Onko JUURIHOITO ihan kauhea toimenpide? Pelottaa...
Kommentit (32)
Ei ollut kivuliasta vaan enemmänkin rasittavaa; kamalasti eri vaiheita ja 30-45 minuuttia piti olla suu auki joka kerta. Hermojen putsailu, tyhjentäminen jne. oli rasittavinta, pari kertaa vihlaisi ekalla kerralla.
Laskusta vain huomasin jälkeenpäin, että siinä luki "juuren hoito". Hiukan ihmettelin, kun lääkäri ei ollut puhunut siitä mitään. Voiko sitä sitten tehdä eri tavoin? Siis jos ei tarvi paljoa hoitoa, niin onnistuu huomaamatta.
Ei sattunut normaalia paikkausta enempää eli ei yhtään vaikka ei puudutetta ollut.
Eka kerta varsinkin. Pyydä kunnon puudutus ja valmistaudu henkisesti. Synnytän 10 kertaa ennemmin kuin menen juurihoitoon.
Oon kuullut kaikenlaiset mahdolliset kauhutarinat, ja pelkäsin niin, että ajattelin pyörtyväni odotusaulaan.
Puudutukset kunnolla, niin ei satu. Eihän se nyt mukavaa ole, mutta ei tosiaan niin kamalaa, kuin annetaan ymmärtää.
Kannattaa myös kertoa heti hammaslääkärille, että pelkää, niin osaa erilailla selittää asioita ja huomioida muutenkin.
Mä pelkään hammaslääkäriä ihan tolkuttomasti ja poraamista ja viisaudenhampaan poistoa ja kaikkea. Ja kerroin tämän mun hammaslääkärille.
Kerran sitten vastaanotolta lähtiessä nappasin hammaslääkärin puheesta sanan juurihoito ja sanoin, että sitä ei mulle sitten tulla tekemään. Hammaslääkäri kysyi, että anteeksi, mitä. Sanoin, että mun hampaita ei juurihoideta, vaan sitten ennemmin poistetaan sitten tai mitä vain, mutta ei juurihoitoa. Miksi, kysyi hammaslääkäri. Sanoin, että se sattuu niin tautisesti kuulemma, että tiedän jo nyt, että kuolen, jos sellaiseen operaatioon jouduin. Hammaslääkäri purskahti nauramaan ja sanoi, että hän kyllä äsken mainitsi, että nyt on juurihoito ohi ja hammas kunnossa taas.
Olin siis saanut juurihoitoa tietämättäni. Eikä siis sattunut. :)
Ei se edes ole. Puudutus tuntuu aivan kamalalta, joten sitä koitan vältellä parhaani mukaan ja edes juurihoito ei tuntunut mitenkään erityisen ikävältä ilman sitä. Epämiellyttävää kyllä, kun suu täynnä jos jonkinmoista laitetta.
Olin siis saanut juurihoitoa tietämättäni. Eikä siis sattunut. :)
Mitä oikein luulit sinulle tehtävän, jos ei juurihoitoa...? Ja millainen hammaslääkäri ei muka kerro hoidosta etukäteen...
Ei se edes ole. Puudutus tuntuu aivan kamalalta, joten sitä koitan vältellä parhaani mukaan ja edes juurihoito ei tuntunut mitenkään erityisen ikävältä ilman sitä. Epämiellyttävää kyllä, kun suu täynnä jos jonkinmoista laitetta.
Silloin siihen ei tietenkään satu. Jos hampaassa on eloa, on pakko puuduttaa!
Siellä maataan suu auki ja kaikenlaiset instrumentit käyvät suussa. Mutta ei se kyllä satu, jos on puudutus.
Hammaslääkärini sanoi, että juurihoito on välineurheilua eli vaatii jos jonkinlaista instrumenttia. Se pitää kyllä paikkansa. Peppu puutui, mutta muuten ei sattunut... :)
Eli pelkään hammaslääkäriä ja paljon. Olin kerran tässä paikattavana ja kun homma oli tehty, hammaslääkäri kertoi, että oli joutunut tekemään juurihoidon hampaaseen. Ei siis tuntunut sen kummemmalta kun hampaan paikkaus. Puudutus tietysti oli!
Tsemppiä, ei kannata pelätä!
Kun puudutetaan kunnolla, ei satu ollenkaan.
jos vedetään irti useampi juuri kerrallaan. Hammaslääkäri siis ottaa juuren pään sellaiseen pieneen koukkuun ja sitten nytkyttämällä nytkyttää sitä juurta irti. Yhdessä hampaassa on useampi juuri.
siihen vaaditaan useampi käynti, jopa 4 käyntiä, mulla ainakin oli, kun oli tullut reikä vanhan paikan alle. Ei ole mikään pikkujuttu, jopa 4 kpl 45minuutin aikoja, ou jee!
Jouduin kyllä käymään toisen hampaan kanssa kaksi kertaa ja toisen kolme. Kun puudutettu niin ei tuntunut yhtään mitään. Ja käyntikerta oli maks 15 min. Toinen hammas oli lopullisen paikan jälkeen viikon verran purenta-arka mutta hammaslääkäri sanoi sen olevan ihan normalia. Tässä kevättalvella kaksi hammasta hoidettu. Ainoa kohta jota sattui oli lompakko, julkisella puolelakin kahden hampaan hoitu kustansi yli 250 euroa.
Hammaslääkäri siis ottaa juuren pään sellaiseen pieneen koukkuun ja sitten nytkyttämällä nytkyttää sitä juurta irti. Yhdessä hampaassa on useampi juuri.
vaan pyöräytettiin nopeasti sellaisella porantapaisella. Ei sattunut hampaaseen, jossa oli 2 juurikanavaa.
siihen vaaditaan useampi käynti, jopa 4 käyntiä, mulla ainakin oli, kun oli tullut reikä vanhan paikan alle. Ei ole mikään pikkujuttu, jopa 4 kpl 45minuutin aikoja, ou jee!
Minä jouduin käymään vielä toisen kerran. Juurikanava(?) täytettiin vasta seuraavalla kerralla. Laittoi siksi aikaa jonkun väliaikaisen täytteen tms. en muista enää tarkasti. Mutta kuitenkin se "paha" juttu tehtiin ekalla kerralla ja luulin että vaan paikataan. Hammas oli kuitenkin jo sen verta pahassa jamassa että juurihoito piti tehdä. Ja hammaslääkärini ei todella puhunut mitään asiasta, kun vasta sitten kun homma oli ohi. Ja hyvä niin, suotta olisin vaan sitten panikoitunut!
Vaan hermo. Eli hammas kuolletetaan. Sinänsä siis sana juurihoito on virheellinen, kopska ei siinä hoideta mitään.
Ja toimenpiteenä ei ole sen pahempi kuin paikkauskaan.
että ko. toimenpiteen menetelmät ovat ilmeisesti kehittyneet sitten oman juurihoitoni. Siinä nimittäin ei lääkärin mukaan voinut puuduttaa, koska oli välttämätöntä, että lääkäri huomaa juurikanavaan piikillä tökkiessään minun reaktiosta, että onko hermo vielä elossa. Ja se todellakin sattui enemmän kuin normaalin hampaan paikkaus, se on ollut ihan pikkujuttu ilman puudutteita juurihoitokokemuksen jälkeen.
Jouduin käymään kolme kertaa ja sain joka kerralla puudutuksen. Yhtään minkäänlaista kipua ei tuntunut missään vaiheessa, mutta selkä ja persus kyllä puutuivat, kun hoidot kesti sen verran kauan. Tylsää, tylsää, mutta eipä sen kummempaa.
En ole mikään kipu- tai hammaslääkärifani, mutta juurihoito tosiaan oli aivan piece of cake.
minulle tehtiin tossa pari päivää sitten juurihoito ja pelkäsin tolkuttomasti
kun puudutus laitettiin niin olikamalan näköstä ku sellasta noin 10cm piikkiä tungetaan suuhun ni siinä melkein pyörryin
mutta ITSE JUURIHOITO tuntui pelottavalta ennen kokemusta kun kaikki oli sanonut että se sattuu VI**STI
niin ei se niin kamalaa ollut mutta jos joku viittis SANOA KAUAN SE HOITO KESTÄÄ ??