Mitä mieltä alkoholin riskirajoista?
Eli miehillä 7annosta ja naisilla alle 5 annosta kerralla. Yllätyin tästä, koska moni tuntemani nainenkin juo illanistujaississa esim. 5 tuoppia alkoholia? Jotkut eivät tunnu tulevan siitä edes kovin humalaan. Sitten eräs ystäväni juo kuulemma joka ilta 2 lasillsta viiniä lasten menyä nukkuman. Hänkin ihan tavallnen äiti. Tuntuu itsetä pieniltä noi määrät. Miehenikin juo 6-8 tölkkiä olutta viikonloppuna. Olen ihan ihmeessä, että pitääkö sekin nyt kieltää. Mieheni juo hitaasti eikä vaikuta humalaiselta. Ite en juo ollenkaan, vakaumukseni estää sen.
Kommentit (7)
Illanvietossa saattaa juoda enemmänkin, mutta vaikka humaltuu, niin ikinä ei oksenna tai ala riehumaan, joten en ole koskaan huoletunut hänen alkoholin käytöstään.
Itselläni on humalahakuista tuo juominen. Joko en juo ollenkaan tai sitten juon moninkertaiset suositellut annokset. Siitäkään en ole huolissani, koska teen sitä korkeintaan kerran vuodessa.
Kaikista eniten mua huolestuttaa ihmiset, jotka juovat joka ilta pari tai usemman annoksen illassa tai sitten ne joiden on päästävä ryyppäämään joka viikonloppu, vaikka vain lauantaisin.
Jos nuo riskirajat tuntuu alhaisilta, se on merkki siitä, että maisti on liian hyvä. Ei niitä rajoja ole hatusta vedetty, vaan tutkitusti tuollaiset määrät aiheuttavat terveydellisiä haittoja.
Kuten tiedetään, toleranssi alkoholin suhteen nousee nopeasti, ja sen takia vaikkapa 5 annosta naiselle ei tunnu juuri miltään.
miten kännissä joku on. luulin että 5 tölkkiä siideriä on vähän kun porukat on aika ok. koska itse en juo on vaikea arvioida määriä. AP
miten kännissä joku on. luulin että 5 tölkkiä siideriä on vähän kun porukat on aika ok. koska itse en juo on vaikea arvioida määriä. AP
Jos vaikka itse joisit 5 tölkkiä siideriä, etkä ole koskaan aikaisemmin maistanut alkoholia, niin olisit kyllä totaalisen kanttuvei, sen voin luvata. Todennäköisesti sammuisit, ennen kuin saisit kaikki juotua. Eli kavereillasi on toleranssi noussut.
hyvin harvoin noin montaa annosta yhdessä illassa, jos juomaa nautitaan koko päivä voin saada sen määrän menemään. Jos tuota määrää pitää pienenä on selvästikin alkoholin suurkuluttaja.
Normaalisti juon yhden annoksen kerrallaan (illassa), tuotakaan en läheskään joka viikko tai edes joka toinen. Mutta muutaman kerran vuodessa voin juoda enemmänkin, jos on jotkut juhlat (pikkujoulut, muut illanistujaiset aikuisille). Esim. viikko sitten oli sellainen tilanne ja join 4 puolen litran siideriä (sehän on yhteensä 6 alkoholiannosta), lisäksi pari annosta salmiakkikossua ja yhden 0,333l siiderin. Eli illan aikana 8 annosta alkoholia. Enkä ihan oikeasti ollut kamalan humalassa. En nyt toki selväkään, mutta ihan tolkuissani todellakin, eikä aamulla ollut mitenkään ylisepääsemättömän paha olla, ihan olin aamusta reippaana jo pystyssä.
Joten se, että 5 annosta naisella olisi ihan hillittömän paljon ja riskirajoilla on mielestäni kyllä hätävarjelun liioittelua. Edes vähän juovalle.
Minusta alkoholin käyttö on silloin ongelma, jos se haittaa perheen elämää tai parisuhdetta. Haittaa voi tulla, vaikka ei joka päivä ottaisi "riskirajoja" hipoen. Jos joku juo JOKA ilta pari viini lasillista, niin se on mielestäni jo askel ongelmaan päin..