Matikka-apua! Prosenttilaskuja kertailen...
Miten lasketaan, kuinka monta prosenttia 17 on pienempi kuin 25?
Kommentit (11)
25-17=8
Ja tuota 8:aa verrataan siihen 25:een.
Siispä 8/25=0,32 ..ja tämä prosenteiksi muutettuna (0,32 x 100) = 32%
Siis 17 on 32% pienempi kuin 25.
miksi tuota erotusta verrataan tuohon 25:een? Kuinka tämä selitetään matikan kirjoissa? Mulla on myös hankaluuksia muistaa näitä laskusääntöjä, kun ei ymmärrä asian pohjimmaista merkitystä.
Ja mikä on tulos jos halutaan selvittää, kuinka paljon 25 on suurempi kuin 17, tuleeko sama vastaus samoilla menetelmillä?
Oppia joka päivä jotain ja nyt kerralla haltuun tämä asia!
ei ap
miksi tuota erotusta verrataan tuohon 25:een? Kuinka tämä selitetään matikan kirjoissa? Mulla on myös hankaluuksia muistaa näitä laskusääntöjä, kun ei ymmärrä asian pohjimmaista merkitystä.
Ja mikä on tulos jos halutaan selvittää, kuinka paljon 25 on suurempi kuin 17, tuleeko sama vastaus samoilla menetelmillä?Oppia joka päivä jotain ja nyt kerralla haltuun tämä asia!
ei ap
Merkittävää on lauseessa minkä luvun edessä on sana kuin. Ja jos halutaan tietää kuinka paljon 25 on suurempi kuin 17
25-17=8
8*100/15=47,05
Ja mikä on tulos jos halutaan selvittää, kuinka paljon 25 on suurempi kuin 17, tuleeko sama vastaus samoilla menetelmillä?Oppia joka päivä jotain ja nyt kerralla haltuun tämä asia!
ei apMerkittävää on lauseessa minkä luvun edessä on sana kuin. Ja jos halutaan tietää kuinka paljon 25 on suurempi kuin 17
25-17=88*100/15=47,05
Montako prosenttia esimerkiksi 2,5dl on suurempi kuin 2,0dl?
Arkijärjellähän sen tajuaa, että 25%, mutta mikä on laskutehtävä, joka antaa tuon tuloksen?
itse ap
niin verrataan nimenomaan y:hyn. Eli alkuperäisessä tapauksessa 25:een.
Jos taas halutaan selvittää, kuinka paljon 25 on suurempi kuin 17, verrataan siihen 17:ään. Eli tässä tapauksessa laskutoimitus olisi 8 / 17 kertaa 100.
Matematiikan opettajamme antoi hyvän muistisäännön: se luku, joka tulee kuin-sanan jälkeen, tulee laskutoimituksessa viivan alle.
Mistä teitä kärsivällisiä ihmisiä tänne aaveellekin eksyy ;-)
Mistä teitä kärsivällisiä ihmisiä tänne aaveellekin eksyy ;-)
(25 - 17) / 25 kertaa 100.
Diplomi-insinööri