Kannattaiskohan mun lähteä työttömänä työharjoitteluun kesäksi
Tilanne on se, että olen jäänyt huhtikuussa työttömäksi, kun hoitovapaa päättyi.
Vaihdan alaa, ja olen hakenut kouluun, joka alkaa syksyllä. Toivon todella pääseväni!
Kun kävin työkkärissä ilmoittautumassa, sieltä sanottiin, että voisin halutessani päästä kesäksi työharjoitteluun tälle haluamalleni alalle. Kokemusta siitä saisin, ja 8 €/pvä lisää rahaa (en muista tarkkaan) verrattuna siihen että olisin kotona.
Työharjoittelupäivät voisivat olla käsittääkseni 4-6 h pituisia.
Kiinnostaisi kyllä, ja olisi ihanaa päästä jo päivisin täältä kotoa jonnekin säännöllisesti, ennen syksyäkin.
MUTTA, mulla on kaksi lasta, pienempi sen ikäinen että saattaisin saada hänet päivähoitoon, mutta isompi on tokaluokkalainen. Mies töissä, joten mihin minä sen isomman lapsen laittaisin? Yksin kotiin joka päivä 4-6 tunniksi?
Mummot ovat kyllä olemassa, mutta kumpikaan ei asu ihan lähistöllä. Enkä tiedä, kehtaanko pyytää heitä joka päiväiseksi lapsenvahdiksi, ei sillä että tokaluokkalaisesta enää välttämättä paljoa vaivaa olisi, mutta silti...
Mitä tekisitte sijassani, lähtisittekö työharjoitteluun kesäksi, vai ette?
Kommentit (25)
kokopäiväistä, eli 8 h päivä työmarkkinatuella. Työmatkaa suuntaansa 45km.
voisin tehdä sen 4-6 h/päivä.
Mutta mitäs tekisit mun sijassani?
ap
aika erikoista jos noin lyhyttä päivää olisi?
Minulle tarjottiin tuollaisia ihan täyspitkällä päivällä ja ties missä kaukana niin, että päivärahat kattavat hyvällä tuurilla matka- ja ruokakulut. En suosittele, ellet saa siitä todella hyviä suosituksia, suhteita ja etuja alalle.
Itse en edes harkinnut, kun kuulin että se ei ollutkaan 8 euroa tunnissa vaan päivässä :D
tuoretta tietoa saaneena kerron, että se on 9 € päivä ja aika 6 h päivässä
jos on todennäköistä että kuitenkin ensi syksynä alkaa opinnot, jotka vie aika reilusti sitä aikaa kuitenkin. Niin kyllä nauttisin ihan tästä kesästä lasten kanssa ja keräisin voimia tulevaa opiskelua varten.
tuoretta tietoa saaneena kerron, että se on 9 € päivä ja aika 6 h päivässä
mutta kyllä mulle neljästäkin tunnista puhuttiin...
ap
MInulta työnantaja kuitenkin vaati 8 h työskentelyä päivässä. Ei kai työkkäri sitävoi päättää, vaan "sopimusasia" työnantajan kanssa. Mulla tuo harjoittelu oli muutenkin ihan täyttä työtä heti ekasta päivästäalkaen. Ta oli siis luvannut ottaa mut kesätöihin kunhan harjoittelen ekaksi siellä työkkärin rahoilla. Sen jälkeen lupasi vielä samanverran harjoittelua työnantajan palkkalistoilla ennen varsinaista kesätyötä. Mutta kävikin niin, että ta sanoi, että kun työkkärin harjoittelu menikin niin hyvin, et tarvitse meidän palkallista harjoitelua, vaan tulet sitten aikanaan suoraan kesätöihin. Eli olin tuon väliajan sitten työttömänä, vaikka ei pitänyt tulla taukoa. Että sellanen työnantaja. T: Aiempi vastaaja
saisin alan työkokemusta ja olisin hyvässä vaiheessa sitten seuraavaksi kesäksi kesätyön hankkimiseen...
MInulta työnantaja kuitenkin vaati 8 h työskentelyä päivässä. Ei kai työkkäri sitävoi päättää, vaan "sopimusasia" työnantajan kanssa. Mulla tuo harjoittelu oli muutenkin ihan täyttä työtä heti ekasta päivästäalkaen. Ta oli siis luvannut ottaa mut kesätöihin kunhan harjoittelen ekaksi siellä työkkärin rahoilla. Sen jälkeen lupasi vielä samanverran harjoittelua työnantajan palkkalistoilla ennen varsinaista kesätyötä. Mutta kävikin niin, että ta sanoi, että kun työkkärin harjoittelu menikin niin hyvin, et tarvitse meidän palkallista harjoitelua, vaan tulet sitten aikanaan suoraan kesätöihin. Eli olin tuon väliajan sitten työttömänä, vaikka ei pitänyt tulla taukoa. Että sellanen työnantaja. T: Aiempi vastaaja
4-6 tunniksi/päivä, mutta 8 tuntia liikaa? Vai mikä oli se seikka jonka perusteella lähtisit tekemään lyhyempää työharjoittelupäivää, muttet pidempää?
ap
saisin alan työkokemusta ja olisin hyvässä vaiheessa sitten seuraavaksi kesäksi kesätyön hankkimiseen...
Uskaltaisit siis jättää 8-vuotiaan yksin 4-6 (8?) tunniksi päivisin?
ap
Päiväkoteihin tuskin ottavat tokaluokkalaisia, ja en usko että mummot suostuvat joka päivä ajamaan meille hoitaakseen.. tai voisivat suostua mutta kehtaako edes pyytää.. sitä vähän mietin. Ovat sen tyylisiä että voisivat suostua kun eivät kehtaisi kieltäytyäkään, mutta onko se liian paljon vaadittu... Luulisi että mummot haluaisivat ehkä viettää kesäpäiviään miten itse tykkäisivät, eivätkä olla sidottuja ilmaisiksi jokapäiväisiksi lastenvahdeiksi..? Tätä vähän pohdiskelen :/
ap
Aikuinen ihminen tekee ilmaista työtä jollekin yritykselle ja valtio maksaa pientä korvausta.
Voisin mennä 4h, jos jostain saisin ilmaisen hoitopaikan lapsille, myös sille 8v. Ja todella pitäisi olla alalta josta en mitään tietäisi, ei mitään kaupan kassan tai kahvilan pöydän pyyhkijän hommia.
ollut työharjoittelijoita, ja työaika on ollut 7-15, aivan sama kuin palkallistenkin aamuvuoro on. Ihan riistohommaa.
Mieti loma, matkustatteko minnekään kesällä? Jos ette niin se 150 e lisärahaa kuussa on aina hyvä asia. Laita pienempi päiväkotiin puolipäiväiseksi ja ole 4-5 h päivässä harjoittelussa. Noin toimii parhaiten pienten lasten kanssa. Et ole työsuhteessa vaan tutustut vaikkapa uuteen alaan. Ota ensin 3-4 kk, voit lisätä sen kuuteen jos kouluasioihin ja muihin sopii.
4 tuntia saa tehdä vain sellaiset, joilla jokin rajoite.
Työharjoittelu on hyvä juttu, mutta en tekisi sitä kesällä.
Ilmaista työtä milloin vaan, mutta kesä on niin lyhyt aika, etten suostuisi silloin ilmaiseen työhön.
Itse olen nyt erityiskoulussa työharjoittelussa ja homma loppuu toukokuun lopulla. Kulukorvaus on 9 tuntia per päivä.
Kesän olen lasteni kanssa, joista toinen on eskarissa ja toinen on koululainen.
Puhutko opiskelijan vai työttömän harjoittelusta? Työttömällä ja työelämävalmennuksessa 4-6 h.
Itse en suostuis kuin tuolla kuudella tunnilla ja jos siitä on oikeesti hyötyä.
Entäs jos olisit siellä kuukauden, ei koko kesää?
Ei TE-toimisto ole valintamyymälä, josta saa valita haluamansa. Sinne ilmoittautunut työtön menee harjoitteluun, jos sellainen löytyy ja sillä selvä. Kamala ajatella, että saa valita, makaako kotona ja saa vastikkeetonta rahaa vai tekeekö peräti töitä.
kokopäiväistä, eli 8 h päivä työmarkkinatuella. Työmatkaa suuntaansa 45km.