Pitäisikö kerrostaloyhtiön pihassa olla leikkipaikka?
Siis jonkinlainen (pienikin) alue lapsia varten, missä keinut, hiekkalaatikko, telineitä tms.
Onko tällaisesta olemassa jotain säädöksiä, ja mistä voisi kysyä?
Esim oidaanko leikkialuetta vaatia, mikäli tilaa pihalla on, mutta talossa vain 1-3 leikki-ikäistä lasta?
Kommentit (29)
ei siis tarvitse teititellä :) Ja meillä se toimii lähitaloyhtiöiden kesken varsin hyvin. Kun on erilaiset pihat eri toiminnoilla niin ei ketään ole haitannut pihojen puolin ja toisin lainaaminen. Yhtiökokouksessa ei oo rutistu aiheesta eikä pihalla. Päinvastoin, meillä on sitten ilmeisesti harvinaisen hyvä yhteisöhenki. Talkoot tehdään samaan aikaan, ei niin väliä minkä taloyhtiön lehtiä haravoi tms, järkätäään pihakirppiksiä jne. Ja ei, en mene rivitalon tai omakotitalon pihalle leikkimään tai grillaamaan, siinä on aika iso ero kerrostalopihaan verrattuna. t. 6 ja 11
Itse olen aina asunut kerrostalossa eikä mieleeni ole tullut mennä viettämään aikaa naapurin pihalle ellei sitten ole siellä kylässä. Menettekö te rivi- ja omakotitalojenkin pihoille leikkimään ja grillaamaan?
Molemmissa yksityiset ihmiset maksavat pihan kunnossapidon. En minä ainakaan kerostaloasukkaana katso hyvällä, jos naapuritalon väki grillaa maksamassani katoksessa ja osaan onneksi komentaa ylimääräiset pois. Jos eivät lähde yhdestä pyynnöstä niin seuraavan vaatimuksen esittää poliisi.
jos et ymmärrä eroa niin kumma juttu. Vai oletko tosissasi ettet eroa ymmärrä? Käveletkö omakotitalon pihan läpi jos se tiellesi sattuu?
Mä en jaksa väitellä tällaisesta aiheesta ihmisen kanssa, joka on noin kovin negatiivinen. Ilmeisesti se on sulta jotenkin pois, jos meidän naapurustossa ilman riitoja toimii tällainen pihojen lainaaminen. Mä ainakin olen onnellinen niin sanotusta tasajaosta, on ihanaa että on yhteisömäinen naapurusto, jossa ei tuollaista katkeruutta ja itsekkyyttä esiinny. Anna meidän nauttia rauhassa toimivasta naapurustosta ja nauti sinä omasta onnestasi kyttäämällä kuka milloinkin pihassa touhuaa. Saavatpahan poliisitkin hieman viihdykettä päiväänsä kun av-mamma tekee ilmoituksiaan vaarallisista pihalla leikkivistä lapsista..
jos et ymmärrä eroa niin kumma juttu. Vai oletko tosissasi ettet eroa ymmärrä? Käveletkö omakotitalon pihan läpi jos se tiellesi sattuu? Mä en jaksa väitellä tällaisesta aiheesta ihmisen kanssa, joka on noin kovin negatiivinen. Ilmeisesti se on sulta jotenkin pois, jos meidän naapurustossa ilman riitoja toimii tällainen pihojen lainaaminen. Mä ainakin olen onnellinen niin sanotusta tasajaosta, on ihanaa että on yhteisömäinen naapurusto, jossa ei tuollaista katkeruutta ja itsekkyyttä esiinny. Anna meidän nauttia rauhassa toimivasta naapurustosta ja nauti sinä omasta onnestasi kyttäämällä kuka milloinkin pihassa touhuaa. Saavatpahan poliisitkin hieman viihdykettä päiväänsä kun av-mamma tekee ilmoituksiaan vaarallisista pihalla leikkivistä lapsista..
mutta ihan noin juridisesti kenellä tahansa taloyhtiön asukkaalla on oikeus käskeä vieraat pois pihasta, elleivät nämä ole jonkun talon asukkaan seurana. Tietysti on kivaa elää niin, että osa yhteisönne asukkaista maksaa leikkipaikat, vaikka kaikki niitä käyttävät. Kunhan siellä yhtiökokouksessa joku huomaa, että osakkeenomistajat maksavat vuodessa muutaman tonnin naapuriyhtiöiden leikkipaikasta, niin todennäköisesti asia pohditaan uudestaan.
Kolhoosissa kaikki on yhteistä, eikä kukaan kanna vastuuta. Aika usein taloyhtiö on tismalleen samanlainen.
Rakennusluvan hakemisen yhteydessä on esitetty piirustukset ja suunnitelmat, joissa on määritelty myös piha-alueiden käyttö. Niihin on varmasti piirretty parkkipaikat, huoltoalueet ja leikkipaikat. Jos ei yhtiö ole toteuttanut leikkipaikkoja niin sitten ne on tehtävä vaikka myöhemmin jos joku niitä vaatii.
Ei mene kyllä noinkaan. Jos rakennusluvassa vaaditaan, että leikkipaikka on, ei rakennuksen lopputarkastusta olisi hyväksytty. Jos taas leikkipaikkaa ei ole vaadittu, vaan se on pelkästään suunniteltu, niin se on voinut jäädä toteuttamatta. Suomessa on tällaisia asunto-osakeyhtiöitä vaikka kuinka.
Yleensä kaavassa vaaditaan, että parkkipaikkoja on toteutettava tietty määrä. Leikkipaikat ovat vapaaehtoisia. Gryndarit tekevät ne, jos ajattelevat, että asunnot menevät paremmin silloin kaupaksi. Muutoin saattavat jättää ne tekemättäkin.
Toki leikkipaikkaa voi ehdottaa jälkikäteen, mutta aika harva lapseton haluaa sellaista vastikkeessaan maksaa.
Huomasitko tuolla aiemmin, että kirjoitin kaikkien käyttävän pihoja "ristiin"? Meillä on erilaiset pihat taloyhtiöissä, mummot ehkä mieluummin grillaavat tai kahvittelevat pöytien ääressä ja lapset painelevat liukumäkeen. Talkoot on yleensä samaan aikaan kaikissa taloyhtiöissä, pihoja on kunnostettu yhteisvoimin (istutettu kukkia, maalattu kiipeilytelinettä, siistitty grilliiä jne). Kaikki siis kantavat vastuuta.
Ikävä, että sun mielestä tällainen ei ilmeisesti ole mahdollista vaan sun ajatusmaailman mukaan aina on oltava joku taho joka hyväksikäyttää ja muut maksaa. Ehkä me sitten ollaan se poikkeus joka vahvistaa säännön. Ja mä olen siitä iloinen. :)
(ihan pakko vielä kertoa sulle, että ajatteles, meillä on tuossa kesän alussa ennen lomille lähtöä ihan taloyhtiöiden yhteiset kesäkemut. Nyyttärimeiningillä. Ai että miten ihanaa!)
jos et ymmärrä eroa niin kumma juttu. Vai oletko tosissasi ettet eroa ymmärrä? Käveletkö omakotitalon pihan läpi jos se tiellesi sattuu? Mä en jaksa väitellä tällaisesta aiheesta ihmisen kanssa, joka on noin kovin negatiivinen. Ilmeisesti se on sulta jotenkin pois, jos meidän naapurustossa ilman riitoja toimii tällainen pihojen lainaaminen. Mä ainakin olen onnellinen niin sanotusta tasajaosta, on ihanaa että on yhteisömäinen naapurusto, jossa ei tuollaista katkeruutta ja itsekkyyttä esiinny. Anna meidän nauttia rauhassa toimivasta naapurustosta ja nauti sinä omasta onnestasi kyttäämällä kuka milloinkin pihassa touhuaa. Saavatpahan poliisitkin hieman viihdykettä päiväänsä kun av-mamma tekee ilmoituksiaan vaarallisista pihalla leikkivistä lapsista..
mutta ihan noin juridisesti kenellä tahansa taloyhtiön asukkaalla on oikeus käskeä vieraat pois pihasta, elleivät nämä ole jonkun talon asukkaan seurana. Tietysti on kivaa elää niin, että osa yhteisönne asukkaista maksaa leikkipaikat, vaikka kaikki niitä käyttävät. Kunhan siellä yhtiökokouksessa joku huomaa, että osakkeenomistajat maksavat vuodessa muutaman tonnin naapuriyhtiöiden leikkipaikasta, niin todennäköisesti asia pohditaan uudestaan.Kolhoosissa kaikki on yhteistä, eikä kukaan kanna vastuuta. Aika usein taloyhtiö on tismalleen samanlainen.
ajaa ketään pihalta pois.
mutta ihan noin juridisesti kenellä tahansa taloyhtiön asukkaalla on oikeus käskeä vieraat pois pihasta, elleivät nämä ole jonkun talon asukkaan seurana. Tietysti on kivaa elää niin, että osa yhteisönne asukkaista maksaa leikkipaikat, vaikka kaikki niitä käyttävät. Kunhan siellä yhtiökokouksessa joku huomaa, että osakkeenomistajat maksavat vuodessa muutaman tonnin naapuriyhtiöiden leikkipaikasta, niin todennäköisesti asia pohditaan uudestaan. Kolhoosissa kaikki on yhteistä, eikä kukaan kanna vastuuta. Aika usein taloyhtiö on tismalleen samanlainen.
Yhtiöjärjestyksessä on kerrottu kuka saa edustaa taloyhtiötä, yleensä isännöitsijä tai kaksi hallituksen jäsentä yhdessä. Osakkeenomistaja ei saa edes lappuliisoja pihaan sakottamaan, ellei sitten ole valtakirjaa siihen puuhaan taloyhtiöltä.
Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, ettei asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajalla ole mitään muita oikeuksia kuin hallita sitä asuntoa johon osakkeet oikeuttavat. Rakennukset, pihat ja muut omistaa taloyhtiö, jolle osakkeenomistajat ovat yhtiökokouksessa valinneet edustajansa eli hallituksen, joka taasen valitsee isännöitsijän.
mutta ihan noin juridisesti kenellä tahansa taloyhtiön asukkaalla on oikeus käskeä vieraat pois pihasta, elleivät nämä ole jonkun talon asukkaan seurana. Tietysti on kivaa elää niin, että osa yhteisönne asukkaista maksaa leikkipaikat, vaikka kaikki niitä käyttävät. Kunhan siellä yhtiökokouksessa joku huomaa, että osakkeenomistajat maksavat vuodessa muutaman tonnin naapuriyhtiöiden leikkipaikasta, niin todennäköisesti asia pohditaan uudestaan. Kolhoosissa kaikki on yhteistä, eikä kukaan kanna vastuuta. Aika usein taloyhtiö on tismalleen samanlainen.
Yhtiöjärjestyksessä on kerrottu kuka saa edustaa taloyhtiötä, yleensä isännöitsijä tai kaksi hallituksen jäsentä yhdessä. Osakkeenomistaja ei saa edes lappuliisoja pihaan sakottamaan, ellei sitten ole valtakirjaa siihen puuhaan taloyhtiöltä. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, ettei asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajalla ole mitään muita oikeuksia kuin hallita sitä asuntoa johon osakkeet oikeuttavat. Rakennukset, pihat ja muut omistaa taloyhtiö, jolle osakkeenomistajat ovat yhtiökokouksessa valinneet edustajansa eli hallituksen, joka taasen valitsee isännöitsijän.
Kenellä tahansa talohtiön osakkaalla on oikeus käskeä luvattomat kulkijat pois taloyhtiön tiloista! Siihen ei todellakaan tarvita taloyhtiön virallista edustajaa. Aivan samoin voi estää luvatonta autoa pysäköimästä talon parkkipaikalle ilman, että se autoilija voi tehdä yhtään mitään muuta kuin ajaa pois. Poliisi tulee osakkaankin soitosta paikalle, jos apua tarvitaan. Kannattaisi opetella lukemaan lakia ihan oikeasti eikä vain olettaen asiasisältöä.
Eli jos taloyhtiön pihassa on sinne kuulumatonta väkeä, joka ei ole talohtiössä asuvien kanssa, voi kuka tahansa talohtiön osakas käskeä heitä poistumaan. Ei todellakaan pidä kuvitella, että yksityiset pihat olisivat yhteistä aluetta vain siksi, että ne omistaa yhtiö.
Vai ihanko vakavissasi oletat, että kun pihassa on pyörävarkaita niin heitä ei saa käskeä poistumaan vaan pitää antaa viedä ne pyörät?
Kerrostalossa kukaan yksittäinen asukas ei omista pihaa, eikä oikeastaan asuntoaankaan. Osakas omistaa nipun osakkeita, jotka oikeuttavat tietyn asunnon hallintaan. As Oy:n piha ei myöskään kuulu kotirauhan piiriin.
Taloyhtiö ei käytännössä voi millään laillisella tavalla estää naapurin lapsia leikkimästä ko. yhtiön pihalla. Lapsille voi tietysti sanoa että menkää muualle, mutta jos he eivät mene, niin sille ei voi mitään. Nämä lapset (tai heidän vanhempansa) eivät nimittäin syyllisty rikokseen eivätkä edes rikkeseen leikkiessään pihallanne. Eivät sittenkään, vaikka järjestyssääntöihinne olisi kirjattu, että piha on tarkoitettu vain taloyhtiön omien asukkaiden käyttöön.
http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Vieraatkin+lapset+saavat+leikki%C3%….
Poliisejahan voi soitella kenen pihalle tahansa kuka tahansa, varkausasioissa se on varsin suotavaakin. Mutta että ei siis edes lapset saisi leikkiä - kamalia katkeria akkoja te olette!!
Mites muuten kun lapsi on käymässä isovanhemmillaan? Hänhän ei ole sen taloyhtiön asukas. Tai jos kaverit hakevat lasta leikkeihin mukaan - kenen pihalle menevät? Mitä jos aina menevät sen yhden ja saman pihalle - siitähän tulee kustannuksia..
Yhtiöjärjestyksessä on kerrottu kuka saa edustaa taloyhtiötä, yleensä isännöitsijä tai kaksi hallituksen jäsentä yhdessä. Osakkeenomistaja ei saa edes lappuliisoja pihaan sakottamaan, ellei sitten ole valtakirjaa siihen puuhaan taloyhtiöltä. Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, ettei asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajalla ole mitään muita oikeuksia kuin hallita sitä asuntoa johon osakkeet oikeuttavat. Rakennukset, pihat ja muut omistaa taloyhtiö, jolle osakkeenomistajat ovat yhtiökokouksessa valinneet edustajansa eli hallituksen, joka taasen valitsee isännöitsijän.
Kenellä tahansa talohtiön osakkaalla on oikeus käskeä luvattomat kulkijat pois taloyhtiön tiloista! Siihen ei todellakaan tarvita taloyhtiön virallista edustajaa. Aivan samoin voi estää luvatonta autoa pysäköimästä talon parkkipaikalle ilman, että se autoilija voi tehdä yhtään mitään muuta kuin ajaa pois. Poliisi tulee osakkaankin soitosta paikalle, jos apua tarvitaan. Kannattaisi opetella lukemaan lakia ihan oikeasti eikä vain olettaen asiasisältöä.Eli jos taloyhtiön pihassa on sinne kuulumatonta väkeä, joka ei ole talohtiössä asuvien kanssa, voi kuka tahansa talohtiön osakas käskeä heitä poistumaan. Ei todellakaan pidä kuvitella, että yksityiset pihat olisivat yhteistä aluetta vain siksi, että ne omistaa yhtiö.
Vai ihanko vakavissasi oletat, että kun pihassa on pyörävarkaita niin heitä ei saa käskeä poistumaan vaan pitää antaa viedä ne pyörät?
ei siis tarvitse teititellä :) Ja meillä se toimii lähitaloyhtiöiden kesken varsin hyvin. Kun on erilaiset pihat eri toiminnoilla niin ei ketään ole haitannut pihojen puolin ja toisin lainaaminen. Yhtiökokouksessa ei oo rutistu aiheesta eikä pihalla. Päinvastoin, meillä on sitten ilmeisesti harvinaisen hyvä yhteisöhenki. Talkoot tehdään samaan aikaan, ei niin väliä minkä taloyhtiön lehtiä haravoi tms, järkätäään pihakirppiksiä jne.
Ja ei, en mene rivitalon tai omakotitalon pihalle leikkimään tai grillaamaan, siinä on aika iso ero kerrostalopihaan verrattuna.
t. 6 ja 11