaa lasta rauhoittumaan kaikenlaisissa paikoissa esim. virastoissa, kun pitää olla pitkään paikoillaan ja on tylsää, niin näpräilee rattaissa rättiään jne.

Tällainen vaihtoehto siis :)

Meillä muuten esikoinen vierottautui kanssa tutista aika helposti, mutta imikin tuttia aika pitkään (en jostain syystä vieroittanut häntä aivan pienenä). Ihan muistan kuinka juteltiin esikon kanssa, että nyt tutit saa kyllä lähteä, laitetaan ne tuonne vauvavaatteiden kanssa samaan laatikkoon, niin voit sitten joskus isompana muistella vauva-aikoja.

Vierailija
9/9 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kahdesta lapsesta, joista toinen ei käyttänyt tuttia ja toinen käytti. Tuttilapsi oli paljon helpompi saada rauhoittumaan ja nukahtamaankin erilaisissa tilanteissa, ja mielestäni tutti helpotti arkeamme. Vierottaminen ei ollut hankalaa, teimme sen kesäloman aikana ja asia hoitui kyllä muutamassa päivässä. Vierottamisessa on vain itse oltava lujana eikä saa alkaa epäröimään.